Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@22:50:13 GMT

جلوه‌های عاشورا در سه نمایشگاه

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۴۲۸۱

جلوه‌های عاشورا در سه نمایشگاه

موزه‌ی امام‌علی‌(ع) این‌روزها میزبان سه نمایشگاه است. وقتی می‌خواهم بروم نمایشگاه باید حواسم باشد که تلفن‌همراهم شارژ کامل داشته باشد. قبل از نمایشگاه هم باید حواسم باشد که عکس‌ها را خالی کنم تا جا برای عکس و فیلم تازه کافی باشد. یک روز پاییزی به دیدن تصویرسازی عاشورا در موزه‌ی هنرهای دینی امام علیع رفتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوربین را زوم کردم روی تصویرها، تصویر اسبی است که تیرها بدنش را دونیم کرده‌اند. اسب‌هایی کنار شقایق‌ها، اسب‌هایی با سواران تنها... اسب‌ها، اسب‌ها، اسب‌ها در تصویرگری‌های داستان عاشورا مدام تکرار می‌شوند. اسب، نشان نجابت و مظلومیت و زیبایی است و در داستان عاشورا، اسب‌ کلید است. تصویرها با تکنیک‌های متنوع خلق شده‌اند. کارهای زیبایی را از اکبر نیکان‌پور، کیانوش غریب‌پور، پژمان رحیمی‌زاده، هدا حدادی و... می‌بینم. دو سال پیش در نگارخانه‌ی لاله، کارگاهی با موضوع عاشورا برپا شد و تصویرگران بسیاری در این کارگاه شرکت کردند؛ حالا حاصل کار این هنرمندان در طبقه‌ی هم‌کف موزه‌ی هنرهای دینی برپاست.  

به گزارش هفته‌نامه‌ی دوچرخه و به نقل از روابط‌عمومی موزه‌ی هنرهای دینی امام علی (ع)، نمایشگاه «تصویرسازی عاشورا»   شامل ۲۰ اثر از ۲۰ هنرمندِ تصویرگر فعال و شناخته‌شده است. هنرمندانی مثل عطیه مرکزی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری، پژمان رحیمی‌زاده، کیانوش غریب‌پور، نگین احتسابیان، راهله برخورداری، علی بوذری، ماهنی تذهیبی، هدا حدادی، سحر حق‌گو، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، حسام‌الدین طباطبایی، حسن عامه‌کن، علی‌رضا گلدوزیان، مانلی منوچهری، رضا مکتبی در این نمایشگاه  حضور دارند. اما نمایشگاه، این‌جا تمام نمی‌شود و کتیبه‌های عاشورایی و آثار خوش‌نویسی زیبایی را از  علی شیرازی می‌بینیم که  ترکیب‌بند معروف محتشم کاشانی را نوشته؛ استاد علی شیرازی در قلم‌جلی (کتیبه)، از هنرمندان بنام است. او کار نوشتن این آثار را در سال ۱۳۸۴ آغاز کرده. به‌خاطر کمبود جا، فقط ۱۶ اثر انتخاب شده و به‌نمایش درآمده است. رامین مرآتی، محسن آقامیری و داریوش جلیلیان نیز کار تذهیب این تابلوهای زیبا را انجام داده‌اند. «عاشورا از نگاه هنرمندان نقاش معاصر ایران»، یکی دیگر از نمایشگاه‌های  موزه است. آثار ۲۷ نفر از هنرمندان برجسته‌ی نقاش را می‌بینم. به این‌جا که می‌رسم، باید دوربینم را روشن کنم. از پله‌های موزه بالا می‌روم و  به تصویر بزرگی از صحنه‌ی عاشورا می‌رسم.

کاری از پرویز رستگار که با ترکیب مواد آن ‌را خلق کرده است. نقاشی‌های  زیبای آنه محمد تاتاری را می‌بینم و ضبط می‌کنم. تصویر مخدوشی از یک حادثه‌ی بزرگ، با عنوان میلاد... می‌روم سراغ اثری دیگر؛ می‌توانم مردمان بسیاری را ببینم که زیر عَلَمی بزرگ گرد هم آمده‌اند یا مراسم تعزیه را ببینم. صدای نوحه می‌شنوم، مردمانی در حال دیدن  یک صفحه‌ی سرخ ‌به رنگ خون هستند، نبرد بدی و نیکی؛ کاری زیبا از رزیتا شرف‌جهان و...

همه‌ی این نقاشی‌ها، کتیبه‌ها و تصویرگری‌ها، قصه‌ای مشترک دارند؛ عاشورا. برای دیدن این نمایشگاه، می‌توانید  از ۱۰ شهریور تا ۲۸  مهر، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه‌ی هنرهای دینی موزه‌ی  امام علی (ع) در خیابان ولی‌عصر(ع) ج، بلوار اسفندیار بروید.

اثر: علی شیرازی «خورشید در شب» / اثر:حسن یاقوتی «عزاداری» / اثر: اکبر نیکان‌پور عکاسی از نمایشگاه:  محمود اعتمادی «عاشورا» /  اثر: هدا حدادی

عکس اول: «عاشورا» / اثر: پژمان رحیمی‌زاده

کد خبر 457293 برچسب‌ها نوجوان همشهری دوچرخه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نوجوان همشهری دوچرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرمانده سپاه عاشورا در مراسم تجلیل از ورزشکاران با بیان اینکه ورزشکاران ما مایه افتخار استان آذربایجان شرقی هستند گفت: کشور ما امروز با روحیه ورزشکاری خود برای ایران اسلامی افتخار آفرین شده است.

 سردار عباس قلیزاده افزود: امام راحل فرمودند اگر ندا و روحیه ورزشکاری در این جامعه حاکم شود دشمنان قدرت عرض اندام نخواهند داشت.

 وی ادامه داد: اینکه ورزشکاران ما در میدان‌های ورزشی در مقابل ورزشکاران صهیونیستی به میدان نمی‌روند برای اینست که آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند لذا همه اینها برای ما افتخار است.

 فرمانده سپاه عاشورا افزود: روحیه ورزشکاری رزمندگان ما در دوران هشت سال دفاع مقدس برای ما پیروزی‌ها و افتخارات بسیاری فراهم کرد و نشان داد ملت ما در همه صحنه‌ها پیروز میدان هستند.

 سرهنگ حیدر پناه معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا هم با ارائه گزارشی گفت: در این مراسم از قهرمانان ورزشی نخبه، مربیان و پیشکسوتان بسیجی استان که در جهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج ورزش و منش پهلوانی فعالیت دارند تجلیل شد.

در پایان مراسم از خانواده معظم شهیدان صمد ملکی، حسین تیز قدم خطیبی، اسمعیل جمالی، محمد رضا باصر وتعدادی از مسئولان و همچنین جمعی از ورزشکاران، مربیان و قهرمانان مدال آور تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • حضور تجار در «ایران اکسپو»بهترین پاسخ به ناامن جلوه دادن کشوربود
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • بازدید رایگان معلمان و استادان دانشگاه از موزه هنر‌های معاصر تهران در روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم