Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@09:41:40 GMT

مستند «جامع الحکمتین» در «حکایت دل»

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۹۰۴۶

مستند «جامع الحکمتین» در «حکایت دل»

زندگی و فعالیت های علمی زنده یاد استادِ حکیم، محسن جهانگیری در قالب مستند «جامع الحکمتین» به نمایش در می آید.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ مستند «جامع الحکمتین» که به بررسی زندگی و فعالیت های علمی «استاد محسن جهانگیری» حکیم، فیلسوف معاصر و استاد فرزانه گروه فلسفه دانشگاه تهران پرداخته است روز یکشنبه14 مهرماه در قالب برنامه «حکایت دل» از شبکه چهار سیما پخش می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محسن جهانگیری فیلسوف مطرح ایرانی و استاد ممتاز دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۸۱ در دومین همایش چهره های ماندگار به عنوان چهره ماندگار در رشته فلسفه برگزیده و معرفی شد.


از آثار این مولف و مترجم پیشکسوت کشورمان می توان به ترجمه «اخلاق»، «شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی» آثار بندیکت اسپینوزا، و تالیف «احوال و آثار و آراء فرانسیس بیکن»، «بررسی تمایزهای فقهی زن و مرد»، «محیی الدین ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی»، «در عرفان ابن‌عربی؛ گفتگوی تمدنها» و... اشاره کرد.


این استاد فرزانه در اردیبهشت ماه سال 98 مقارن با نیمه شعبان در سن نود سالگی دار فانی را وداع گفت.



«حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب مستند و زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، یکشنبه ها  ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت 14 بازپخش می شود.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد اربعین پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته نیروی انتظامی موکب اربعین کانون های مساجد اصفهان سپاه پاسداران حکایت دل شبکه چهار سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۹۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز

ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.

در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.

وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.

این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزل‌های حافظ را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریت‌ها می‌شوند، آن اقلیت‌ها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جمله‌های عرفانی است که قابل انکار است. نیست.

نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیسته‌اند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهان‌بینی حافظ دو روش‌شناسی وجود دارد که از زیبایی‌های طبیعی و شنیداری شروع می‌شود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن می‌رسد.

مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.

اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پخش «جاده‌های سرد» و «رابطه» از تلویزیون در هفته بزرگداشت مقام معلم
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • «امتحان نهایی» از قاب شبکه دو سیما
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه افق
  • «بازی اختاپوس» از شبکه افق پخش می‌شود
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • دستگیری استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا نماد سیاست سرکوب سیستماتیک در غرب است