Web Analytics Made Easy - Statcounter

یازدهمین محفل فکری فعالان فرهنگی مشهدالرضا(ع) با عنوان جریان انقلابی و انتخابات مجلس در مشهد مقدس برگزار شد.

احمد فیاض/

یازدهمین محفل فکری فعالان فرهنگی مشهدالرضا(ع) با عنوان جریان انقلابی و انتخابات مجلس در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، یک فعال فرهنگی با مطرح کردن «شاخص‌گرایی در لیست منتخبین» به فضای انتخابات طی ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: می‌توان ادعا کرد که شاخص‌گرایی پس از یک دوره کشمکش و تقابل بین احزاب و جریانات سیاسی اصلی از یک طرف و با تشکل‌ها و گروه‌های مردمی و انقلابی از یک طرف، در انتخابات دوره چهارم شورای شهر در مشهد مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید عسگری خاطرنشان کرد: امروزه مشاهده می‌شود که در هر محفل سیاسی که می‌خواهد فهرست  ارائه نماید؛ در کنار بحث‌های جدی مانند انتخاب صالح مقبول و اصلح و یا مسئله وحدت؛ بحث شاخص‌گرایی نیز آورده می‌شود. انتخاب کاندیداها براساس شاخص؛ یک رشد و پیشروی برای جریان انقلاب است که توانسته حالا جریانات سیاسی را ملزم کند که باید کاندیداهایشان را با یکسری شاخص‌ها معرفی نمایند در حالی که طی 10 سال پیش از آن این فضا وجود نداشت.

وی با تأکید بر ضرورت محافظت از این فضای مثبت اظهار کرد: رجوع جدی و کارشناسانه به سیره انتخاباتی امام راحل و رهبری انقلاب می‌تواند در حوزه حفاظت از این دستاورد مهم مفید واقع شود. همچنین آسیب‌شناسی کسانی که قبلاً انتخاب شده در تبعیت از سیره امام و رهبری نیز اهمیت می‌یابد.

شاخص‌گرایی نباید دچار آفت شود

عسگری در ادامه با ذکر این نکته که شاخص‌گرایی نباید دچار آفت شود، افزود: حضور فعال و گسترده جریانات سیاسی به مقوله شاخص‌گرایی، پاشنه آشیل و یک خطر بزرگ است؛ چرا که می‌تواند کارایی آن را از دست داده و فقط در حرف مطرح شود و کسی عمل نکند.

وی در تبیین آسیب‌شناسی شاخص‌گرایی با ذکر سه نکته اساسی بیان کرد: اول اینکه مبادا شاخص‌گرایی صرفاً در انتخاب کاندیدا باشد و نه در فرایند انتخابات. این نگرانی وجود دارد که شاید برخی از جریانات سیاسی با شعار شاخص‌گرایی به همان شیوه قدیمی رفتار نموده و نباید این ویژگی تبدیل به بازی سیاسی و فردمحور شود.

این فعال فرهنگی در باب نکته دوم اظهار کرد: شاخص‌گرایی باید در یک پازل کلی و کلان دیده شود. تجربه ثابت کرده برخی جریانات سیاسی، شاخص‌گرایی را مشروط به تحمیل نظریات حزبی و جناحی می‌دانند. یعنی کاندیدا باید در نهایت با اهداف حزبی همراه شود وگرنه مردود خواهد شد. شاخص‌گرایی یک جزء از کل بزرگ است که ذیل مبانی امام و رهبری مطرح می‌شود.

وی در پایان گفت: نکته سوم آنکه شاخص‌گرایی بدون معیار و ملاک خود دچار فساد شده و در نهایت آسیب می‌زند. بر این اساس باید چارچوب‌هایی برای شاخص‌گرایی عنوان کرد که مهم‌ترین آن شفافیت است.

فرهنگ، سیاست و اقتصاد، منابع قدرت نرم

مدرس و پژوهشگر حوزه قدرت‌افــزایی نــرم و رسانه نیز در این نشست با تأکید بر نقش مردم و تشکل‌های مردمی؛ ذات انتخابات را رفتاری بر محور نرم دانست و اظهار کرد: سه منبع اصلی قدرت شامل فرهنگ، سیاست و اقتصاد، منابع قدرت نرم را محقق می‌نمایند و با یک سلسله از فرایندهای اجرایی این سه منبع منتشر و مورد بهره‌مندی واقع می‌شوند.

مرتضی آجیل‌چی در بیان این فرایندها خاطرنشان کرد: آرمان‌ها و شعارها همان مبانی هستند که موجب خلق گفتمان می‌شوند. عده‌ای نیز به صورت یک سلسله عناصر فعال و پیشران این شعارها را فریاد می‌زنند. برای تحقق این نیز محل و فضایی مورد نیاز است که اجازه می‌دهد این افراد و اشخاص براساس آن گفتمان‌ها محل طرح و بیان و ظهور داشته باشند و آنجا جایی نیست جز تشکل و تشکیلات. به عبارتی تشکیلات همسوی با آرمان‌ها و اهداف مهم‌ترین ابزار برای ایجاد قدرت نرم و انتقال قدرت و یا جابه‌جایی مبانی قدرت در جامعه هستند.

وی درباره اهمیت تشکل و تشکیلات و قدرت آن تصریح کرد: ذات تشکل به دلیل مردمی بودنش توانایی مدیریت و اداره دارد. همچنین مفاهیمی مانند رساندن، تبلیغ و روشنگری و... را می‌تواند بر عهده داشته باشد و این عملیات روشنگری می‌تواند منجر به ارتقای سطح و مقام جامعه شود.

این فعال رسانه‌ای افزود: در عین حال تشکل انقلابی مجموعه‌ای جمع شده از جوانان مؤمن انقلابی است. جوانان مؤمن انقلابی مخاطبان اصلی تحقق موضوعی به نام گام دوم انقلاب اسلامی هستند. یعنی اگر در کشور می‌خواهد اتفاق مهمی رقم بخورد یا گام رشد عملیاتی شود و یا به واسطه مطالبه‌گری، ساز و کار سیستم حاکم بر کشور تغییر یابد و یا تغییر بنیادی صورت پذیرد؛ وظیفه همین تشکل است؛ چرا که گام دوم این درخواست را داشته و مخاطب اصلی گام دوم و اصلی‌ترین عنصر تحقق گام دوم نیز همین جوانان هستند.

آجیل‌چی گفت: همچنین تشکل‌ها محوری‌ترین نقطه توجه رهبری انقلاب هستند که منجر به نقش‌آفرینی در معادلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و... می‌شوند. رهبری انقلاب تصریح فرموده‌اند برای رفع مشکلات کار دیگر از دست سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها خارج شده و وظیفه ایجاد تغییر بر عهده عناصر جوان مؤمن انقلابی در تشکل‌هاست. ماحصل این‌ها نیز کنشگری اجتماعی را رقم می‌زند که به خاطر ارتباط تشکل‌ها با بدنه جامعه و ارتباط با آن، قدرت ایجاد کار اجتماعی و رفتار اجتماعی را بدست آورده‌اند. در حالی که امروزه ثابت شده جریانات و احزاب سیاسی قابلیت کنشگری اجتماعی را از دست داده‌اند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: گام دوم انقلاب جوانان مؤمن انقلابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۵۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه از حریم ولایت و اسلام جانانه دفاع می‌کند

ایسنا/زنجان مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: سپاه جان، آبرو و زندگی می‌دهد تا کشور در عزت بماند و جانانه از حریم ولایت و اسلام دفاع می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی امروز (جمعه ۷ اردیبهشت ماه) در خطبه‌های پیش از نماز جمعه شهر زنجان، اظهار کرد: دشمن باید بداند کسانی که بخواهند به کشور آسیب وارد کنند با واکنش نیروهای مسلح که آماده جانفشانی هستند، مواجه خواهند شد چون آنها در این مسیر آبروی خود را هم هدیه می‌کنند.

 وی به نقش تاثیرگذار سپاه در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: سپاه زائیده انقلاب، قرآن و اسلام بوده و برای حراست از کیان کشور یک مکتب الهی است.

او با بیان اینکه حفاظت از مکتب اسلام بر عهده سپاه پاسداران است، اضافه کرد: ارتقای وضعیت بصیرت دینی و انقلابی جزو وظایف سپاه است؛ بصیرت انقلابی به معنای شناخت دشمن است و به این موضوع باید توجه داشت.

 بیگدلی با اشاره به هفته عقیدتی - سیاسی سپاه پاسداران گفت: سپاه یک مجموعه نظامی، عقیدتی و مذهبی است که در عین حال از عقیده، اعتقاد و تفکر الهی، نمی‌تواند جدا باشد.

وی با اشاره به شاخصه‌ها و وظایف مجموعه عقیدتی - سیاسی سپاه پاسداران، گفت: تعمیق رواج معارف، روحیه و عمل انقلابی و جهادی یکی از این وظایف است چرا که سپاه نمی‌تواند بدون تفکر جهادی به اهداف و ماموریت خود برسد.

بیگدلی به دیگر اهداف این مجموعه اشاره کرد و گفت: ارتقا و تعمیق معرفت و بصیرت دینی و انقلابی، تعمیق بصیرت سیاسی، رواج اندیشه، ارزش‌ها، نمادها و سبک زندگی اسلامی چه در قالب فردی چه اجتماعی، پاسداری و صیانت از هویت فردی و سازمانی و تعیین مکتب انقلابی از سپاه در جامعه از دیگر وظایف و اهداف مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان به برنامه‌های اجرا شده توسط مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه انصارالمهدی (عج) استان در سال گذشته  اشاره کرد گفت: برگزاری ۲۰ هزار جلسه بصیرتی، برگزاری ۲۳۲۰ جلسه بصیرتی به صورت غیرحضوری و مجازی در سطح حوزه‌ها و پایگاه‌های مختلف با حضور و شرکت یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر در این جلسات، بسیج استادیاران، اسوه‌ها و حلقه‌های صالحین در استان با حضور ۸۰ هزار نفر در مجموع نمونه‌ای از برنامه‌های اجرا شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • رویداد جامعه پرداز با هدف هم افزایی کنشگران حوزه زن، خانواده و فرزندآوری
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • سپاه از حریم ولایت و اسلام جانانه دفاع می‌کند