Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره شفافیت آراء نمایندگان گفت: بارها در این مورد اظهارنظر کرده‌ام و در فراکسیون شفافیت جلساتی داشته‌ایم. در برنامه راهبردی که تهیه کرده‌ایم در ابتدا این موضع را یکی از ضرورت‌ها و اولویت‌های خودمان قرار دادیم و در پی شفافیت همه نهادهایی که درباره حقوق عمومی و مردم تصمیم‌گیری می‌کنند، بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شفافیت در همه اجزاء کاری پارلمان از جمله در آرای نمایندگان بر اساس بررسی‌ها و دیدگاهی که فراکسیون شفاف‌سازی انجام داده است، می‌تواند به افزایش کیفیت کار مجلس و افزایش عملکرد خود نماینده کمک کند و در مجموع منجر به نظارت بیشتر مردم و پاسخ‌گویی بیشتر مجلس شود.

رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با بیان اینکه این طرح هر چند که ممکن است محدودیتی‌هایی در کار نمایندگان ایجاد کند اما آثار بسیار مثبتی دارد، در مورد تبعات منفی آن گفت: طبیعتا این طرح تبعات منفی دارد اما با آثار مثبت آن قابل مقایسه نیست؛ در حال حاضر در مجلس اصل بر مخفی بودن رای است و شفافیت و علنی بودن رای نیاز به رای‌گیری دارد، که من معتقد هستم این باید برعکس باشد یعنی اصل برعلنی و شفاف بودن باشد و در مواردی که نیاز است رای مخفی باشد، رای‌گیری بشود.

وی ادامه داد: راه را کامل نبندیم اصل بر شفافیت باشد اما با پیشنهاد تعدادی از نمایندگان و رای‌گیری اعلام کنند که رای مخفی باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: در حال حاضر و در دهه‌های اخیر بسیاری از پارلمان‌های دنیا به سمت شفافیت پارلمانی رفته‌اند، بیش از ۸۰ کشور دنیا رای‌گیری‌هایشان علنی است، حتی خود اتحادیه اروپا طی دستور العملی موظف شد که آرا نمایندگانشان با شفافیت اعلام شود.

وی درباره این موضوع که در کشورهای دیگر به علت وجود احزاب قدرتمند شفاف‌سازی می‌تواند موثرتر باشد و تنها بار فشار را بر دوش نمایندگان قرار ندهد، گفت: ما نمی‌توانیم همه محاسن را یک‌جا داشته باشیم، واقعا خلا وجودی احزاب در نظام سیاسی ما که ابعاد مختلفی دارد حس می شود، اما منافاتی با آن ندارد.

این عضو کمیسون آموزش درباره برخی نگرانی‌ها راجع به اینکه ممکن است برخی وزرا به مناطقی که نماینده آنها رای مخالف داده، رسیدگی نکنند، تاکید کرد: اتفاقا موارد مطرح شده باعث می‌شود که نماینده شجاعت و صداقت داشته باشد که بتواند در مخالفت با وزیر صحبت بکند یا رای منفی بدهد در عین حال بعد از اینکه وزیر رای بیاورد و تعامل داشته و همکاری داشته باشد یعنی فضا از این حالت فعلی خارج شود و شفافیت برقرار بشود، وزیر جرأت نمی‌کند به دلیل اینکه نماینده‌ای رای منفی داده است، به آن منطقه بی توجهی کند .

وی ادامه داد: در مجموع فضای پنهان کاری و محافظه کاری در در همه اجزای حاکمیت وجود دارد و این روی مجلس هم سایه انداخته است. انکار هم نمی‌کنم که ممکن است گروه‌های فشار هم باشند و بخواهند تهدید کنند، اینها آن تبعات منفی است که در کنار آثار مثبت وجود دارد ۸۰ درصد تبعات مثبت است و ۲۰ درصد هم تبعات منفی دارد که باید آنجا هم سبک و سنگین کرد و باید حرکتی در این زمینه انجام شود.

این عضو فراکسیون امید درباره شفافیت دیگر نهاد‌های انتصابی و انتخابی گفت: ما آنها را نیز در فراکسیون شفافیت پیش‌بینی کرده بودیم و در لایحه‌ای که دولت تحت عنوان شفافیت داده است پیش بینی شده که همه دستگاه‌ها از جمله شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری شفاف شوند، البته عیوبی دارد اما اگر تصویب بشود می‌تواند موضوع شفافیت را فراگیر کند.

رئیس کارگروه پایش شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه درباره فعالیت این کارگروه گفت: این کارگروه کار خودش را با مسئولیت من و اعضای شورای سیاست‌گذاری جلو می‌برد تا الان دو شیوه‌نامه تهیه کردیم و به تصویب نهایی شورا رسیده است؛ یکی آیین‌نامه شفافیت و دیگری هم شیوه‌نامه سنجش عملکرد منتخبان است که شامل نمایندگان مجلس، اعضای شورای‌شهر و به طور کلی هر کسی که توسط اصلاح‌طلبان انتخاب شده، از جمله رئیس‌جمهور هم می‌شود.

وی ادامه داد: این شیوه‌نامه را آماده کرده‌ایم که به فراکسیون امید هم ابلاغ شده است و نمایندگان عضو فراکسیون امید طبق این شیوه‌نامه موظف هستند که عملکرد خودشان را از بخش‌های مختلف مجلس که در دو بخش داده‌های ثبتی و خوداظهاری نماینده است بگیرند و به دبیرخانه فراکسیون بدهند. چند نظرسنجی هم وجود دارد که گردآوری می‌شود و بعد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

صادقی در مورد اینکه آیا موارد تنبهی برای افرادی که عملکرد مناسبی نداشته در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر بیشتر بحث سنجش را داریم ابتدا باید گزارش عملکرد در بیاید سنجیده بشود، که البته تبدیل کار کیفی به کمی کار سختی هم هست.

وی گفت: فعلا اولین کارکردی که این شیوه‌نامه می‌تواند داشته باشد، انتخابات آینده است یعنی این امتیازبندی‌ها بر اساس گزارشات این شیوه است که  در اختیار کمیته‌ای که کاندیداها را تعیین می‌کند قرار می‌گیرد و عملکرد نمایندگان فعلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کمیته پایش شفافیت آرا نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۹۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سنی مجلس دوازدهم چه کسی خواهد شد؟

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس تا زمان انتخاب هیئت رئیسه جدید، هیئت رئیسه سِنی متشکل از مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان منتخب، جلسات را اداره خواهد کرد و این هیئت رئیسه مسئولیت مراسم تحلیف را برعهده دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، روز جمعه 21 اردیبهشت 1403، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در 22 حوزه انتخابیه در سراسر کشور برگزار خواهد شد تا تکلیف 45 منتخب دیگر مجلس دوازدهم مشخص شود. این درحالی است که تکلیف 245 نفر از منتخبین مجلس دوازدهم در 11 اسفند 1402 مشخص شده و قرار است این افراد به مدت 4 سال بر صندلی سبز بهارستان تکیه بزنند.

منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس

اما سوالی که اکنون قبل از انتخاب هیئت رئیسه و رئیس جدید مجلس مطرح است این است که چه کسی مجلس دوازدهم را اداره خواهد کرد.

طبق ماده 10 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مسن‌‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‌عنوان نایب‌رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر، معین می‌شوند و در جایگاه هیئت‌رئیسه قرار می‌گیرند. در صورت تساوی سن، هیئت‌رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‌‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.

وظیفه هیئت رئیسه سنی اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف ، اقتراع شعب و اجرای انتخابات هیأت ر ئیسه موقت است که بعد از تعیین ترکیب هیئت رئیسه موقت، کار هیأت رئیسه سنی به پایان می‌رسد.

مسن‌ترین نمایندگانی که در مجلس دوازدهم حضور دارند علی‌عسکر ظاهری متولد 1330 از حوزه انتخابیه مسجد سلیمان و حسینعلی شهریاری متولد 1330 از حوزه انتخابیه زاهدان هستند.

از آنجا که هر دو نماینده همسن هستند طبق ماده 10 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس باید بین آن‌ها برای ریاست بر هیئت‌رئیسه سنی قرعه‌کشی شود.

جوان‌ترین نمایندگان مجلس دوازدهم هم روح‌الله نجابت متولد 1368 از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، عباس قدرتی زوارم متولد 1368 از حوزه انتخابیه شیروان و عبدالحسین همتی سراپرده متولد 1368 از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان هستند که قرعه‌کشی مشخص می‌کند که چه کسانی می‌توانند در هیئت‌رئیسه سنی حضور داشته باشند.

اسامی مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگانی که در دور اول انتخابات موفق به حضور در مجلس شورای اسلامی شده‌اند به شرح ذیل است:

مسن‌ترین نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم

نام و نام خانوادگی

متولد

حوزه انتخابیه

علی‌عسکر ظاهری

1330

مسجدسلیمان

حسینعلی شهریاری

1330

زاهدان

وحید احمدی

1331

کنگاور و صحنه و هرسین

سید محمد موحد

1331

کهگیلویه و بهمئی و چرام

محمدرضا محسنی ثانی

1331

سبزوار و جغتای و جوین

سید مسعود خاتمی

1332

گلپایگان و خوانسار

فداحسین مالکی

1333

زاهدان

کامران غضنفری

1335

تهران

مصطفی مطورزاده

1335

خرمشهر

عبدالغفور امان زاده

1335

گرگان و آق‌قلا

محمدمهدی مفتح

1335

تویسرکان

جبار کوچکی‌نژاد

1336

رشت و خمام

علی امامی‌راد

1336

کوهدشت و رومشکان

حسن قشقاوی

1336

رباط کریم و بهارستان

محمدصالح جوکار

1336

یزد و اشکذر

سید موسی موسوی

1337

لامرد و مهر

علی‌اکبر علیزاده برمی

1338

دامغان

حمیدرضا حاجی‌بابایی

1338

همدان و فامنین

بیت‌الله عبداللهی

1338

اهر و هریس

جعفر پورکبگانی

1339

بوشهر، گناوه و دیلم

 

جوان‌ترین نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم

نام و نام خانوادگی

متولد

حوزه انتخابیه

روح‌الله نجابت

1368

شیراز و زرقان

عباس قدرتی زوارم

1368

شیروان

عبدالحسین همتی سراپرده

1368

زرند و کوهبنان

امیرحسینی ثابتی

1367

تهران

محسن فتحی

1366

سنندج، دیواندره، کامیاران

یاسر اسلام‌دوست

1365

طوالش و رضوانشهر و ماسال

زهرا خدادادی

1365

ملکان و لیلان

کمال حسین‌پور

1364

پیرانشهر

علی خضریان

1363

تهران

محمد سرگزی

1363

زابل

مهدی فلاح

1363

رشت و خمام

فاطمه جراره

1363

بندرعباس و قشم

مجتبی یوسفی

1362

اهواز

محمد خوش سیما

1362

گرمی و انگوت

زهرا سعیدی مبارکه

1362

مبارکه

ابراهیم رضایی

1361

دشتستان

مصطفی پوردهقان

1361

اردکان

بهشید برخوردار

1360

زرتشتیان

ولی داداشی

1360

آستارا

 

البته شایان ذکر است که بعد از برگزاری دور دوم انتخابات در 21 اردیبهشت ماه و مشخص شدن تکلیف 45 نماینده دیگر این دوره از مجلس، امکان تغییرات در لیست فوق وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • رئیس سنی مجلس دوازدهم چه کسی خواهد شد؟
  • سیگنال مثبت شفافیت؛ عامل رشد چشمگیر قراردادها در سال گذشته
  • دروغی بزرگ در طرح شفافیت مجلس
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • عکس| اعتراض عجیب‌وغریب چینی‌ها به شرایط کاری
  • فاجعه پنهان نظام پزشکی؛ کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • حجازی: هوادار واقعی استقلال کاری به نتیجه ندارد
  • صادق خان باز هم شهردار لندن شد