Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@20:39:14 GMT

قد و اندازه یک جشنواره ۳۷ ساله؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۰۳۱۵

قد و اندازه یک جشنواره ۳۷ ساله؟

مرداد، خبر جدایی میرکریمی از جشنواره جهانی فیلم فجر قوت گرفت اما او در پی انتشار شایعه جدایی او از این رویداد، گفت: «واقعیت این است که بنده نیز چند ساعتی است که در جریان انتشار این شایعه قرار گرفته‌ام و نمی‌دانم منبع آن کجاست و چه بوده است.» در جواب تصمیم مبنی بر استعفا از این سمت هم اعلام کرده بود: «تا امروز قصدی در این زمینه نداشته‌ام و به تازگی هم تصمیم تازه‌ای نگرفته‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به هرجهت این تغییر اتفاق افتاد و جشنواره جهانی ۹۹ دبیری جدید به خود خواهد دید حال به عنوان یک آسیب شناسی چند دوره قبلی چه خوب است که محمدمهدی عسگرپور از هم اکنون چند قاعده ساده ولی بنیادی جشنواره های بین المللی را رعایت کند.
 


مدیر جشنواره یک شغل تخصصی و تمام وقت است و در جهان این کار یک تعریف دارد؛ مثلا ژیل ژاکوب حدود ۴۰ سال مدیر جشنواره کن بود و در سال ۲۰۱۸ از این سمت برکنار شد ولی هنوز به عنوان رئیس افتخاری است. در جهان امروز فقط به یک مدیر هم بسنده نکرده و یک ترکیب مدیر اجرایی و مدیر هنری جشنواره را برگزار خواهند کرد. 

جشنواره فیلم برلین از سال آینده با تیم جدید مدیریت برلیناله شامل کارلو چترین و ماریته رایسنبک برگزار خواهد شد. کارلو چترین در نقش مدیر اجرایی و ماریته رایسنبک به‌عنوان مدیر هنری ایفای نقش خواهند کرد. این دو در مراسم گشایش جشنواره حضور داشتند. ایده انتخاب دو مدیر به جای یک رئیس، ایده خود کاسلیک بود و از این پیش جشنواره به جای یک رئیس با دو مدیر برگزار خواهد شد. 

در رسانه‌های داخلی گاهی از جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان محفل خودمانی دبیر جشنواره، دوستان دبیر و ... یاد می‌شد، اگرچه با چنین تعبیری موافق نیستم ولی عملکرد دبیر، اتاق فکر و عوامل اجرایی جشنواره جهانی زمان میرکریمی در مقدمات اولیه و ضروری برگزاری یک جشنواره بین المللی متاسفانه ضعیف بود و اصلا در حد و اندازه جشنواره‌ای که سی و هفتمین دوره آن است ظاهر نشد.

به عنوان مثال یکی از مشکلات دوره‌های گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر زمان اعلام اسامی فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره بود که در دوره گذشته تا ۴ روز به شروع جشنواره این اتفاق رخ نداد و اسامی فیلم‌های پذیرفته شده در ۲ بخش‌ اصلی و رقابتی جشنواره یعنی سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) و جلوگاه شرق (سینمای آسیا) اعلام نشده بود!

نه فقط اسامی فیلم‌های خارجی بلکه حتی فیلم‌های ایرانی پذیرفته شده در جشنواره هم مشخص نبود، ۴ روز مانده به افتتاحیه!
 

تنها اتفاقی که افتاد این بود که تقریبا از ابتدای شروع سال جدید شمسی (۹۸) هر روز یا ۲ روز یکبار اسامی چند فیلم خارجی از بخش‌های مختلف جنبی مانند «نمایش فیلم‌های کمدی معاصر»، «مروری بر آثار سینمای آلمان»، «جام جهان‌نما»، «مروری بر آثار سینمای چین»، «نمایش‌های ویژه – بهترین کشورها» و ... بر روی سایت جشنواره در قالب خبری قرار می‌گرفت.

این سیستم اعلام قطره چکانی واقعا در نوع خود نوبر است قطعا هیچ جشنواره معتبری چنین نیست و تنها جشنواره های که بیشتر شبیه به هفته فیلم هستند از چنین روشی استفاده می‌کنند تا زمان زیادتری برای ارائه اخبار به رسانه‌ها و انعکاسش در آنها داشته باشند، با این استدلال که هر ۲ یا ۳ روز یکبار یک خبر از ما در رسانه‌ها درج شود!

اگر به هر شخصی که ساز و کار جشنواره‌های سینمایی در دنیا را می‌شناسد این موضوع گفته شود اولین نظرش این خواهد بود که چنین جشنواره‌ای احتمالا متعلق به یک شهر کوچک در گوشه‌ای از دنیاست که چند نفر علاقه‌مند به سینما راه اندازی کرده‌اند و هنوز چنان از حال و هوا و تایم لاین و زمانبندی‌های جشنواره‌ها خبر ندارند.

معمولا جشنواره‌های دنیا در یک فاصله زمانی ۲۰ الی ۳۰ روز قبل از شروع جشنواره لیست تمامی فیلم‌های پذیرفته شده را طی یک کنفرانس خبری با حضور دبیر جشنواره، مدیر هنری و ... اسامی فیلم‌ها را اعلام می‌کنند، در مرحله بعدی اسامی تمام فیلم‌های پذیرفته شده را بروی سایت جشنواره قرار می‎‌گیرد تا حداقل هر فیلم یا صاحب فیلمی با استناد به آن بتواند اخبار مربوط به حضور فیلم را در جشنواره مورد نظر منتشر کند.

از همه مهمتر اهالی رسانه همواره جهت راستی آزمایی و جلوگیری از هر گونه سو استفاده خاص یا ... و برای اطمینان از حضور یک فیلم در هر جشنواره‌ای به سایت آن مراجعه می‌کنند و بر اساس اسم فیلم در سایت و بخش پذیرفته شده، اخبار مربوطه را منتشر می‌کنند.
 

تصور کنید فیلمسازی از اروپا یا هر جای دیگر دنیا که فیلمش در جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده و قطعا از طریق ایمیل و ... در جریان قرار گرفته است و قرار است زمان برگزاری جشنواره به تهران بیاید، ۴ روز به شروع جشنواره مانده بود و هنوز هیچ خبری از پذیرش فیلمش در سایت جشنواره مذبور وجود نداشت!

قطعا صاحبان چنین فیلم‌هایی جشنواره‌های دیگری در دنیا را هم دیده‌اند و آنموقع است که باید پرسید آنها درباره جشنواره بین المللی فیلم فجر چه قضاوتی خواهند کرد؟ و واقعا در دنیای جشنواره‌ها کدام جشنواره دیگری این شکلی سراغ دارید؟

قطعا صاحبان چنین فیلم‌هایی جشنواره‌های دیگری در دنیا را هم دیده‌اند و آن موقع است که باید پرسید آنها درباره جشنواره «بین المللی» فیلم فجر چه قضاوتی خواهند کرد؟ و واقعا در دنیای جشنواره‌ها کدام جشنواره دیگری این شکلی سراغ دارید؟

این یک نمونه ابتدایی از مشکلات اساسی دوره قبلی جشنواره جهانی فیلم فجر است که با هیچ توجیهی قابل قبول نیست، یه این دلیل که یک اشتباه بنیادی است.

امید که دبیر جدید و تیم همراهش، در برگزاری جشنواره جهانی سال ۹۹ با استفاده از مشاوره جشنواره رو های حرفه‌ای و حتی شاید یک مدیر برنامه خارجی سعی کنند جشنواره جهانی فیلم فجر را به قامت استاندارد لازم درآرند و شاهد یک جشنواره بین المللی باشیم.

نویسنده: نهال موسوی

۶۴۲۴۵

کد خبر 1308043

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدمهدی عسگرپور سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر سیدرضا میرکریمی ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس اربعین عراق سینمای ایران عربستان دونالد ترامپ پیاده روی اربعین مجلس دهم گابریل کالدرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۰۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهایی برای عقب انداختن یائسگی در طب سنتی + ویدئو

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین، این متخصص طب سنتی گفت: خوردن غذاهای خون ساز در این زمینه موثر است. هرچقدر دیرتر وارد عمر سودا بشوند این بیماری دیرتر اتفاق می افتد. خوردن دمنوش هایی که به جز در ایام بارداری و قاعدگی توصیه شده، این است که ۱۰۰ گرم رازیانه را بعد از شستشو خشک می‌کنند و تفت می دهند به اندازه ای که رایحه رازیانه بلند شود. در ازای این ۱۰۰ گرم، ۵۰ گرم گل گاو زبان هم دم شود. هم پیشگیری از یائسگی می کند هم عوارض یائسگی مثل گرگرفتگی و کلافگی و تعریق های شبانه را کنترل می کند.

این متخصص درباره اینکه از چه سنی باید این سبک تغذیه را رعایت کرد، گفت: اگر در اثر قاعدگی، کمردرد و دل درد دارند می توانند از سنین پایین هم شروع کنند. به اندازه یک حبه قند گز علفی دم کنند و یکی دو روز قبل از قاعدگی مصرف کنند. هم درد و هم عوارض را کاهش می دهد. اما از سن ۴۰ به بعد اگر باردار نباشند و در زمان قاعدگی نباشد می توانند استفاده کنند.

کد خبر 848641 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها طب سنتی خبر مهم زنان - یائسگی زنان

دیگر خبرها

  • ماجرای ویدئوی وایرال شده عروس ۱۴ ساله! + واکنش فوری پلیس فتا
  • راهکارهایی برای عقب انداختن یائسگی در طب سنتی + ویدئو
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • فلومتر التراسونیک کانال باز چیست؟
  • رقابت «لوتریا» در آلمان و اسپانیا
  • کشتی‌گیر ۳۲ ساله آذربایجانی؛ آزادکار ماه UWW
  • ژن درمانی به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری