Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ تحرکات جناح های مختلف با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیشتر و بحث ائتلاف به منظور جلب مشارکت حداکثری در میان آنها داغ‌تر شده و بررسی امروز روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و تارنماهای داخلی نشان می‌دهد که فعالیت‌های انتخاباتی جناح های اصلاح طلب و اصولگرا در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی این رسانه‌ها حکایت از آن دارد که جریان‌های سیاسی به دنبال راهکارهایی برای کارآمدی حزب و جناح سیاسی خود و جلب مشارکت حداکثری مردم هستند.

وضعیت و راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات

روزنامه آرمان ملی در گفت‌وگو با قاسم میرزایی نیکو عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی آورده است: من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در نهایت و با توجه به شرایط موجود یک راهبرد را در پیش بگیرند و نظرات دو دسته نشود. پیشنهاد من این است ... اصلاح‌طلبان باید کسانی را انتخاب کنند که اولا به صندوق رأی وفادار باشند، در ثانی مواضع اصلاح‌طلبانه داشته باشند و از نظرات این جریان سیاسی در مجلس شورای اسلامی حمایت قاطع داشته باشند. این طور نباشد که سینه‌شان را یک جا بزنند و بروند شامشان را جای دیگر بخورند. اگر این شرط و شروط درون جریانی اعمال شود و لیستی با حضور افراد وفادار به اصلاحات و محکم بر عقاید خود آماده گردد آنگاه می‌توانند با حضور همه‌جانبه در انتخابات بگویند که ما این افراد را معرفی می‌کنیم. پس از آن اگر صلاحیت آنها تایید نشد، دیگر تکلیف از اصلاح‌طلبانی که کوشش خود را کرده‌اند، ساقط می‌شود.  

آذر منصوری قائم‌مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: اصلاح‌طلبان پیش از هر بازخوانی و به تعبیر آقای آرمین خانه‌تکانی در گفتمان اصلاح‌طلبی، باید به چگونگی و لوازم این خانه‌تکانی توجه کنند. طبیعتا اگر بازخوانی در گفتمان اصلاح‌طلبی صورت گیرد و به لوازم این بازخوانی توجه نشود، مشکلات همچنان پابرجا خواهد ماند. آنچه بیشتر باید مدنظر و مورد پرسش باشد، چگونگی تحقق این خانه‌تکانی است. این لوازم و چگونگی تحقق به ساختار و تشکیلات اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد؛ علی‌القاعده اگر سازوکاری برای تحقیق چنین بازخوانی گفتمانی در دسترس نباشد، خود این بازخوانی به مانعی بر سر راه اصلاح‌طلبان تبدیل می‌شود و موجب ایجاد تفرقه و دودستگی در میان اصلاح‌طلبان نیز خواهد بود. ما باید به سازوکارهایی فکر کنیم که در یک فرآیند کاملا دموکراتیک این خانه‌تکانی اتفاق بیفتد و در این فرآیند باید مجموعه تشکل‌هایی که شناسنامه‌دار هستند و کنشگران اصلاح‌طلب و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این فرآیند به نوعی مشارکت داشته باشند و به این فرآیند به نوعی اقبال نشان بدهند که حاصل جمع این فرآیند بتواند معدل ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان را افزایش دهد.

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: عصر دوشنبه حزب ندای ایرانیان نشستی با عنوان اصلاح‌طلبان و انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کرد. بهزاد نبوی و صادق خرازی دو سخنران این مراسم بودند. بهزاد نبوی در این نشست با بیان استراتژی‌های انتخاباتی فعالان اصلاح‌طلب، خاطرنشان کرد: دوستان صحبت‌هایی می‌کنند که عملیاتی شدنش قابل تصور نیست بنابراین قهر با صندوق رأی برای یک اصلاح‌طلب قابل تصور نیست مگر آنکه امکان سیاست ورزی وجود نداشته باشد.

پروانه مافی نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی و از اعضای فراکسیون امید در گفت‌وگو با روزنامه همدلی تحقق انتظارات مردم را، اساس تغییر رویکرد جدید اصلاح‌طلبان ارزیابی می‌کند و می‌گوید که اکنون اصلاح‌طلبان وضعیت مطلوبی در میان افکار عمومی دارند، ولی باید در راستای مطالبات مردم رویه خود را تغییر دهند.

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با همدلی درباره لزوم ایجاد تغییرات در جریان اصلاح‌طلبی، گفت: پاسخ به لزوم و ضرورت آنچه که به عنوان تغییر در رویه اصلاحات شناخته می‌شود، بیشتر در حیطه اختیارات اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و لیدرهای اصلی این جریان سیاسی است. اما باید اشاره کنم از آنجا که در سال گذشته یک نامه‌ای از طرف جوانان حامی اصلاحات مطرح شد و در این نامه که به امضای بیش از ۱۰۰نفر از آنان رسیده بود، این جوانان خواستار یک رویکرد تحول‌خواهی در جریان اصلاح‌طلبی شده بودند. همین نامه خود شروعی شد برای ایجاد یک رویکرد و یک گفتمان جدید در بین اصلاح‌طلبان در جهت ایجاد تغییراتی در روند این جریان مهم و تاثیرگذار بر عرصه سیاسی کشور.

 رایزنی های جلیلی برای انتخابات

روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشت: حضور جلیلی در انتخابات مجلس تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد، چرا که اگر واقع‌بینانه هم بخواهیم بنگریم او برای فعالیت در صحنه سیاسی کشور نیازمند بستر و فضایی است که بتواند به کنشگری بپردازد و چه جایی بهتر از مجلس؟ مگر اینکه در سر هوای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بپروراند که آن هم با شکست در ۹۲ و عدم اقبال مردم به گفتمان وی محتمل به‌نظر نمی‌رسد. در نتیجه جلیلی درصدد است تا به هر نحوی شده وارد مجلس شود. در خصوص حضور وی در انتخابات نیز ۳ گمانه زنی مطرح می‌شود. نخست حضور در لیست قم؛ که با توجه به انتشار لیست ۳ نفره اصولگرایان بعید است جلیلی در این فهرست جای گیرد مگر اینکه شخصی مثل آیت‌ا... مصباح به میدان آمده و شخصا جلیلی را از قم مورد حمایت قرار دهد. گمانه‌زنی دوم سر لیست تهران است که با توجه به آرایش اصولگرایان و حضور افرادی چون قالیباف، احمدی‌نژاد و حدادعادل، بعید به‌نظر می‌رسد که وی بتواند سرلیست اصولگرایان در تهران باشد.

حسین امینی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خراسان رضوی درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد به تارنمای نامه‌نیوز گفت: صحبت‌هایش مطرح است. شاید چاره‌ای غیر از این تصمیم ندارد؛ چون آقای جلیلی در تهران فاقد جایگاه است و در مشهد بیشتر از شهرهای دیگر جایگاه دارد.  البته فضای عمومی را از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما قدر مسلم جبهه پایداری از ایشان حمایت خواهد کرد. جالب اینکه جلیلی در انتخابات مجلس پنجم از مشهد نامزد انتخاباتی شد، اما رأی نیاورد.

روزنامه شرق در مطلبی می نویسد: طیفی از اصولگرایان در حالی که برای کنارزدن میانه‌روهای این جریان از صحنه سیاست و به ویژه مجلس آینده تلاش می‌کنند هم‌زمان به فکر جانشین هم هستند. آنها به فکر نشاندن سعید جلیلی بر صندلی علی لاریجانی‌اند.

نقش احزاب در انتخابات

روزنامه ابتکار در گزارشی می نویسد: احزاب سیاسی با توجه به جایگاهی که در جوامع مدنی دارند، نقش مهم و تعیین کننده در انتخابات دارند، زیرا احزاب به نوعی برآمده از جوامع مدنی هستند و در واقع در بطن مدنیت مدرن معنا می‌یابند و از دیگر سو عاملی تقویت کننده و بستری برای مدنیت به شمار می‌آیند. در همین راستا احزاب و جریان‌های سیاسی در کشور ما نزدیک ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، فعالیت‌شان در کشور پررنگ‌تر می‌شود. به رغم پویایی احزاب در ایام انتخابات، اما برخی کارشناسان، ادعا می‌کنند که احزاب در ایران هنوز از جایگاه واقعی خود فاصله دارند.

کارشناسان معتقدند: احزاب در ایران تلاش نمی‌کنند که به عنوان سازمان طبقاتی اقشار یا طبقات خاص عمل کنند. در حالی که در کشورهای پیشرفته، حزب؛ سازمان طبقاتی یک طبقه خاص اجتماعی- اقتصادی و بیانگر تمایلات سیاسی آن طبقه است. در ایران اما احزاب نه به عنوان یک سازمان طبقاتی که پوپولیسم محور هستند و می‌خواهند نماینده همه اقشار باشند و از جانب همه حرف بزنند. درواقع احزاب در ایران کارکردهای واقعی خود را ندارند.

روزنامه اعتماد در سلسه گزارش هایی عوامل تاثیر گذار بر شکل گیری انتخابات اصولی را بررسی می کند، در بخشی از گزارش امروز این روزنامه درباره نقش احزاب می خوانیم: غالب احزاب سیاسی ما برنامه مشخص و کارشناسی‌شده و قابل دفاع برای اداره کشور ندارند. غالب شعارهای انتخاباتی احزاب سیاسی را باید اهداف کلان و جذاب دانست نه برنامه عملیاتی برای رسیدن به هدف. توان تخصصی احزاب را باید افزود و تدوین برنامه برای اداره کشور در بخش‌های مختلف را جدی گرفت و اگر این نقش احزاب تقویت شود، می‌توان امیدوار شد که در انتخابات پیش‌رو، نمایندگان منتخب از پشتوانه کارشناسی چندین حزب سیاسی بهره‌مند می‌شوند. احزاب سیاسی هر جریان خوب است که به فکر ادغام و یکی شدن باشند تا در کشور دو حزب اصلی ایجاد شود. این کار امکانات پراکنده و نیروهای محدود هر حزب را در کنار هم قرار خواهد داد و در آن صورت هر حزب سیاسی می‌تواند دولت در سایه تشکیل دهد و بر توان تیم کارشناسی برای رصد کار دولت مستقر و تدوین برنامه برای نمایندگان مجلس تکیه بزند. احزاب موجود باید در جریان انتخابات، به بازسازی نظری و تخصصی و تشکیلاتی خود بپردازند و الا اگر نمایندگان مورد قبول خود را هم به مجلس بفرستند باز نمی‌توانند گام عملی برای حمایت از آنان بردارند.

روزنامه مردم سالاری در گزارشی آورده است: یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های جوامع دموکراتیک، پاسخگویی نهادهای مختلف نظیر دولت، مجلس، شهرداری‌ها و غیره به مردم است. واضح است که برای پاسخگویی، باید معیار وجود داشته باشد و بدون معیارهای علنی و شفاف، نمی‌توان دولتمردان، نمایندگان مجلس یا سایر مدیران دستگاه‌های حکومتی را مورد بازخواست قرار داد. انتخابات حزبی کمک می‌کند تا این معیارها به‌صورت شفاف در معرض دید همگان قرار گیرد، با اتکاء به آن‌ها مردم آراء خود را به صندوق بریزند و دوباره با رجوع به آن‌ها، عملکرد نمایندگان خود را مورد ارزیابی قرار دهند. در انتخابات حزبی، این برنامه‌های احزاب است که به رأی گذاشته می‌شود و در نهایت این اجزای برنامه‌های احزاب است که به سنگِ محکی برای ارزیابی عملکرد آنان تبدیل می‌شود.

انتخابات و حضور مردم

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان و نایب‌رییس فراکسیون امید در مجلس اظهار داشت: انتخابات زبان سخن گفتن مردم با هم و با حاکمیت و نیز حاکمیت با مردم و با جریان‌های سیاسی است که موجب تقویت اقتدار ملت و نظام در جهان است. این زمینه گفت‌وگوی ملی را که موجب تقویت اقتدار ملت و نظام در جهان است با تمهید مقدمات شایسته و ترغیب نخبگان و عموم مردم به مشارکت و رقابت عملا فراهم کنیم.

حضور بزرگان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر پادرمیانی ریش‌سفیدان نوشت: همیشه رسم بر این بوده برای اتفاقات مهم این ریش‌سفیدان خانواده هستند که پا به میدان می‌گذارند و از خزانه تجربه‌شان برای رسیدن به یک تصمیم مهم توشه برمی‌دارند و حالا این ماجرا در دوجریان اصلاح‌طلب و اصولگرا درحال رقم خوردن است. مجمع روحانیون مبارز، جامعه مدرسین و محققین، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ اینها تشکل‌هایی هستند که در طول ۴ دهه گذشته نقش پدری برای جریان‌های سیاسی همسو با خود را ایفا کرده‌اند؛ گاهی این نقش پدری کمرنگ شده و گاهی در بزنگاه‌های حساس دست هدایتگرانه‌اش را به سمت فعالان منتسب به خود دراز کرده است. حالا با وزیدن نسیم انتخابات و اما و اگرهای آن، دوباره این ریش‌سفیدان هردو جریان هستند که تلاش می‌کنند تا اختلافات را حل و فصل کنند و همه احزاب سیاسی را زیر یک چتر جمع کنند. البته در این میان، پایبندی اصلاح‌طلبان به ریش‌سفیدان خانواده بیشتر از اصولگرایان بوده تاجایی که با وجود نهادی بالادستی چون شورای عالی سیاستگذاری برای هماهنگی میان احزاب اصلاح‌طلب، مجمع روحانیون مبارز نیز به عنوان یک تشکل روحانی و بالادستی این نهاد درنظر گرفته شده و می‌شود...

احتمال حضور افراطی‌ها در مجلس یازدهم

این روزنامه در مطلبی نوشت: حال ۵ ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، چهره‌های سیاسی با اشاره به دست‌بالایی نیروهای تندرو در جریان‌های سیاسی، احتمال حضور افراطی‌ها در مجلس یازدهم را مطرح کردند. البته این ادعا پیش‌تر هم از سوی برخی تحلیلگران سیاسی مطرح شده بود.  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اصولگرایان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس

رئیس ستاد انتخابات مازندران در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌گفت: سالن‌ها و امکانات عمومی که در اختیار دستگاه‌های دولتی ۵ شهرستان است به عدالت در اختیار نامزد‌های راه یافته به مرحله دوم انتخابات قرا می‌گیرد.

عزیزاده گرجی افزود: ۴ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات در این حوزه می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های دولتی قرارداد منعقد و برای برگزاری همایش‌های انتخاباتی از آنها استفاده کنند.

او با بیان اینکه تعرفه استفاده از این سالن‌ها متفاوت، اما با حداقل نرخگذاری است، ادامه داد: این نامزد‌ها تا پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی می‌توانند از سالن‌های دولتی برای استفاده تبلیغاتی خود استفاده کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان گفت: همه این سالن‌ها به تفکیک با درجه بندی و تعرفه قطعی از سوی هیئت تبلیغات استان به فرمانداری‌های ۵ شهرستان اعلام شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم