Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ساده‌انگاری فيلمنامه و روابط و طرح‌ريزي داستان به نحوي پيش رفت كه تا حدودی پايان‌بندي سه‌گانه «ستايش» قابل حدس است تا جايي كه انگار قرار است همه شخصیت های اصلی داستان با خوشی و خوشبختی به آخر ماجرا برساند؛ مثل تمام سريال‌های ساده ايرانی!»

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو- سریال‌های تلویزیون ما از جنس داستان‌های پیچیده نیستند؛ عمدتا روایتی خانوادگی‌اند که سر و شکل داستان‌شان را حول و حوش روابط آدم‌ها شکل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
البته تجربه هم تصدیق می‌کند که مخاطب ما با این دسته از تولیدات، احساس راحتی بیشتری دارد. ناگفته نماند که در این بین اغلب شان، کیفیتی آنچنانی هم ندارند!
پس مخاطب ما وادار و شاید علاقه‌مند به دیدن این جنس از سریال‌های داستانی است؛ اما واقعا همگی این‌ها در چشم بیننده ایرانی، جلب نظر می‌کنند؟ صد البته مصادیق خلافش بسیار است. اما حداقل بوده‌اند محصولات نمایشی که اتفاقا توانسته‌اند مردم را درست یا غلط، پیگیر به دیدن کنند، که نمونه حی و حاضرش سه‌گانه «ستایش» است.
«ستایش» در ابتدا، رویه قصه‌گویی را درپیش گرفت و موفق هم بود. هرچند که گاهی خودش را به درام برچسب می‌زد و گاهی به تراژدی؛ گرچه این اصطلاحات برایش هم زیادی است و هم مضحک. چه بسا برخی اوقات هم توانسته در قامت کمیک، مایه خنده و شادی مخاطب باشد که این ماجرا در ظواهر امر مثل همان حواشی گریم شخصیت‌ها و تکه‌کلام‌ها و ... نمود دوچندانی داشت! به هرحال «ستایش ۳» برخلاف دو سری قبلش که داستانگو بود، بیشتر دیالوگ‌محور است.
در سری سوم، باید سراغ قصه‌ای را گرفت که متاسفانه اصلا قصه نیست و حتی قصه‌اش درباره «ستایش» هم نیست؛ اینجا با مجموعه‌ای سر و کار داریم که عمدتا متمرکز بر گره‌های کوچکی است که ناپیوسته و در میان خرده‌دیالوگ‌های حشمت فردوس گفته می‌شود. البته که داریوش ارجمند عصای دستی برای این مجموعه بوده و همچنان هم هست و جور خلأ‌ها را می‌کشد. خوبی ماجرا لااقل اینجاست که دیالوگ‌هایش امروزی‌تر است و گاه به درستی به دل مخاطب می‌نشیند.
«ستایش ۳» ولی درحد افراط ساده است و ساده‌انگار. از پشتوانه دو تجربه قبلش همچنان نفع می‌برد و خانواده را مشغول تماشایش می‌کند درحالیکه اینبار، مخاطب چیزی به اسم داستان یکدست و سرراست را در قاب دوربین و متن نویسنده نمی‌بیند. دیگر ستایش نه کارکتر محوری است و نه حتی بود و نبودش خودنمایی می‌کند.
شما! با سریالی عجیب و غریب مواجه نیستید و نباید هم چنین انتظاری داشت. در سری سوم عوامل فیلمساز، بیشتر به دنبال خوشبختی کارکتر‌های مثبت و مجازات شخصیت‌های منفورند تا لابد پکیج «ستایش «را با خوشی تمام‌عیار فیصله دهند.
اما بپذیریم که این سریال پر از ضعف در متن و حتی ساخت، همچنان جذب مخاطب می‌کند؛ حتی اگر به دلیل پیشینه، و هویت‌سازی برای برخی شخصیت‌هایش باشد که مخاطب، چشمش به دنبال ادا و اطوار‌های آنهاست. فیلمنامه‌ای بسیار ساده دارد که رنگ و لعابش ایرانی است و برای خانواده، روایتگری می‌کند. مخاطبش را هم دست بالا نمی‌گیرد و از ابتدا مشخص می‌کند که چه کسانی را مایل به تماشایش بکند، هرچند که واقعا نتوان محلی از موجودیت در عالم واقع برایش پیدا کرد و آن را یک سری خرده‌روایت‌های یخ کنار هم چسبیده بدانیم.
بیننده را از سر کنجکاوی و برای دیدن آخر و عاقبت همین شخصیت‌هایش، جلوی تلویزیون نشانده و نه لزوما برای دیدن یک مجموعه پر از جزئیات داستانی؛ همانطور هم که صرفا با یک سری گره‌های خرد و ریز میان شخصیت‌هاست که سریال را حتی شده با زور سرپا نگه می‌دارد. به هرحال اینجا با مخاطب ایرانی سر و کار داریم که گاه سریالی خوش‌ساخت را پس می‌زند و گاه اسیر قصه بی‌اندازه یکنواخت و ساده می‌شود که البته این مسئله ناشی از پایین آمدن سطح سلیقه مخاطبان عام است که توسط اینچنین سریال هایی طی سالهای اخیر رقم خورده است.
اما باید پذیرفت که ساده‌انگاری فیلمنامه، روابط و طرح‌ریزی داستان، به نحوی پیش رفت که امروز پایان‌بندی سه‌گانه «ستایش» قابل حدس است تا جایی که انگار قرار است همه آدمک‌های داستان با خوشی و خوشبختی به آخر ماجرا برساند؛ مثل تمام سریال‌های ساده ایرانی!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سریال ستایش 3 سریال ستایش داریوش ارجمند نرگس محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۰۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مهدی شفیعی تهیه کننده «رخنه» درباره داستان این مجموعه تلویزیونی گفت: داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشک‌های ماهواره بر و فضایی تحقیق می‌کند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه رو می‌شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثه‌ای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونه‌های (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزه‌های امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی گیرد.

وی با اشاره به این که کلیت موضوع سریال در حوزه هوافضای وزارت دفاع است، افزود: این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت‌های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.

در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.

دیگر عوامل مجموعه «رخنه» مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامه ریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنه هستند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام داده‌اند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است.

سریال «رخنه» قرار است از شنبه هفته آینده ۱۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از آنتن شبکه یک سیما تماشایی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • ترورهای حسن صباح و پیروانش هدفمند بود / سریال حشاشین با واقعیت بیگانه است
  • یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است