Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@04:48:48 GMT

نبود صنایع تبدیلی آسیبی فرا روی کشاورزان لرستانی

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۱۰۰۴

نبود صنایع تبدیلی آسیبی فرا روی کشاورزان لرستانی

راه اندازی صنایع تبدیلی نیاز جدی عرصه کشاروزی و باغداری در استان لرستان است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛

 

استان لرستان از تقسیم بندی صنایع در کشور جا مانده است و به رغم تلاش های مسئولان استان برای احیای اندک صنایع استان، همواره پای صنعت و اشتغال در استان می لنگد.

 

بسیاری از جوانان استان لرستان به رغم طی مدارج عالیه تحصیلی  محکوم به بیکاری و یا مهاجرت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استان لرستان در سایه فضل الهی از استان های پر آب کشور و دارای  خاک مساعد است و این شاخص روزنه های امید را در دل بخشی از مردم استان که دارای ملک آبا و اجادی هستند روشن کرده است.

 

کشاورزی و باغداری از استعدادها و توانمندی های استان لرستان است، به طوری که این روزها در سخنرانی مسئولان بسیار به این اصل تکیه شده و عرصه کشاورزی، زیرساخت رشد و توسعه در استان عنوان می شود.

 

غالب کشاورزی استان لرستان به رغم  شرایط مطلوب  آب و هوایی، به دلیل نبود سد های مناسب آبی به صورت دیم کشت می شود.

 

 به رغم مشکلات عرصه کشاورزی در استان لرستان، باغداری در سال های اخیر در استان لرستان رونق گرفته است و در سایه حمایت های به عمل آمده باغات استان گسترده تر  شده است.

 

غالب تولیدات باغی استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی روانه بازار می شود و باغداران به رغم رنج پرورش محصول، سود چندانی از محصول باغ ندارند.

 

کشت محصولات صیفی در استان هم رونق بسزایی دارد تا جایی که محصولاتی چون خیار، گوجه، سبزی و سایرصیفیجات در استان به فروارانی کشت می شود.

 

 

برخی محصولات همچون گوجه فرهنگی، چغندر قند و سیر تولیدی در استان در زمان برداشت با افت قیمت مواجه می شود و توسط کامیون ها با سایر نقاط کشور با قیمیتی ناچیز حمل می شود.

 

از دیگر شاخص های کشاورزی کم نظیر استان تولید حبوبات است که  بنا بر نظر کارشناسان حبوبات تولیدی لرستان بسیار مرغوب است اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی به دیپر نقاط کشور صادر شده و هیج کجا نامی از تولید استان برده نمی شود.

 

استان لرستان با داشتن بیش از 840 هزار هکتار اراضی کشاورزی، در هر سال بالغ بر از دو میلیون و 991هزار تن انواع محصول کشاورزی را تولید می کند.

 

محصولات کشاورزی و باغی متنوع استان لرستان  چون قطب تولید انجیر سیاه در کشور، قطب تولید انار و دیگر تولیدات باغی چون آلو، زردآلو و هلو، سیب محلی مرغوب از جمله توانمند های کشاورزی استان است.

 

استان لرستان در تولید گوشت و مرغ نیز سرآمد است و رتبه اول تکثیر بچه ماهی و رتبه دوم تولید ماهی در بین استان‌های غیرساحلی کشور، را دارد.

 

 با توجه به عقب ماندن استان لرستان از توزیع صنایع در کشور و محرومیت در این حوزه، توجه به تولیدات کشاوزی استان، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی می تواند گامی مهم برای خدمت به مردم استان و رونق اقتصاد و اشتغال باشد.

 

غالب تولیدات کشاورزی و باغی در استان لرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی با قیمت بسیار پایین  روانه بازار شده و مصرف خام دارد، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی از موانع مهم صادرات محصولات کشاورزی در استان است.

 

متاسفانه نبود صنایع تبدیلی در استان باعث شده است که  گاه  برداشت چیزی عاید کشاورزان نشده و گاها ثمره یک سال فعالیت کشاورزان چیزی جزء بدهی سنگین نباشد.

 

صنایع تبدیلی عاملی برای مصرف بهینه محصولات باغی و کشاورزی است و حجم انبوه محصولات را در جهت مصارف متعدد مردم ساماندهی می کند.

 

 وجود صنایع بسته بندی، ایجاد کارخانجات کوچک تهیه مواد غذایی با توجه به توانمندی های باغی و زراعی در هر استان می تواند گامی مهم ر جهت اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید ملی باشد.

 

 

محمد رمضانی یکی از کشاورزان استان لرستان، با بیان اینکه کشاورزی پیشه آباد و اجادی خانواده ماست، افزود: متاسفانه با گذشت هر نسل زمین های کشاورزی بین وارثان تقسیم می شود وامروز کشاورزان برای فعالیت خود با مشقت زیادی مواجه هستند.

 

وی افزود: به رغم سختی کار، محصول کشاورزی را پس از برداشت باید با قیمت ناچیزی به دلالان بفروشیم.

 

رمضانی با اشاره به نبود صنایع تبدیلی در استان، بیان کرد: متاسفانه اقدام عملی برای ایجاد صنایع تبدیل بویژه در رعصه محصولات باغی در استان دیده نمی شود.

 

مهدی نظری دیگر کشاورز استان، با اشاره به اینکه غالب کشاورزی استان دیم کشت می شود، افزود: آفت زدگی از عمده مشکلات کشاورزان است که حاصل یک سال زحمت آنان را بر باد می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: گرانی سموم، هزینه های کاشت و نگهداری از مزارع از طرفی و ارزان شدن ومحصول در هنگام برداشت از دیگر مشکلات فرا روی کشاورزان است.

 

نظری افزود: متاسفانه به رغم زحمات گسترده کشاورزی، درآمد کمی نصیب کشاورز می شود که در برابر هزینه های انجام شده بسیار ناچیز است.

 

 

مردان حسنوند باغدار لرستانی هم با اشاره به اینکه به حمد الله امسال محصولات باغی  رشد خوبی داشته اند، افزود: به فضل الهی به رغم هزینه های آبیاری باغات و زحمت نگهداری،  رشد تولیدات باغی موجب خوشحالی  کشاورزان شده است.

 

وی افزود:  یکی از  مهم ترین نیازهای اساسی باغداران استان، احداث صنایع تبدیلی و فرآوری در منطقه است که تاکنون از سوی متولیان امر به فراموشی سپرده شده است.

 

حسنوند گفت: در صورت احداث صنایع تبدیلی هم گوجه کاران و هم دولت از این موضوع سود خواهند کرد.

 

 یکی دیگر از کشاورزان با تاکید بر ضرورت حمایت دولت جهت احداث صنایع تبدیلی در شهرهای استان و در جوار باغات، خاطرنشان کرد: انتظار می رود دولت با ارائه تسهیلات به کشاورزان بستر ایجاد صنایع تبدیلی در استان را فراهم کند.

 

منصور زمانی خاطرنشان کرد: : درخواست کشاورزان از دولت این است که متقاضیان احداث صنایع تبدیلی حمایت شوند.

 

تقویت کشاورزی بستر توسعه اقتصادی پایدار است

 

 

مدیرکل جهاد کشاورزی استان لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: استان لرستان با توجه به وجود آب و خاک مساعد توانمند های زیادی در حوزه کشاورزی و باغداری دارد.

 

 عبدالرضا بازدار با بیان اینکه استان لرستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولیدات کشاورزی زیادی را دارد، افزود: سرمایه گذاری در جهت تقویت کشاورزی بستر توسعه اقتصادی پایدار است.

 

وی با اشاره به تولیدات گسترده باغی در استان لرستان، افزود: عمده تولیدات کشاورزان و باغداران لرستانی مصرف خام دارد.

 

 بازدار با اشاره به اهمیت توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، افزود: ایجاد این صنایع می تواند در رونق درآمد کشاورزان و باغداران، ایجاد اشتغال و تقویت اقتصاد در استان موثر باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: توسعه صنایع تبدیلی در استان می تواند در افزایش راندمان تولید و رفع مشکلات اقتصادی کشاورزان نقش مهمی داشته باشد.

 

بازدار با اشاره به تولید دو میلیون و 991 هزار تن محصولات کشاورزی در سال 95، گفت: تولیدات کشاورزی لرستان در سال 95 ارزشی بالغ بر پنج هزار و 364 میلیارد تومان داشته است.

 

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های استان در عرصه باغبانی، ادامه داد: ۴۶ هزار هکتار باغات در سطح استان داریم که مقدار ۲۵ هزار تن از این میزان باغات برداشت می‌شود.

 

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان، خاطرنشان کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی ارزش تولیدات کشاورزی استان بالاتر رفته و می تواند نقش ارزشمندی در اقتصاد استان داشته باشد.

 

 بازدار، با اشاره به نقش خشکسالی در تولیدات کشاورزی، افزود: با برنامه ریزی های اجرایی موفق به پایداری منابع در تولیدات کشاورزی استان شده ایم.

 

تولید سالانه 307 هزار تن میوه در استان لرستان

 

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: سالانه ۳۰۷هزارتن میوه از سطح ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات این استان تولید می شود.

 

علیرضا احمدوند بیان کرد:  سال گذشته یک میلیون اصله نهال بین باغات لرستان توزیع شد که تعداد ۳۲۰ هزار اصله نهال به صورت رایگان تحویل داده شده است.


وی خاطرنشان کرد: توزیع اصله نهال در راستای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار صورت می‌گیرد.


احمدوند افزود: بیش از ۸۰ درصد از اصله نهال‌ها بادام است و مابقی آن انجیر، انگور دیم، زیتون می‌باشد.


وی اضافه کرد: همچنین گیاهان دارویی (آویشن، مرزه خوزستانی، گل گاوزبان، کرفس‌کوهی، موسیر، زیره‌سبز، به لیمو و گیاه دانه) در سطح ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی لرستان کشت می‌شود که بیشتر آن به صورت رایگان صورت می‌گیرد.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سالانه ۳۰۷ هزارتن میوه از سطح ۵۱ هزارو ۵۰۰ هکتار باغ در لرستان تولید می‌شود.


احمدوند ادامه داد: گردو با ۱۲ هزار و ۲۴۲ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۷ هزار تن سالانه اولین محصول پربازده در استان است همچنین سیب با پنج هزار هکتار سطح زیر کشت و ۵۵ هزار تن تولید سالانه دومین محصول می‌باشد.


وی افزود: انار با سه هزار و۳۷۷ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۴۶ هزار تن، زردآلو با سه هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۳۰ هزار تن و انجیر با یکهزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت هزار و تولید سالانه ۳۰ هزار تن از دیگر محصولات پربازده در لرستان است.


احمدوند سیب را با ۵۵ هزار تن تولید و زرشک را با ۹ تن تولید به ترتیب بیشترین و کمترین محصولات تولیدی لرستان برشمرد.


وی همچنین به کشت زعفران در لرستان اشاره کرد و گفت: اکنون ۳۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران می‌باشد که این مقدار رو به افزایش است و سالانه یک تن زعفران در لرستان تولید می‌شود.


وی به افزایش تا ۵ درصد تولید میوه در سال اشاره کرد و ادامه داد: سیل اخیر به پنج هزار هکتار از باغات لرستان خسارت وارد کرد که عمده خسارت در شهرستان پلدختر بود.


احمدوند اضافه کرد: خسارت سیل تأثیرات منفی بر تولید دارد اما در بخش‌ها و مناطق دیگر استان قابل جبران است.


ضرروت بررسی و حمایت از صنایع تبدیلی در استان لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت جهت ارتقاء تولیدات دامی در استان، گفت:  نبود صنایع تبدیلی، بسته بندی و برند سازی هم از دیگر مشکلات اساسی استان لرستان است که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

 

احمدوند ادامه داد: برای فراوری انجیر استان امکاناتی نداریم، انجیر را فقط می‌توانیم به عنوان سرکه وارد بازار کنیم در حالی که با فراوری مناسب می‌توانیم، انجیر خشک، مربا و شربت را هم تولید کنیم.

 

جذب فرصت های سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی بویژه صنایع تبدیلی می تواند در تحقق توسعه کشاورزی استان موثر باشد.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد پیاده روی اربعین اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد زائران اربعین حسینی کانون های مساجد هفته نیروی انتظامی روزنامه سپاه پاسداران صنایع تبدیلی کشاورزی محصولات باغی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به صادرات سیب این استان به روسیه، ترکمنستان و کشورهای حاشیۀ خلیج فارس گفت: میزان تولید سیب تا ۷۵ هزار تن در سال هم می‌رسد. - اخبار استانها -

محمدحسن کیانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درخرم‌آباد اظهار داشت: آب‌وهوای لرستان از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و این شرایط توسعه بیش از 24 گونه درخت مثمر را به‌دنبال داشته‌است.

او با اشاره به پراکندگی مناطق تولید سیب در اغلب نقاط لرستان، اضافه کرد: سطح زیر کشت این محصول حدود 4000هکتار است.

تولید سالانه 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: بیش از 50 درصد باغات سیب این استان در بروجرد است و این شهرستان به‌‍تنهایی سطح وسیعی از تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌است.

کیانی‌فر بیان کرد: باغات سیب لرستان در خرم‌آباد، الشتر و بقیه شهرستان‌های این استان به‌صورت پراکنده است و این محصول شامل سیب گلاب، زرد و قرمز پاییزه است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به صادرات سیب این استان به روسیه، ترکمنستان و کشورهای حاشیۀ خلیج فارس یادآور شد: میزان تولید سیب تا 75 هزار تن در سال هم می‌رسد.

او با بیان اینکه 50 درصد باغات سیب لرستان در بروجرد واقع است، عنوان کرد: میانگین عملکرد تولید سیب در این استان به‌دلیل اقلیم مناسب حدود 25 تن در هر هکتار است.

کیانی‌فر گفت: لرستان رتبۀ اول تا هشتم در بین استان‌های تولیدکننده سیب در کشور را دارد و هر ساله جزو 10 استان تولیدکننده برتر در تولید این محصول هستیم.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • طی دو سال ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی به چرخه تولید بازگشت
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور