Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که در چند هفته اخیر موضوع مطرح شده مبنی بر وجود ضایعاتی همچون شن و سنگ در گندم خرید تضمینی خبرساز شده است، دیروز شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری طرح خرید تضمینی گندم، خبرنگاران را به بازدید یکی از کارخانه‌های آرد برد؛ بازدیدی که حاشیه‌ساز شد و در آن رییس انجمن آردسازان اعلام کرد "در دیدار خبرنگاران برای این کارخانه بار گندم نفرستادند تا رسانه‌ها ضایعات همراه با آن را نبینند".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روز گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران خبرنگاران را برای بازدید از  کارخانه "مروارید آرد دماوند" دعوت کرده بود؛ با این حال در این بازدید درباره مهمترین موضوع مرتبط با این شرکت در چند هفته اخیر مبنی بر وجود ضایعاتی همچون شن و سنگ در گندم خرید تضمینی، علی‌رغم پرسش‌های مطرح شده پاسخی داده نشد.

در مقابل محمدرضا مرتضوی - رئیس انجمن آردسازان ایران - که در این بازدید حضور داشت، خطاب به خبرنگاران اعلام کرد:" امروز چون خبرنگاران برای بازدید از این کارخانه آمده‌اند؛ برای این شرکت بار گندم نفرستادند تا شما (خبرنگاران) ضایعات همراه آن را نبینید. اگر به شما سیلوها را نشان بدهند، می‌توانید در سیلوها این ضایعات را مشاهده کنید".

در این بازدید رئیس انجمن آردسازان با اشاره به مراحل مختلف تهیه آرد، گفت: با دستگاه‌های پیشرفته‌مان حتی قدرت تشخصیص نیش پشه را روی گندم داریم؛ بنابراین وجود این حجم از ناپاکی‌ها در گندم خریداری شده در طرح خرید تضمیمنی، منطقی نیست.

وی افزود: با توجه به حجم زیاد ضایعات همراه گندم در کارخانه‌ها، ماشین‌آلات تمیز کننده اقدام به جداسازی ضایعات می‌کنند. این حجم از آشغال از دید ما طبیعی نیست و ناشی از استفاده از روش‌های غیراستاندارد در خرید تضمینی گندم است.

مرتضوی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها با ما هم عقیده هستند، اما وزارت جهاد کشاورزی بنا به دلایلی که برای ما معلوم نیست، تا به امروز این ایراد را نمی‌پذیرفت ولی حالا متعهد شده‌اند که آن را بپذیرند.

وی در پاسخ به اینکه علت وجود شن، سنگ و ضایعات در گندم خرید تضمینی چیست؟ گفت: روش غیراستاندارد برای اندازه‌گیری افت گندم دلیل اصلی این موضوع است.

مرتضوی درباره مراحل تولید آرد گفت: کانال هوا هر چیزی که سبک‌تر از گندم است را جذب می‌کند. در قسمت آسیاب سعی می‌شود همه نقص‌های گندم از آن جدا شود. هنر ما این است که لایه‌های بیرونی را از لایه‌های مغزی جدا و بنا بر سفارش با هم مخلوط کنیم، چون آردهای رشته، ماکارونی و بیسکوویت با هم متفاوت است.

وی درباره استاندارد پاک سازی آرد گفت: آرد یک استاندارد سخت‌گیرانه اجباری در ایران دارد که من هم در نوشتن آن استاندارد شخصا حضور داشتم. این استاندارد پاسخگوی همه نیازهای بخش‌های مختلف نان تخت است.

رئیس انجمن آردسازان ایران اظهار کرد: بعضی از مباشران خرید گندم، آشغال در گندم می‌ریزند که مقدارش ۷۰۰ هزار تن در سال است. اختلاف ۷ درصدی در ۱۱ میلیون تن گندم وجود دارد. منظور از این ۷۰۰ هزار تن، حدود ۶ درصد ۱۱ میلیون تن گندم است.

مرتضوی افزود: ما برای شرایط ۱۰ درصد افت گندم، کارخانه نساخته بودیم. اوایل که کارخانه راه‌اندازی می‌کردیم، برای ۴ الی ۵ درصد افت بود ولی در حال حاضر مدام ماشین و تجهیزات اضافه می‌کنیم و خارجی‌ها از خرید این تعداد زیاد دستگاه بوجاری تعجب می‌کنند؛ ولی برای اینکه گندم باید پاک شود، این تعداد دستگاه را باید خرید.
 
وی تاکید کرد: میانگین گندمی که ما تحویل می‌گیریم به عنوان افت غیر مفید، ۲.۵ درصد است که باید نیم درصد باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر شرکت بازرگانی دولتی ایران خرید تضمینی گندم آرد سیلوی گندم ضایعات چنار محمودی ایدز کامبوج مجید تخت روانچی عباس ایروانی سحر تبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر با اشاره به برداشت گندم در مزارع استان با مشارکت ۳۲۰ کمباین گفت: تاکنون حدود ۲۸ هزار و ۴۰۰ تن محصول گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است. - اخبار استانها -

رضا تنگستانی مکان در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به استقرار مراکز خرید گندم در نقاط مختلف استان بوشهر اظهار داشت: امسال 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت پوشش گندم آبی قرار گرفت که با توجه به وضعیت بارش باران پیش بینی می‌شود حدود 40 هزار تن گندم برداشت و خریداری شود.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی گندم معمولی هر کیلوگرم 17 هزار و 500 تومان و گندم دوروم  18 هزار تومان تعیین شده است.

 تنگستانی مکان گفت: تا به امروز حدود 28 هزار و 400 تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر اضافه کرد: محصول گندم آبی در استان بوشهر با بکارگیری 320 دستگاه کمباین در حال برداشت است.

وی با بیان اینکه خرید گندم توسط 13 مرکز خرید صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی شامل 2 مرکز دولتی انبار چغادک و سیلوی برازجان، 3 مرکز کمیسیون کارخانجات آرد در دشتی، دشتستان و 8 مرکز مباشر تعاون روستایی انجام می‌شود.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • آمادگی شرکت نفت مناطق مرکزی برای به راه‌اندازی کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • آمادگی نفت مناطق مرکزی برای راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز چشمه‌خوش و کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰
  • ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شد
  • خرید ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر
  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت