Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که مناطق مرکزی و جنوبی عراق که عموما خاستگاه شیعیان است براثر تظاهرات ها، پنج روز پرتلاطم را سپری کردند که حاصل آن 104 کشته و بیش از 6 هزار زخمی (در بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی عراق) بود، کردستان عراق روزهای آرامش و حتی بی توجهی را نسبت به این حوادث داشت اما مناطق محل سکونت عرب های سنی در شمال و غرب بغداد، تنها تماشاگر و نظاره گر سرنوشت این تظاهرات بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غیر از رییس جمهوری که از طیف کردها و رییس پارلمان که از عرب های سنی عراق است و به حکم مسوولیت های کلانی که در دولت مرکزی عراق دارند، به اتخاذ موضع و نقش آفرینی در آرامش اوضاع پرداختند، دیگر رهبران سیاسی کرد و عرب سنی، تقریبا نقش برجسته ای در این حوادث بازی نکرده اند.

در میان البته "سفین دزیی" مدیر روابط خارجی در دولت اقلیم کردستان عراق در اواخر اعتراضات، با تاکید بر حمایت از دولت "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر گفت که نمی توان نخست وزیر را مسوول مشکلات و اشتباهاتی دانست که طی ۱۵ سال گذشته و دوره دولت های مختلف قبلی انجام شده است.

وی ضمن تاکید بر حمایت اربیل از عبدالمهدی، همزمان ابراز امیدواری کرد دولت فدرال در تحقق خواسته های مشروع تظاهرکنندگان موفق شود.

با این حال عموم رهبران سیاسی کرد حتی از صدور بیانیه و بیان موضع خودداری کردند اما رهبران سیاسی عرب سنی اغلب با جانبداری از تظاهرکنندگان، سیاست دولت را در مهار تظاهرات ها و خشونت های زیادی که همراه این تظاهرات ها بود، به شدت به باد انتقاد گرفتند.

***برهم صالح، نیچروان بارزانی، سروه عبدالواحد و جنبش تغییر  موضع گرفتند

در منطقه کردستان عراق غیر از حزب تغییر دو حزب عمده کردستان عراق (دموکرات به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی) نسبت به تظاهرات ها، موضع سکوت توام بی اعتنایی داشتند.

در میان رهبران برجسته کرد تنها «نیچروان بارزانی» به عنوان رییس اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای نسبت به تظاهرات موضع گرفته و خواستار حفظ امنیت، ثبات و آرامش در عراق شده و گفته است: «تظاهرات مسالمت آمیز یک حق قانونی است اما نباید تبدیل به خشونت و درگیری و هرج و مرج و زیرپا گذاشتن قانون و تهدید امنیت عمومی و تخریب و از هم پاشیدن نهادهای دولتی شود.»

فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق در بیانیه ای نیز از تنش آفرینی بیشتر در عراق هشدار داده و گفته است که حمایت کامل خود را از اصلاحات ریشه ای در عراق اعلام می کند زیرا اصلاحات در عراق به اصلاحات در منطقه کردستان عراق نیز کمک می کند.

جنبش «نسل الجدید» به رهبری «شاسوار عبدالواحد» دیگر تشکل سیاسی کرد نیز بیانیه مشخصی نسبت به تظاهرات عراق نداشته اما «سروه عبدالواحد» خواهر شاسوار و نماینده سابق پارلمان عراق در صفحه شخصی خود نسبت به این اتفاقات موضع گرفته است.

وی در یکی از توئیت هایش با جانبداری از تظاهرکنندگان خواهان استعفای دولت شده و گفته است که دولتی که به تظاهرکنندگان مسالمت جو با گلوله و بمب های اشک آور پاسخ می دهد، لیاقت ماندن ندارد و باید برود.

این درحالیست که گزارش دستگاه های امنیتی حاکیست که تعداد قابل توجهی از نیروهای نفوذی در بین تظاهرکنندگان بودند و به عمد یک بار با هدف قرارداد تظاهرکنندگان با «قناسه» و بار دیگر با درگیر شدن فیزیکی و پرتاب «کوکتل مولوتف» و استفاده از چاقو و قمه علیه نیروهای امنیتی در صدد به خشونت کشیدن تظاهرات بودند.

دفتر تلویزیون «ان آر تی» در بغداد متعلق به سروه عبدالواحد نیز به دلیل جانبداری و تحریک تظاهرکنندگان، در روزهای گذشته مورد حمله یک گروه مسلح ناشناس قرار گرفت و تمام تجهیزات آن را تخریب کردند.

*** عرب های سنی؛ از بیانیه های شدیداللحن تا مواضع ملایم تر

به همین اندازه که کردها نسبت به تظاهرات ها در بغداد و 7 استان جنوبی و مرکزی عراق موضع سکوت و بی توجهی نشان دادند، در مقابل رهبران سیاسی اهل سنت و شخصیت های منتسب به گرایش های بعثی به شدت نسبت به این دور از تظاهرات موضع جانبداری گرفته اند.

«اسامه النجیفی» رییس اسبق پارلمان و رهبر حزب تازه تاسیس «جبهه نجات و توسعه» در توئیتی با جانبداری از تظاهرکنندگان، خواستار استعفای دولت و انتخابات زودهنگام در عراق شده است.

النجیفی در توئیتی در صفحه شخصی خود گفته است: «شیوه مدیریت بحران در تظاهرات اخیر، شکست و قطع امید از این دولت را نشان داد زیرا خونریزی در بین شهروندان و نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد، دولت خطوط قرمز و روش های معمول در تعامل با تظاهرات ها را زیر پا گذاشته است.»

وی اضافه کرده است که خواهان استعفای دولت (عادل عبدالمهدی) و تشکیل دولت موقت و انتخابات زودهنگام با نظارت سازمان ملل و تعلیق فعالیت پارلمان است.

حزب «جبهه نجات و توسعه» که النجیفی رهبری آن را برعهده دارد نیز دربیانیه ای جداگانه اعلام کرد که «خشونت زیاد از حدی که علیه تظاهرکنندگان در بغداد و استان های جنوبی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به کار گرفته شد، به شدت محکوم می کند.»

در این بیانیه همچنین از روسای سه گانه (نخست وزیر، رییس جمهوری و رییس پارلمان) خواسته شده است که یک کمیته حقیقت یاب برای تمایز قائل شدن بین تظاهرکنندگان بیگناه و افراد نفوذی که درصدد غیر مسالمت آمیز بودن تظاهرات ها بوده اند، تشکیل شود.

حزب اسلامی از احزاب برجسته در میان طیف عرب های سنی نسبت به این اتفاقات سکوت کرده اما در عوض هیات علمای اهل سنت به رهبری «مثنی الضاری» که در اردن سکونت دارد و متهم به همکاری با تروریسم در عراق است، به شدت از طریق تلویزیون خود موسوم به «الرافدین» موضع تحریک آمیز نسبت به تظاهرات ها داشت.

«خلیل الدلیمی» وکیل مدافع سابق صدام در دادگاه رسیدگی به جنایات رژیم بعث، نیز نسبت به این تظاهرات ها موضع تحریک آمیز اتخاذ کرده است.

او که در اردن سکونت دارد و یک جریان سیاسی به نام «جبهه نجات عراق» تشکیل داده، در یکی از مواضع اش گفته است که «پرچم عراق جز با خون بالا نمی رود و جنگ الان شروع شده است» که اشاره به تظاهرات های اخیر دارد که از آن با عنوان جنگ تعبیر کرده است.

«رغد» دختر بزرگ صدام که اینک به نوعی رهبری حزب بعث را برعهده دارد، از «امان» پایتخت اردن در توئیت هایی جوانان استان های جنوب و مرکز عراق را به ادامه تظاهرات تا سرنگونی دولت و نظام سیاسی حاکم بر عراق فراخوانده است.

«محمد الکربولی»  نماینده پارلمان از استان الانبار و مالک تلویزیون «الدجله» که جمعه شب گذشته به دلیل مواضع تند این رسانه در تحریک تظاهرکنندگان مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت، از جمله شخصیت هایی است که موضع تندی علیه دولت داشته و از تظاهرکنندگان جانبداری کرده است.

این عضو ائتلاف محور عرب سنی در پارلمان عراق در توئیت هایی گفته است که دولت باید جلوی خونریزی را گرفته و به خاطر کرسی قدرت، مردم عراق را به سمت هلاکت سوق ندهد.

وی بهترین راه مهار بحران را استعفای دولت و بازگشت شبکه اینترنت و برداشتن مقررات منع تردد دانسته است.

برخی از شخصیت و رهبران سیاسی عرب سنی نیز برخلاف این گونه مواضع تند، کوشیده اند که مواضع منصفانه و متوازن تری اتخاذ کرده و برخی بدون هیچ گونه موضع گیری، ترجیح داده اند که سکوت کرده و تنها نظاره گر آینده این اتفاقات در عراق باشند.

«خمیس الخنجر» دیگر شخصیت برجسته سیاسی عرب سنی نیز در توئیتی نسبتا منصفانه گفته است که ملت ها همواره بر حق هستند و هیات حاکمه باید با جدیت به مطالبات تظاهرکنندگان رسیدگی و از تاخیر انداختن و وعده دادن خودداری کند.

«سلیم الجبوری» رهبر سابق پارلمان عراق که از رهبران سیاسی عرب سنی محسوب می شود، نسبت به این حوادث، موضع مشخصی نداشته و سکوت کرده است.

«شیخ خالد الملا» از رهبران معتدل سیاسی – دینی عرب سنی نیز در موضعی، راه حل بحران ناشی از تظاهرات ها را پایبندی به بیانیه اخیر مرجعیت عالی دینی عراق دانسته است.

وی گفته است که بیانیه اخیر مرجعیت عالی دینی عراق آخرین زنگ هشدار را به صدا درآورده و دولت و پارلمان و همه گروه های سیاسی را در قبال حل بحران و مبارزه با فساد مسوول دانسته است.

***رسانه های کرد و عرب سنی و جانبداری از تظاهرکنندگان

جدا از مواضع سیاسی عرب های سنی، در سطح رسانه ای، جانبداری از تظاهرکنندگان به بهانه ایستادن در کنار مطالبات برحق مردمی در رسانه های سنی مانند «الشرقیه»، «الرافدین»، «التغییر»، «الدجله»، «الرشید»، «هنا بغداد»، «فلوجه» و حتی روزنامه هایی مانند «الزمان» به صورت واضح تری دیده می شد و الرافدین متعلق به جریان افراط هیات علمای اهل سنت که در خارج از عراق قرار دارد، به صراحت تظاهرکنندگان را به سرنگونی دولت فرامی خواند.

به باور کارشناسان، این رسانه ها عموما می کوشیدند با تحریک تظاهرکنندگان، دولت را ضعیف و نیروهای امنیتی را سرکوبگر ترسیم کنند.

این ارزیابی درباره رسانه های کرد مانند «آن آر تی»، «روداو»، «کردستان 24»، «کردستان تی وی» و «کردسات» نیز تا حد زیادی صدق می کند.

***رهبران سیاسی شیعه و برخی آشفتگی ها در اتخاذ مواضع  

در حالی که رهبران سیاسی کرد موضع سکوت و مناطق عرب سنی عموما تماشاچی اتفاقات اخیر در مناطق و استان های شیعه بودند و رهبران سیاسی عرب سنی با بیانیه های شدید اللحن می کوشیدند این آتش خشم تظاهرکنندگان فروکش نکند، موضع رهبران سیاسی شیعه و مرجعیت عالی دینی عراق کاملا متمایز از دو دسته دیگر بوده است.

مرجعیت عالی دینی عراق در بیانیه ای که بسیاری آن را معتدل و متوازن خوانده اند با جدا کردن حساب اغتشاشگران از تظاهرکنندگان مسالمت آمیز از دولت خواست که به مطالبات برحق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز به طور فوری رسیدگی کند.

مرجعیت عالی دینی عراق به رهبری حضرت آیت الله سید علی سیستانی در بیانیه اش در خطبه جمعه در کربلا همچنین پیشنهاد تشکیل یک کارگروه از افراد متخصص فاقد گرایش های حزبی برای آسیب شناسی مشکلات و ارائه راه حل های قابل اجرا داده است که نخست وزیر عراق به سرعت به این پیشنهاد پاسخ مثبت داده است.

رییس پارلمان نیز همسو با این طرح ها برای مهار بحران، با فراخوان تعدادی از رهبران تظاهرات های اخیر بر سر مطالبات آنها به تفاهم رسید و فهرستی از مطالبات را تهیه و در اختیار دولت عراق گذاشته است.

رهبران سیاسی شیعه برحسب رقابت های سیاسی داخلی دچار آشفتگی در مواضع شان شدند که بخشی از این آشفتگی بر نوع پوشش رسانه های وابسته آنها در  پوشش تظاهرات اثر خود را گذاشت.

در حالی که اغلب رهبران و جریان های سیاسی می دانستند اول اکتبر این تظاهرات برگزار می شود اما کوشیدند از آن فاصله گرفته و حتی از پوشش آن توسط رسانه های وابسته خود، خودداری کردند اما وقتی تظاهرات به خشونت کشیده شد و برخی از اغتشاشگران با نیروهای امنیتی درگیر شدند، مواضع برخی از آنها در روز دوم تظاهرات (چهارشنبه 2 اکتبر) یکباره 180 درجه تغییر کرد.

بسیاری از جریان های سیاسی شیعه، تظاهرات اول اکتبر را مشکوک و مرتبط با ایادی خارجی و حزب منحله بعث و فاقد رهبری مشخص میدانی می دانستند اما وقتی حجم زیاد تظاهرات کنندگان را مشاهده کرده و تظاهرات ها نه تنها بغداد بلکه جنوب و مرکز عراق را نیز در برگرفت، چاره ای جز همراهی با آن را ندیدند و به تعبیر برخی از رسانه ها، کوشیدند بر موج تظاهرات سوار شدند شاید از این گذر اعتبار و مقبولیت عمومی خود را بالا ببرند.

نوری المالکی رهبر دولت قانون و هادی العامری رهبر فراکسیون بزرگ الفتح در پارلمان عراق از معدود رهبران سیاسی شیعه بودند که در اوج تظاهرات مردمی، همچنان جانب دولت را گرفته و با مواضع معتدل دو طرف را به خویشتنداری و حفظ آرامش فراخوانده و در عین حال خواستار رسیدگی فوری به مطالبات برحق مردم شده و حساب اغتشاشگران را از تظاهرکنندگان مسالمت آمیز جدا می دانستند.

المالکی، العامری و شیخ قیس الخزعلی در مواضع جداگانه متفق القول بودند که ایاد خارجی پشت این موج جدید از تظاهرات است و المالکی با اشاره به تمرکز نارضایتی ها و خشونت ها در مناطق شیعه نشین عراق بار دیگر از  احتمال اجرایی شدن سناریوی جنگ «شیعه - شیعه» هشدار داد.

برخی نیز مانند مقتدا صدر و حیدر العبادی و تعدادی از اعضای فراکسیون جریان حکمت ملی در پارلمان عراق با همراه شدن با تظاهرکنندگان مواضع تندی مانند انتخابات زودهنگام را خواستار شده که شاید همسو و مشابه برخی از رهبران عرب سنی به شمار آید.

گرچه بسیاری انتظار داشتند که الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی نسبت به این حوادث موضع گیری کنند اما به رغم اینکه برخی از نفوذی ها و لایه خشن تظاهرات اخیر تعدادی از دفاتر گروه های مقاومت و احزاب شیعه را آتش زده اما الحشد الشعبی و گروه های مقاومت از هرگونه موضع گیری خودداری کرده تا شاید فضای سیاسی کشور بیش از پیش ملتهب نشود./ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برهم صالح الحلبوسی عراق تظاهرات عراقی ها الحشد الشعبی عادل عبدالمهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۴۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میدان ها، چهارراه و خیابان های شهر این روزها باردیگر میزبان «ون‌های گشت ارشاد» و حجاب بانانی شده است، ون هایی که با تدوین و فرستادن لایحه عفاف و حجاب به مجلس قرار بود جمع آوری شود تا مسیری جدید و ایجابی برای پیگیری اصل حجاب دنبال شود، اما در روزهایی که این لایحه همچنان در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است یکباره تصاویر بازگشت این ون ها شکار دوربین ها شد.

لایحه ای که کسی کردن نمی گیرد

لایحه عفاف و حجاب در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و بعد از انتقادات جدی به مشی سلبی گشت ارشاد و روش های پیش گرفته شده در موضوع حجاب، در قوه قضاییه تدوین شد و بعد از اضافه شدن چند ماده به تصویب دولت رسید و به مجلس فرستاده شد. این لایحه در اتفاقی عجیب محرمانه و پشت درهای بسته کمیسیون ویژه بررسی شد و بعد از تغییرات بسیار زیاد، راهی شورای نگهبان شد اما هنوز نتوانسته مُهر تایید این شورا را بگیرد و در رفت و آمد بین این دو نهاد برای رفع ایرادات است.

در چنین شرایطی که حرف و حدیث ها بر سر این لایحه همچنان وجود دارد، یکباره «طرح نور» با محوریت بازگشت ون های گشت ارشاد و حجاب بانان به خیابان ها از سوی دولت رئیسی کلید خورد. «طرح نور» به گفته دبیر ستاد امر به معروف با دستور رئیسی و با محوریت وزیر کشور اجرایی شده است. اخیرا نیز احمد وحیدی وزیر کشور با تأکید بر این نکته که طرح‌های اجراشده در حوزه حجاب در چارچوب قانون صورت می‌پذیرد، گفته «فرماندهی انتظامی در جهت عمل به مطالبه عمومی جامعه و در راستای ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در مقام ضابط قانونی دستگاه قضائی به وظایف محوله خود پرداخته است و همراهی اکثر قریب به اتفاق شهروندان را به همراه داشته است».

او در واقع با این اظهارات خود، حمایت دولت از بازگشت ون های گشت ارشاد به خیابان ها را علنی می کند.

بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابان ها و فیلم های منتشر شده از برخوردهای خشن علیه زنان نه تنها واکنش های چهره های سیاسی و فعالان مجازی را به همراه داشت، بلکه مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نیز با انتشار توئیتی خبر از تذکر رهبر انقلاب به مسئولان درباره نحوه برخوردها داده بود. هرچند او نیز از سوی حامیان گشت ارشاد با حملات تندی روبرو شد اما سردار جعفری روز گذشته صحت تذکر رهبری را تایید کرد.

تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

به قبل از اعتراضات سال ۱۴۰۱ که بازگردیم، این قسم کلیپ ها در فضای رسانه ای و مجازی کم نبود، همان روزها بود که سیاسیون و جامعه شناسان و چهره های شاخص نسبت به این روش های تند و سلبی هشدار می دادند و خواستار اصلاح مسیرهای تجربه شده و ناکام در موضوع حجاب بودند. آنگونه که محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای سرگشاده به سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی از سبک برخورد برخی ماموران گشت ارشاد با زنان انتقاد کرده و نوشته بود: «بعضا سبک مواجهه ماموران گشت ارشاد با زنان کم حجاب در سطح شهر شایسته عنوان نیروی انتظامی که بنا بر هویت ذاتی اش قراراست حافظ و مامن شهروندان ورای دین و ملیت شان باشد نیست.».

اعتراضات به گشت ارشاد بعد از فوت مهسا امینی و اتفاقات رخ داده در آن ماجرا شدت بیشتری گرفت و اینبار فقط اصلاح طلبان و اعتدالیون پای کار نبودند، بلکه بسیاری از اصولگرایان نیز منتقد رویکرد گشت ارشاد و برخوردهای سلبی بودند.

همین اعتراضات نیز در نهایت کار را به تدوین یک لایحه در قوه قضاییه، تکمیل آن در دولت و روانه کردنش به مجلس رساند. گرچه این لایحه در نهایت با تغییرات زیاد و افزایش ماده ها خود تبدیل به حاشیه ای دیگر شده و کار به جایی رسیده که گویا نه قوه قضاییه نه دولت و نه حتی بخش اکثریتی از مجلس حاضر نیستند آن را گردن بگیرند اما نکته آنجا عجیب تر می شود که طرح نور بدون انتظار برای نهایی شدن این لایحه دوباره با استفاده از ون های گشت ارشاد و با دستور رئیسی کلید خورده است.

در این میان پربیراه نیست مروری بر اظهارات اصولگرایانی داشته باشیم که ضمن دفاع از اصل حجاب، روش ها و رویکرد در پیش گرفته شده برای اجرای این اصل شرعی را درست نمی دانند و خواستار اصلاح مسیر رفته بودند. برخی از این افراد همچنان بر انتقاد خود باقی هستند اما برخی چون نقدعلی و غضنفرآبادی نمایندگان مجلس که از حامیان لایحه عفاف و حجاب نیز هستند از این تصمیم دولت حمایت می کنند.

** در جدول زیر اظهارات برخی سیاسیون اصولگرا درباره گشت ارشاد که مربوط به سال ۱۴۰۱ و بعد از فوت مهسا امینی است، را می خوانید؛

ردیف

اسامی/ سمت

اظهارات

۱

محمدباقر قالیباف/ رئیس مجلس

*ساختارها و شیوه اجرای گشت امنیت اخلاقی باید به گونه ای اصلاح شود تا این قبیل اتفاقات (فوت مهسا امینی) دوباره تکرار نشود. اینجانب در حدود اختیارات خود این مساله را پیگیری خواهم کرد.

۲

فاطمه قاسمپور/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

*در ماه‌های اخیر مواردی از برخورد گشت ارشاد رسانه‌ای شده و هر بار نیز نیروی انتظامی توضیحاتی داده است. این اتفاقات حتی اگر به خاطر اشتباه موردی رخ داده باشد، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فرآیندهاست. مساله حجاب و مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ بر اهمیت فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید دارد که کمتر مورد توجه مجریان است.

۳

علیرضا عباسی/ نماینده کرج در مجلس

‏*اگر در سال‌های گذشته ارگان‌هایی مانند وزارتخانه‌های فرهنگ‌وارشاداسلامی، آموزش‌وپرورش، علوم، کشور، ورزش‌وجوانان و سازمان‌هایی مانند صداوسیما و تبلیغات و... به وظایف خود در رابطه با عفاف‌وحجاب به درستی عمل می‌کردند و دچار ترک‌فعل‌های فاحش نمی‌شدند و همچنین مدعیان کنونی نیز با ‏این ترک‌فعل‌ها همراهی و یا به نشانه رضایت، سکوت نمی‌کردند، نیازی به ورود پلیس نبود!

*در حالیکه پلیس به جرم انجام وظیفه و یا نادر موارد اشتباه عملکردی از سوی دشمن به صورت هدفمند و برخی دوستان از روی ناآگاهی، ناجوانمردانه مورد هجمه قرار می‌گیرد، سوالاتی ایجاد می‌شود که ‏آیا فعالان سیاسی، فرهنگی‌اجتماعی و رسانه‌ای، نهادهای مرتبط را به دلیل عدم انجام وظیفه و ترک‌فعل‌های صورت گرفته مورد انتقاد و مطالبه قرار داده‌اند؟ و آیامی‌دانند مطالبه توام ایجابی و سلبی در زمینه عفاف‌وحجاب می تواند به سلامت اخلاقی جامعه کمک و از موج سواری معاندین جلوگیری نمایند!

‏*به عنوان‌ نماینده ‌مردم از دستگاه‌های متولی، عمل به وظایف قانونی را مطالبه نموده و میخواهیم در صورت داشتن فعالیت‌های‌مثبت در زمینه عفاف‌وحجاب اقدامات تبیینی و آموزشی خود را بصورت شفاف به مردم گزارش دهند.

*موضوع رعایت حجاب باید بصورت ریشه ای و فرهنگ مبنا حل و فصل گردد .

۴

محمدرضا مبلغی/ عضو فراکسیون روحانیت مجلس

* لازم است در شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر تجدیدنظر شود و بازسازی صورت گیرد به گونه‌ای که خود شیوه‌ها، شیوه‌هایی «معروف» باشند، چه آنکه با «غیر معروف» نمی‌توان امر به معروف را که واجب مهمی است اقامه کرد. فاقد الشیء لا یعطیه.

*افزون بر ضرورت بازسازی شیوه‌های اقامه معروف، تطبیق آن نیز باید به دست کسانی صورت گیرد که از اهلیت و آگاهی کافی برای رعایت همه چارچوب‌های امر معروف و نهی از منکر برخوردار باشند.

*باید نسبت به بسیاری از افراد که امر به معروف می‌کنند «امر به معروف» کرد تا معروف را به درستی انجام دهند.

۵

محمدصالح جوکار/رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور

* در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این نخستین بار نیست که گشت ارشاد دست به اقدامات اینچنینی می‌زند و در گذشته نیز شاهد رفتارهای بودیم که باعث جریحه‌دار شدن احساس عمومی و افکار عمومی شده است آیا بهتر نیست در این رابطه اقدامات دیگری همچون اقدامات فرهنگی صورت گیرد، گفت: در این رابطه اقدامات و فعالیت‌های ایجابی اهمیت دارد و دستگاه‌ها و نهادهایی که با موضوع حجاب و عفاف مرتبط هستند مسئولیت دارند و باید اقدامات خودشان را انجام دهند.

۶

سید علی خان محمدی/ سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور

*ستاد امر به معروف با فعالیت گشت های ارشاد در سطح شهر ، به شکل کنونی مخالف است. مسئولیت اماکن و نظارت روی مغازه ها ، نظارت بر روی حمل و نقل عمومی همه مشخص است. الان خانمی که سوار ماشین می شود چه اعتقادی به حجاب داشته باشد یا نداشته باشد، راننده تذکر می دهد و می گوید من جریمه می شوم لطفا رعایت کنید. همین امر می تواند در اماکن هم ایجاد شود.

*در بحث فرهنگ سازی نوع نگاه به مقوله عفاف و حجاب را باید تغییر دهیم و قوانین را به روز کنیم، بارها اعلام کرده ایم هم به رئیس جمهور و هم به ریاست مجلس، که خلاء قانونی داریم و مجلس شورای اسلامی به جای صدور بیانیه، خلاء قانونی در این حوزه را مرتفع کند. آیا تاکنون یک وزیر به دلیل مسائل فرهنگی استیضاح شده است؟ چرا باید در کف جامعه مردم را با هم درگیر کنیم، این بخاطر عدم اجرای قانون است. در شیراز همسر و فرزند شهید مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، اینجا هم برای این دختر خانم (مهسا امینی) این اتفاق رخ داد. ادعا داریم با طرح جامع مبارزه با فساد، مسئله حجاب در کشور ساماندهی می شود.

۷

شهریار حیدری/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس

* مجلس با تصویب قوانین می‌تواند موضوع گشت ارشاد را تعریف کند؛ زیرا در حال‌حاضر تمام سازوکار در اختیار دولت است که می‌تواند این موضوع را متوقف و یا اجرایی کند، بالاخره مجلس هم نگاهش این است آنچه که به مصلحت نظام و مردم است اتفاق بیفتد.

* شکلی از قانونی در دولت و مجلس گذشته اتفاق افتاده است و در دولت جدید اجرا می‌شود که به نظر من نیازمند یک بازنگری جدی هستیم به هر صورت آنچه که اتفاق می‌افتد اتفاق مناسب و مبارکی نیست و این امر به اعتماد ملی آسیب می‌رساند.

*عمل ارشاد، اهل و متخصص می‌خواهد. ناجا متخصص ارشاد نیست چراکه نه فرصت و تخصصش را دارد و نه امکانش را. به همین دلیل وقتی به ارشاد ورود می‌کند، منجر به تنش می‌شود.

۸

محمدعلی نقدعلی/ دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

*در خصوص اصلاح قوانین و مقرراتی نظیر روند مربوط به حجاب، عفاف و گشت ارشاد، راه‌های کوتاه‌تری وجود دارد تا بدون آنکه حساسیت‌های خاصی ایجاد یا اسبابی برای بازی دشمنان فراهم شود، بسیاری از قوانین و احکام قانونی و شرعی شکل اجرایی به خود بگیرند؛ به نظر می‌رسد تغییر رویه‌هایی هم که در کلام رئیس جمهوری بود ناظر بر روش‌های اجرای قانون است.

۹

آیت الله مرتضی مقتدایی/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

*مسئولین گشت ارشاد باید متوجه باشند اجازه ای که به اینها داده شده تا تذکر بدهند به کسی که مثلا حجاب را رعایت نمی کند، نظرشان فقط برای خدا باشد و نظر غیر خدایی نداشته باشند؛ و با ادب، احترام، موعظه و نصیحت با مخاطبان خود صحبت کنند.

*عملکرد گشت ارشاد خیلی موفق نبوده است. باید به خود این گروه تذکراتی داده شود که رفتارشان با مردم خشن و تند نباشد و بلکه با رعایت برادری، خواهری و مادری برخورد خوب داشته باشند؛ که وقتی با طرف صحبت می کنند در قلب او تأثیر بگذارد و فکر کند یک دوست، پدر یا برادر دارد با او حرف می زند.

۱۰

محمدمهاجری/ فعال اصولگرا

*ابراهیم رئیسی اگر واقعا گشت ارشاد را قبول ندارد با صراحت و شجاعت آن را منحل کند و اگر جز این است تصمیم شفاف خود را بیان کند.

۱۱

آیت الله ایازی/ استاد حوزه علمیه قم

*بخشی از علما، مراجع و روحانیون اعتراض کردند و گفتند این نوع گشت ارشاد چه شیوه‌ای است که شما می‌خواهید با این مسأله حجاب برخورد کنید؟! یعنی نشان می‌دهد کاری که به اسم دین و ارشاد می‌شود، از سوی بخشی از روحانیون مورد قبول و پذیرش قرار نگرفته است؛ اجبار کردن و الزام کردن را قبول ندارند و می‌گویند این روش دین‌دار کردن جامعه نیست.

* برخی کارهایی که به نام دین صورت می‌گیرد از نظر بخشی از اندیشمندان و محققین دینی قابل قبول نیستند.

۱۲

بیژن عبدالکریمی/استاد دانشگاه

*برخورد پلیسی، نظامی و امنیتی با یک مساله فرهنگی - اقتصادی است که بی‌تردید ما را به سمت سوریه شدن و تجزیه شدن پیش می‌برد.

* گشت ارشاد شکست خورده است. فقط مسئولان رودربایستی دارند که این شکست را بپذیرند و اعلام کنند.

* گشت ارشاد در چشم‌انداز آینده معنا و مفهومی نخواهد داشت.

۱۳

علیرضا بیگی/ نماینده اصولگرا

*گشت ارشادهایی را در خیابان‌ها راه می‌اندازند که دختری را از برادرش یا مادرش جدا کنند و صحنه‌های عجیب و غریبی به وجود می‌آید که این‌ها خلاف قانون است و اصلاً چنین چیزی به نیروی انتظامی سپرده نشده است. به همین منظور بنده اصرار داشتم وزیر کشور باید در صحن علنی مجلس حاضر شود و به دلیل ضعف نظارت خود که سبب چنین برداشتی از جانب نیروی انتظامی شده است، عذرخواهی کند.

* شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که چنین ماموریتی را به نیروی انتظامی واگذار نکرده بودیم یا چنین انتظاری را از نیروی انتظامی نداشته‌ایم. این یک علامت سوال ایجاد می‌کند که گشت ارشاد یک ایده شخصی بوده یا مبتنی بر ماموریتی بوده است که نهادهای رسمی نظام داده بودند. فعلا که شورای عالی انقلاب فرهنگی که نقطه‌ای بود که نیروی انتظامی از آن به عنوان پشتوانه ماموریت خود عمل می‌کرد، اعلام کرد چنین ماموریتی به نیروی انتظامی ندادیم. دستگاه قضایی هم گفته است که ارتباطی به آن ندارد.در واقع الان کسی مسئولیت این موضوع را برعهده نمی‌گیرد.

۱۴

سید مرتضی حسینی/ نماینده میانه در مجلس

* گشت ارشاد جزو اصول دین و قانون اساسی نیست که قابل نقد و بازنگری نباشد، آن اندازه که دشمنان نظام از وجود گشت ارشاد بهره برداری کردند، دلسوزان انقلاب بهره ای از آن نبردند. حضرت امام (ره) ۴۰ سال قبل در فرمان ۸ ماده ای خود فرمودند «احدی حق ندارد با مردم رفتار غیراسلامی داشته باشد.

۱۵

موسی غضنفرآبادی/ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

* پیشنهاد رئیس جمهوری درباره اصلاح روندهایی نظیر گشت ارشاد در جامعه محل بحث است؛ یکی از شیوه‌ها اجرای گشت ارشاد است، اما ممکن است شیوه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد؛ مثلاً برای کسانی‌که در ملأ عام کارهایی انجام می‌دهند و هنجارشکنی می‌کنند باید رویکردمان از اقدام فیزیکی به سمت چهره نگاری تغییر کند؛ در این صورت به فرد خاطی اعلام و او نیز از برخی از حقوق اجتماعی محروم می‌شود.

۱۶

علیرضا سلیمی نمین/ فعال اصولگرا

* نوع مواجهه پلیس امنیت اخلاقی به گونه ای بوده که نتیجه عکس داده است.

* در دوران هیجانات هرچه به طرف نهادهای مدنی برویم، طبیعتا جواب بهتری دریافت می کنیم.

۱۷

سعیدرضا عاملی/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

* بخش عظیم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به نهادهای تعلیم و تربیت است، صداوسیما، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و حوزه های علمیه است. باید شناخت جامعه را تقویت کنیم. نیروی انتظامی هم تذکر غیرحضوری را دارد، می تواند تذکر بدهد. ضرورتی ندارد که کلاس ارشادی برای کسانی که رعایت نمی کنند داشته باشد. گاهی اوقات چون دستگاه ها کوتاهی می کنند بار می آید روی دوش نیروی انتظامی و نیروی انتظامی مجبور می شود ورود پیدا کند.

۱۸

علیرضا پاک فطرت/ نماینده شیراز در مجلس

*فوت خانم ‎مهسا امینی، یکی از عواملی است که مردم به بهانه‌ی آن به خیابان‌ها آمدند. ‌دستگیری و به زور سوارکردن افراد در وَن‌ها با کلمه‌ی ارشاد در تضاد است و متاسفانه مأموران ‎گشت ارشاد برای جلوگیری از منکر،خودشان با بغل کردن ‎بانوان و به زور انداختن آنها داخل خودروهای وَن‌ مرتکب گناه می‌شوند

*دولت اصلا نباید به سیستم گشت ارشاد ورود پیدا کند و اساسا گشت ارشاد نباید بودجه بگیرد. این امر به معروف است و امر به معروف بایستی خودجوش باشد، خود مردم در میدان باشند، با زبان نرم و ملایم انجام شود و ۹۰ درصدش باید سیستم تشویقی باشد و ۱۰ درصد هم سیستم برخورد قانونی. برخورد قانونی هم منظور برخورد فیزیکی نیست چراکه این اصلا توهین به مردم است.

۱۹

زهره سادات لاجوردی/ نماینده تهران در مجلس

* اگر در قوانین ما در موضوع حجاب، نواقصی وجود دارد، باید این نواقص برطرف شود. از طرفی باید یک‌سری محرومیت‌های اجتماعی برای کسانی که مخالفت با قانون دارند، در نظر بگیرند، مثل خیلی از کشورهای دیگر، زیرا موضوع جدیدی نیست و شاید تنها این تنبیه، به سمتی برود که این محرومیت اجتماعی رقم بخورد و برخورد قضایی نباشد، یعنی به جای اینکه جرم باشد، تخلفی منظور شود که برای آن، محرومیت اجتماعی لحاظ شود و نیازی به برخورد قهری هم نباشد. البته در این رابطه نمی‌شود قطعی صحبت کرد، چون قانون خلاء دارد.

۲۰

مهدی ذاکریان/ استاد دانشگاه

*در مساله مرحومه مهسا امینی مسئولان گشت ارشاد و پلیس و دولت هیچ توضیح یا عذرخواهی قابل قبولی ارایه نکردند و همین موجب اعتراض‌های فراوان شد. گشت ارشاد از مدت‌ها قبل مورد انتقاد دانشگاهیان مستقل، مردم و افکار عمومی بود.

۲۱

سیدعلی خان محمدی/سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر

*بحث عفاف و حجاب در کشور یک مطالبه مردمی و عمومی است و به صورت کلی دارد تصمیماتی در ارتباط با عفاف و حجاب گرفته می شود و ان شاء الله در یک چهارچوب نوین تر، با استفاده از تکنولوژی هایی که در این زمینه هست و با فضایی که یک طرفه نباشد، انجام شود. اما گشت های امنیت اخلاقی و اجتماعی که برقرار بوده با دستور دادستانی و مرجع قضایی توسط فراجا انجام می شده و الآن مأموریتش تمام شده است.

۲۲

جلال رشیدی کوچی/ نماینده مردشت در مجلس

* اینکه دادستان کل کشور دستور دادند که گشت ارشاد جمع شود، یک اقدام قابل تحسین اما دیرهنگام است. ای کاش قبل از اینکه این اتفاقات بیافتد و در عمل مشاهده کنیم که برخی رفتارها و تصمیم‌ها چه قدر می‌تواند به جامعه و امنیت کشور و اعتماد مردم نسبت به نظام آسیب زند، در زمان و هنگام خودش تصمیم گرفته شود. آنچه دو سه هفته قبل درخصوص طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی شنیده‌ام این است که گشت ارشاد در آنجا محلی از اعراب نداشته و تصمیم بر اقدامات ایجابی است.

۲۳

حسین جلالی/ نماینده رفسنجان

*ما در خصوص عفاف و حجاب خلاء قانونی نداریم و هیچ‌گونه تغییری در این قانون ایجاد نشده، ممکن است روش اجرای آن تغییر کند زمانی با گشت ارشاد، زمانی توسط پلیس امنیت اخلاقی و گاهی ممکن است با ارشاد، مباحث معرفتی و شناختی اجرا شود و دست مجری قانون است. اینکه گفته می‌شود حساب افراد مسدود می‌شود هیچ طرحی بر مسدودشدن حساب‌ها نیست و کسی هم چنین موردی را پیشنهاد نداده است.

* در قانون جدید عفاف و حجاب، اصلا هیچ‌گونه مواجهه فیزیکی وجود ندارد و تقابلی صورت نمی‌گیرد. تذکر شفاهی هم داده نمی‌شود. هیچ برخورد و دستگیری هم صورت نمی‌گیرد. این کار از طریق مدیریت هوشمند انجام می‌شود.

۲۴

اردشیر مطهری/ نماینده گرمسار

* گشت ارشاد جمع نشده، شاید تاکتیکش عوض شده است و نیاز باشد با تدبیر و هنر دیگر، کار پیگیری شود.

۲۵

محمدحسین صفارهرندی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

*گشت ارشاد، موضوع نظام نیست. چون وسیله ای بوده است و سردار اشتری می گفت فقط هشت دستگاه ون برای این کار درنظر گرفته بودند تا نیروی انتظامی فقط در صحنه حضور داشته باشد و از زمانی تشخیص دادند که گشت ارشاد وسیله خوبی نیست و جنجال ایجاد می کند. در دنیای کنونی که فضای مجازی هم وجود دارد، گشت ارشاد در دستور کار نیست و باید به دنبال تدابیر جدیدی بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897907

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
  • موضع‌گیری وزیر بهداشت عراق درباره مجروحان در غزه
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • موضع‌گیری جدید عمار حکیم درباره غزه