Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@00:19:37 GMT

تشریح برنامه‌های «هفته ملی کودک» در استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۶۶۱۸

تشریح برنامه‌های «هفته ملی کودک» در استان مرکزی

اعظم علی‌مددی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک در اراک گفت: برنامه‌های این هفته با همایش افتتاح طرح یک وعده غذای گرم در روستا مهد مرزیجران در یکی از مهدهای حاشیه شهر، گردهمایی کودکان در پارک شهر صنعتی  و دیدار با کودکان بیمارستان امیرکبیر‌، همایش سه‌ساله‌های حسینی در امامزاده آمنه خاتون، برنامه کتابخوانی در مهد باران‌ و بازدید بچه‌های مهد کودک یاس از کتابحانه دفاع مقدس از جمله برنامه‌هایی است که در سراسر استان اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌مددی بیان کرد: برنامه اصلی این هفته افتتاحیه یک وعده غذای گرم می‌باشد که در روز سه‌شنبه 16 مهرماه از ساعت 13 برگزار می‌شود.

وی افزود: اکثرکودکان مهدهای کودک در سراسر استان با اداره کل بهزیستی استان در برپایی این برنامه‌ها همکاری دارند و ضمن طراحی برنامه‌های همگانی توسط شهرستان‌ها در تمامی مهدهای کودک نیز در طول هفته برنامه‌هایی متناسب با روزشمار هفته اجرا خواهد شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با اشاره به اینکه «آینده را باید ساخت» شعار هفته ملی کودک است، تصریح کرد: برجسته‌سازی اهمیت دوران کودکی، معرفی نقش سازمان در تحقق رشد و تکامل کودکان، افزایش آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودک و ایجاد فضای با نشاط برای کودکان با مشارکت خود آن‌ها، خانواده‌ها و مردم از جمله اهداف هفته ملی کودک است.

علی‌مددی با اشاره به روزشمار هفته ملی کودک بیان کرد: ۱۳ مهرماه، کودکان با نیازهای ویژه و فرصت‌های برابر نام‌گذاری شده، ۱۴ مهرماه کودک، آموزش، سلامت و ایمنی است، ۱۵ مهرماه کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و ۱۶ مهرماه با عنوان کودک، صلح، بازی و نشاط است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در ادامه اضافه کرد: ۱۷ مهرماه کودک، رسانه و ارتباطات، ۱۸ مهر کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه و ۱۹ مهرماه کودک، خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

یادآور می‌شود؛ برنامه‌های هفته ملی کودک در سال ۱۳۹۸ از روز شنبه ۱۳ تا ۱۹ مهر در سراسر استان از سوی اداره کل بهزیستی استان و با مشارکت مهدهای کودک برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی بهزیستی استان مرکزی هفته ملی کودک کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۶۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟

نویسنده و تصویرگر کتاب کودک می‌گوید: در دهه هشتاد قالب تصویرگران تمرکزشان روی برنده شدن در جشنواره‌های خارجی بود و کار را بدون متن می‌فرستادند به جشنواره‌ها و پس از دریافت جایزه متن به آن اضافه می‌شد، همین امر نیز موجب شد تا متن و تصویر آثار با هم هماهنگ نباشد. علاوه بر این تصویر نیز ویژه کودک نبود، امروز شاهد ساختار بهتر تصویرگری کتاب‌ها هستیم و از نظر رنگ‌پردازی بیشتر باب میل کودکان است.

به گزارش ایسنا، سمانه قاسمی نویسنده و تصویرگر کتاب کودک، درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان گفت: یک‌سری از ناشران که کتاب‌های جدید منتشر می‌کنند، روی کیفیت کارها نیز با تمرکز بیشتری فعالیت دارند و رنگ کتاب‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است. هر چند کتاب‌های ترجمه همچنان در بازار کتاب بیشتر از تالیف دیده می‌شود، اما در سال‌های اخیر یک‌سری از ناشران آثار تالیفی خوبی را منتشر کرده‌اند که در حد رقابت با آثار تصویرگری خارجی است و کارهای قابل قبولی است که وزن کتاب کودک را سنگین‌تر کرده‌ است؛ امیدوارم که تالیف بیشتر از ترجمه در بازار نشر دیده شود.

او سپس گفت: خوشبختانه در انتشارات کانون آثار نوقلمان نسبت به سایر ناشران بیشتر دیده می‌شود، اما این نسبت به آنچه که از کانون انتظار می‌رود همچنان اندک است و به نظرم کانون پرورش فکری باید روی تصویرگری آثار بیشتر کار کند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که تصویرگران کتاب کودک تا چه اندازه به دنیای کودکان امروز نزدیک هستند، توضیح داد: خوشبختانه اتفاق خوبی که رخ داده این است که بعد از یک دوره‌ای به‌ویژه در یک دهه اخیر تصویرگران، بیشتر به بازار ایران توجه کردند. در دهه هشتاد قالب تصویرگران تمرکزشان روی برنده شدن در جشنواره‌های خارجی بود و کار را بدون متن می‌فرستادند به جشنواره‌ها و پس از دریافت جایزه متن به آن اضافه می‌شد، همین امر نیز موجب شد تا متن و تصویر آثار با هم هماهنگ نباشد. علاوه بر این تصویر نیز ویژه کودک نبود. اما از یک سالی به بعد آنقدر حجم اتفاق‌هایی از این دست زیاد شد که خود مولفان و تصویرگران متوجه این کمبود در بازار کتاب شدند و امروز شاهد ساختار بهتر تصویرگری کتاب‌ها هستیم و از نظر رنگ‌پردازی بیشتر باب میل کودکان است. ضمن این‌که در تصویرسازی‌ها از حس هنری بزرگسالانه کم شد و بیشتر به درک کودک توجه شد که این پیشرفت خوبی است. ضمن این‌که نسل جدید تصویرگران واقع‌گراتر وارد این عرصه شدند.

نویسنده کتاب «چرخ چرخ بچرخان» همچنین درباره ورود کتاب‌های الکترونیک و نسخه دیجیتالی آثار و تاثیر آن بر عرصه تصویرگری بیان کرد: ما افزونه به کتاب داریم و عروسک به آن معنا در حوزه کتاب کودک نداریم. اما یک‌سری از کتاب‌ها همراه با لوح فشرده فیزیکی هستند و یا «کیو ار کد» پشت جلد آثار هست. به نظرم این اتفاق‌ها تاثیری روی تصویرگری نداشته است، اما تعدادی از ناشران کتاب‌هایی تولید می‌کنند که هم با کیفیت است و هم چیزی به کتاب افزوده‌اند که می‌توان آن را در دسته اسباب‌بازی‌ها قرار داد. البته بیشتر این آثار خارجی است و ترجمه می‌شود و در پایان با کیفیت خوب نیز چاپ می‌شود. این بخش از کتاب کودک و بخصوص خردسال که بیشتر تمایل به این سمت دارد به بخش تالیف باید افزوده شود و از سوی دیگر نیز هنرمندان خودمان باید تالیف و تصویرگری این کتاب‌ها را انجام دهند که حمایت ناشر در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

قاسمی در پایان درباره آینده کتاب و ادبیات کودک گفت: من آینده را خوب می‌بینم و به نظرم کتاب همچنان فروش دارد و کودک و نوجوان به کتاب علاقه‌مند است چرا که سرگرم‌شان می‌کند. این را والدین نیز به خوبی درک کرده‌اند و به سمت کتاب گرایش دارند. کمی مشکلات مالی در بازار کتاب وجود دارد که همواره بوده و باید به نوعی این مشکل ازسوی مدیران حل شود. امیدوارم که بچه‌ها روز به روز کتاب‌خوان‌تر شوند.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نمایشگاه با آثار خود حضور دارد.

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • کتاب‌های این روزها باب میل کودکان است؟
  •  تلاش برای شاد کردن کودکان غزه
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت