Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در رابطه با سالمندآزاری گفت: متاسفانه از خشونت‌های خانگی نسبت به سالمندان به جهت آنکه اغلب در خفا اتفاق می‌افتد، آمار دقیق نداریم.

محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، گفت: تامین ملزومات خدمات‌ اجتماعی و درمانی برای جمعیت سالمندان آینده، ما را نگران می‌کند.

وی در ارتباط با پدیده سالمندآزاری گفت: سالمند آزاری در کشور توسط اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نباید تصور کنیم که مصداق سالمندآزاری تنها ضرب و شتم فرد سالمند است. اورژانس اجتماعی در مواردی که به سالمند رسیدگی نمی‌شود و پرستاری از سالمند فراموش می‌شود، ورود می‌کند. متاسفانه از خشونت‌های خانگی نسبت به آنها به جهت آنکه اغلب در خفا اتفاق می‌افتد، آمار دقیق نداریم.  


نفریه افزود: باید توجه کرد که سالمندی موضوع مذمومی نیست تا بخواهیم با آن مقابله کنیم. آنچه اهمیت دارد رشد جمعیت سالمندی در کشور است. امروز رشد این جمعیت در کشور ۱۰ درصد است. برآورد می‌کنیم این رشد در ۲۵ سال آینده به ۳۰ درصد برسد و به عبارتی رشدی معادل ۳ برابر امروز خواهیم داشت.

وی در ارتباط با آینده جمعیت کشور اذعان کرد: اکنون ما جزو کشورهایی با جمعیت جوان محسوب می‌شویم، اما بنابر روندی که پیش رویمان است، جمعیت کهن‌سالی خواهیم داشت.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با تاکید بر آمار قابل توجه سالمندانی که نیاز به مراقبت خواهند داشت، بیان کرد: معمولا ۸۰ درصد جمعیت سالمندان بطور مستقل از پس نیازهای خود برمی‌آیند. از مابقی این آمار ۱۳ درصد برای رفع نیازهای خود به کمک نیازمند هستند و ۵ درصد از سالمندان کشور نیز برای رفع نیازهای روزمره کاملا وابسته هستند. باید توجه کنیم که چند درصد سالمند وابسته خواهیم داشت و چند درصد سالمندانی خواهیم داشت که به کمک نیاز دارند.

وی در ادامه افزود: حتی سالمندانی که غیروابسته محسوب می‌شوند، به زندگی مستقل، تامین اجتماعی، پوشش درآمدی و خدمات بهداشتی مناسب نیاز خواهند داشت.

نفریه در خصوص اشتغال سالمندان در کشور گفت: امروز بیکاری در سالمندان ما کمتر از جوانان است.آنچه لازم است درباره سالمندان پیش‌بینی شود، خدمات تامین اجتماعی و خدمات بهداشتی  است و این ملزومات است که ما را نسبت جمعیت کهن سال پیش‌رو نگران می‌کند.

وی در ارتباط با سند ملی سالمندان گفت: سند ملی سالمندان به تازگی رونمائی شده است. این سند مشخص می‌کند که نیازهای سالمندان ما امروز چه موضوعاتی است. نیازهای سالمندان را احصا و مشخص می‌کند که اهداف پیش‌روی ما برای رفع مشکلات ۲۰ تا ۳۰ سال آینده چه خواهد بود. برای رفع مشکلات آتی باید از این سند پیروی شود. دستگاه‌های مختلفی مانند وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دبیرخانه سالمندی، وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه موظف هستند در این سند همکاری و پیش‌بینی لازم را داشته باشند و خوشبختانه همکاری لازم وجود دارد.

نفریه درباره خدمات سازمان بهزیستی به سالمندان اظهار کرد: برای سالمندان از سوی سازمان بهزیستی برنامه‌های مختلفی تدبیر شده است. نگهداری در مراکز سالمندی آخرین اولویت ما برای سالمندان است. حتی معتقدیم بیماران سالمند هم باید در ارتباط با خانواده و در بستر اجتماع باشند.

وی در ادامه گفت: یک گروه از سالمندان نیاز به مراقبت‌هایی دارند که در خانه ممکن نیست. ما ۱۴۷ مرکز روزانه داریم. در این مراکز روزانه سالمندان کارهای خود را انجام می‌دهند. سرحال هستند و خدمات لازم پزشکی و فرهنگی و درمانی دریافت می‌کنند. این دسته از سالمندان یک گروه شاد را تشکیل می‌دهند. این مراکز روزانه بسیار با مراکز شبانه‌روزی ما تفاوت دارند.

نفریه تصریح کرد: از طرف دیگر ما گروه مراقبت در منزل را داریم. ۱۰۵ مرکز داریم که خدمات مراقبتی را ارائه می‌دهند. سالمندان می‌توانند به طور گروهی و مستقل در این مراکز زندگی کنند و هفته‌ای یک یا دوبار به خانواده سر بزنند. همچنین باشگاه فرزانگان را تاسیس کرده‌ایم که کانون سالمندان است. سالمندان به دور هم جمع می‌شوند و از تجارب همدیگر استفاده می‌کنند. روند باید بصورت جامعه محور و خانواده محور باشد./خبرآنلاین

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۴۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت

  به گزارش­ خبرگزاری صدا و سیما­؛ ­ماما‌های عضو هیئت مدیره نظام پزشکی‌های سراسر کشور در مراسمی که با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی برگزار شد، بیانیه‌ای را صادر کردند. در این بیانیه آمده است: حرفه مامایی یکی از قدیمی­­ ترین­­ رشته‌های گروه پزشکی است که همواره در ارتقای سلامت زنان، کودکان و سلامت خانواده نقش ویژه­ای­داشته است. امروز که کشور شاهد چالش‌های جمعیتی ناشی از کاهش نرخ باروری است و تغییرات اقلیمی و محیط زیستی از یکسو و ظرفیت‌های تکنولوژی و هوش مصنوعی از سوی دیگر سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، ضرورت دارد تا تغییر نگرش اساسی در مسئولین نظام سلامت و سازمان‌های مختلف جهت بهره­ ­مندی­ ­فراگیر خانواده‌ها به خصوص زنان باردار از خدمات با کیفیت مامایی و سلامت باروری صورت پذیرد تا بتوان با تبیین نقش­­ ماماها­­ در نظام سلامت برای دستیابی به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گام‌های اساسی برداشت. لزوم توجه به سلامت نسل آینده و حل بحران‌هایی نظیر کاهش ازدواج، کاهش نرخ باروری و افزایش سزارین و عوارض ناشی از آن در مادران و کودکان ایجاب می‌نماید تا همگام با کشور‌های پیشرفته جهان، جایگاه و استقلال حرفه‌ای ­ماماه­ای­ کشور مورد توجه قرار گیرد. در این راستا جامعه مامایی کشور مصرانه خواستار رفع چالش‌های ذیل است تا بتواند با فراغ بال در خدمت نظام سلامت و زنان و نوزادان کشور باشد: - اصلاح نظام پرداخت در زایشگاه‌ها و پرداخت تعرفه زایمانی به­­ ماماهای­­ عامل زایمان در مراکز دولتی فاقد متخصص زنان - ⁠پرداخت ۳۰ درصد از تعرفه زایمان به­­ ماماهای­­ عامل زایمان در مراکزی که متخصص زنان حضور دارد و زایمان توسط­­ ماما­ ­انجام می‌شود. - ⁠پرداخت تعرفه‌های خدمات غیر زایمانی در حین­ لیبر - استاندارد سازی نیروی انسانی­­ ماما­­ برای حمایت و تکریم مادر باردار در حین­ لیبر­، زایمان و بهره­ ­مندی­­ تمامی مادران از مراقبت نفر به نفر مامایی در حین زایمان - فراهم شدن امکان حضور­ ­ماما­­ همراه (حسب درخواست مادر) در تمامی مراکز زایشگاهی دولتی و خصوصی - اجرای ماده ۴۵ قانون جوانی جمعیت جهت پوشش کامل بیمه‌ای خدمات مامایی (دارو، ­پارکلینیک) توسط بیمه‌های پایه و تکمیلی بالاخص بیمه تأمین اجتماعی. در پایان پیشنهاد می‌شود تا جهت نیل به اهداف قانون جوانی جمعیت و بهبود کیفی خدمات سلامت باروری و سلامت مادر و نوزاد، ساختار تشکیلاتی مامایی به اداره کل مامایی و سلامت باروری در حوزه ستادی وزارت بهداشت ارتقا یابد.

دیگر خبرها

  • هلال احمر در قرن جدید؛ از مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث تا ۲.۸ میلیون عضو جدید
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • حدود ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • روضه| آزار و اذیت‌هایی که بر امام صادق(ع) روا داشتند+صوت
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان