Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال انتشار خبری به نقل از گزارش سازمان جهانی بهداشت، مبنی بر اینکه ایران در زمینه مصرف الکل در میان ۱۹۶ کشور جهان، رتبه نهم را دارد، رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اما این موضوع را تکذیب کرد و با اشاره به وضعیت مصرف الکل در کشور، گفت: مطالعات انجام‌شده در کشور نشان می‌دهد که بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ایرانی‌های بزرگسال (بالای ۱۵ سال) الکل مصرف نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایسنا، آفرین رحیمی موقر، با تاکید بر اینکه آمار اعلام‌شده مبنی بر اینکه ایران در مصرف الکل در جهان رتبه نهم را دارد، نادرست و اشتباه است، گفت: بر اساس داده‌ها و نتایج تحقیقات ما، مصرف الکل در ایران بسیار کمتر از بسیاری از کشور‌های جهان است. همچنین همان مقدار نیز در زنان که نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، حدود یک دهم مردان است.

وی در عین حال گفت که «بر اساس داده‌های موجود، به نظر می‌رسد مصرف الکل به ویژه در جوانان در سال‌های اخیر افزایش یافته است و باید اقدامات لازم برای آموزش و پیشگیری از مشکلات ناشی از آن انجام شود.»

رحیمی موقر به این میزان اشاره کرد و افزود:، اما اینکه ما رتبه نهم جهانی مصرف الکل را داشته باشیم به طور کلی غلط و اشتباه است. ما در این مورد مطالعات دقیقی انجام داده‌ایم که نشان داده است سالانه حدود پنج تا شش میلیون لیتر الکل در کشور مصرف می‌شود که معادل حدود ۰.۱ لیتر الکل خالص به ازای هر فرد بالغ است؛ این در حالی است که میانگین جهانی این شاخص به ازای هر فرد بالغ ۶.۴ لیتر است که عمده‌ترین علت کم بودن این میزان، تعداد کمتر میزان مصرف‌کنندگان الکل در ایران است.

وی همچنین تاکید کرد: مطالعات انجام شده در کشور نشان می‌دهد که بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ایرانی‌های بزرگسال (بالای ۱۵ سال) الکل مصرف نمی‌کنند.

رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد افزود: برخلاف آمار‌هایی که در این گزارش آمده در افرادی که مصرف‌کننده الکل هستند، به طور متوسط در مردان ۱.۵ لیتر در سال و در زنان به طور متوسط ۴۰۰ سی سی در سال الکل خالص مصرف می‌شود که این رقم تقریبا یک بیستم رقمی است که در گزارش سازمان جهانی بهداشت بیان شده است.

وی درباره دلایل وجود تفوت در ارقام نیز گفت: گاهی پیش می‌آید اسنادی که در کشور منتشر می‌شود به موقع دست کسانی که گزارش‌های جهانی را تهیه می‌کنند، نمی‌رسد یا دیرتر از زمان تهیه گزارش به دست‌شان می‌رسد که این مورد می‌تواند خطای در نتیجه‌گیری به وجود آورد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر داده‌های صحیح کشور در اختیار تهیه‌کنندگان گزارش جهانی نباشد یا در زمان تهیه گزارش، اطلاعات بروزی از یک کشور نداشته باشند، از روش مدل‌سازی استفاده می‌کنند.   در این روش معمولا از داده‌های کشور‌های همسایه یا شبیه‌ترین کشور‌ها بر اساس الگو‌های بیماری یا رفتاری‌شان به آن کشور استفاده می‌کنند و محاسباتی انجام می‌دهند که می‌تواند دقیق نباشد.

رحیمی موقر تاکید کرد: براین اساس، گزارشی که ایران را در جهان در مصرف الکل به عنوان رتبه نهم اعلام کرده، صحیح نیست. در این خبر آمده است که مصرف الکل در ایران، خیلی بیشتر از کشور‌های اروپایی است و به عبارتی مصرف‌کننده‌های ما نسبت به کشور‌های غربی زیاده‌روی می‌کنند که این اطلاعات صحیح نیستند.

وی افزود: داده‌های متنوع و مختلف از کشور ما تاکید دارد که میزان متوسط سالانه مصرف الکل خالص در مصرف‌کنندگان الکل در کشور ما به هیچ وجه بالای ۲ لیتر نیست؛ هرچند رقم مصرف همه کشور‌ها را نداریم و نمی‌توان به طور دقیق گفت که ما رتبه چند را داریم، ولی به طور قطع ما در بین ۱۰۰ کشور اول دنیا نیستیم.

به گفته او در عین حال «اطلاعات تولید شده در کشور در مورد مصرف الکل، کم نیستند. مطالعات زیادی در مورد مصرف الکل در بین مردان، زنان، جوانان اعم از شهر‌ها و روستا‌ها انجام شده است و ما در این زمینه خلاء اطلاعاتی نداریم.»

بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، رحیمی موقر همچنین گفت: این اطلاعات نشان می‌دهد که در کشور ما، مشکلات بهداشتی ناشی از مصرف الکل را که عمدتا شامل مسمومیت ناشی از متانول، وقوع حوادث و تصادفات، اعتیاد به الکل و مشکلات کبدی و حوادث قلبی و عروقی است باید جدی گرفت و جوانان را در مورد این خطرات آموزش داد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: الکل ایران تکذیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۵۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شاهین شادنیا، درباره افزایش موارد مسمومیت با الکل‌های سمی، اظهار کرد: اغلب موارد، مسمومیت‌هایی هستند که به بهانه تفریح، اقدام به مصرف مشروبات دست ساز و سمی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع است، افزود: الکل‌هایی که به صورت دست‌ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می‌شوند زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های خطرناک می‌شوند.

شادنیا گفت: ماده اصلی در مشروبات الکلی «اتانول» است که در مقدار و مصرف مشخص معمولاً باعث بروز مسمومیت‌های جدی در افراد نمی‌شوند.

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با تاکید بر اینکه مصرف الکل اتیلیک یا اتانول در اغلب موارد سمیت جدی و خطر مرگ و میر برای افراد ندارد، اضافه کرد: صرفاً مصرف بیش از حد این مشروبات الکلی می‌تواند خطرناک باشد.

وی با بیان این موضوع که مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور و یا به صورت غیرمجاز تهیه می‌شوند خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارند، ادامه داد: معمولاً افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل‌های حاوی متانول و یا سایر الکل‌های سمی استفاده می‌کنند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز مسمومیت شده است.

شادنیا با بیان اینکه به طور کلی مصرف بیشتر از حد مشروبات الکلی حاوی اتانول (الکل اتیلیک) با نشانه‌هایی همراه است، گفت: اختلال تعادل، ناهماهنگی بین فعالیت‌های عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی و یا افت قندخون از نشانه‌های مصرف این مشروبات الکلی است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و به محض بالا رفتن سطح آن در خون، علایم مسمومیت سریع ایجاد می‌شود، گفت: در مورد الکل‌های سمی و غیر استاندارد مشکل اینجا است که این مواد سمی در فاز اولیه بعد از مصرف نشانه یا علامت خاصی ندارند و وقتی این مواد سمی وارد بدن می‌شوند، شروع به متابولیزه شدن می‌کنند و سپس باعث بروز علایم مسمومیت می‌شوند.

شادنیا با بیان اینکه ایجاد علایم مسمومیت با متانول زمانبر است، افزود: عمده بیماران بین ۱۲ ساعت و یا حتی در مواردی تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف این الکل‌های سمی دچار نشانه‌های مسمومیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی همراه است، عنوان کرد: افراد به دنبال مصرف اینگونه از مشروبات، معمولاً بعد از چند ساعت به یکباره دچار تاری و یا سیاهی دید می‌شوند. نشانه‌هایی مثل برفکی شدن دید و یا مگس پران و متاسفانه در شرایط وخیم‌تر شدن مسمومیت، کوری مطلق از مهم‌ترین عارضه‌های مصرف مشروبات الکلی سمی و دست ساز حاوی متانول است.

شادنیا با بیان اینکه مراجعه سریع به مراکز درمانی به دنبال مسمومیت با مشروبات الکلی ضرورت دارد، تاکید کرد: بسیاری از افراد با فرض اینکه با گذشت زمان نشانه‌های مسمومیت کمتر می‌شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی مراجعه نمی‌کنند، این کار می‌تواند باخطرات جدی همراه باشد، که آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ از جمله آن است.

وی در پایان با یادآوری اینکه نشانه‌های مسمومیت با الکل‌های سمی با تاخیر بروز می‌کند، افزود: نکته مهم درباره الکل‌های سمی این است که هر فردی که از این مشروبات استفاده کند، دچار مسمومیت می‌شود؛ بنابراین میزان مصرف عامل تعیین کننده در بروز نشانه‌ها و آسیب نیست، مصرف این الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.

دیگر خبرها

  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • علائمی که نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • آخرین وضعیت خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل | تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره خدمه
  • تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی؛ تایید سلامت خدمه کشتی MCS
  • تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی/ تایید سلامت خدمه کشتی MCS
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی