Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مراد خادم مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: با توجه به افزایش قابل توجه پوشش گیاهی در مراتع و مقابله با بیماری‌های واگیر دام‌های سبک عشایر سمنان، زایش دام سبک به نسبت سال‌های گذشته زودتر آغاز شد که این امر به کوچ زودهنگام عشایر استان به مناطق قشلاقی انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود : براساس زمان‌بندی‌های انجام شده به طور معمول عشایر استان سمنان در اواخر ماه آبان هر سال برنامه کوچ از مناطق ییلاقی به قشلاقی را آغاز می‌کنند که این رویه در سال جاری ۴۵ روز زودتر آغاز شد.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ادامه داد: حضور زودهنگام دام‌های سبک عشایر در مناطق قشلاقی می‌تواند به کاهش پوشش گیاهی در مراتع منجر شود، اما با توجه آغاز فصل زایش دام، کوچ عشایر به مناطق قشلاقی اجتناب‌ناپذیر است.

خادم تصریح کرد: نبود میان‌بند در مناطق عشایری استان یک چالش اساسی محسوب می‌شود و به این دلیل عشایر سمنان بعد از حضور در مناطق ییلاقی باید به مناطق قشلاقی سفر کنند.

او اضافه کرد: در بسیاری از استان‌ها مکان‌هایی را به عنوان میان‌بند برای عشایر در نظر می‌گیرند که عشایر در زمان مشخص به مناطق گرمسیری و یا سردسیری کوچ کنند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: همکاری دستگاه‌های مرتبط با عشایر استان در سال‌های گذشته مطلوب بوده است و اداره‌های کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست و دامپزشکی تلاش‌های زیادی را برای رفع مشکلات دامداران و عشایر انجام می‌دهند.

عشایر استان سمنان در زمان کوچ به مناطق قشلاقی در مناطق جنوبی گرمسار و شاهرود سفر می‌کنند.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند و سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

انتهای پیام/ح

حضور زودهنگام  عشایراستان سمنان در مناطق قشلاقی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۰۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر

   به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر ایران با اعلام این خبر گفت: با تشکیل این ستاد از طرق مختلف هشدار‌های هواشناسی به عشایر اطلاع‌رسانی شد و خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت و تلفات جانی به عشایر، دریافت نکرده‌ایم.

نادری گفت: خوشبختانه سیل، تلفات جانی به جامعه عشایری کشور وارد نکرده است اما بارندگی و سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: بخشی از خسارت‌ها به چادرها، وسایل زندگی و معیشت، دام و احشام عشایر وارد شده که برآورد میزان این خسارت‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اافزود: بیشترین خسارت وارده به زیرساخت‌ها به ویژه ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری به دلیل نداشتن ابنیه فنی است.

وی اضافه کرد: در ارزیابی اولیه، بارندگی‌های سیل‌آسا در یک ماه اخیر  ۵ هزارو ۶۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری را تخریب و دچار آسیب کرده که نیاز به تخصیص اعتبار برای مرمت، بهسازی و بازگشایی فوری دارند.

نادری گفت: برآورد اولیه میزان خسارت به راه‌های عشایری و زندگی و معیشت آنان ۵۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تقویت اعتبارات راه‌های عشایری و احداث ابنیه فنی، این خسارت‌ها به حداقل می‌رسد.

وی اظهار کرد: احداث سرپناه‌های ایمن در مناطق عشایری در سال جاری در دستور کار سازمان است که با اجرای این سکوها، چادر‌های عشایر در مخاطراتی همچون سیل آسیب و خسارت کمتری می‌بینند.

دیگر خبرها

  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • جشنواره روستایی و عشایری در استان قزوین برگزار می‌شود
  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • تلف شدن ۵۰ راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • آذرخش، ۵۰ رأس دام عشایر فارس را تلف کرد
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان