Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@07:28:52 GMT

مثلثی شوم، پشت پرده ناآرامی‌های عراق

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۸۳۹۰

مثلثی شوم، پشت پرده ناآرامی‌های عراق

در آستانه برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که در سال‌های اخیر به نماد اتحاد و وحدت شیعیان سراسر جهان بالاخص عراق و ایران تبدیل شده، شاهد ناآرامی‌هایی در پایتخت و برخی از استان‌های عراق بودیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برای اثبات وجود دست‌های پشت پرده در ناآرامی‌های روز‌های گذشته عراق کافی است نیم نگاهی به نوع، تعداد و نحوه پوشش اخبار حوادث عراق در رسانه‌های غربی و سعودی بیندازیم که محتوای آن‌ها غالبا تحریک ناآرامی‌ها است؛ کثرت اخبار عراق و نحوه پوشش آن در این رسانه‌ها به ویژه العربیه و شبکه‌های رادیویی و تلوزیونی وابسته به وزارت خارجه آمریکا از تلاش صاحبان این رسانه‌ها برای کشاندن تظاهرات مردمی به سوی اهداف پشت پرده حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  شاید بتوان گفت تظاهرات مردم عراق که از روز سه شنبه یکم اکتبر در این کشور آغاز شد، از نخستین روز و نخستین ساعات آن از مسیر اصلی‌اش خارج شد که بنا به گفته اغلب کارشناسان مسائل عراق موضوع بی‌سابقه‌ای است و گرچه بدنه اصلی این اعتراضات را تظاهرکنندگانی تشکیل می‌دادند که خواسته‌های صنفی و مردمی دارند، اما چنانکه برخی رهبران سیاسی و تحلیلگران در عراق و خارج از این کشور مطرح کرده‌اند، به خاطرنفوذ خرابکاران به صفوف مردم، اعتراضات از خواسته‌های قانونی به تلاش برای تخریب چهره دولتمردان عراقی و ناامن جلوه دادن کشور و حتی نیل به اهداف بزرگتر بانیان پشت پرده حوادث، یعنی تبلیغ علیه تشیع و نماد‌های آن بدل شد.   به عنوان مثال اگر به نوع و ماهیت تظاهرات اخیر در عراق دقت و آن را با راهپیمایی پیشین مردمی در این کشور مقایسه کنیم متوجه تفاوت‌های فاحش آن می‌شویم. بر خلاف اعتراضات سابق در پنج سال گذشته علیه اوضاع نامطلوب خدمات رسانی و فساد که تقریبا به پدیده عادی در این کشور تبدیل شده و با شروع فصل گرما یعنی اواخر بهار و اوایل تابستان و در اعتراض به قطعی برق و گرمای هوا، عدم تامین آب شرب مصرفی و مسائلی از این دست برگزار می‌شود، این بار تظاهرات در بغداد و برخی استان‌ها تقریبا در زمانی از سال رخ داد که عراقی‌ها از فصل گرما و مشکلات مربوط به آن عبور کرده‌اند.   بحث دوم عدم پشتیانی تظاهرات فعلی از سوی جریان‌ها و احزاب سیاسی و اجتماعی برجسته در عراق است به نحوی که هیچ یک از این جریان‌ها نه تنها از ناآرامی‌ها حمایت نکردند بلکه حتی مخالفت صریح خود را با خشونت‌های روی داده اعلام کردند -از جمله مخالفان اعتراضات خشونت آمیز اخیر می‌توان به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، عمار حکیم، رهبر جریان الحکمه و گروه‌های مقاومت اسلامی و رجال سیاسی، چون حیدر العبادی و نوری المالکی، نخست وزیران اسبق عراق اشاره کرد. - در کنار مخالفت جریان‌ها و چهره‌های سیاسی و حزبی می‌توان به مخالفت صریح آیت‌الله العظمی سیستانی مرجعیت عراق با هرگونه خشونت در اعتراضات نیز اشاره کرد.   ادامه اعتراضات بدون در نظر گرفتن این مخالفت‌ها، آن هم به شکلی خشونت‌بار، این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد که این اعتراضات از کجا و توسط کدام منابع تحریک و تشویق شد.   مسئله سوم در این اعتراضات کشیده شدن زودهنگام تظاهرات به سمت شعار‌های ساختار شکنانه علیه دولت و تقریبا تمامی جریان‌های سیاسی، اجتماعی و حتی دینی بود که نمونه این اقدام در اعتراضات سابق عراق تا کنون دیده نشده بود و امری عجیب در معادلات عراق محسوب می‌شود که نشان از آن دارد که ایادی پشت پرده با سوءاستفاده از نارضایتی‌های جزئی در میان مردم از این اعتراضات برای موج سواری بر خواسته‌های مردمی و نیل به اهداف خود ستفاده می‌کنند.   گذشته از این‌ها استفاده برخی تظاهرکنندگان از سلاح و اقداماتی خشونت آمیز همچون به آتش کشیدن دفاتر و مقر‌های رسانه‌ها -از جمله شبکه العراقیه- و مقر احزاب سیاسی از هر طیف و دسته بندی و سپس حمله به نهاد‌های نظامی و امنیتی در برخی استان‌ها آن هم به شکلی برنامه ریزی شده و دومینووار، این ظن را قوی‌تر می‌کند که برنامه‌ریزان این تظاهرات نه از خود عراق بلکه از خارج از مرز‌های کشور آن را هدایت می‌کردند و اهدافی ورای خواسته‌های مردمی دارند؛ اهدافی که بیش از همه در راستای منافع مثلث آمریکایی-سعودی-صهیونیستی است.     آنچه حضور آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی را در پشت ناآرامی‌های عراق پررنگ‌تر می‌کند، نگرانی این مثلث شوم از اتحاد دو کشور و دو ملت ایران و عراق در خاورمیانه است که در سال‌های اخیر در جریان برخی تحولات میدانی و سیاسی از جمله جنگ با داعش، مسئله سوریه و فلسطین و به واسطه مناسباتی، چون راهپیمایی عظیم اربعین حسینی هر چه بیشتر تقویت و تحکیم شده است تا جایی که می‌توان گفت راهپیمایی با شکوه اربعین به نماد اصلی این اتحاد و انسجام بدل شده است؛ مسئله‌ای که به نگرانی آمریکا، عربستان و اسرائیل دامن زده است.   نگرانی این‌ها از نزدیکی و قرابت ایران و عراق تا جایی است که آل سعود برای رخنه در صف اتحاد دو کشور با صرف میلیارد‌ها دلار تاکنون تلاش‌های مختلفی را انجام داده که از جمله آن سرمایه گذاری هنگفت سعودی‌ها در عراق در سال‌های گذشته و همزمان تلاش برای نزدیک شدن به جریان‌های سیاسی تاثیرگذار مانند جریان الحکمة، جریان صدر، کرد‌ها و اهل سنت در استان‌های شمالی و غربی عراق است.   در خصوص فضاسازی‌های صورت گرفته در رسانه‌های سعودی و آمریکایی می‌توان به بزرگنمایی‌های شبکه العربیه و اسکای نیوز و شبکه‌هایی از جمله الحره آمریکا (شبکه عربی زبان وابسته به وزارت خارجه آمریکا) و تلاش گسترده در فضای مجازی اشاره کرد که به شدت با دادن آمار نادرست درباره شمار کشته‌ها و مجروحان تظاهرات و فضاسازی درباره تیراندازی به معترضان، سعی در تشدید خشونت‌ها داشتند. جالب است بدانیم که بیش از ۷۰ درصد توییت‌هایی که با موضوع ناآرامی‌های عراق منتشر و باعث ترند شدن این موضوع در بسیاری از کشور‌های عربی شد، از مبدأ عربستان صورت گرفته و تنها ۶ درصد سهم خود عراقی‌ها بوده است؛ موضوعی که به خوبی بیانگر حجم تلاش سعودی‌ها برای جهت دادن به ناآرامی‌هاست.     در تظاهرات اخیر فقدان رهبری و رفتار توده‌ای معترضان باعث شد تا طرفداران داعش و بعثی‌های سابق که دیگر مجالی برای بروز در جامعه عراق نمی‌یابند با خط دهی مثلث، آمریکایی-سعودی-صهیونیستی به موتور محرک اعتراضات بدل شوند و عملا مطالبات به حق مردم به حاشیه رانده شد و اگر در بر همین پاشه می‌چرخید، آنچه به دست می‌آمد خرابی برای عراق و تحقق اهداف کسانی بود که نه خیری برای عراق می‌خواهند و نه آرامشی برای مردم منطقه.     البته ملت عراق روزگار سخت‌تر از این را نیز سپری کرده و در گذشته بار‌ها چه در زمان درگیری‌های قومی-طایفه‌ای داخلی و چه در جریان قدرت گرفتن داعش ثابت کرده‌اند که با اتحاد می‌توانند از هر توطئه خارجی عبور کنند و در این میان آنچه همواره باطل السحر بدخواهان ملت عراق و منطقه بوده، تاسی به گفته خیرخواهان جامعه و مرجعیت دینی بوده که یقینا این بار نیز نمود آن را در راهپیمایی اربعین امسال نظاره‌گر خواهیم بود.   منبع: ایسنا   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۸۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟

نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان‌های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان‌های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول‌تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان‌ها صحنه آینده جهان اسلام را می‌سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم. 

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته‌ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می‌گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می‌شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشور‌های عربی تفاوت دارد. کشور‌های عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزار‌های غرب مواجه می‌شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می‌خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می‌شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود. 

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می‌کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا
  • کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار آزادی بیان برافتاده است
  • پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار آزادی بیان برافتاده است
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • (تصویر) حلقه‌های المپیک در آتش سوختند
  • حلقه‌های المپیک در پاریس به آتش کشیده شد!
  • دیدنی های امروز؛ اعتراضات روز جهانی کارگر