Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@03:06:08 GMT

نذر 112 ساله/ موقوفه‌ای که رنگ ارادت حسین(ع) دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۷۲۲۴

نذر 112 ساله/ موقوفه‌ای که رنگ ارادت حسین(ع) دارد

پس از ظهور اسلام در ايران و گرايش ايرانيان به اين دين، وقف گسترش يافت. امروز کمتر در شهر و يا روستايي وجود دارد که در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دين و معنويت حضور بيشتری در اين مناطق داشته، انگيزه و تنوع وقف و گستره موضوعات و مصارف وقف هم نمود فراوان‌تری پيدا کرده است.

در خراسان‌جنوبی وقف‌هایی که ریشه در ابراز ارادت و عشق به اهل بیت(ع) هستند، وجود دارند و این وقف‌ها در محرم و صفر که ماه عاشقی برای ایثار امام حسیبن(ع) است، بیشتر نمود می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توزیع 600 پرس غذای گرم از محل نیت یک موقوفه

حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌‌جنوبی، اظهار کرد: مراسم عزاداری امام حسن مجتبی(ع) در تکیه جانباز کربلا همراه با اجرای امینانه نیت از محل موقوفه محمدابراهیم و امیراسماعیل توسط اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند برگزار شد.

وی  تصریح کرد: در این مراسم ۶۰۰ پرس غذای گرم از محل نیت موقوفه محمدابراهیم و امیراسماعیل بین عزاداران توزیع شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در خصوص این موقوفه، بیان کرد: موقوفه محمدابراهیم و امیراسماعیل در سال ۱۳۲۹ هجری قمری با نیات مختلف ثبت شده است که یکی از این نیات اطعام عزاداران حسینی است.

مختاری ادامه داد: اکنون با گذشت 112 سال از آن زمان همچنان نیت واقفین توسط اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بیرجند اجرا می‌شود و ثباب این کار خیر به واقفین آن می‌رسد.

وی یادآور شد: بیشترین موقوفات بیرجند در استان با نیات مذهبی و عزاداری و اطعام عزاداران است که این امر نقش مهمی در برپایی مراسم عزای معصومین دارد.

برای شکوفایی وقف در جامعه باید فرهنگ وقف را ترویج کرد. برای این منظور تنها یک نهاد یا ارگان مسئول نیست، بلکه همه ی دستگاه های تبلیغی و اجرایی کشور موظف اند تا در راستای اعتلای فرهنگ وقف در جامعه با همدیگر همکاری کرده و زمینه‌های شکوفایی آن را فراهم آورند.

فضیلت صدقه که وقفْ مصداق بارز آن است، در این است که خداوند شخصاً او را می پذیرد و دریافت می نماید؛ چنان که در آیه 104 سوره توبه فرمود: « أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ؛ آيا ندانسته‏ اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى ‏پذيرد و صدقات را مى‏ گيرد و خداست كه خود توبه‏ پذير مهربان است».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی وقف امام حسین ع بیرجند قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید

دکتر شیرجنگ گفت: رادیولوژی پرتابل - سرکانتر - ساک شن و تخت‌های اتاق عمل از جمله دستگاه‌هایی هستند برای بیمارستان خریداری شده است.

وی افزود:خرید دستگاه اتوآنالایزر برای آزمایشگاه نیز خریداری شده که تا یکماه آینده نصب خواهد شد و با نصب آن مشکلات آزمایشگاه رفع می شود ولی برای راه اندازی آن و نصب دستگاه‌های جانبی ۱.۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است که از خیرین درخواست می کنیم برای بروز کردن آن ما را یاری کنند.

وی گفت: مجوز اصلی برای احداث بخش اتاق‌های عمل در فضای ۳ هزار متر مربع بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان گرفته شده است که با احداث آن دیگر نیاز به ارجا ع بیماران به سایر شهر‌ها نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • مصاف سوارکاران مازندران در سواحل بابلسر
  • دستگیری قاتلان جوان ۲۷ ساله بیرجندی
  • پایان انتظار ۳۷ ساله مادر شهید در شیراز
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم