Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ "اجرای عملیات نظامی ترکیه علیه مناطق تحت کنترل کردها در سوریه می‌تواند موجی از بی ثباتی، آوارگی و درگیری‌های شدید را در پی داشته باشد و کردها نسبت به دورنمای وقوع یک پاکسازی قومی و جنگی تمام عیار هشدار می‌دهند."

به گزارش ایسنا، دویچه وله در گزارشی درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه نوشته است: به نظر می‌رسد ترکیه در آستانه اجرای یک عملیات نظامی قریب‌الوقوع علیه یک ائتلاف شبه نظامی رهبری شده از سوی کردها و حمایت‌ شده از سوی آمریکا در شمال شرق سوریه است و در حال آماده کردن صحنه برای راه افتادن یک حمام خون و بی ثباتی در سراسر منطقه برای سالهای پیش رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شکلی غافلگیر کننده اخیرا اعلام کرد نظامیان آمریکا از نواحی مرزی ترکیه و سوریه عقب نشینی خواهند کرد و این به ترکیه اجازه می‌دهد عملیاتی را علیه شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت رهبری کردها است، به راه بیاندازد.

این اقدام ترامپ در نشان دادن چراغ سبز به آنکارا به رغم مخالفت‌های پنتاگون، وزارت امور خارجه دولتش و بخش اعظم نمایندگان کنگره به شکلی حیرت آور باعث رها ساختن شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه که از سوی آمریکا پشتیبانی می‌شدند، می‌شود؛ گروهی که گفته شده بیش از ۱۱ هزار تن از شبه نظامیانش را در جنگ علیه گروه تروریستی داعش در سوریه از دست داده است.

چرا ترکیه می‌خواهد حمله کند؟

ترکیه شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه را که مولفه اصلی تشکیل نیروهای دموکراتیک سوریه هستند یک گروه تروریستی مرتبط با حزب کارگران کردستان پ.ک.ک که برای حدود ۴ دهه با دولت ترکیه بر سر حقوق کردها جنگیده، تلقی می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بارها به دست زدن به اقدام نظامی در نواحی شمال شرق سوریه، جایی که در آن کردها و همپیمانان عرب و مسیحی آنها یک منطقه خودمختار غیر رسمی و نسبتا با ثبات را در طول جنگ داخلی سوریه برقرار کرده‌اند، تهدید کرده است.

این برخورداری کردهای سوریه از یک خودمختاری دموکراتیک بر پایه‌ اصول سوسیالیستی ارائه شده از سوی عبدالله اوجالان، رهبر به زندان افتاده پ.ک.ک در ترکیه یک چالش ایدئولوژیک علیه آنکارا محسوب می‌شود.

ترکیه در حال برنامه ریزی چه چیزی است؟

میزان و ابعاد عملیات احتمالی ترکیه در نواحی کردنشین سوریه نامشخص است. ترکیه می‌خواهد یک کریدور به عمق ۳۲ کیلومتر و عرض ۴۸۰ کیلومتر در داخل سوریه و در طول مرز ایجاد کند تا امنیتش را تامین سازد. ترکیه می‌گوید برنامه ریزی کرده تا حدود یک میلیون نفر از جمعیت ۳.۶ میلیون نفری آوارگان سوری اهل بخش‌های دیگر سوریه را در داخل این به اصطلاح "منطقه امن" سکونت دهد. در واقعیت ترکیه ممکن است بتواند یک منطقه حائل را به طول چند کیلومتر و در داخل سوریه گسترش داده و آن را در اطراف چندین شهر و روستا تشکیل دهد و عملیاتش را در طی چند مرحله به اجرا در بیاورد.

ترکیه برنامه‌ریزی کرده تا با حمایت ارتش این کشور از یک گروه از شورشیان سوری همپیمانش (ارتش آزاد)، به درگیری‌های زمینی اقدام کرده و مناطقی را اشغال کند. ابعاد این عملیات احتمالی ترکیه با اقدام اخیر ارتش آمریکا در بستن حریم هوایی سوریه به روی جنگنده‌های ترکیه و هشدار مقام‌های آمریکا به ترکیه از بابت انجام این عملیات می‌تواند مختل شود.

کردها چه چیزی می‌گویند؟

کردها نسبت به دورنمای وقوع یک پاکسازی قومی و مهندسی جمعیتی در مناطق اطراف مرز با ترکیه هشدار می‌دهند.

برآورد شده که حدود ۱.۸  میلیون کرد در سوریه وجود دارند که حدود نیمی از آنها ساکن مناطقی هستد که ترکیه برای طرح پیشنهادی منطقه حائل خود در نظر گرفته است. مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه گمان برده می‌شود که در حال حاضر میزبان حدود یک و نیم میلیون عرب و ده‌ها هزار مسیحی باشد.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند، این شبه نظامیان مصمم به دفاع از اراضی خود به هر قیمتی هستند. برآورد شده که این گروه حدود ۶۰ هزار شبه نظامی دارد. در شمال شرق سوریه جغرافیای ارضی عمدتا متشکل از دشت‌های باز است که این کار را برای شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه برای مقاومت کردن در برابر ارتش ترکیه به عنوان دومین ارتش بزرگ ناتو سخت می‌کند.

اجرای حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه احتمالا سبب خواهد شد که صدها هزار نفر از غیر نظامیان به سمت مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در جنوب و به سمت منطقه‌ کردستان عراق فرار کنند.

برنامه‌های ترکیه در عین حال باعث بدتر شدن تنش‌های قومی برای سالهای پیش رو شده و موجب خواهد شد که آنکارا درگیر حملات طولانی مدت شبه نظامیان کرد شود.

نیروهای دموکراتیک سوریه هشدار داده‌اند که در صورت جنگ با ترکیه مجبور به بکارگیری دوباره شبه نظامیانشان شده و نیرو و انرژی کمتری صرف حفظ دستاوردهای جنگشان علیه داعش خواهند کرد.

این نیرو همچنین هشدار داده که حدود ۱۱ هزار شبه نظامی داعشی در اسارت نیروهای دموکراتیک سوریه در صورت بروز آشوب ممکن است از زندان فرار کنند.

چه چیزی منحر به طرح پیشنهادی ترکیه برای منطقه حائل شد؟

حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه یک منبع بزرگ تنش با ترکیه، هم‌پیمان این کشور در ناتو بوده است. در دسامبر ۲۰۱۸ ترامپ اعلام کرد که حدود ۲ هزار نظامی آمریکایی مستقر در سوریه به دلیل شکست خوردن داعش از این کشور خارج خواهند شد. اما او بعدا تحت فشار پنتاگون و کنگره و همپیمانان اروپایی آمریکا نظرش را عوض کرد. حتی ترکیه که از اعلام تصمیم غیر منتظره آمریکا برای عقب نشینی از سوریه جا خورده، نسبت به مساله‌ خروج شتابزده آمریکا از این کشور احتیاط به خرج می‌دهد. اما اعلام این خبر راه را برای چندین ماه مذاکره میان مقامهای آمریکا و ترکیه هموار کرد.

مذاکراتی که در ماه اوت امسال منجر به توافق بر سر یک مکانیزم امنیتی مشترک برای تشکیل منطقه امن در شمال شرق سوریه شد.

به رغم این توافق هم آمریکا و هم ترکیه  نسبت به ابعاد  و ماهیت بلند مدت این منطقه امن دچار اختلاف هستند. این توافق منجر به راه افتادن یک سری گشت زنی‌های مشترک آمریکا و ترکیه در داخل یک منطقه حائل محدود، به منظور رفع نگرانی‌های ترکیه نسبت به کردهای سوریه و برچیده شدن مواضع دفاعی نیروهای دموکراتیک سوریه در مرز و به عقب بردن سلاح‌های سنگین شد.

این توافق که بخشی از آن مربوط به نیروهای دموکراتیک سوریه است قرار بود زمان خریده و  نگرانی‌های ترکیه را کاهش دهد.

نیروهای دموکراتیک سوریه به شکل غافلگیر کننده احساس می‌کنند که تصمیم اعلام شده ترامپ برای خارج ساختن نظامیان آمریکایی از نواحی مرزی باعث خیانت به آنها شده است.

مصطفی بالی، یک سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه روز دوشنبه در توییتر گفت: ما انتظار نداریم آمریکا از شمال شرق سوریه محافظت کند اما مردم اینجا حداقل درخور این  هستند که توضیحاتی را درباره‌ توافق مکانیزم امنیتی، از بین بردن استحکامات دفاعی و و شکست آمریکا در عمل به تعهداتش را بشنوند.

وی افزود: نیروهای آمریکایی به مسئولیت‌هایشان عمل نکردند و شروع به خارج شدن از نواحی مرزی کرده و باعث شدند که این منطقه اکنون تبدیل به یک منطقه جنگی شود. اما نیروهای دموکراتیک سوریه مصمم به این هستند که به هر قیمتی از شمال شرق سوریه دفاع کنند.

ترکیه در گذشته چه اقداماتی انجام داده است؟

پیش از این ترکیه دو عملیات نظامی برای مقابله با کردها در داخل خاک سوریه انجام داده است. در سال ۲۰۱۶ ارتش ترکیه و شورشیان همپیمانش عملیاتی را به نام عملیات "سپر فرات" کلید زدند. این عملیات فرامرزی باعث پاکسازی منطقه متشکل از جرابلس تا رودخانه فرات و منطقه عزاز در نواحی غربی در نزدیکی حوزه کردنشین عفرین شد.

این عملیات نظامی هدفش جلوگیری از اقدام کردهای سوریه در مرتبط ساختن اراضی تحت کنترلشان در شمال شرق سوریه با عفرین بود.

در عملیات سپر فرات ترکیه کنترل مناطقی عمدتا متشکل از اعراب را در اختیار داشت و ترکیه یک سری آوارگان سوریه را به منطقه حائل منتقل کرد.

در سال ۲۰۱۸ ترکیه عملیاتی را در عفرین به راه انداخت که باعث آواردگی حدود نیمی از جمعیت حدودا ۳۰۰ هزار نفری آنجا شد. یگان‌های مدافع خلق کرد به حملات شبه نظامیان این گروه علیه ارتش ترکیه و شورشیان سوری همپیمانش، ادامه می‌دهند.

گروههای حقوق بشری نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ترکیه را متهم به نقض فاحش حقوق بشر، آواره ساختن‌های اجباری، توقیف اموال، غارتگری، بازداشت خودسرانه، شکنجه، آدم ربایی و اخاذی کرده‌اند.

ترکیه خانواده‌های شبه نظامیان شورشی و دیگر آوارگان را به عفرین منتقل کرده است.

برچسب ها: ترکیه ، کردهای سوریه

منبع: خرداد

کلیدواژه: ترکیه کردهای سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۰۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو

یکی از فرماندهان ارتش بعث عراق با اشاره به شوکه شدن عراق از استراتژی که توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس برای فتح خرمشهر و پس زدن بعثی‌ها از جنوب ایران در عملیات بیت المقدس در پیش گرفت، نسبت به ابعاد این استراتژی و تاثیر آن در رقم خوردن این فتح بزرگ سخن به میان آورد.   به گزارش «تابناک»؛ عملیات بیت‌المقدس، یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های نظامی تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌های تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود. ۱۳۰ هزار رزمنده ایرانی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، عملیاتی را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید و این روز‌ها مصادف با آخرین روز‌های این عملیات غرورآفرین است.


پس از پیشروی سریع رزمندگان ایران، نیروهای عراقی که شوکه شده بودند، مجبور به عقب نشینی از خرمشهر شدند تا در قالب عملیات دفاعی تلاش کنند دست کم مناطق اشغالی کمتری را از دست بدهند یا مواضعی را پس بگیرند. در اول خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع نمود. با وجود گستردگی این پاتک، نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت کنند و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود را آزاد نمودند. در هنگام شکست نیروهای عراقی بیش از ۱۹۰۰۰ سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. ایرانی‌ها همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی را به غنیمت گرقتند.   این عملیات به قدری بزرگ بود که پس از سال‌ها هنوز ناگفته‌های بسیاری برای آن وجود دارد تا جایی که بسیاری از فرماندهان عراقی نیز در این باره سخن گفته و مقاله‌ها نوشته‌اند که از زوایای مختلف به این موضوع پرداختند. همچنین علل مختلفی برای پیروزی ایران بیان کرده‌اند که یکی از مهم ترینش استراتژی طراحی شده توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که عراقی‌‌‌ها را شوکه کرده بود و یکی از مهم ترین دلایل این فتح بیان شده است.  

سرهنگ ستاد فکری حسین از فرماندهان نظامی عراق در زمان دفاع مقدس علل این موفقیت را برشمرده و در ابتدا و مهم ترین عامل را راهبرد نظامی نظامی ایران تلقی کرده که با ابتکار عمل فرماندهی سپاه در دوران دفاع مقدس طراحی و به همت فرماندهان دلاور و رزمندگان سلحشور ایران به اجرا درآمد.   آنچه در ادامه می‌خوانید علل این پیروزی از منظر «سرهنگ ستاد فکری حسین» از فرماندهان عراقی است: در ادبیات و عرف نظامی اصولی وجود دارد که تمام ارتش‌ها به عنوان شیوه‌ها و اسلوب رزم به آن‌ها تکیه می‌کنند. من در اثنای عملیات خرمشهر به عواملی برخوردم که تا حدودی در آزادسازی آن شهر سهیم بودند. این عوامل و عناصر در هر نبردی پایه و اصول هستند.

نیروهای اسلامی با به‌کارگیری آن عوامل توانستند دنیا را غافلگیر کنند و معادله جنگ را به نفع خود تغییر دهند، زیرا نبرد خرمشهر، یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌ها در تاریخ معاصر است؛ این عملیات پشت صدام را شکست. بعد از آزادسازی خرمشهر ما تظاهر به توانمندی و پیروزی می‌کردیم، اما واقعیت اینکه پیروزی در خرمشهر و در شب آزادسازی آن به دست نیروهای اسلامی رقم خورد. منظور پیروزی در همه نبردهاست.

اما نیروهای اسلامی چگونه موفق شدند خرمشهر را آزاد سازند؟

به نظر ما عوامل مهمی وجود دارد که نیروهای اسلامی هنگام آماده شدن برای عملیات آن را در نظر گرفتند. این عوامل در موارد زیر نمایان است؛

۱ـ در عملیات پیشروی به سوی خرمشهر از عنصر غافلگیری به شکل مناسب استفاده شد. فرماندهی ما تصور می‌کرد که نیروهای اسلامی از سمت شهر پیشروی (حمله) خواهند کرد؛ اما نیروهای اسلامی پس از آنکه اقدام به کاهش سطح آب کردند، از طریق منطقه طاهری پیشروی و به این ترتیب، ما را غافلگیر کردند. این عملیات در حالی انجام شد که نیروهای ما از آن اطلاعی نداشتند.

۲ـ نیروهای اسلامی در استتار منطقه عبور موفق بودند؛ همچنین آن‌ها در عملیات احداث پل‌ها، مخفیانه و در سطحی وسیع موفق بودند.

۳ـ عملیات عبور دقیق و خارج از برد توپخانه‌ها و خمپاره‌ها انجام گرفت. این واقعیت نشان می‌دهد که نیرو‌ها با انضباط و مطیع فرماندهانشان بوده‌اند.

۴ـ نیروهای اسلامی پس از عبور به خاطر برخورداری از روحیه بالا، موفق شدند لایه دفاعی خط اول را پشت سر بگذارند و جاده خرمشهر ـ اهواز را تصرف کنند.

۵ـ نیروهای اسلامی هنگام پیشروی همه توان خود را متمرکز بر یک محور نکردند، بلکه در یک زمان از محورهای مختلفی استفاده کردند.

آن‌ها با رخنه در شمال خرمشهر در وضعیت بسیار مناسبی قرار گرفتند و موفق شدند آن رخنه را توسعه بدهند و به سوی مرکز شهر پیشروی کنند.

۶ـ نیروهای ما پس از آنکه از مرکز شهر بیرون رانده شدند، در خارج از شهر موضع گرفتند. این شرایط موجب شد، نیروهای ما بدون غذا، مهمات و سوخت بمانند. از این روی، در وضعیت مصیبت باری قرار گرفتند. البته این شرایط در پی عقب‌نشینی نیروهای ما از مواضع اصلی پیش آمد. نیروهای اسلامی هم از این موقعیت به نفع خود استفاده کردند و نیروهای عراقی را در محاصره کامل خود درآوردند، به نحوی که دیگر هیچ راهی برای آن‌ها نمانده بود؛ یا باید تسلیم می‌شدند یا مرگی سخت در انتظار آن‌ها بود.

در سایه این عوامل خرمشهر به دست نیروهای اسلامی آزاد شد. این افکار و نظریه‌ها محصول بررسی و تحقیق نبرد خرمشهر از ابتدا تا پایان آن به طور اختصاصی است. حق در صورتی که در پی آن طالبانی باشد از بین نمی‌رود.

فیلمی که در ادامه می‌بینید، گزارشی تصویری از عملیات آزادسازی خرمشهر و اتفاقات آن دوره است.   تعداد بازدید : 9811 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • عملیات «وعده صادق» گوشه‌ای از اقتدار نیروهای مسلح کشور بود
  • میلیون ها یمنی خواستار ادامه عملیات علیه اشغالگران شدند