Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@00:20:25 GMT

نیازمند غفلتیم!

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۸۶۲۹

نیازمند غفلتیم!

 پایان کودکی شــاید آغاز ورود «ملال» به زندگی آدمیزاد باشــد. عمل بدون انگیزه‌های شــاد کودکانه ملال‌آور است و شادی کودکی، حاصل شنا کردن در اقیانوس نادانسته‌هاست.

علی‌محمد مؤدب/

 پایان کودکی شــاید آغاز ورود «ملال» به زندگی آدمیزاد باشــد. عمل بدون انگیزه‌های شــاد کودکانه ملال‌آور است و شادی کودکی، حاصل شنا کردن در اقیانوس نادانسته‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما از مواجهه مدام با چیزهایی که نمی‌دانیم غرق لذت می‌شویم. کودک، رابینسون کروزوئهای است که هر لحظه در جزیره تازهای فرود می‌آید. لذت یافتن پایابی تازه در اقیانوس نادانسته‌ها به کودک امکان می‌دهد در این دنیای بهت‌آور تازه، زنده بماند و با شــور و شوق، جزئیات زندگی را فرا بگیرد.

اما آدمیزاد در این سیر گاهی به جایی می‌رسد که گمان می‌کند دیگر به همه چیز رسیده است و چیز تازه‌ای نیست که پیدا کند و از شعف پیدا کردن آن سرمســت شود؛ این وضعیتی است که بسیاری از ما با آن روبه‌رو می‌شویم.

 چه باید کرد که ملال، ما را پژمرده نکند و اجازه حیات شاداب را از ما نگیرد؟ حفظ کودکی مهمترین راهبرد اســت. ما در بزرگسالی با هر فرزندمان دوباره تن به اقیانوس نادانسته‌ها می‌زنیم و از کشف کوچکترین و ساده‌ترین چیزها سرمست می‌شــویم.

 همان قدر که ما معلم بچه‌ها هستیم آنها هم محافظ و معلم ما هســتند و ما را از غرورهای‌مان پیــاده می‌کنند و دوباره به کودکی برمی‌گردانند. ندانســتن به ما انگیزه می‌دهد که بــه دنبال دانایی برویم و به ما ارزش هر چیز را متذکر می‌شــود.

 ســاده‌ترین آموزش‌ها برای بچه‌های ما نکات بسیار مهمی هستند. وقتی به فرزندم درباره نرده‌های کنار باغچه توضیح می‌دهم احســاس او شبیه احساس ابن سیناست. او در آن لحظه دانشمندی کوچک اســت که حکمت چیزی را می‌فهمد و لــذت میبرد.

این لذت بین کودک سه ساله و دانشــمندان مشترک است و ما بزرگترها در کنار بچه‌ها دوباره این لذت را مزمزه می‌کنیم. اما زندگی و عادت‌های روزمره زندگی آنقدر قدرت دارند که حتی کودکان را برای ما عادی کنند، ما بی‌توجه می‌شــویم و بی‌توجه شدن خروج از انسانیت است.

 نگهداری از حیوانات برای خیلی از مردم این روزها همین کارکرد را دارد که آنها را با نادانســتگی و کودکی روبــه‌رو میکند. حیوان هر روز به همان اندازه روز قبل به پدیده‌های ساده زندگی تمایل نشان می‌دهد.

برای یک گربه دراز کشیدن در آفتاب همیشه دلچسب است. حسی که بسیاری از ما جز در سواحل آنچنانی به آن بی‌اعتنایی می‌کنیم. زنبورها در هر لحظه با تمام توان زنبور هستند و همین اســت که نگهداری از حیوانات را برای آدمهای دوران ماشــین و رایانه دلچسب کرده است.

هجوم اطلاعات و آگاهی‌ها ما را نیازمند غفلت کرده است و این غفلت در طبیعت وجود دارد. چه حکمتی داشته آن شاعری که گفته: تا بدانجا رسید دانش من/ که بدانم همی که نادانم. بالاترین نشاط در همین جمله ساده نهفته است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دوران کودکی غفلت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۸۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ناو سپاه پاسداران وارد نیمکره جنوبی زمین شد /ناو اقیانوس پیما مجهز به موشک بالستیک است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

بنابر روایت خبرگزاری صدا و سیما ،، این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902926

دیگر خبرها

  • سوراخی در یخ که 50 سال دانشمندان را متحیر کرده بود
  • نهنگ تک‌شاخ براق به فضا می‌رود
  • دانشمندان معمای حفره غول پیکر قطب جنوب را حل کردند
  • تلاش سیا برای سرقت زیردریایی هسته‌ای!
  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان
  • پروژه آزوریان؛ تلاش سیا برای سرقت زیردریایی هسته ای شوروی(+تصاویر)
  • غرق شدگی کودکی تیرانی در کانال آب
  • بازیگر مشهور ترکیه مدرسه کودکی‌اش را با خاک یکسان کرد ؛ همیشه من را می‌زدند (+عکس)
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • این ناو سپاه پاسداران وارد نیمکره جنوبی زمین شد /ناو اقیانوس پیما مجهز به موشک بالستیک است