Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:00:48 GMT

سیری‌ناپذیری دلالان دامن «موسیر» را گرفت

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۴۲۴۸

سیری‌ناپذیری دلالان دامن «موسیر» را گرفت

موسیر از جمله گیاهان دارویی خودرو به ویژه در مراتع روستای حبشی و دهستان چهاردولی شهرستان اسدآباد قابل توجه بوده و در سال های گذشته به علت کم آب بر بودن این محصول با کلاسهای آموزشی و ترویجی کشاورزان اسدآبادی به کشت این گیاه دارویی باارزش و با صرفه اقتصادی بالا ترغیب و تشویق می شوند.

به گزارش ایسنا، موسیر تازه این شهرستان پس از برداشت به صورت خام و تازه و یا خشک شده و فله ای در نبود صنایع بسته بندی و فرآوری به دیگر استان ها و یا شهرستان ها صادر و ارسال می شود حال آن که در پس وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی و فرآوری ضمن ترغیب شدن هر چه بیشتر کشاورزان این منطقه به کشت این محصول، ارزش افزوده بیشتری از این کشت را عاید کشاورزان این محصول خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، از پیش بینی کشت بیش از 15 هکتار موسیر در اراضی کشاورزی این شهرستان  خبر داد و اظهار کرد: در آبان ماه امسال براساس پیش بینی ها بیش از 15 هکتار از اراضی کشاورزی توسط بهره برداران زیر کشت موسیر خواهد رفت.

سقراط بیرنگ با اشاره به اینکه سال گذشته در حدود 15 هکتار  کشت موسیر در شهرستان توسط بهره برداران انجام گرفت، تصریح کرد: امسال از سطح زیرکشت موسیر سال گذشته 210 تن موسیر تازه برداشت شد.

وی عملکرد هر هکتار از موسیر را 15 تن برشمرد و گفت: منطقه چهاردولی، نصرت آباد و حبشی از جمله مناطقی است که در این شهرستان کشت موسیر انجام می گیرد و برای امسال نیز این مناطق  برای خرید پیازچه و کشت موسیر اقدام خواهند کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد اضافه کرد: با کلاسهای آموزشی و ترویجی در چند سال اخیر کشت این گیاه کم آب بر دارویی در برنامه این اداره قرار داشته و با برگزاری این کلاسها سعی بر افزایش هر چه بیشتر این کشت در کنار خودرو بودن این محصول داریم.

وی با اشاره به اینکه کشت موسیر در آبان ماه هر سال انجام شده و در اردیبهشت تا تیرماه سال بعد قابل برداشت است، بیان کرد: کشت موسیر در این شهرستان اکثرا به صورت پراکنده بوده و بیشترین سطح زیرکشت موسیر شهرستان یک هکتار است.

بیرنگ  همچنین با اشاره به خودرو بودن موسیر در مناطق روستای حبشی خاطرنشان کرد: متأسفانه محصول موسیر شهرستان به علت نبود صنایع بسته بندی به صورت فله و خام به دیگر شهرستانها و استان ها صادر می شود که بدون شک ایجاد چنین صنایعی در شهرستان با جذب سرمایه گذاران در این امر از نقش موثری در ارزش افزوده بالا برای بهره برداران و ترغیب هر چه بیشتر کشاورزان به کشت این محصول خواهد داشت.

کارشناس باغبانی اداره جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم با بیان اینکه به صورت خودرو بیش از 12 هکتار از اراضی و مراتع شهرستان به ویژه مراتع روستای حبشی و چهاردولی به موسیر اختصاص دارد، تصریح کرد: با توجه به کیفیت موسیر این دو منطقه علاوه بر خودرو بودن این گیاه دارویی بخش بیشتری از کشت موسیر شهرستان نیز به این دو منطقه منطقه اختصاص دارد.

خاطره متقی اضافه کرد: امسال به صورت خودرو بیش از 10 هکتار موسیر در زمین های روستای حبشی وجود داشته که برخی به صورت دلال پیازچه این گیاه را به فروش می رسانند و این در حالیست که اگر صنعت صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرستان در راستای این گیاه دارویی و خوراکی  وجود داشته باشد، خواه ناخواه رغبت کشاورزان برای کشت این محصول دوچندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محصول موسیر شهرستان به صورت تازه به بازار عرضه و یا به صورت سنتی به پودر خشک موسیر تبدیل و به فروش می رسد، اضافه کرد: راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی موسیر در شهرستان با جذب سرمایه گذار در این راستا از نقش موثری در هدررفت این محصول در منطقه خواهد داشت.

در پایان اینکه با جذب سرمایه گذار در بحث صنایع تبدیلی و فرآوری موسیر می توان از شرایط اقلیمی برخی از روستاها از جمله روستای هدف گردشگری حبشی برای تبدیل شدن به قطب تولید این محصول اقدام و تلاش کرد و موسیر با کیفیت این شهرستان را با بسته بندی و فرآوری های لازم و در سایه معرفی و تبلیغات به یک برند مبدل و در رونق هر چه بیشتر اقتصادی و اشتغال شهرستان گام بلندتری برداشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موسیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۴۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی قاسمی صبح پنجشنبه در مراسم افتتاح ١٠ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند گفت: خوشبختانه حرکت‌های خوبی درجهت کاهش خطرات طبیعی ازجمله سرمازدگی با نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی در پهنه‌های مختلف شهرستان زرند انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای اینکه کشاورزی اقتصادی داشته باشیم ناگزیر به استفاده از شیوه‌ها و روش‌های دانش بنیان هستیم، افزود: مدیریت بهتر، بهره‌وری بالاتر، اقتصادی شدن محصول و تولیدات و کاهش ریسک‌های بخش کشاورزی از مزایای استفاده از طرح‌های دانش بنیان است.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: با پیگیری‌های فرماندار و جهاد کشاورزی این اتفاق خوب در شهرستان زرند افتاده است و امیدواریم در همه عرصه‌های کشاورزی بتوانیم با استفاده از دانش، بهره وری را بهبود ببخشیم.

وی افزود: مسائل و مشکلات کشاورزان و درخواست‌های آنان برای استمهال وام‌ها به دلیل سرمازدگی محصول در سه سال اخیر و نبود درآمد کافی پیگیری می‌شود.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشور همچنین در خصوص غرامت‌های صندوق بیمه کشاورزی خواستار تسریع در روند پرداخت‌ها شد.

کد خبر 6095123

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • آبرسانی به دهدشت غربی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • میوه‌هایی که به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان