Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-هفته پیش بود که خبر حضور ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز منتشر شد و حدس و گمان‌هایی مبنی بر بازگشت او به فعالیت‌های سیاسی، آن ‌هم به عنوان لیدری قدرتمند در جریان اصولگرا قوت گرفت. بازگشتی که در کوتاه‌مدت می‌توان آن را به عنوان زمینه‌ای برای تحقق خواسته قدیمی اصولگرایان یعنی دستیابی به وحدت تحلیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حضور را شاید بتوان در میان مدت به عنوان کنشی انتخاباتی در نظر گرفت که مشخصا بر انتخابات مجلس یازدهم تاثیر می‌گذارد، اما این بازگشت در بلندمدت می‌تواند به‌ اتفاقی موثر در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بدل شود.

حالا البته تا 1400 و انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم راه بسیاری باقی مانده اما آنچه در این رابطه، در بازه زمانی کوتاه‌مدت حایز اهمیت است، همان عنصری است که لااقل خود اصولگرایان فکر می‌کنند، می‌تواند به وحدت نیروها و طیف‌های متکثر این جریان تبدیل شود و البته به مدیریت نیروهای تندروتر جناح راست بینجامد.

حال حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در واکنش به این احتمالات و سیاست‌های کلی جامعه روحانیت در انتخابات اسفندماه گفته است: «جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده که برای انتخابات آتی، بهترین راه را وحدت حداکثری نیروهای انقلاب می‌داند و بر همین اساس، وحدت نیروهای انقلاب را به عنوان راهبرد انتخاباتی خود تعیین کرده است.»

به نظر می‌رسد که مقصود از دوگانه ائتلاف گروهای اصولگرا- انقلابی، ائتلاف نیروهای میانه‌رو و تندروی اصولگرا باشد که ابراهیمی در سخنان خود، تلویحا به آن می‌پردازد و اگر اینچنین باشد و این ائتلاف مدنظر جامعه روحانیت، دستیابی به نوعی تعامل و همراهی میان تندروها و میانه‌روهای این جریان سیاسی باشد، می‌توان حضور ناطق‌نوری در جلسه اخیر جامعه روحانیت مبارزه را در راستای دستیابی به این هدف برداشت کنیم. البته ابراهیمی در ادامه گفته است که «آقای ناطق در جلسه اخیر جامعه روحانیت حضور یافتند و معلوم نیست که ایشان در جلسات بعدی حضور داشته باشند یا نه. البته آقای ناطق‌نوری می‌توانند در همه جلسات جامعه روحانیت حضورداشته باشد و تصمیم‌گیری درباره این موضوع به عهده خود ایشان است.»با این همه اما سیدرضا اکرمی، دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز در اظهارنظری متفاوت با سخنان ابراهیمی، در مورد حضور ناطق در جلسه جامعه روحانیت به تسنیم گفته است: «نباید انتظار داشته باشیم، بازگشت ایشان تاثیر خاصی بگذارد. در واقع ناطق‌نوری نمی‌تواند حلال مشکلات باشد. به هر حال جامعه روحانیت مبارز در کنار آقای ناطق از چهره‌های شاخصی چون ابوترابی‌فرد، پورمحمدی و حاج‌آقا موحدی‌کرمانی هم بهره‌مند است و اگر قرار باشد اتفاق مثبتی رخ بدهد، لازم است همه در کنار یکدیگر تلاش کنند و امور را به خوبی اداره کنند.» اکرمی در ادامه به بازگشت ناطق‌نوری اشاره کرده و می‌گوید: «باید از این مساله درس بگیریم و سعی کنیم حتی‌المقدور در فضایی دوستانه و با کمترین اختلاف ممکن فعالیت کنیم.»ائتلاف اصولگرایان با یکدیگر و سازوکار تهیه لیست، دو موضوعی است که این روزها بارها تحلیلگران به عنوان مصایب اصولگرایان در مسیر انتخابات به آن پرداخته‌اند. حال مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (جمنا) در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، به ارایه لیست مستقل از سوی برخی تشکل‌های اصولگرایان پرداخته است. او در مورد سازوکار تهیه لیست کاندیداهای مورد تایید اصولگرایان گفت: «مسیری که برای انتخاب لیست نهایی در تهران انتخاب شده، از پایین به بالاست و قطعا این‌گونه نیست که عده‌ای بنشینند و یک لیست انتخاباتی را نهایی کنند.» اشاره چمران به انتقاداتی است که در اواخر شهریورماه به شیوه لیست‌نویسی اصولگرایان از سوی برخی چهره‌های منتقد عملکرد شورای ائتلاف مطرح شده بود. نایب‌رییس جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) در ادامه در خصوص سازوکار تهیه لیست در شهرستان‌ها گفت: «تا امروز تقریبا تمامی شوراهای انتخاباتی استانی تشکیل شده است.» چمران در واکنش به اقدامات تیم قالیباف مبنی بر حضور در انتخابات اسفندماه و توجه به نیروهای جوان اصولگرا و احتمال شرکت تیم قالیباف با لیستی مستقل از لیست شورای ائتلاف گفت: «بنده چنین برداشتی ندارم، چراکه ایشان یکی از محورهای اصلی جلسات شورای ائتلاف به ‌حساب می‌آید و بعید به‌نظر می‌رسد که ایشان بخواهد فعالیت مستقلی داشته باشد.» او در مورد احتمال سر لیست ‌شدن قالیباف در انتخابات آتی مجلس از سوی شورای ائتلاف اصولگرایان نیز گفت: «فعلا هیچ چیز قطعی نیست و همه آنچه در این باره شنیده می‌شود، گمانه‌زنی است.»

اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 و 96؛ گام در مسیر ائتلاف جریان اعتدالگرا گذاشت و از این رهگذر، موفق شد که مسیر ورود چهره‌های تندروی جناح رقیب به پارلمان را سد کند؛ اما اکنون مساله این است که آیا اصولگرایان نیز در همان مسیری که چند سال قبل مسیر انتخاباتی جناح رقیب‌شان بوده، گام خواهند گذاشت؟! آیا ناطق‌نوری می‌تواند با حضور در میان اصولگرایان و با پیاده‌کردن استراتژی ائتلاف میان چهره‌های تندرو و میانه‌روی اصولگرا، زمینه پیروزی جناح راست در انتخابات پیش‌رو را فراهم کند؟!

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۱۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا

برخی از اعضای حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) نسبت به حضور برخی از اعضای این حزب در لیست امنا اعتراض داشته و لیست ۱۶ نفره‌ای مجزا از لیست ائتلافی رزما و امنا منتشر کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار لیست امنا برای دور دوم انتخابات، برخی از اعضای حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) نسبت به حضور برخی از اعضای این حزب در لیست امنا اعتراض داشته و لیست 16 نفره‌ای مجزا از لیست ائتلافی رزما و امنا منتشر کردند.

متن اطلاعیه اعتراضی این افراد به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم
برادران و خواهران عضو حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما)

با توجه به اینکه لیست امنا با همکاری برخی اعضای رزما اعلام شده و در لیست ارائه شده تعدادی افراد که در دوره نمایندگی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شائبه تخلفات مالی در باره آنان مطرح است و به همین دلیل غیر انقلابی و با هزینه‌های تبلیغاتی در انتخابات موجب خدشه در نام و پیشینه پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس شده‌اند، ما برخی از اعضای شورای مرکزی رزما نسبت به ائتلاف با امنا اعتراض خود را اعلام و لیست شانزده نفره خود را برای دور دوم انتخابات حوزه تهران، ری، اسلامشهر و پردیس منتشر و از مردم انقلابی خصوصا پیشکسوتان دفاع مقدس و جریانات حزب اللهی درخواست می‌کنیم به نمایندگان اصلح و انقلابی اعتماد و رای خود را جهت اعتلای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و امامین انقلاب به لیست پیوست بدهند.

محمد سراج
بیژن نوباوه
علیرضا سلیمی
غلامحسین رضوانی
زهره سادات لاجوردی
حسین صمصامی
زهره طبیب زاده
مجتبی زارعی
حسین نجابت
مجتبی رحماندوست
پیمان فلسفی
ابوالفضل ظهره‌وند
محمدحسین حسین‌زاده بحرینی
حسن خجسته باقرزاده
مهدی عسگری
علی اصغر پورمحمدی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران
  • اعتلای فرهنگ جامعه از مسیر تعلیم و تربیت معلمان می‌گذرد
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • لیست نهایی جامعه اسلامی مهندسین برای انتخابات مشخص شد+ اسامی
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد