Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@10:07:27 GMT

به اعتراضات اخیر در عراق چگونه نگاه کنیم!؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۱۸۸۳

اعتراضات چند روز گذشته در عراق تحلیل ها و گزارش های مختلف و متنوعی را در پی داشت. عمده ترین شعارهای معترضان، حول محور مبارزه با فساد، سیستم ناکارآمد دولتی و وضعیت نامطلوب اقتصادی می چرخد.

مصطفی نجفی: به گزارش تابناک، عراق از سه‌شنبه گذشته (9 مهر) بار دیگر شاهد برپایی تجمعات شهروندانش و اعتراض به فساد، بیکاری، نبود برق و نامشخص بودن هزینه درآمدهای نفتی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتراضاتی که تا روز گذشته بر حجم آن افزوده شد و کار به جایی رسید که دولت در بغداد اعلام حکومت نظامی کرد.

براساس آخرین اخبار اعتراضات استان‌های بغداد، نجف، کربلا، ذی‌قار (ناصریه) و میسان (عماره)، کوت مرکز استان واسط، بابل (حِلّه) و بصره که عموما شیعه‌نشین هستند را دربرگرفته است. معترضان خواستار استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور شدند و مقتدی صدر و حیدرالعبادی نیز برگزاری انتخابات زودهنگام را اجتناب ناپذیر دانستند.

فارغ از تحولات سیاسی و کشمکش های موجود میان جریانات سیاسی این کشور، باید به چند نکته در مورد اعتراضات عراق اشاره کرد:

نخست: اعتراضات اخیر در عراق موضوع و مسئله جدیدی نیست و در سالیان گذشته برگزاری اعتراض و تظاهرات همواره بخشی بخشی از واقعیت سیاسی و اجتماعی عراق بوده است. به همین جهت است که عراق هفتمین کشور بی ثبات جهان است. هر چند این اعتراضات از نظر میزان خشونت اعمالی از سوی معترضان و نیروهای امنیتی متفاوت از اعتراضات گذشته بوده است.

دوم: جنس و ماهیت اعتراضات بیش از آنکه سیاسی باشد؛ اقتصادی و مرتبط با ناکارآمدی و فساد است. عراق هم اکنون دوازدهمین کشور در زمینه ابتلا به فساد در جهان است. مطابق گزارش‌های «شفافیت بین‌الملل» که یک سازمان غیردولتی است و سالانه اقدام به انتشار شاخص ادراک فساد بر پایه میزان اختلاس، رشوه‌، فساد مالی در دولت‌ها وقوه قضائیه کشورها می‌کند، رتبه جهانی عراق در زمینه فساد طی ۱۰ سال گذشته همواره بالا بوده است، هر چند که اوضاع اندکی بهبود یافته ولی هم اکنون در رتبه 168 در بهبود وضعیت فساد و مبارزه با آن است. رتبه فساد در عراق از سال 2003 تا 2018 به طور متوسط 162.19 بوده است.

به طوری که برآوردها حاکی از آن است که در دو دهه گذشته، تقریبا 430 میلیارد دلار در این کشور اختلاس صورت گرفته است.

براساس نظرسنجی گسترده ای که در سال 2018 در عراق صورت گرفته است، بیشتر عراقی ها نگاه مثبتی به آینده کشورشان نداشته اند. در صدر همه نگرانی ها، علاوه بر بیکاری، مسئله فساد قرار داشته است.

در رابطه با فساد نیز، فساد در میان مقامات ارشد، فساد در سیستم آموزشی و فساد در سیستم مراقبت های بهداشتی در صدر مهم ترین نگرانی های مردم قرار داشته است.

از سوی دیگر، با وجود آنکه عراق یکی از کشورهای غنی و ثروتمند جهان محسوب می شود، اما در برخی از مناطق عراق شاهد نبود برق و خاموشی های 10 تا 12 ساعته در طول روز هستیم. میزان بیکاری در این کشور گاه تا 40 درصد نیز رسیده است و از نظر درآمد سرانه نیز در رتبه 136 ام جهان قرار دارد.

سوم: همانطور که گفته شد دغدغه اصلی معترضان مسائلی همچون فساد و بیکاری بود. این در حالی است که رسانه هایی همچون العربیه و برخی دیگر از رسانه های عربی و اسرائیلی، تمرکز خود را نه به مطالبات اصلی معترضان، بلکه به دیدگاه های ضد ایرانی اختصاص دادند. این در حالی است که عمده جمعیت حاضر در اعتراضات رنگ و بوی شعارهایشان نه سیاسی و نه خارجی بلکه داخلی و مرتبط با مسائلی همچون فساد و بیکاری بود. در ویدئوهایی که شعار علیه ایران داده شد، جمعیتی بیشتر از 10 نفر مشاهده نشده است. لذا مسئله معترضان نه ایران یا عربستان و آمریکا، بلکه فساد و ناکارآمدی بوده است.

چهارم: عمده اعتراضات در شهرها و مناطق شیعه نشین بوده است. از سوی دیگر، هیچ جریان سیاسی این اعتراضات را هدایت نکرده است. با این حال، گروه ها و جریاناتی در داخل عراق و از جمله حزب بعث و سایر جریانات معارض با دولت عادل عبدالمهدی سعی در بهره برداری از این اعتراضات کرده است.

پنجم: همزمان با بهره برداری گروه های سیاسی داخلی از جریان اعتراضات، برخی از دولت های منطقه از جمله اسرائیل و عربستان نیز از اعتراضات حمایت کرده و جریان رسانه ای آن ها تلاش کرده اعتراضات را وارد فاز سیاسی و خشونت بار کند. اسرائیل معمولا از هر گونه جریان اعتراضی در سطح جهان اسلام استفاده می کند و عربستان نیز همواره از اعتراضاتی که منجر به تضعیف منافع ایران شود، حمایت کرده است. به همین جهت است که العربیه و رسانه های اسرائیلی بیش از آنکه به ماهیت اصلی اعتراضات و مطالبات معترضان بپردازند به حواشی آن و به ویژه جایی که به ایران مربوط می شود پرداخته اند. به طوری که «اسرائیل هیوم» در مطلبی عنوان کرده است که اعتراضات عراق اهمیتی راهبردی برای اسرائیل به جهت مقابله با ایران در عراق دارد.

در نهایت اینکه، اعتراضات عراقی ها برای وادار کردن دولت عراق به انجام اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد را نه به عنوان یک مسئله حاد و نه همزمان مسئله ای کم اهمیت تلقی کرد. بدون تردید، بازیگرانی همچون اسرائیل و عربستان در پی سوار شدن بر موج اعتراضات و یا حتی منحرف کردن آن هستند. اما آنچه می تواند این بازیگران را از رسیدن با خواسته ها و اهداف شان در عراق با شکست روبرو سازد، رسیدگی فوری دولت عراق با مطالبات مردم و مبارزه با مسائلی همچون فساد و بیکاری در سطح کلان است.

 

*کارشناس مسائل خاورمیانه

منبع: تابناک

کلیدواژه: ارز اربعین ۹۸ گروه عظام عباس ایروانی مرز خسروی قاسم سلیمانی لردگان عراق اعتراضات فساد بیکاری مصطفی نجفی ارز اربعین ۹۸ گروه عظام عباس ایروانی مرز خسروی قاسم سلیمانی لردگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۱۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دانشگاه ساینس پو در پاریس، پایتخت فرانسه به دلیل تظاهرات طرفداران غزه، پردیس اصلی خود را تعطیل کرد.

«ژان باسرز»، مدیر این دانشگاه روز پنجشنبه گفته بود که دانشگاه درخواست معترضان حامی فلسطین برای بازنگری در روابط خود با دانشگاه‌های اسرائیل را رد می‌کند. این اظهارات باعث شد برخی از دانشجویان اعلام کنند که در اعتراض به جنگ غزه، اعتصاب غذای خود را ادامه خواهند کرد.

پس از خیزش دانشجویان حامی فلسطین در ایالت‌های مختلف آمریکا، اکنون دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در سرتاسر کشور‌های اروپایی از جمله در فرانسه و انگلیس در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به پاخواسته‌اند.

دانشجویان انگلیسی و فرانسوی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در شهر‌های مختلف تظاهرات کردند.

دانشگاه کالج لندن (UCL) و دانشگاه وارویک (Warwick) به همراه دانشگاه سوربن و ساینس پو یا همان دانشکده معروف علوم سیاسی پاریس به کانون جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان فرانسه تبدیل شده‌اند.

دانشجویان انگلیسی در دو شهر لندن و کاونتری در اعتراض به ارتباط این دانشگاه‌ها با مؤسسات دانشگاهی رژیم اسرائیل تجمع کردند.

در همین ارتباط، دانشجویان حامی فلسطین در فرانسه با تعطیلی کلاس‌های درس در مقاطع مختلف با تجمع در مقابل دانشکده علوم سیاسی معروف در شهر پاریس در حمایت از فلسطین و اعلام حمایت از خیزش دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی خواستار قطع همکاری دانشگاهی فرانسه با همه مراکز و نهاد‌های دانشگاهی وابسته به رژیم صهیونیستی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه شدند.

انجمن دانشجویی حمایت از فلسطین در دانشکده علوم سیاسی فرانسه طی بیانیه‌ای خواستار پایان همکاری دانشکده علوم سیاسی پاریس با همه مؤسسات وابسته به اسرائیل شد و همچنین خواستار محکوم کردن آشکار این رژیم در کشتار مردم فلسطین در نوار غزه و پایان دادن به سرکوب تجمعات دانشجویی در حمایت از فلسطین شد.

دانشجویان فرانسوی با در دست داشتن پرچم فلسطین و عکس‌های دانشجویان بازداشتی ضمن حمایت از ملت فلسطین؛ با شعار «اسرائیل قاتل و جنایت کار، مکرون همدست و شریک» عملکرد دولت فرانسه را به شدت زیر سوال بردند.

از سوی دیگر، ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به همراه اعضای این حزب از جنبش دانشجویان حامی فلسطین در مقابل سرکوب دانشجویان از سوی پلیس حمایت کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اکثر معترضان اسرائیلی مخالف حمله زمینی به رفح هستند
  • ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا؛ بازداشت ۲۵ نفر در دانشگاه ویرجینیا
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشدید سرکوب معترضان حامی فلسطین شد
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • بازداشت ۲ هزار نفر از معترضان حامی فلسطین در آمریکا
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • افزایش آمار بازداشت معترضان به ۲هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا
  • آتش اعتراضات به المپیک در فرانسه