Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد نفریه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: در زمان حاضر ۱۲۰ بنیاد فرزانگان و ۱۰۴ مرکز نگهداری روزانه سالمندان در کشور فعال است که باید گسترش یابد.

در مراکز نگهداری روزانه سالمندان، امکان فعالیت این افراد در بخش‌های مختلف مانند هنری و فرهنگی وجود دارد و خدمات توانبخشی، روان‌شناسی و تقویت حافظه در آن ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بنیاد فرزانگان تشکل مردمی با هدف ارتقای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی سالمندان با بهره‌گیری از توانمندهای آنان در زمینه هایی مانند اوقات فراغت ، توانمندسازی، سواد آموزی و نویسندگی ، کتابخوانی و ورزش است. 

وی با اظهار امیدواری از اینکه تعداد مراکز نگهداری روزانه سالمندان تا پایان سال به ۱۵۰ مرکز و بنیاد فرزانگان به ۱۵۰ واحد افزایش یابد، اظهارداشت: با فعالیت چنین مراکزی، در کنار خانواده بودن و مستقل ماندن سالمندان بیشتر می‌شود و نیاز چندانی به مراکز نگهداری شبانه روزی نخواهیم داشت.

نفریه با اشاره به اینکه مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان، پدیده ای وارداتی است و باید محدود به سالمندان بی سرپرست، وابسته یا فاقد خانواده موثر شود، تصریح کرد: هنوز چارچوب خانواده در کشورمان محکم است و کمتر از ۱۸ درصد سالمندان احتیاج به کمک دارند و ۸۰ درصد آنها به طور مستقل یا در کنار خانواده زندگی می کنند که این از ویژگی های فرهنگی کشور ایران است.

وی، با بیان اینکه سبک زندگی در کشور تغییر کرده و خانواده ها کوچکتر شده اند، گفت: شهرهای بزرگ و کلانشهرهای کشورمان باید سیاست ها و برنامه ریزی های خود را متناسب با این موضوع به سمت شهر دوستدار سالمند و توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان و بنیاد فرزانگان پیش ببرند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: مناسب سازی فضای شهری و توجه به مباحثی مانند تامین اجتماعی، بهداشت و درمان و آموزش در توسعه چنین شهرهایی ضروری است.

تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند روز سه‌شنبه بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) با همکاری نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت کشورمان معادل هشت میلیون نفر در رده سنی سالمندان و ۶۰ سال به بالا قرار دارند و بر اساس پیش بینی ها، این سهم در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۳۰ درصد خواهد رسید.

میانگین رشد سالانه جمعیت سالمندان ۳.۴ درصد و نرخ رشد جمعیت در کشورمان ۱.۳ درصد است.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندان اصفهان سازمان بهزیستی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۶۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان

به گزارش قدس آنلاین، فریبا ولی‌پور در خصوص تامین مسکن طرح جوانی جمعیت، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت در بحث طرح جوانی جمعیت، اهدای مسکن به خانواده‌های دارای سه قلو و چندقلوست.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: در آخرین جلسه قرارگاه جمعیت و با تاکید استاندار وقت واگذاری زمین با اولویت‌ خانواده‌های دارای سه قلو بود و در این خصوص راه و شهرسازی لرستان این مهم را نیز در اولویت قرار داد.

ولی‌پور بیان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی در برخی از شهرهای استان با کمبود زمین مواجه هستیم و در این راستا راه‌ وشهرسازی لرستان قول داد که در بهار امسال این مشکل تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت محقق شود.

وی اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها اجرایی دارای زمین‌هایی هستند که نیازمند تغییر کاربری بوده و چنانچه این مهم محقق شود بخشی از مشکلات تامین مسکن برای جوانی جمعیت برطرف خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان، تصریح کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی لرستان، ایجاد شهرک و یا شهرک جدید ضروری است و امیدواریم با همکاری استاندار لرستان و راه و شهرسازی استان مشکل تامین زمین برای این خانواده‌ها مرتفع شود.

وی در خصوص طرح نفس و حمایت از مادران باردار، گفت: در لرستان ۱۳۲ نفر از مادران باردار از انجام سقط انصراف دادند و تعداد تولدهای تحت عنوان "نفس" در استان هفت مورد گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲