ایران ظرفیت بالایی برای ایفای نقش مؤثر در تمدن نوین اسلامی دارد
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۸۲۵۳
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس میز تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با حضور در استان ایلام به برگزاری کارگاه و ارائه سخنرانی پرداخت که در ادامه از نظر شما می گذرد:
کارگاه آموزشی با موضوع تمدن برای ائمه جمعه
صبح دوشنبه ۸ مهر بر اساس یکی از برنامههای مصوب میز تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، نخستین کارگاه آموزشی با رویکرد تقویت بینش تمدنی برای ائمه جمعه استان ایلام برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
الویری معتقد است: ائمه جمعه به عنوان صاحبان یکی از مهمترین تریبونهای اثرگذار بر افکار عمومی در صورت آشنایی تخصصی با مفاهیم اصلی مربوط به تمدن نوین اسلامی با محوریت تقویت بینش تمدنی میتوانند نقش بهتری در ارتقای سطح آگاهی مردم و نوع نگاه آنها به مسائل پیرامونی ایفا کنند. این نخستین تجربه، برای آشنایی با کاستیها و چالشهای برگزاری اینگونه دورهها و راههای برگزاری بهتر آن بسیار سودمند بود.
کارگاه آموزشی ایران و جایگاه آن در تمدن اسلامی
روز دوشنبه ۸ مهر کارگاه آموزشی ایران وجایگاه آن در تمدن (نوین) اسلامی در جمع صمیمی برخی از استادان دانشگاه ایلام برگزار شد.
خلاصه مباحث ارائه شده در این نشست چنین است:
برای ارائه یک تحلیل در باره جایگاه ایران در تمدن نوین اسلامی، توجه به دو نکته به عنوان مقدمه بحث ضروری است:
• تمدن نوین اسلامی یک پدیده ایرانی نیست، جامعه بزرگی که قرار است به تمدنیافتگی موصوف شود، امت اسلامی است نه کشور ایران و یا حتی ایران فرهنگی.
• جامعه متمدن و در اینجا امت اسلامی در عین داشتن یک استقلال و وحدت هویتی برخاسته از اسلام ناگزیر دارای تکثر و تنوع قومی و نژادی و زبانی و اقلیمی و فرهنگی است. ایران یکی از اجزای تشکیلدهنده امت اسلامی است و ایرانیانی که سودای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی دارند باید بپذیرند که جز آنان، برخی دیگر از اجزای امت اسلامی هم چنین سودایی در سر دارند و سهم و تأثیر ویژه خود را در این تمدن پیش رو دارند و قرار نیست که همه آنها در برابر ما ایرانیان کرنش کنند و دستیابی به تمدن نوین را مطابق نقشه پیشنهادی ما پی بگیرند.
ایران به سه دلیل زیر ظرفیت بسیار بالایی برای ایفای نقش مؤثر در تمدن نوین اسلامی و حتی راهبری آن دارد:
• هویت تمدنساز ایرانی ـ ایرانیان از بدو سکونت در این فلات بزرگ، تمدنساز بودهاند و یادگارهای تمدنی ایران پیش از اسلام گواه خوبی بر این ادعاست.
• تجربه مشارکت در ایجاد و اعتلای تمدن پیشین اسلامی ـ ایرانیان پس از پذیرش اسلام هم با تکیه بر هویت تمدنساز خود نقش بسیار مهمی در شکلگیری و شکوفایی تمدن پیشین اسلامی داشتند و به اعتراف قریب به اتفاق تمدنپژوهان، سهم ایرانیان در این تمدن، بسیار بیشتر از دیگر اقوام بود.
• توانمندیهای برآمده از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت تمدنی ایران را در دو ساحت اندیشهای و سیاسی به صورت چشمگیری افزایش داد: در ساحت اندیشه به میان و میدان آوردن مکتب اهل بیت علیهم السلام به مثابه یک نظام اندیشهای جامعهساز و در ساحت سیاست نهادینه شدن یک جریان اصلاح دینی در قالب حکومت که قابلیتهای اثرگذاری آن را دهها برابر افزایش داد.
شرط عینیت یافتن استعداد ایرانیان در تمدن نوین اسلامی تن دادن به بایستگیهای دو مقدمهای است که در آغاز سخن به آن اشاره شد. مهمترین این بایستگیها برگزیدن گفتوگو به عنوان اصلیترین خطمشی تعامل با دیگر آحاد امت اسلامی با حفظ رویکرد همافزایی و حُسن استفاده از ظرفیتهای بیبدیل خود است.
محورهای مباحثی که معطوف به پرسشها و ملاحظات ارزشمند استادان حاضر در جلسه ارائه شد، چنین است:
• مقایسه رویکرد اندیشهمحور ما در مقایسه با رویکرد فناوریمحور چین در رویارویی با تمدن غرب
• نابسندگی محدود ساختن شناخت هویت ایرانی به ژن ایرانی و ضرورت توجه به مشترکات سرشت انسانی همه انسانها با وجود تنوع نژادی آنها
• ضرورت پرهیز از یکسانشمری قرآن و سنت به مثابه یک میراث وحیانی با فرهنگ عربی
هماندیشی مهمترین پرسشهای معطوف به تمدن نوین اسلامی
از سوی دفتر هماندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی ایلام روز دوشنبه ۸ مهرماه نشست با موضوع مهمترین پرسشهای معطوف به تمدن نوین اسلامی برگزار شد.
در این نشست پس از اشاره به چرایی ضرورت پرداختن به مسأله تمدن نوین اسلامی، به مهمترین پرسشهای مطرح در این زمینه با محورهای زیر اشاره شد: چیستی تمدن و تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی، پایههای معرفتی تمدن نوین اسلامی، ابعاد و فرایند تمدن نوین اسلامی، امکان تحقق تمدن نوین اسلامی، چالشها و فرصتهای تمدن نوین اسلامی.
مهمترین مباحثی که معطوف به ملاحظات و پرسشهای خوب استادان حاضر در جلسه مورد اشاره قرار گرفت چنین است:
• تفاوت درک عامیانه از مفهوم تمدن و کاربردهای آن با درک عالمانه آن در محیطهای علمی
• مسأله بودگی تمدن با وجود عمومیت نداشتن اهتمام به آن حتی در محیطهای نخبگانی
• روش حل چندگانگی زبانی در قلمرو تمدن نوین اسلامی
• روش مناسب حل تعارضات ما با عربستان در مقیاس و با نگاه تمدنی
کد خبر 4739507منبع: مهر
کلیدواژه: محسن الویری تمدن نوین اسلامی ایلام اربعین 98 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اربعین حسینی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی کنفرانس بین المللی فعالیت های قرآنی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی اسلامی امام موسی صدر گام دوم انقلاب قرآن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شبکه چهار سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۸۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، صبح امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم با گرامیداشت روز معلم و یاده خاطره شهید آیت الله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.
وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالرز شهادت امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.
آیت الله اعرافی به کتاب ۲۲ جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.
به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور ثبت و ضبط ۲۱ هزار و ۴۴ راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می دهد که عدد ۴ هزار شاگرد عدد بی ربطی نیست و حدود ۴۰ هزار حدیث و بیش از ۲۲ هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیر گذاری داشته اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود ۲۰ هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود ۴۰ هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب ۶۰ هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی ماست و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.
به گفته آیت الله اعرافی معارف صادقین(ع) و به ویژه امام صادق(ع) از لحاظ شمول و استیعاب یعنی نسبت به تمام شاکله اندیشه دینی در رتبه اول است.
مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشه ها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانون های سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرا زمانی را انجام دادند.
آیت الله اعرافی بر این نکته هم تاکید کرد که همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزه های علمیه به طور ویژه این منظومه را صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.
مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زد.