Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی گویا پیش از ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده‌ استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: کشور ایران از جمله کشورهایی است که در مورد بیماری ایدز در معرض آسیب بیشتری قرار دارد.

وی با بیان اینکه راه انتقال این عفونت عمدتا از طریق اعتیاد تزریقی است، بیان کرد: در حال حاضر جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر یا بیشتر معتاد تزریقی در کشور زندگی می کنند که هر کدام می توانند بالقوه کانون انتقال این بیماری باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر راه انتقال این بیماری تغییر پیدا کرده به طوری که انتقال از طریق آمیزش افزایش یافته و بر اساس برآورد در کشور نزدیک به ۶۲ هزار نفر مبتلا به این عفونت وجود دارد که نزدیک به ۳۸ هزار نفر را شناسایی کرده ایم.

گویا افزود: جمعیت دیگری که شناسایی نشده و به عفونت HIV مبتلا هستند آن را به دیگران انتقال می دهند و نگران این هستیم که اگر روند شناسایی این قبیل افراد را سرعت نبخشیم تعداد این بیماران افزایش پیدا کند.

وی گفت: رهبران کشورها در سازمان ملل سه تعهد در مورد ایدز دارند اول اینکه تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد کسانی که مبتلا به این عفونت هستند را شناسایی کنند. همچنین تعهد دارند ۹۰ درصد کسانی که شناسایی شدند را، تحت درمان قرار دهند زیرا کسی که درمان خود را آغاز کند ظرف مدت کوتاهی انتقال آلودگی از وی برای دیگران کاهش پیدا می کند و حتی گاهی اوقات به صفر می رسد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین تعهد دارند ثابت کنند ۹۰ درصد از کسانی که تحت درمان هستند، درمان موفقی دارند.

وی بیان داشت: ما در انجام تعهدات دوم و سوم مشکلی نداریم بلکه در ۹۰ درصد اول که هنوز شناسایی نشده اند دچار مشکل هستیم و در این زمینه باید سرمایه گذاری ویژه، آموزش و اطلاع رسانی به مردم صورت پذیرد و از ظرفیت رسانه ها استفاده کرد تا از کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری قراردارند، آزمایش های لازم گرفته شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت گفت: فردی که بیماری پنهان دارد و خودش خبر ندارد عفونت را به همسر و سپس به فرزند انتقال می دهد. درمان عفونت HIV در کودکان بسیار دشوار و داروهای آن نیز کمیاب و گران قیمت است.

گویا بیان کرد: اگر مادر باردار مبتلا به این عفونت مراجعه کند با مصرف داروهایی که برای وی تجویز می شود از ابتلای کودک به این بیماری جلوگیری می کند.

وی افزود: فردی که مراجعه می کند از لحظه شناسایی تحت درمان قرار می گیرد. هزینه داروی هر فرد تحت درمان در صورتی که به بیمارستان مراجعه نکند و بیماری دیگری نداشته باشد، در ماه بین دو الی سه میلیون تومان است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت عنوان کرد: خوشبختانه بخش قابل توجهی از داروهای مبتلایان به بیماری ایدز در داخل کشور تولید می شود در غیر این صورت می بایست هزینه زیادی صرف می کردیم.

گویا تاکید کرد: HIV تنها یک مشکل بهداشتی نیست، یک بیماری پنهان است و در حال حاضر یک بیماری کشنده نیست و به یک بیماری مزمن تبدیل شده است. اگر مبتلایان به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنند سال های طولانی زنده می مانند، اگر مردم این واقعیت را بدانند بیشتر مراجعه می کنند و فرد می تواند ازدواج کند با اینکه این بیماری را داشته باشد و به همسر خود این مساله را بگوید و زندگی سالم داشته باشند به شرطی که مراقبت و درمان را انجام دهند.

وی تاکید کرد: باید از مراکز مشاوره بیماری های رفتاری حمایت لازم صورت پذیرد، از طرفی مراجعه افراد مبتلا به ویروس HIV به این مراکز نیز کاهش پیدا کرده که قسمت عمده آن به مشکلات اقتصادی باز می گردد و باید برطرف شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت گفت: این مراکز به مسائل بهداشتی و سلامت مردم کمک می کنند و موظف هستیم سلامت تمامی افراد جامعه را تامین کنیم. با مراجعه مبتلایان به این مراکز تغییر بسیار در رفتار آن ها به وجود می آید و به کنار گذاشتن رفتارهای پرخطر توسط آن ها کمک می کند.

وی افزود: اگر بخواهیم با این مبتلایان پنهانی برخورد کنیم و اجازه ندهیم که آگاهی لازم را کسب کنند به طور حتم این بیماری مسیر خود را طی می کند و نمی توانیم بین این بیماری و مابقی ناهنجار های اجتماعی دیوار بکشیم.

کد خبر 4741820

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت بهداشت بیماری های واگیر اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر مرز مهران گرگان ایلام قزوین گردشگری خطبه های نماز جمعه شهرکرد بیرجند شیراز نیروی انتظامی یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • سیلاب به زیرساخت‌های آب شهرستان زیرکوه خسارت وارد کرد