Web Analytics Made Easy - Statcounter

گسترش وسعت شهرها و روستاهایی که ناگزیر از اتصال به آنها می شوند نتیجه ای جز گسترش فقر و شکاف بیشتر فاصله طبقاتی ندارد، ضمن اینکه خالی شدن روستاها از سکنه، تامین امنیت مناطق به ویژه مرزها را دچار مشکل می کند.

با این تفاسیر چاره ای جز فراهم کردن بستر مهاجرت معکوس از شهر به روستا با ایجاد زمینه اشتغال و شناساندن ظرفیت های توسعه به روستاییان هر منطقه باقی نمی ماند و این مهم از طریق توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی قابل تحقق است که در خراسان رضوی از طریق طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی دنبال می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آمار سازمان برنامه و بودجه هم اکنون ۳۲۰ روستای مهاجر فرست و ۱۵۰ روستای مهاجر پذیر در خراسان رضوی وجود دارد و در خصوص وضعیت بیکاری در روستاها نیز تنها مرجع رسمی قابل استناد، اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶ است که وجود ۴۴ هزار و ۴۳۵ نفر بیکار ۱۰ ساله و بیشتر را در نقاط روستایی خراسان رضوی نشان می دهد.

نگاهی گذرا به طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی

علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی پیش از حضور در سمت استانداری خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج آن استان اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی بر همین مبنا پس از انتصاب به عنوان استاندار خراسان رضوی "طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی" را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این استان اعلام و در همین راستا با تقسیم خراسان رضوی به ۱۲ منطقه بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی اجرای آن را تاکنون پیگیری کرده است.

طرح مثلت توسعه اقتصادی، فرهنگی شامل سه ضلع کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون این مثلث جای دارند.

بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی ۶۰۹ طرح با سرمایه گذاری ۲۷۰ هزار میلیارد ریال و ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است.

در همین ارتباط، نهادی نیز با عنوان "نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی" توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معین‌های اقتصادی، کنترل و نظارت بر طرح‌ها و عملکرد معین‌ها و پیگیری امور اداری و مشکلات معین‌های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.

وضعیت شاخص‌های توسعه در روستا

گام نخست در توسعه روستا ارتقای شاخص های رفاهی مردم است که در این راستا براساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان، روستاهای خراسان رضوی سهم بالایی در دسترسی به راه، گاز، برق، آب و شبکه اینترنتی دارند به طوری که ۹۰  درصد روستاهای خراسان رضوی از آب لوله کشی، همه جمعیت روستایی بالای ۱۰ خانوار از مزایای شبکه برق رسانی، ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان از شبکه گازرسانی و ۵۰ درصد جمعیت روستایی استان از راه مناسب و آسفالته برخوردار هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تهیه و اجرای طرح هادی روستایی در دو هزار و ۵۹۶ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته که این طرح تاکنون برای ۹۷ درصد از این تعداد روستا تهیه و اجرای آن در ۸۳۰ روستا معادل ۳۴ درصد از کل آنها انجام شده است.

سید رضا موسوی نیا افزود: از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ تا سرشماری سال ۹۵ به دلیل ماندگاری روستائیان در روستاها یا مهاجرت معکوس ۷۲ روستا به مجموعه تحت تعهد بنیاد مسکن برای تهیه طرح هادی افزوده شده است.

وی اضافه کرد: امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی از ردیف های مختلف برای تهیه طرح هادی روستایی اعتباری معادل ۴۰۰ میلیارد ریال دریافت کرده است که از این مبلغ ۷۵ میلیارد ریال برای مطالعه طرح هزینه شده و ۳۲۵ میلیارد ریال باقی مانده صرف بازنگری طرح هادی در ۱۲۷ روستای دیگر خواهد شد.

او اظهار داشت: در اجرای طرح هادی روستایی ۲۰۵ پروژه برای امسال در نظر گرفته شده که از یک ردیف ملی ۳۵ میلیارد ریال به بنیاد مسکن خراسان رضوی ابلاغ شده که از این میزان ۱۱ میلیارد ریال صرف مطالعه و ۲۴ میلیارد ریال صرف اجرا شده است.

ایجاد بستر اشتغال، راه تحقق مهاجرت معکوس

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس آخرین سرشماری، این استان سه هزار و ۲۸۱ روستا با جمعیت یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۷ نفر در قالب ۵۱۵ هزار و ۹۱۹ خانوار دارد که این جمعیت ۲۷ درصد از کل جمعیت خراسان رضوی را شامل می شود.

محمد علی همدمی نژاد افزود: مقایسه بین سرشماری سال ۱۳۹۰ با سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می دهد که تعداد آبادی های خراسان رضوی ۱.۶ درصد کاهش داشته اما جمعیت روستایی استان در این مدت از یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۳۱۹ نفر در سال ۹۰ به یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۶۷ نفر در سال ۹۵ رسیده و این آمار گویای افزایش جمعیت روستایی در این مدت و مهاجرت معکوس از شهر به روستاست.

وی ادامه داد: در خصوص پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تمهیداتی توسط دولت تدبیر و امید اندیشیده شد که می توان اجرای طرح حمایت از اشتغال روستایی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینان روستایی، افزایش سطح رفاه ساکنان روستاها، همکاری نهادهای فعال نظیر بسیج، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان‌های مردم نهاد در فرهنگ سازی مناطق حاشیه شهر برای برگشت به روستاها را از جمله این اقدامات دانست.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی  گفت: به طور کلی باید با اقدامات تسهیلگرانه در مناطق مختلف به ویژه روستاها نرخ بیکاری به صفر نزدیک شود که در این خصوص طرح توسعه اشتغال روستایی ویژه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با همکاری همه اداره ها، ارگان‌ها و بانک‌های عامل به ویژه دبیرخانه کارگروه اشتغال استان در حال پیگیری است.

همدمی نژاد افزود: در این راستا تاکنون بیش از ۴۰ هزار درخواست تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی در خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفته است که از این میزان، تسهیلات بانکی به بیش از ۶ هزار طرح پرداخت و برای ۱۸ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب که به ابتکار استاندار خراسان رضوی در حال اجراست یکی از رویکردهای اصلی اش ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با محوریت معین های اقتصادی فعال در مناطق ۱۲ گانه استان است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی  گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی مد نظر داشت، نقش مهم و کلیدی دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی است که می توانند به امور تسهیل گری و اعتماد آفرینی در روستاهای استان کمک شایانی کنند.

همدمی نژاد افزود: در این راستا این دفتر با هماهنگی و همکاری نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی تسهیلگری در شهرستان‌ها کرده است و این مهم به صورت مستمر برای همه دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی انجام خواهد شد.

مهمترین هدف اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تحقق مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهاست

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی برپایه توسعه اقتصاد روستا یا انجام مهاجرت معکوس از شهر به روستا پایه ریزی و معین های اقتصادی در این طرح محور فعالیت خود را بر توانمندسازی روستاییان و مشارکت آنان در طرح‌های اشتغال‌زا قرار داده اند.

علی اکبر لبافی افزود: این طرح ابتکاری توسط استاندار خراسان رضوی از اواخر پاییز سال گذشته در استان آغاز شد و تاکنون ۱۰۰ معین اقتصادی در مناطق ۱۲ گانه استان، ۹۸ درصد از کل روستاها را پوشش می دهند.

وی ادامه داد: بیشتر روستاهای خراسان رضوی از زیرساخت های آب، برق، گاز و راه دسترسی برخوردار هستند و در واقع بستر توسعه اشتغال در آنها ایجاد شده است و در صورت توانمندسازی روستاییان و شناساندن ظرفیت های توسعه هر روستا به ساکنان آن می توان به مهمترین هدف اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی که همان مهاجرت معکوس است دست یافت.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: ۶ گام مشترک به عنوان وظایف معین های اقتصادی در مناطق ۱۲ گانه ترسیم شده که شامل تهیه الگو و جمع آوری اطلاعات کامل منطقه، ایجاد زیرساخت‌های نظام سازی فکری مبتنی بر الگوی تهیه شده، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و نظام سازی شکلی، توانمندسازی و فراهم کردن زمینه اجرای الگو، عملیاتی کردن طرح و اجرای پروژه ها در منطقه و در نهایت، نظارت و بررسی بر تمام مراحل اجراست.

لبافی افزود: هم اینک معین های اقتصادی عملیات اجرایی پروژه های مرتبط با توسعه را در ۳۰۰ روستا از خراسان رضوی آغاز کرده اند و پیش بینی می شود که تا پایان امسال از محل اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی شاخص های بهبود اقتصادی شامل افزایش سرانه های درآمدی مردم روستا و کاهش نرخ بیکاری در ۵۰ روستای خراسان رضوی محقق شود.

وی به ذکر نمونه هایی از موفقیت معین های اقتصادی در روستاها پرداخت و گفت: تاکنون معین اقتصادی روستاهای شهرستان رشتخوار که مجتمع سنگ آهن سنگان خواف است در حوزه مشاغل خرد و خانگی، تسطیح اراضی و توسعه دامپروری در روستا اقدامات موثری انجام داده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: قرارگاه سازندگی سپاه هم به عنوان معین اقتصادی در بخش صالح آباد از توابع شهرستان تربت جام اقداماتی انجام داده که منجر به رشد شاخص های توسعه در روستاهای این بخش شده است.

لبافی افزود: بانک رسالت نیز به عنوان معین اقتصادی روستاهای شهرستان بجستان و بخش کاخک در قالب راه اندازی هسته های کار و زندگی موفق به توانمندسازی روستاییان و اشتغال‌زایی در رسته های تولیدی مانند پوشاک شده است.

وی اضافه کرد: سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی با همکاری سپاه امام رضا (ع) به عنوان معین اقتصادی شهرستان طرقبه - شاندیز هم اقدام به راه اندازی ۲۲ صندوق خرد روستایی با مشارکت روستاییان کرده است و در این راستا کسب و کارهای خردی در روستاها ایجاد شده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: معین اقتصادی شهرستان جغتای با استفاده از کارت های یارانه ای ۲۰۰ سرپرست خانوار روستایی که ۷۷۰ نفر مشمول دریافت یارانه نقدی را شامل می شد زمینه دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید را فراهم کرده است به طوری که این کارت ها ضامن دریافت تسهیلات از این صندوق توسط روستاییان شده و با استفاده از آن پروژه گلخانه ای را اجرا کرده اند که پیشرفت اجرایی این پروژه ۴۰ درصد است.

لبافی افزود: معین اقتصادی هر روستا اقدامات و اطلاعات مربوط به طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را در سامانه ای ثبت می کند که این اطلاعات توسط فرماندار هر شهرستان بررسی می شود و پس از تایید صحت آن، این اطلاعات در اختیار استانداری خراسان رضوی قرار می گیرد تا در نهایت مبنای ارزیابی عملکرد معین های اقتصادی در کل استان شود.

وی ادامه داد: طی نشستی که با دست اندرکاران تعاونی ها و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار شد مقرر گردید که تعاونی های استان، معین اقتصادی ۳۰ روستا شوند و مسئولیت توانمندسازی ساکنان، آبادانی روستا و توسعه صنایع را در آنها برعهده گیرند.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری خراسان رضوی مهاجرت معکوس اقتصاد مقاومتی اقتصاد توسعه روستایی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 

ایسنا/خراسان رضوی در فصل بهار، با سبز شدن برگ درختان توت که غذای اصلی کرم‌های ابریشم است، در خراسان رضوی کار پرورش کرم ابریشم به عنوان دومین تولیدکننده در کشور رونق می‌گیرد. به‌ویژه در روستاها با توجه به اینکه تهیه چند جعبه تخم نوغان و تهیه برگ درخت توت به سرمایه چندانی نیاز ندارد؛ پرورش کرم ابریشم دراین ایام پرطرفدار است و اغلب زنان روستایی با تهیه جعبه تخم نوغان و تأمین برگ درخت توت به عنوان تنها غذای این موجودات کوچک، مشغول به کار می‌شوند و از اوایل اردیبهشت‌ماه، در یک فرآیند ۴۵ روزه به کار پرورش کرم ابریشم مشغول هستند.

خراسان قطب تولید پیله تر در کشور

در اغلب شهرهای خراسان رضوی در فصل بهار، پرورش کرم ابریشم دست‌ِکم در چند دهه اخیر کم و بیش در حال انجام بوده و چندین هزار نفر به این کار به عنوان یک شغل فصلی اشتغال داشته‌اند.

حسن رستمی، مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص وضعیت استان در پرورش کرم ابریشم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این استان در زمینه تولید پیله تر در کشور رتبه دوم را دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۶۳۷ نوغاندار در خراسان رضوی در سال جاری عنوان کرد: بیشترین تعداد فعالان این صنعت مربوط به شهرستان تربت حیدریه به‌ویژه بخش بایگ این شهرستان است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در شهرستان تربت حیدریه با توزیع جعبه‌های نوغان بین ۱۲۶۸ نفر بهره‌بردار در سال گذشته مقدار ۹۶ تن پیله تر و ۱۸ تن نخ ابریشم تولید شد.

رستمی با بیان اینکه شهرستان تربت حیدریه مقام اول در امر فرآوری تولید پیله به نخ ابریشم خام در کشور را دارد، گفت: برای این قشر زحمتکش هرساله تخم نوغان به‌صورت یارانه‌ای بین نوغانداران توزیع می‌شود. علاوه بر آن نهال توت نیز به‌صورت رایگان بین بهره‌برداران این صنعت توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تولید نوغانداری علاوه بر تربت حیدریه در شهرستان‌های کوهسرخ، درگز، زاوه و کلات خراسان رضوی انجام می‌شود، عنوان کرد: سهم خراسان رضوی در توزیع تخم نوغان امسال ۱۱ هزار و ۴۱۵ جعبه است که به نسبت سال گذشته تفاوتی ندارد.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به حمایت‌های انجام شده از فعالان این حوزه تصریح کرد: تولید نهال توت اصلاح نژاد شده از طریق قلمه‌های توتی که از استان‌های شمالی آورده می‌شود صورت گرفته و در نهالستان های منابع طبیعی استان، تولید نهال توت برای نوغانداران صورت گرفته است.

رستمی پرورش کرم ابریشم را یکی از بهترین موارد اشتغال فصلی، کم‌هزینه و با سود بالا برای متقاضیان عنوان کرد و گفت: پرورش کرم ابریشم یکی از بهترین راهکارهای کسب درآمد اقتصادی و کمک به معیشت متقاضیان، روستاییان و علاقه‌مندان به این حوزه است.

صنعت نوغانداری باقدمتی بیش از یک قرن در خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم در خراسان رضوی سابقه طولانی دارد، خاطرنشان کرد: قدمت اداره نوغان به سال ۱۳۱۶ برمی‌گردد و خراسان رضوی بعد از استان گیلان مقام دوم در توزیع و تولید پیله تر در کشور را دارد.

رستمی با اشاره به اینکه دراستان خراسان ۳۰۰۰ هکتار درخت توت وجود دارد از وجود  ۱۲۰۰ کارگاه ابریشم کشی سنتی درشهر ملی بایگ خبر داد و گفت: در این شهر و روستای ملی ابریشم بسک کارگاه های ابرشم کشی به صورت سنتی فعالیت دارند.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: هم اکنون در ۳۳ شهرستان استان پرورش‌ کرم ابریشم داریم اما شهرستان‌های تربت حیدریه، درگز، کوهسرخ، گناباد، کلات نادر، سبزوار و خوشاب در این صنعت پیشتاز هستند.

رستمی تصریح کرد: نوغاندارانی که برگ توت و سالن پرورش کرم ابریشم داشته باشند این فعالیت برایشان توجیه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه قیمت هر جعبه تخم نوغان ۲۸ هزار تومان است، اظهار کرد: از هر جعبه نوغان ۴۰ کیلوگرم پیله تر برداشت می‌شود.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: اکنون قیمت نخ ابریشم دولا تولیدی بایگ تربت حیدریه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما با توجه به اینکه ابریشم‌کشی جزو مشاغل خانگی محسوب می‌شود، چند نمونه از دستگاه‌های ابریشم‌کشی در اصفهان تولید و به بایگ آورده شد اما مورد استقبال فعالان این بخش قرار نگرفت.

رستمی در رابطه با صنعتی شدن کار ابریشم‌کشی عنوان کرد: باید الگوی مصرف در ایران عوض شود، زیرا با توجه به تحریم‌های اقتصادی و مشکلاتی که در حوزه صادرات فرش ایران داریم باید به تولید کالاهای دیگری مانند روسری ابریشمی، مانتوی ابریشمی، مبلمان و غیره روی آوریم تا صنعت نوغانداری رونق بیشتری پیدا کند.

حمایت، لازمه حفظ میراث کهن ابریشم کشی

رضا محمودی، فعال بخش کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم از زمان‌های دور در خراسان رضوی وجود داشته، به طوری که پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، به‌عنوان بیست‌ویکمین عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت جهانی شده است، اظهار کرد: مسئولان باید با حمایت از این صنعت برای حفظ این میراث کهن تلاش کنند.

وی افزود: بدون شک حمایت از این صنعت سنتی می‌تواند به عنوان اشتغال فصلی که برای روستائیان درآمدزا است، موجب تقویت توان اقتصادی و معیشتی فعالان این عرصه شود؛ همچنین به حفظ و ماندگاری این صنعت کهن کمک کند.

محمودی بیان کرد: در مدت  ۴۵ روزی که تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان به پیله‌های ارزشمند ابریشم تبدیل می‌شوند، فعالیت اقتصادی جانبی است که در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار می‌تواند درآمدی برای خانواده‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: در این ایام نبود، کمیابی و گرانی برگ توت گریبانگیر پرورش‌دهندگان کرم ابریشم می‌شود؛ لذا کسانی که دسترسی به درخت توت ندارند از رفتن به سمت نوغانداری دور می‌شوند و تأمین و خرید برگ توت منجر می‌شود حاصل زحماتشان متناسب با سود فعالیتشان نباشد. 

این کارشناس بخش کشاورزی گفت: نیاز اولیه صنعت نوغانداری وجود درختان توت است که باید برای این مهم برنامه‌ریزی صورت گیرد زیرا توزیع نهال توت برای کسانی که زمین و آب برای کشت این درخت ندارند خیلی موثر نیست.

محمودی اضافه کرد: رونق صنعت نوغانداری در یکی دو دهه اخیر به دلیل کاهش قیمت ابریشم، نداشتن صرفه اقتصادی و بی‌ثباتی بازار کم شد اما با  اندیشیدن تدابیری برای حمایت از این صنعت، چند سالی است که پرورش کرم ابریشم از سوی جوامع روستایی جدی‌تر دنبال می‌شود اما می‌توان با حمایت بیشتر از فعالان این عرصه به رشد بیشتر این صنعت کمک کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر