Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@07:09:35 GMT

وقتی که روح پهلوانی به فراموشی سپرده می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۷۲۹۷

وقتی که روح پهلوانی به فراموشی سپرده می‌شود

بی‌اعتنایی بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس به مراسم تشییع و ختم رییس هیات مدیره فقید این باشگاه در حالی رخ داد که «جعفر کاشانی» یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های فوتبالی ایران به شمار می‌رود و اگر گزاف نباشد باید گفت وی در زمره نسلی قرار می‌گیرد که بزرگترین افتخارات را برای ایران رقم زده‌اند. نسل کاشانی با حضور در المپیک و سه قهرمانی جام ملت‌های آسیا افتخاراتی را در تقویم فوتبال ایران ثبت کردند که ستارگان کنونی با بازی‌های خود تنها حسرت آن را می‌کشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روح ورزش با فرهنگ احترام و استاد شاگردی همراه است و مقام پیشکسوت نه تنها در ورزش ایران بلکه در سطح جهان از جایگاه والایی برخوردار است. در ایران این مقام با فرهنگ پهلوانی برخواسته از فرهنگ معنوی ایرانی و اسلامی آمیخته و مو سفیدهای ورزش همواره برای نسل جوان یک الگو  به شمار می‌روند؛ الگویی که باید می‌تواند چراغ راه زندگی قهرمانی جوانان و ستاره‌های کنونی باشد.

حضور گسترده قشرهای مختلف و پیشکسوتان فوتبال ایران در مراسم تشییع و ختم کاشانی نشان از گذشته پرافتخار این پیشکسوت دارد گذشته ای که برخی از حاضران در مراسم او، آن را فرا رنگی تعریف می‌کردند. اینکه کاشانی متعلق به فوتبال ایران بود و کسی نمی‌تواند زحمات مدیریتی و ورزشی او را نادیده بگیرد یک بحث است اما اینکه چرا بازیکنان کنونی فوتبال پرسپولیس در هیچ کدام از مراسم های او حضور پیدا نکردند مساله ای به شمار می‌رود که نیاز به واکاوی دارد.

جعفر کاشانی چهارشنبه دهم مهرماه چشم از جهان فرو بست و تیم فوتبال پرسپولیس تهران روز جمعه با تیم شهر خودرو در مشهد بازی داشت. برگزار کنندگان مراسم برای تحت تاثیر قرار نگرفتن این بازی تشییع او را به شنبه موکول کردند تا بازیکنان برای حضور در ان مشکلی نداشته باشند. اما آنچه روز شنبه بیش از همه تعجب حاضران را برانگیخت غیبت تمام بازیکنان در مراسم تشییع پیکر رییس هیات مدیره باشگاه بود. سرخپوشان در ادامه در مراسم ختم و بزرگداشت کاشانی نیز شرکت نکردند و این بار سرپرست تیم یعنی محسن خلیلی اعلام کرد که آنها از تعطیلی به وجود آمده در لیگ استفاده کرده‌اند و به مسافرت رفته‌اند. عذر بدتر از گناه که باعث شد حتی یک یا ۲ بازیکن نیز به نمایندگی از تمام نفرات در این مراسم حضور نداشته باشند.

اینکه چرا آنان در اقدامی هماهنگ چنین کاری را انجام دادند به تعصب و عرق یک بازیکن نسبت به باشگاه بر می‌گردد بدون شک این تعصب تنها جلوی دوربین و توپ زدن در زمین مسابقه نیست بلکه عرق نسبت به باشگاه شامل تمام مولفه‌ها از جمله احترام به پیشکسوتان خواهد بود. البته واکاوی رفتار برخی از این بازیکنان نشان از آن دارد آنان این تعصب را فقط در قراردادها می‌دانند و اگر پای منافع باشد تیم و مجموعه باشگاه به فراموشی سپرده می‌شود.

برخی از بازیکنان کنونی پرسپولیس تهران در شرایط سخت سال گذشته که تیم از ۲ پنجره نقل و انتقالات محروم بود به خاطر قراردادهای دلاری و لژیونر شدن، بازی را در تیم های درجه چندم کشورهای اروپایی به یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ایرانی ترجیح دادند و پس از نیمکت نشینی متوالی به تهران بازگشتند. هر چند که هواداران، مجموعه باشگاه و مدیریت تحت حمایت جعفر کاشانی از این اقدام آنان چشم پوشی کرد اما واقعیتی که وجود دارد این است که رفتارهای نادرست برخی از این بازیکنان پایان ندارد.  

آسیب این کم توجهی ها زمانی می‌تواند برای فوتبال ایران روزافزون باشد که بسیاری از جوانان و نوجوانان ستاره‌های کنونی فوتبال ایران را الگو مرجع خود قرار می‌دهند الگویی که جهت دهنده رفتار قشرهای زیادی در جامعه است. این الگوها بدون شک با چنین شرایطی نمی توانند نقش مثبتی در ایجاد رفتارهای اجتماعی خاص داشته باشند زیرا آنان از برخی اصول اولیه روح ورزش و پهلوانی بی‌بهره اند و خود نیاز به یک فرهنگ سازی مجدد دارند.  

اینکه برخی از بازیکنان تیم تعصب را در  امضای قرارداد با جوهر قرمز تعریف کنند یا در زمین مسابقه با جار و جنجال به دنبال به حاشیه کشاندن مسابقه باشند را نمی‌شود عرق به پیراهن تعریف کرد بلکه آنچه برای یک ورزشکار مهم‌تر از نتیجه‌گیری است اخلاق پهلوانی و احترام به روح ورزش است. اخلاقی که در مراسم تشییع این پیشکسوت به حلقه مفقوده فوتبال ایران تبدیل و در ادامه بازیکنان به دلایل غیر قابل توجیه در مراسم ختم او نیز حضور نیافتند.

هر چند که برخی باور دارند که شیوه تربیت ورزشی و عرق به تیم یکی از دلایل عدم حضور بازیکنان پرسپولیس در این مراسم بود اما اینکه چرا مدیریت باشگاه که پیش از این درخواست به تعویق افتادن مراسم تشیع برای حضور بازیکنان داده بود نتوانست آنان را قانع کند تا در این مراسم حضور پیدا کنند. آیا مدیریت «محمد حسن انصاری فرد» باید در عقد قرارداد و امور اداری باشد. اینکه عنوان باشگاه عنوان فرهنگی ورزشی را یدک می‌کشد یک حرف است و اینکه نقش مدیرعامل باشگاه در فرهنگ سازی احترام به پیشکسوتان کجای چارت سازمانی قرار می‌گیرد بحث دیگر؛ بحثی که نشان می دهد امور فرهنگی در زیر مجموعه انصاری فرد به عنوان یکی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس شاید تعریف متفاوت از فرهنگ سازی داشته باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: باشگاه پرسپولیس جام ملت های آسیا جعفر کاشانی پیشکسوت فوتبال المپیک قهرمانی آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۷۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوال روز: آینده علی خطیر در کجا رقم می‌خورد

به گزارش "ورزش سه"، پس از برکناری علی خطیر از سمت خود در باشگاه استقلال، سوال مهمی که ممکن است برای بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال پیش بیاید، آینده مدیرعامل سابق آبی‌هاست، اینکه او آیا تمایل دارد تا مدتی را به استراحت بپردازد یا سریعا در لیگ برتر مشغول فعالیت شود؟

نام علی خطیر با جنجال‌های زیادی در فوتبال ایران همراه بوده است. درگیری با اوسیانو کروز، دستیار کی‌روش، پس از بازدید از ساختمان پک، سبب شد تا برای نخستین‌بار، نام خطیر مورد توجه قرار بگیرد. او سپس با حضور در پست معاون ورزشی استقلال در مرداد 97، بیش از قبل در کانون توجهات قرار گرفت.

خطیر در ادامه مسئولیت‌های دیگری در فوتبال ایران برعهده گرفت که یکی از مهم ترین‌های آنها، حضور در هیئت مدیره باشگاه تراکتور بود ولی او پس از مدتی، از سمت خود کناره‌گیری کرد و پس از حضور در کمیته تدوین مقررات فدراسیون، به‌عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال انتخاب شد.

حالا و با برکناری از سمت مدیرعاملی استقلال، باید دید که علی خطیر چه تصمیمی برای آینده خود خواهد گرفت. آیا او تصمیم می‌گیرد که مدتی را به استراحت بپردازد و یا اینکه در سمت جدیدی مشغول فعالیت خواهد شد؟ مدیر جوانی که آرزوهای زیادی با استقلال داشت ولی دوران حضور او روی نیمکت آبی‌ها بسیار کوتاه‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد.

دیگر خبرها

  • سوال روز: آینده علی خطیر در کجا رقم می‌خورد
  • لیگ‌برتر فوتسال ایران در حال پوست‌اندازی است
  • آخرین وضعیت حضور قطبی در تیم ملی ایران
  • اتفاقی تلخ برای والیبال ایران
  • اتفاق عجیب در مراسم خاکسپاری | وقتی حاضران زیر خاک دفن می‌شوند! + ویدئو
  • مرد در سایه به زودی مدیرعامل استقلال می شود؟ | مدیری که علی دایی را آبی‌پوش کرد!
  • وقتی بعد از بغل مارسلو، همه بازیکنان رئال مادرید کریستیانو رونالدو را بغل کردند / فیلم
  • وقتی آندره آ پیرلو فوتبال را به هنر تبدیل می‌کند / فیلم
  • اوسمار ویرا:‌ ضمانتی برای حضور بیرانوند نیست/باخت ما به خاطر تعویض‌ها نبود
  • وقتی بازیکنان رئال مادرید، طرح های نقاشی شده چهره خود را مشاهده می کنند / فیلم