Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:46:02 GMT

عربستان و تغییر راهبرد در منطقه

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۴۳۴۵

عربستان و تغییر راهبرد در منطقه

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از گذشت نزدیک به پنج سال از آغاز تهاجم نظامی گسترده عربستان سعودی به مردم و کشور یمن، تحولات در ماه های اخیر به طو.ر کلی عرصه بازی منطقه ای را تغییر داد. در شرایط فعلی دربار سعودی  بیش از هر زمان دیگر نسبت به کسب پیروزی کامل و تمام عیار در جنگ ناامید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ائتلافی که دولت ریاض از مزدوران کشورهای مختلف و با دلارهای نفت تشکیل داد، اگرچه توانست برخی مناطق در یمن را اشغال کند، اما قادر نشد انصارالله یمن را به زانو درآورد و  هنوز کنترل مهم ترین شهر این کشور یعنی صنعا در اختیار حوثی ها قرار دارد. 

در طول سال های اخیر اگرچه یمنی ها به علت حملات پردامنه زمینی و هوایی ریاض مشقت های فراوانی را متحمل شدند و تحت شدیدترین محاصره قرار گرفتند؛ بزرگترین فاجعه انسانی جهان در این کشور رقم خورد و تعداد زیادی از مردم بی گناه این کشور به ویژه کودکان و زنان به کام مرگ فرو رفتند؛ اما مقاومت شان با افزایش توان دفاعی و حتی پیشرفت های چشمگیر موشکی و پهپادی آن ها همراه بود.

در چند هفته گذشته انصارالله از توانایی های جدید خود رونمایی کرد که جهانیان را انگشت به دهان گذاشت تا جایی که بسیاری از کارشناسان در غرب انجام این حمله ها را خارج از توان یمنی ها ارزیابی کردند. حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو در حدود ۱۰۰۰ کیلومتری مرزهای یمن (که موجب توقف تولید نفت این کشور به میزان بیش از ۵ میلیون بشکه در روز شد) و سپس اسارت تعداد زیادی از نیروهای ائتلاف و چند افسر سعودی در درگیری مستقیم نظامی برگ برنده انصارالله بود.  این اقدامات باعث شدند هرچند دیرهنگام، ریاض به فکر چاره اندیشی برای خروج از این باتلاق خودساخته  بیافتد. به نظر می رسد عربستان قصد دارد همان راه حلی را در پیش بگیرد که امارات متحده عربی به عنوان مهم ترین متحد عربستان چند ماه قبل انتخاب کرده بود.

تغییر سیاست ها، تنها گزینه سعودی ها

در چند روز اخیر برخی مقام های ارشد ریاض از تمایل رهبران نظامی این کشور برای برقراری آتش در یمن سخن گفته اند. مدتی قبل مبارزان یمنی این پیشنهاد را ارائه کرده بودند و حتی آزادی چند صد تن از اسرای جنگی نیروهای ائتلاف را اقدام مثبت و پیش دستانه خود در این راستا اعلام کردند. یمنی ها حدود دو هفته پیش پیشنهاد دادند حاضرند در ازای توقف حملات هوایی نیروهای ائتلاف عربستان، به حملات موشکی و پهپادی خود پایان دهند. اکنون «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان از دیدگاه مثبت ریاض به این پیشنهاد سخن گفته است. بنا به گفته برخی دیپلمات ها عربستان در این مسیر جدی است و در ظاهر حتی تصمیم دارد از حجم حملات هوایی خود به نحو چشمگیری بکاهد. 

تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» عنوان داشت: در پشت پرده دیپلماسی در حال نقش آفرینی است تا به جنگ در یمن خاتمه دهد. با این حال تسریع ریاض برای دست یافتن به راه حلی برای پایان دادن به جنگ پس از آن در دستور کار قرار گرفت که حملات ویرانگری به تاسیسات نفتی این کشور صورت گرفت و تولید نفت ریاض  به نصف کاهش پیدا کرد.

با این حال بسیاری از تحلیلگران و رسانه های جهان، تنش میان ایران و عربستان را به شدت در تحولات مربوط به یمن دخیل می دانند و برخی از ارزیابی ها پیام های مثبت دربار سعودی برای دنبال کردن دیپلماسی در تعامل با ایران را هم تلاش حاکمان این کشور برای خاتمه دادن به موضوع یمن ارزیابی می کنند. بلومبرگ در همین ارتباط آورده است مدتی قبل امارات با درک خطراتی که منطقه را تهدید می کند، پیام هایی را ارسال کرد و عنوان داشت از حضور و دخالت خود در تحولات یمن کم می کند. این کشور حتی اعلام کرد تا پایان سال از تعداد نیروهای خود در ائتلاف خواهد کاست.   

بنابر ادعای این رسانه آمریکایی حتی مقام هایی در واشنگتن با حوثی های یمن ارتباط گرفته اند و کاخ سفید هم به ریاض توصیه هایی مبنی بر لزوم انجام مذاکره با رهبران یمنی را ارائه کرده است.

در چند روز گذشته حتی برخی رسانه های غربی همچون روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش هایی را در زمینه تمایل ضمنی و  بی سروصدای ایران و عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن منتشر کردند.

طبق این گزارش دو طرف گام هایی را برای مذاکره غیرمستقیم جهت کاهش تنش هایی که خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داده است، برداشته اند. این مذاکرات تنها چند هفته پس از حملات به آرامکو و وقوع برخی تحولات در خلیج فارس رخ داد و پیامد آن می تواند بر کل تحولات منطقه اثرگذار باشد.

طبق تحلیل این روزنامه آمریکایی،  رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در انجام ندادن اقدامات تلافی جویانه علیه ایران گامی مهم در متقاعدشدن ریاض به تغییر خط مشی ها بوده است. با این حال گزارش تاکید دارد نتیجه بخش شدن تصمیم تازه ریاض ممکن است تلاش های ترامپ برای منزوی کردن تهران را ناکارآمد کند.  

به باور تحلیلگران مسائل بین المللی، ایران تلاش می کند در کارزار خاورمیانه دشمنانی را شکست دهد که با اعمال فشار حداکثری تلاش می کنند توانایی هسته ای و منطقه ای تهران را محدود سازند. با این وجود، دیدارها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ویژه گفت وگوی نخست وزیر پاکستان با سران ایران و عربستان و اقدامات نخست وزیر عراق، نقش برجسته ای در تغییر رویکرد ریاض داشت. به نوشته نیویورک تایمز حتی ابراز تمایل ریاض برای راه اندازی مذاکرات غیرمستقیم با ایران، حکایت از دگرگونی چشمگیر در  دیدگاه های دربار سعودی به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد نسبت به مهم ترین کشور منطقه  دارد.   

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنبش انصارالله عربستان سعودی محمد بن سلمان خاورمیانه امارات متحده عربی خلیج فارس ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۴۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود در گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت این کشور ، با « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و رایزنی کرد .

در این دیدار  طرفین با تاکید بر این که مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند. 

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تشریح مواضع اصولی ایران در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی بعد از اقدام تروریستی این رژیم در هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق و پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح ایران علیه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که در حمله موشکی به سفارت ایران در دمشق مورد استفاده قرار گرفت، بر حمایت کشورمان از هرگونه توافقی که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما معتقدیم فلسطینیان خود باید در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحرک اخیر آمریکا در منطقه گفت: سوابق تاریخی و تجربه ما نشانگر تکرار بدعهدی آمریکا است و آنها به هیچ پیمان و وعده ای وفادار نیستند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت تلاش های مشترک برای توقف جنگ در غزه در راستای منافع مردم فلسطین و کشورهای منطقه افزود: معتقدیم بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و توقف جنگ به نفع همه کشورهای منطقه است.

امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت و تعامل مستمر بین وزرای خارجه دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خاطر نشان کرد: مهم این است که اراده لازم نزد رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: فعال سازی روابط اقتصادی و فرهنگی و مردمی از جمله مسائل اساسی است که موجب تقویت بیش از پیش روابط در راستای منافع دو کشور می شود.

وی ازسرگیری حج عمره و آثار مثبت آن در میان مردم دوکشور را از آن جمله توصیف کرد.

فیصل بن فرحان دیدگاه‌های کشورش را در مورد تحولات منطقه تشریح کرد و بر اهتمام ویژه این کشور به احقاق حقوق مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که توقف جنگ در این مرحله در غزه محقق شود و افزود: توقف جنگ را به نفع مردم فلسطین و شروع ارسال کمک های انسانی به غزه می دانیم. 

فیصل بن فرحان استمرار تعامل بین دو کشور ایران و عربستان را برای مقابله با طرح های جنگ طلبانه نتانیاهو در منطقه ضروری دانست.

وزیر خارجه عربستان همچنین به موضع کشورش در محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق بعنوان مکانی دیپلماتیک اشاره و خاطر نشان کرد: چنین حمله ای به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد