Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از شش ماه است که شرایط در محلات شوش، مولوی و هرندی از نظر معتادان متجاهر بهتر شده است ولی باید اقدامات مستمر باشند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دكتر اسکندر مومنی در جلسه «بررسی آخرین وضعیت طرح پاکسازی، ترمیم و تثبیت مناطق شوش، هرندی، مولوی و بازار از وجود خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و معتادان متجاهر» اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر یک اقدام جمعی و بین‌بخشی است و ساماندهی معتادین متجاهر به تنهایی و از سوی یک نهاد امکانپذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه نگاه به معتاد، نگاه به یک بخشی از جامعه نیست، گفت: مناطق شوش، هرندی و فرحزاد بیشترین معتادان متجاهر را دارند و حق معتادان نیست که در زیر پل‌ها و در کنار جوی آب باشند، انسان شخصیت و کرامت دارد و باید سرپناهی برای آنها ایجاد شود و البته حق مردم هم نیست که با این آسیب‌ها چهره به چهره مواجه شوند.
دبیركل ستاد بیان داشت: سازمان ملل در گزارش اخیر خود، از اقدامات ایران برای ایجاد سرپناه معتادان تشکر و تقدیر کرد، ولی ما وظیفه انسانی خود را در این خصوص انجام داده‌ایم و نیازی به تشکر نیست.
مومنی گفت: اعتیاد آسیب‌های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال دارد و در حال حاضر 55 درصد طلاق‌ها مربوط به اعتیاد می‌‌شود و بسیاری از جرایم خرد و خشن ناشی از مصرف مواد مخدر است و در حال حاضر ظرفیت‌ها در خصوص مبارزه با مواد مخدر افزایش یافته است.
وی افزود: ما در کشور 2 میلیون و 800 هزار مصرف‌کننده مواد مخدر داریم و همچنین یک میلیون و 600 هزار نفر نیز مصرف‌کننده تفننی هستند و در مجموع 4 میلیون نفر از 15 سال سن تا 65 سال سن که حدود 5 درصد از جامعه می‌شوند درگیر اعتیاد هستند که البته این عدد کمی نیست و حتی یک نفر هم برای ما زیاد است.
دبیركل ستاد بیان داشت: حدود یکصد هزار نفر معتاد متجاهر در کشور داریم و این به معنی آن است که این افراد تمامی مراحل ماده 15 را طی کرده‌اند و نتوانستند درمان شوند و اكنون به عنوان معتاد متجاهر شناسایی شده‌اند و قانون هم تمهیدات ویژه‌ای برای آنان پیش‌بینی کرده است.
مومنی افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در خصوص آسیب‌های اجتماعی مواردی را مطرح فرموده اند و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اقدامات انتظامی و قضایی را در این حوزه انجام داده است و همچنین از سوی نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها طی 3 ماه، ظرفیتی بالغ بر 5 هزار نفر به ظرفیت نگهداری معتادان اضافه شد.
وی با بیان اینكه بخش عمده‌ای از معتادانی که جمع‌آوری شده‌اند در مراکز درمانی نگهداری می‌شوند، گفت: بارها از رسانه‌ها و حتی به صورت حضوری در این محلات دیده‌ایم که چه وضعیتی در شوش، مولوی و هرندی بوده است ولی اكنون بیش از شش ماه است که شرایط این محلات از نظر اجتماعی و قضایی در حوزه معتادان متجاهر بهتر شده است ولی باز هم باید اقدامات استمرار داشته باشند.
دبیرکل ستاد افزود: شهر تبریز نمونه خوبی برای حل معضل آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادان متجاهر است چرا که این شهر خیلی محدود متکدی و معتاد متجاهر دارد و در این حوزه نیز سازمان‌های مردم‌نهاد به خوبی عمل کرده‌اند.
مومنی بیان داشت بعد از حوزه انتظامی و قضایی باید به موضوع فرهنگی نیز توجه شود و در این زمینه طرح یاری‌گران زندگی را اجرایی کرده‌ایم، طرح یاری‌گران زندگی برای این تصویب شد که مباحث فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان،‌ دانشجویان و خانواده آنها آموزش داده شود.
وی افزود: در حال حاضر وضعیت عمومی محلات آسیب‌دیده ما نسبت به سال گذشته در حوزه معتادین متجاهر 80 درصد بهتر شده است و در 20 درصد باقی‌مانده نیز اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
مومنی گفت: قانون در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیاز به روزآمدی دارد و حتی بهترین قانون‌ها هم باید روزآمد شود، معتادین متجاهر بعد از جمع‌آوری، به مدت 3 تا 6 ماه نگهداری می‌شوند که این مدت زمان کمی برای ترک اعتیاد آنها است و حداقل زمان باید یک تا دو سال باشد تا یک فرد معتاد بتواند مهارت و شغلی یاد بگیرد و پس از یک دوره 6 ماهه مجدداً به سمت اعتیاد نرود.
وی افزود: غیر از این جز هدر رفتن منابع کشور چیزی عاید ما نمی‌شود و ما تا نیمه کار پیش رفته‌ایم و دوباره آن را رها کرده‌ایم و آن معتاد نیز دوباره شروع به مصرف مواد مخدر می‌کند.
دبیركل ستاد گفت: همچنین ما باید ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر بزنیم تا دیگر نتواند نسبت به تأمین و توزیع مواد مخدر اقدام کند.
مومنی تصریح كرد: در برخی از قوانین اشاره شده است که اموال قاچاقچیان ناشی از جرم باید مصادره شود، کلمه ناشی از جرم یعنی عملیات و اقدامات بسیار گسترده‌ای را باید دستگاه‌ها انجام دهند تا ثابت شود که اموال قاچاقچیان ناشی از جرم مواد مخدر است در حالی که همه معتقد هستیم که باید این موضوع برعکس باشد قاچاقچیان باید ثابت کنند که اموالشان به چه صورت به دست آمده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شرایط محلات شوش مولوی هرندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۴۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

به گزارش خبرنگار مهر، سینا بنی اسد، صبح جمعه در تشریح جزئیات این خبر به خبرنگاران گفت: پس از انجام یکسری اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد یک شبکه توزیع مواد مخدر صنعتی به سرکردگی یک زن و شوهر اقدام به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه می‌نمایند.

وی با بیان اینکه بلافاصله دستورات قضائی لازم جهت دستگیری اعضای این باند صادر گردید افزود: سرانجام در یک عملیات هماهنگ، نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان پس از اخذ دستورات قضائی با ورود به کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در حاشیه شهر ماهان، موفق به کشف و ضبط بیش از کشف ۳۶ کیلو مواد مخدر شامل شیشه، هروئین و بیش از ۵۰ کیلوگرم پیش سازهای مواد مخدر صنعتی از سوداگران مرگ شدند.

بنی اسد، ارزش ریالی مواد مخدر کشف شده در این عملیات را بیش از ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک واحد منزل مسکونی پلمب و دو متهم بازداشت و دستورات قضائی لازم جهت دستگیری سایر اعضای این باند که شناسایی شده‌اند صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات‌های سنگینی در انتظار سوداگران مرگ وجود دارد، گفت: عزم دستگاه قضائی در برخورد با سوداگران مرگ مرتبط با مواد مخدر جدی است و به تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر هشدار می‌دهیم که هیچ گونه اغماضی در برخورد با این جرایم وجود ندارد.

دادستان شهر ماهان با اشاره به اینکه با همکاری مردم و سایر نهادهای مسئول، تلاش برای پاکسازی جامعه از آلودگی مواد مخدر دوچندان خواهد شد افزود: از تمامی شهروندان می‌خواهیم که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مشکوک، بدون تردید موضوع را با پلیس در میان بگذارند.

کد خبر 6088926

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد