Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی زارعی، صبح چهارشنبه در ششمین همایش نقشه برداری مغز، در دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اینکه سایه سنگین سیاست سبب شده برخی بودجه های تحقیقاتی به جای اینکه به دست متخصصین و محققین واقعی برسد به سمت صاحبان قدرت و از لحاظ علمی بی کفایت برود، افزود: بودجه نقشه برداری مغز در کشور به بی راهه رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بودجه که طبق طرح بنده قرار بود به تاسیس مرکز ملی نقشه برداری مغز اختصاص یابد، به اسم ستاد علوم شناختی و تاسیس یک کنسرسیوم منحرف شد و سر از دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران در آورد که هیج مصرفی برای آن ندارد.

وی ادامه داد: امروز پس از ۴ سال، نه کنسرسیومی وجود دارد، نه علمی تولید شده و نه ابزار جهت محققین به راحتی در دسترس است. امروز  بر همه دانشمندان و مسئولین منصف کشور روشن شده است که سپردن بودجه های علمی به دست سیاسیون و انحصار طلبان جز اتلاف بیت المال و دلسرد کردن نخبگان حاصلی ندارد. البته مقامات و شخصیت های متعددی به این آزمایشگاه ملی رفته و جهت تبلیغات عکس یادگاری گرفته اند.

زارعی افزود: حاصل قراردادن این دستگاه ها در دانشگاه تهران و اداره آن توسط کسانی که از علوم اعصاب هیج نمی دانند باعث شده که دستگاه ها به اسم تحقیق اما جهت ارائه خدمات تشخیصی توسط پزشکان استفاده شود. کاری که صدها مرکز دیگر در کشور به مراتب بهتر انجام می دهند. متاسفانه برخی مسئولین همچنان در این کالبد بی جان می دمند و به پایش پول می ریزند.   

وی اظهار داشت: نقشه برداری مغز علم جدیدی شامل تکنیک‌ها و روش‌هایی است که با استفاده از آن می توان مغز را مطالعه کرد و ساختمان و عملکرد مغز را مورد بررسی قرار داد.

زارعیافزود: نقشه برداری مغز فعالیت الکتریکی مغز را نشان می‌دهد و در حال حاضر بیشتر کاربردهای تحقیقاتی و کمتر استفاده بالینی دارد همچنین به طور کلی می توان از این روش جهت تشخیص بهتر بیماری ها و درمان موفقیت آمیز آن از طریق تاثیر بیماری بر روی عملکرد مغز اقدام کرد.

رئیس ششمین همایش نقشه برداری مغز با اشاره به اینکه اولین بار ۶ سال پیش بنده مجوز تاسیس مرکز نقشه برداری مغز را از وزارت بهداشت اخذ کردم و از همان سال اولین و بزرگ ترین همایش نقشه برداری مغز را هر ساله در دانشگاه شهید بهشتی با شرکت دانشمندان برجسته جان برگذار می کنیم، گفت: به رغم اینکه ما بیشترین فعالیت و تحقیقات را در این مدت در زمینه نقشه برداری مغز در کشور داریم و بیشترین تعداد متخصصین این رشته را از خارج از کشور به دانشگاه جذب کرده ایم هیچ کمک مالی از سوی دولت به ما نمی شود تحت این عنوان که باید با ستاد علوم شناختی و آزمایشگاهشان در دانشگاه تهران همکاری کنیم. در حقیقت ستاد علوم شناختی که باید نهادی برای حمایت از محققین این زمینه ااز علم باشد خود به یک مونو پولی تبدیل شده که افراد خاصی را که با سیاست های خاصی همسو هستند حمایت می کند.  

زارعی خاطرنشان کرد: به دلیل همین سیاسی‌کاری ها علم نقشه برداری مغز در کشور پیشرفت جدی در طی چند سال اخیر نداشته است و در عوض متاسفانه عده پزشک و غیر پزشک تحت همین عنوان و یا با عنوان متخصص علوم اعصاب، متخصص علوم شناختی و امثالهم از اسم نقشه برداری مغز استفاده کرده و خدماتی را به مردم می فروشند که از لحاظ علمی ثابت نشده و یا بی ارزش است. 

رئیس ششمین همایش نقشه برداری مغز گفت : ما معتقدیم سیاسیون نباید در علم دخالت کنند و علم و عالم و دانشگاه باید بر اساس شایسته سالاری و آزادی فکر اداره شود وگرنه صدمات آن همانطور که می بینید دامنه همه را گرفتار می کند. 

ششمین همایش نقشه برداری مغز تا  19  مهر در مرکز همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری می باشد .

کد خبر 4741450 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: مجتبی زارعی نقشه برداری مغز اعتبارات حوزه سلامت وزارت بهداشت اربعین 98 سالمندی تجهیزات پزشکی بیماری های کودکان بیماری های قلبی و عروقی دارو ایدز آلزایمر بهداشت دهان و دندان سازمان غذا و دارو روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پوکی استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش تبیین دستاورد‌های عرصه سلامت و تجلیل از فعالان بخش سلامت در شهرستان خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این همایش که در سالن شهدای شهرداری خوی برگزار شد با اهدای تندیس و لوح از ۴۰ نفر از همیاران و فعالان عرصه سلامت در شهرستان خوی تجلیل شد  دکتر حبیب زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان خوی در این همایش بااشاره به دستاورده‌های حوزه سلامت در دو سال گذشته در این شهرستان گفت: دراین مدت رشته‌های علوم پزشکی در این دانشکده ۵۰ درصد و تعداد اعضای هیئت علمی صد در صد رشد داشته است  وی از تکمیل زیر ساخت‌های حوزه سلامت هم با اجرای ۲۶ خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت خبر داد و تصریح کرد: از این طرح‌ها ۱۲ طرح به بهره برداری رسیده و بقیه نیز با پیشرفت فیزیکی مناسب در مناطق روستایی دردست اجرا هستند  رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی افزود: در دو سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیر ساخت‌های حوزه سلامت در شهرستان خو‌ی جذب و هزینه شده است  وی همچنین از موافقت وزارت بهداشت و درمان از ساخت بیمارستان جدید در خوی خبر دااد و اضافه کرد: عملیات اجرایی این بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی که قابلیت افزایش به ۳۵۰ تخت را دارد بزودی در این شهرستان آغاز می‌شود دکتر هاشم زاده معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خوی هم در این همایش ازاجرای موفق طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع شهری در خو‌ی خبر داد و افزود: در اجرای این طرح ۲۱۰ هزار نفر از جمعیت شهر خوی در ۲۰ پایگاه زیر پوشش خدمات این طرح ملی قرار گرفته اند  وی افزود: برای افزایش خدمات این طرح ۱۰ پایگاه سلامت جدید نیز با جذب ۵۷ نفر نیروی مراقب سلامت بزودی راه اندازی می‌شود علی نژاد فرماندار خوی هم در این همایش با تقدیر از تلاش‌های فعالان حوزه سلامت از اختصاص بیش از ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی برای تکمیل زیر ساخت‌های بخش سلامت درشهرستان خبر داد  در ادامه این همایش ازتجهیزات بهداشتی وپزشکی اهدایی سازمان جهانی بهداشت به دانشکده علوم پزشکی خوی رونمایی شد دکتر بروجنی نماینده سازمان جهانی بهداشت در گفتگو با خبر گزاری صدا وسیما گفت: این تجهیزات با هدف تاب آوری نظام سلامت و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهد اشتی خوی به دانشکده علوم پزشکی اهدا شد  وی افزود: در این مرحله بیش از ۱۰ دستگاه پیشرفته پزشکی و درمانی از جمله ونتیلاتور، دستگاه شوک و تنفس مصنوعی و تخت‌های معاینات بالینی با ارزش بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان به دانشکده علوم پزشکی خوی اهدا شدند  دکتر بروجنی تصریح کرد: بهداشت جهانی از وقوع زلزله در خوی به ارزش بیش از ۱۵۰ هزار دلار انواع تجهیزات بهداشت‌ی و پزشکی را به این شهرستان کمک کرده است

دیگر خبرها

  • فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود
  • برگزاری همایش پیاده روی کارکنان سپاه قمربنی هاشم(ع) در شهرکرد
  • همایش پیاده روی کارکنان سپاه قمربنی هاشم (ع)
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • همایش تبیین دستاورد‌های عرصه سلامت و تجلیل از فعالان بخش سلامت در شهرستان خوی
  • آغاز به کار همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده در قم
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • همایش تبین دستاوردهای حوزه سلامت در خوی
  • دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان