Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرحلم با اشاره به رونمایی چهار قسمت از ۲۰ قسمت مجموعه آموزشی فوکون فیشان گفت: این مجموعه برای بهبود وضعیت پسماند هر هفته در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌‌شود.

«محمد پرحلم» با ابراز نگرانی از آلودگی‌های محیط زیستی به خصوص در گیلان و اهمیت به فرهنگ عمومی برای جلوگیری از این معضل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از تولید موشنگرافیک با عنوان «فوکون فیشان»( بریز بپاش) و پخش آن در پیامرسانهای مجازی به همت حوزه هنری گیلان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان با بیان اینکه این موشنگرافیک با موضوعات پسماند تهیه شده است، افزود: کار تولید این مجموعه از یکسال و نیم پیش آغاز و جلسات متعدد کارشناسی با پیشکسوتان محیط زیست و عوامل فنی برگزار شد.
 

وی با اشاره به بررسی ۶ ماهه فیلم‌نامه بیان کرد: بارها قسمت‌های مختلف کار توسط کارشناسان حوزه هنری با هدف کمک به بهبود محیط زیست استان و کشور، بازبینی و اصلاح شد.
 

پرحلم اضافه کرد: این مجموعه تلاش دارد تا به مردم در هر سن و سالی بیاموزد که باید به فکر محیط زیست خود باشند تا بتوانند زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشند.

وی با قدردانی از حمایت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و کمک به حوزه هنری در تولید و ساخت این مجموعه، گفت: توانستیم ۲۰ قسمت اول این مجموعه را آماده کنیم.

 

پرحلم با تاکید بر اینکه شاید به اشتراک گذاشتن این مجموعه گامی کوچک در جهت بهبود فرهنگ مدیریت پسماند در استان گیلان باشد، به موضوع قسمت های مختلف مجموعه فوکون فیشان اشاره و اذعان کرد: گل آقا و قشنگ‌ترین جای دنیا، معرفی پسماند، قوانین و مقررات پسماند، بازیافت، جنون پلاستیک، بازیافت شیشه، بازیافت فلزات، بازیافت کاغذ، ورمی کمپوست، باتری‌ها لامپ‌ها، پسماندهای کاغذی، راه‌های کاهش پسماند در منزل، آب پنهان، راه‌های کاهش پسماند در ادارات، راه‌های کاهش پسماند هنگام خرید، راه‌های کاهش پسماند در مراسم و تعطیلات، زباله‌های الکترونیکی، روش‌های تفکیک زباله، پسماند و دریا عناوین ۲۰ قسمتی هستند که تاکنون ساخته شده است.
 

وی با ابراز ناراحتی از اینکه صدا و سیمای استان گیلان جهت پخش تلویزیونی این مجموعه همکاری نکرد گفت: آنها درخواست حذف عنوان حوزه هنری از تیتراژ و عنوان‌بندی را داشته و یا می خواستند پخش این مجموعه در بخش آگهی قرار بگیرد تا بتوانند آن‌را از تلویزیون پخش کنند که مورد قبول حوزه هنری استان نبود.
 


پرحلم بیان کرد: با این مانع تراشی‌ها بخش عظیمی از مردم گیلان از دیدن این مجموعه محروم شدند.
 

وی اضافه کرد: اکنون تمام تلاش و تمرکزمان را بر این گذاشتیم که از طریق فضای مجازی بتوانیم فرهنگ این کار را اشاعه بدهیم و از همه فعالان محیط زیست و دوستان هنرمند و پژوهشگر خواستیم تا این کار را در گروه‌های مختلفی که عضو هستند به اشتراک بگذارند.
 

پرحلم با اشاره به اینکه تلاش بر این است که برای بهبود وضعیت پسماند هر هفته یک قسمت از این مجموعه به اشتراک گذاشته شود و تاکنون چهار قسمت در فضای مجازی رونمایی شده است گفت: خوشبختانه در طول چهار هفته‌ای که این کار از طریق فضای مجازی در اختیار عموم گذاشته شده است بازخوردهای خوبی را از افراد و گروه‌ های مختلف دیدیم.

 



وی در ادامه خواستار توجه و کمک رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری‌ها برای بهتر دیده شدن این مجموعه فرهنگ‌ساز شد و افزود: کسانی که در امر اطلاع‌رسانی در فضای مجازی فعال هستند می‌توانند دست به دست هم داده تا این کار را به رویت همه کسانی که در استان و کشورمان زندگی می‌کنند، برسانند.
 

پرحلم با بیان اینکه باید بپذیریم که نشان دادن بخشی از زشتی‌های کار خودمان که به نوعی اشاعه دهنده یک فرهنگ اشتباه در سطح کشور شده است چقدر ضرورت دارد، تصریح کرد: متاسفانه بخش عظیمی از شهر ما و به‌خصوص استان‌های شمالی و قسمت‌هایی از کشور غرق در زباله شده اند و شما از هر خیابان و جاده‌ای که عبور کنید با حجم بسیار بالای زباله روبرو می‌شوید.
 

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان با تاکید بر اینکه برای مردمانی که فرهنگی کهن دارند این وضعیت و آلودگی زیست محیطی جز سرافکندگی، بیماری و فلاکت چیزی نیست، اذعان کرد: بهتر است بیش از آنکه حرفی بزنیم حرکت را از خودمان شروع کرده و تفکیک و جداسازی زباله را از منزل خود آغاز کنیم و امیدوارم باشیم با این حرکت، در عمل نیز شایسته اطلاق استان فرهنگی به اذعان خود و دیگران باشیم.

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد اربعین پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد علمدار کربلا زائران اربعین حسینی کانون های مساجد خراسان جنوبي بیرجند موشن گرافیک مدیریت پسماند حوزه هنری گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۰۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

ایسنا/گیلان معاون عمرانی استاندار گیلان، با بیان اینکه با اقدامات دولت و همت استاندار گیلان، پروژه ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: شیرابه  زباله‌های سراوان را مدیریت می کنیم و به زودی قرارداد پیمانکار بسته و شیرابه پسماند تصفیه می شود.

موسی فکور امروز، ۶ اردیبهشت ماه در همایش شهرداران استان گیلان که با موضوع مدیریت پسماند برگزار شد، زباله و پسماند را یکی از دغدغه های حوزه مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: یکی از ماموریت های شهرداری های استان،  کاهش تولید زباله بوده که طبق آمارها نسبت به سال های قبل، این کاهش تولید اتفاق افتاده و از ۲۲۰۰ تن در روز به حدود ۱۸۰۰ تن رسیدیم.

وی با اشاره به موفقیت نسبی شهرداری ها در تفکیک زباله از مبدا، افزود: عمده پسماندها مربوط به حوزه شهری بوده و باید تفکیک از مبدا را جدی بگیریم که در این راستا آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و آموزش دادن به مردم خیلی مهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه مردم باید نسبت به زباله تر و زباله خشک و اهمیت تفکیک از مبدا آگاه شوند، عنوان کرد: امروز نیازمند مدیریت زباله تر نیز هستیم، زیرا قابلیت استفاده دارد، اما عمدتا داخل پلاستیک ریخته شده و به محل دفن می رود.

فکور، پسماند تر حوزه خانگی و بخش اصناف را قابل مدیریت دانست و تاکید کرد: در گذشته زباله روستایی نداشتیم، اما امروز سبک زندگی تغییر کرده و شاهد تولید زباله در روستاها هستیم، اما این زباله ها نیز قابل مدیریت هستند.

وی با بیان اینکه با اقدامات دولت و همت استاندار گیلان، پروژه ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: شیرابه  زباله‌های سراوان را مدیریت می کنیم و به زودی قرارداد پیمانکار بسته و شیرابه پسماند تصفیه می شود؛ دو خط پردازش جدید نیز به کارخانه کود آلی رشت افزوده خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به معطلی ۱۰ ساله احداث زباله سوز رشت، تاکید کرد: طبق هماهنگی های انجام شده در کمتر از دو سال زباله سوز رشت را فعال می کنیم که نیازمند اعتبار بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه است که از طریق دو بانک رفاه و تجارت به پیمانکار پرداخت می شود.

وی به اقدامات مثبت انجام شده جهت مدیریت پسماند شهرهای لاهیجان و لنگرود و تالش و آستارا و رودبار و انزلی و... نیز اشاره کرد و افزود: برای راه اندازی زباله سوز و کارخانه کمپوست در سایر پهنه های استان نیز برنامه ریزی شده و لذا شهرداران از هم اکنون محل های دفن ریجکت را شناسایی کنند.

فکور در ادامه از شهرداران خواست پروژه های بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده را جدی بگیرند و متذکر شد: طرح نهضت ملی مسکن دارای چهار بخش از جمله حمایتی شهری، خودمالکی، روستایی و بازآفرینی است که سهمیه چهار ساله گیلان در بازآفرینی ۱۶ هزار و ۸۸۷ واحد است؛ تاکنون ۳۱ درصد از این سهمیه معادل ۵۲۹۴ واحد عملیاتی شده و مابقی نیازمند اهتمام شهرداران است.

وی جهش تولید را فقط اقتصادی ندانست و یادآور شد: جهش تولید در بخش های عمرانی باید در دستور کار قرار بگیرد، زیرا جهش تولید به زیرساخت نیاز دارد.

خداداد قنبرزاده، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان نیز، آموزش را یکی از مهمترین ارکان موفقیت در نظام مدیریت دانست و خاطرنشان کرد: عدم مدیریت پسماند به یکی از آفات استان های شمالی تبدیل شده که زیبنده مردم و اقلیم ما نیست.

وی مجموع زباله های تولید شده توسط شهرداری ها و دهیاری های استان را حدود ۲۰۰۰ تن در روز دانست و ادامه داد: متاسفانه سواحل ما به محل انباشت زباله تبدیل شده است، اما دولت سیزدهم مصمم است و در جریان سفر رئیس جمهور به گیلان، اعتبار مناسب برای ساماندهی زباله در گیلان تخصیص یافت و از سوی استانداری و معاونت هماهنگی امور عمرانی پیگیری شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه ۵۶ شهرداری استان در هفت پهنه پسماندی انباشت زباله را انجام می دهند، گفت: ۲۵ درصد زباله های تولیدی استان روستایی و ۷۵ درصد شهری است و لذا باید تفکیک از مبدا را جدی بگیریم تا بتوانیم محیط زیست سالم را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • ۵۰ میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به پسماند گیلان