Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@13:07:32 GMT

مهندسان مشاور و ضرورت رویکرد صادراتی

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۸۸۳۱

مهندسان مشاور و ضرورت رویکرد صادراتی

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، طبق دیدگاه کارشناسان، تولید و صدور دانش، اطلاعات و به طور کل خدمات و از جمله خدمات فنی و مهندسی یکی از راه‌های کسب درآمد ارزی کشورهای توسعه‌یافته جهان  است.

جهان توسعه یافته در مرحله‌ای از توسعه قرار دارد که کارخانه‌های بزرگ تولید، که هزینه و تبعات زیست محیطی قابل توجهی در بر دارند را به کشورهایی مانند چین انتقال داده و خود بر تولید و صادرات دانش و خدمات تمرکز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایر کشورها نیز در این راه قدم‌هایی برداشته‌اند. زیرا صادرات این حوزه نسبت به صدور مواد خام سهل‌تر است و برای صادرکننده خدمات مزایای مختلفی ازجمله انتقال فنّاوری، ایجاد اشتغال، بهره‌وری و توسعه روابط تجاری سیاسی را به ارمغان می‌آورد.

طی دو دهه‌ی گذشته همواره روی صدور خدمات فنی و مهندسی حساب ویژه‌ای بازشده است. چون ازجمله مزیت‌های رقابتی مهم کشور در منطقه محسوب شده و بازدهی خوبی در رشد صادرات غیرنفتی را در بر خواهد داشت.

در همین رابطه، روز دوشنبه، ۱۵ مهر «نشست هم‌اندیشی صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه مهندسان مشاور» در جامعه مهندسان مشاور ایران با حضور دست‌اندرکاران و مسوولین صدور خدمات برگزار شد. در این نشست، به طور مفصل به بحث و بررسی در باره‌ی چالش‌ها و ضرورت‌های تقویت جایگاه مهندسان مشاور کشور در حوزه صدور خدمات پرداخته شد.

هرچند آمار دقیقی از تعداد شرکت‌هایی که با عنوان مهندسان مشاور فعالیت می‌کنند وجود ندارد، اما نظر به افزایش میزان قابل توجه تحصیلکردگان و فارغ‌التحصیلان در سایر رشته‌ها می‌توان حدس زد که متقاضیان و فعالان این حوزه نیز در سال‌های اخیر چندبرابر شده باشد.

در این مورد  «سهیل آل رسول»، نایب‌رییس جامعه مهندسان مشاور ایران در تبیین نشست و ضرورت توجه به این عرصه گفت:  در برش زمانی ١٨ ساله گذشته ظرفیت مهندسی کشور، اعم از فارغ‌التحصیلان مهندسی و شرکت‌های حقوقی، شامل پیمانکاران و مهندسان مشاور تا ٥ برابر بزرگ‌تر شده است. بودجه‌های عمرانی کشور نیز در دوره زمانی ١٠ ساله بنا به نرخ برابری دلار تا ٥ برابر رشد کرده است، اما هم اکنون سهم از بودجه به‌شدت کاهش‌یافته و قدرت مالی این بخش از بودجه از ١٨ سال پیش کمتر است.

بدون شک بازار کار مهندسان مشاور نیز همچون سایر بازارها تابعی است از قانون عرضه و تقاضا. عرضه بیش از ظرفیت و نیاز بازار داخلی، بیانگر ضرورت نگاه به بازارهای خارجی و صادرات خدمات فنی مهندسی است. به طور کل رونق تولید، چه در عرصه‌ی تولید کالا و چه در حوزه تولید خدمات نیازمند اتخاذ رویکرد صادراتی بوده و ظرفیت‌های مهندسی را می‌توان به این سمت هدایت کرد.

به ویژه، اینکه شرایط کنونی و مواجه‌ی اقتصاد کشور با تحریم‌ها، بدون شک بازار مهندسان مشاور را نیز تحت تأثیر قرار داده و با رکود روبه رو کرده است. از این رو، می‌توان وضعیت پیش آمده را فرصتی برای تقویت نگاه صادراتی در این حوزه تلقی کرد. از آنجایی که اغلب شرکت‌های فعال در این حوزه جزو بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط به شمار می‌روند، در حوزه صادرات با مشکلات کمتری روبه رو خواهند شد. ممکن است شرکت‌های بزرگ به خاطر شرایط تحریم نتوانند به راحتی با طرف‌های خارجی کار کنند و مبادلات مالی داشته باشند. اما شرکت‌های کوچک و متوسط که فعالان حوزه خدمات مندسی را نیز شامل می‌شود، با این مشکلات روبه رو نمی شوند.

بنابر این، لازم است که نهایت استفاده را از ظرفیت‌های صادراتی خود بکنند. در این موردآل رسول ضمن اشاره به وجود ظرفیت صادراتی بالای این حوزه افزود: تنها راهکار به‌کارگیری این ظرفیت و سرمایه‌ی ملی صدور خدمات است. در این شرایط سهم اشتغال مؤثر شرکت‌های مهندس مشاور ٦ تا ١٠ برابر دیگر فعالین صنعت احداث، اعم از تولیدکنندگان و پیمانکاران است.

وی در ادامه گف: از مسوولین و دست‌اندرکاران حوزه صدور خدمات انتظار داریم  به این عرصه ورود و تسهیلات هرچه بیشتری فراهم آورند.

مهندسین مشاور و ضرورت هم افزایی

واقعیت این است که بخش خصوصی در اقتصاد کشور از جایگاه محکمی  برخوردار نیست. دلیل این امر دولتی بودن اقتصاد کشور از یک طرف و ضعف تعامل و هم افزایی بین فعالان بخش خصوصی با یکدیگر و همچنین با بخش دولتی از طرف دیگر است. حضور تشکلی صنفی و غیر دولتی به عنوان حلقه‌ی واسط بین فعالان این حوزه و همچنین با دولت از نقاط قوت این عرصه به شمار می‌رود. جامعه مهندسن مشاور می‌تواند به عنوان نهادی مدنی و صنفی نقشی برجسته در این مورد ایفا کند.

در این نشست، «میثم طوسی»، مسوول کمیته صدور خدمات فنی و مهندسی جامعه مهندسین مشاور  به موارد و اقداماتی اشاره کرد که بیانگر اهمیت مشارکت همه‌ی فعالان این حوزه و همچنین اهمیت تعامل در موفقیت رویکرد صادراتی آن است.

وی در این باره مهمترین اقدامات کمیته‌ی یاد شده را این گونه فهرست کرد:

  • دعوت از شرکت‌های مهندسی مشاور در راستای هم‌افزایی در توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی ایران

• برگزاری جلسات مدون با دولت در راستای توانمندسازی و جلوگیری از بروز مشکلات درراه صدور خدمات مهندسی مشاور ایران

• ایجاد یک خط مستقیم با سازمان برنامه‌وبودجه در راستای حمایت سازمان از شرکت‌های مهندسی مشاور صادرکننده و تنقیح قوانین و مستندات

• ایجاد کمیسیون مشترک با سایر جوامع و انجمن‌های داخلی به‌منظور هم‌افزایی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

• ایجاد کمیسیون مشترک صادراتی با جوامع و انجمن‌های هم‌طراز خارجی و انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد جهت توسعه صادرات

• ایجاد دفاتر مشترک خارجی در کشورهای هدف به‌منظور بازاریابی و توسعه صادرات

• مطالعات بازار در کشورهای هدف و انطباق توسعه هوشمند و استراتژیک صادرات

• آموزش و توانمندسازی اعضا

به طور کل می‌توان گفت که اقدامات بخش خصوصی و تلاش برای صادرات ارزشمند بوده و نه تنها در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی بلکه در سایر حوزه‌ها نیز بخش خصوصی نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد. نکه مهم به حمایت‌های دولت در راستای فراهم شدن بستر و زمینه فعالیت‌های صادرات محور باز می‌گردد. اگر خواهان قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و رونق تولید داخلی هستیم چاره‌ای نیست جز حمایت بی دریغ از صادرات.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات غیر نفتی مهندسان مشاور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها

محمدی مهدی برادران معاون وزیر نفت گفت: پیام نمایشگاه اکسپو در واقع توانمندی‌های صادراتی ایران بود. توانمندی‌هایی که باعث شد در شرایطی که دوست و دشمن احساس می‌کردند ما نمی‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم، اما ما این ظرفیت را عملیاتی کردیم و در کنار امنیت و اقتدار کشور، فرصت‌های تجاری کشور را به نمایش گذاشتیم و به تعبیر یکی از غرفه داران «این وعده صادق ۲ بود که انجام شد.

برادران ادامه داد: من نمایشگاه‌های زیادی افتتاح کردم اما این نمایشگاه تنها رویدادی بود که هم غرفه داران راضی بودند و هم جلسات B۲B و مذاکرات زیاد و فشرده‌ای انجام شد؛ تاجران زیادی از شهرهایی همچون اصفهان و شیراز بازدید کردند.

او تصریح کرد:لازمه جهش تولید، جهش صادرات است به طوری که در ابتدای سال به ازای گروه‌های کالایی برنامه رشد تولید به همراه رشد صادرات تنظیم کردیم. امروز به ظرفیتی رسیده‌ایم که نیاز بیشتری به تولید محصول برای کشور نداریم بلکه اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم باید نسبت به خلق محصول برای برای بازارهای جدید که عمدتاً بازارهای صادراتی هستند، اقدام کنیم. این گروه‌های کالایی مشخص شده است.

برادران  افزود: بهره وری بالاتر واحدهای موجود در حوزه صنایع، استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه، نشان سپاری تجاری و… از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به منجر به ارائه محصولات بهتر باشد.

معاون وزیر صمت در خصوص حواشی عکس خود  در برهی از رسانه های معاند گفت:بنده دیروز از غرفه لوازم خانگی بازدید کردم که این رسانه عکسی منتشر کرد که در قالب آن عکس فلان محصول آشپزخانه به نمایش گذاشته شده بود که از منظر این رسانه ارزش صادراتی نداشت!

او افزود:  این مساله نشان می‌دهد ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. اگر این محصول به ایران قاچاق می‌شد ایرادی نداشت اما حالا که خودمان این محصول را صادر می‌کنیم مورد انتقاد قرار می‌گیریم. در واقع این مساله نشان می‌دهد که از خام فروشی در حال فاصله گرفتن هستیم و در حال صادرات کالاهای قاچاق پذیر هستیم.

معاون وزیر صمت گفت: اگر مسائل مربوط به حمل و نقل داخلی و خارجی حل نشود به توفیق نخواهیم رسید و باید حتماً مشکلات در این بخش حل شود یکی از موضوعات مورد تاکید غرفه داران این بود که دبیرخانه ایران اکسپو تعطیل نشود و مشکلات را به صورت مستمر دنبال کند.

او افزود: طی سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم پس در ادامه می‌توانیم به آمار بیشتری دست یابیم. در برخی از مذاکراتی که با هیأت‌های مقابل داشتیم و آمار را ارائه می‌کردیم طرف خارجی اعلام می‌کرد که آمارشان چند برابر است که نشان می‌دهد صادرات ایران در گمرکات آنها ثبت شده اما در گمرکات ما ثبت نشده که نشان می‌دهد کالا از مرزهای دیگر صادر شده، بنابراین آمار صادراتی ما از منظر آنها بالاتر بود.

برادران با بیان اینکه مبادلات تجاری را می‌توان حل کرد و استفاده از رمزارزها را می‌توان جدی تر در دستور کار قرار داد، گفت: رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه خواسته مجموعه بازرگانان ماست که باید در گروه کالایی خاص به ویژه گروه کالاهای نهایی از کشورهایی مثل عراق، پاکستان و افغانستان برداشته شود و ما باید پول خود را به رسمیت بشناسیم؛ اینکه کسی از ما با ریال خرید کند و ما بگوییم با دلار رفع تعهد ارزی کند، توهین به پول ملی ماست. باید در گروه کالایی خاص بازرگانان با اعمال شفافیت از کارخانجات خرید کنند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در حوزه استاندارد هم هنوز چالش‌هایی داریم. ما سختگیرانه عمل می‌کنیم که بعضاً مانع صادرات می‌شود بنابراین باید این چالش هم رفع شود چراکه استاندارد برخی کشورهای هدف پایین‌تر از سطح استانداردهای ماست.

او گفت: باید مناطق آزاد به سکوهای صادراتی تبدیل شوند اما هنوز در مدار حوزه قاچاق و واردات می‌چرخند باید تلاش کنیم رویکرد این مناطق، صادرات محور شود. همچنین کمک‌های شرکت کشتیرانی و بنادر به مجموعه ما کمک کند تا به اهداف خود در حوزه صادرات برسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است/ ضرورت کاهش زباله سوزی
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • ظرفیت‌های مختلف تولیدی و صادراتی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ معرفی می شود
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا