Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مؤلفه‌های قدرت راهپیمایی اربعین و ظرفیت‌های این پدیده به مثابه یک منبع قدرت نرم گفت: اولین مؤلفه قدرت نرم اربعین، معنویت این مراسم است که سرشار از عشق به امام حسین(ع) و ایثار و فداکاری آن امام در حماسه عاشوراست. دومین عامل قدرت‌آفرین این مراسم، پیام آزادگی امام حسین(ع) است که برای همه آزادی‌خواهان جهان جذابیت دارد و می‌تواند به مثابه یک موتور محرکه برای جنبش‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأثیر اربعین بر تقویت تفکر مقاومت

وی اظهار کرد: مؤلفه سوم، قدرت وحدت‌آفرینی راهپیمایی اربعین بین مذاهب و ادیان مختلف به ویژه شیعیان و مسلمانان است که موجب روابط نزدیک و صمیمانه جمعیت عظیمی از انسان‌ها شده و اختلافات آن‌ها را حول محور عشق به امام حسین(ع) به حاشیه برده و ظلم‌ستیزی و مقاومت را به متن روابط انسانی آورده است.

ترقی نقش فرهنگ حسینی در تقویت مقاومت اسلامی در منطقه را چهارمین مؤلفه قدرت نرم اربعین دانست و گفت:. تأسی مقاومت به امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی یکی از عوامل پیشران و برتری‌دهنده محور مقاومت در جبهه‌های جنگ علیه جریانات تکفیری و تروریستی، صهیونیستی و استکبار جهانی بوده است و الگوگیری از امام حسین(ع)‌ در افزایش توان محور مقاومت در طی سال‌های اخیر نقش به سزایی داشته که پیروزی‌های متعدد حزب‌الله لبنان و حماس بر رژیم صهیونیستی و ریشه‌کن شدن داعش از نمونه‌های بارز تأثیر فرهنگ عاشورا بر افزایش توان این محور است و امروز هم در جبهه نبرد یمن این مسئله کاملا مشهود است.

روابط کاملا انسانی مردم؛ عامل جذب محققان و پژوهشگران به مطالعه پدیده اربعین

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: پنجمین مؤلفه قدرت اربعین، روحیه ایثار، محبت و همدلی است که در طول مسیر راهپیمایی اربعین تجلی پیدا می‌کند و دقیقا نمادی از دوران حکومت امام زمان(عج) را به نمایش می‌گذارد که مردم نسبت به هم بدون هیچ شائبه‌ و غرضی و در راه خدا و امام حسین(ع) محبت می‌کنند و همه هستی خود را در طبق اخلاص می‌گذارند که این نوع رابطه و تعاملات انسانی در هیچ جای دنیا مثل و مانند ندارد و به نوعی یک معجزه است و همین برای محققان و پژوهشگران از ملیت‌ها و ادیان مختلف جاذبه فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده و می‌تواند عامل علاقه و پیوند آن‌ها به امام حسین(ع) نیز شود.

ترقی آخرین مؤلفه قدرت راهپیمایی اربعین را حضور یک جمعیت وسیع بدون دخالت دولت‌ها خواند و گفت:این مراسم کاملا مردمی است و در هیچ جای دنیا چنین حضور مردمی قابل مشاهده نیست و این ظرفیتی است که از اسلام در دل عاشقان اهل بیت(ع) قرار داده شده که می‌توانند حتی بهتر از مراسم حج این جمعیت بیست میلیونی را اداره و مدیریت کنند.

نسبت اربعین و تمدن نوین اسلامی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره ظرفیت‌های اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: مراسم اربعین در واقع جلوه‌ای از تمدن اسلامی است. نوع رفتار و معاشرت مردم با همدیگر، فداکاری و ایثار مردم نسبت به هم، معنویت حاکم بر این جریان، انگیزه‌های معنوی و اخلاص مردم نمایش تمدن اسلامی در یک مقیاس کوچک‌تر است.

وی تصریح کرد: اگر ابعاد مختلف این مراسم از مدیریت، خدمات‌دهی و تأمین نیازهای رفاهی مردم توسط خودشان تا توجه به اخلاقیات، حسن رفتار و روحیه تعاون و ایثارگری بررسی شود می‌تواند تصویری از این تمدن بزرگ را برای جهانیان به نمایش بگذارد.

ترقی بیان کرد: اگر این مراسم به منزله مقدمات الگوی تمدن نوین اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و نخبگان و پژوهشکده‌ها بر روی آن مطالعه کنند می‌توانند این پدیده را در پاسخ به کسانی که از دنیای اسلام طلب الگو می‌کنند، ارائه داده و بیان کنند که به عنوان مسلمان چنین جامعه‌ای را به منزله الگو مدنظر داریم و می‌خواهیم به سمت چنین جامعه و مناسبات اجتماعی در تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به عبارتی اربعین و تحولات انسانی رخ‌داده در آن می‌تواند آنچه مطمح نظر ما از تمدن نوین اسلامی است را برای بشریت تشنه جامعه عادلانه، آزاد و انسانی قابل درک و فهم کند. لذا اربعین هم مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی است و هم تصویری از آن در مقیاس و ابعادی کوچک‌تر.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: راهپیمایی اربعین تمدن نوین اسلامی قدرت نرم وحدت مقاومت ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.

وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاه‌های مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشه‌های امام راحل (ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام (ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوه‌های نوین و ابتکاری تبیین شود.

وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌ها برنامه‌ریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.

وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد بزرگداشت امام راحل (ره) را در همه شهرستان‌ها و روستاها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.

در ادامه محمد علی انصاری سرپرست حرم حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: بزرگداشت امام خمینی (ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی در اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه هرساله شخصیت، آرمان‌ها، افکار و اندیشه‌های بلند امام (ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود، گفت: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام (ره) را به دیگران می‌نمایاند.

سرپرست حرم امام خمینی (ره) افزود: دستاورد بزرگ این اجتماع مردمی این است، مفسر واقعی اندیشه‌های امام، نقشه راه را ترسیم می‌کنند.

انصاری پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل (ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید می‌کنند و اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده می‌شود.

وی، تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام (ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام (ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.

سرپرست حرم امام خمینی (ره) با تقدیر از وزیر کشور که پرچمدار این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام (ره) میراث معنوی است که هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر، مردمی‌تر، انقلابی‌تر و وحدت‌بخش‌تر باشد، ثمرات و دستاوردهای بیشتری برای تقویت راه و آرمان‌های امام (ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.

در این نشست، دستگاه‌های مختلف درباره مسئولیت‌های محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زایران امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.

کد خبر 6088171 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • امام جمعه مهاباد: کارگران از عوامل اصل قدرت ایران اسلامی هستند
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی