Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:38:31 GMT

تحریم‌ها مانع از فعالیت هسته ای ایران نشد

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۴۸۸۵

تحریم‌ها مانع از فعالیت هسته ای ایران نشد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «شانی هرمزی» روز چهارشنبه در نخستین روز کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها به میزبانی دانشگاه الزهرا، با مقایسه دو رویکرد دولت‌های اوباما و ترامپ در اعمال تحریمها علیه ایران گفت: نوع تحریم‌های آمریکا که از سال ١٩٧٩ علیه ایران اعمال شد، جامع بود؛ نوع تحریم شورای امنیت که از سال ٢٠٠٦ علیه ایران وضع شد، هدفمند و نوع تحریم اتحادیه اروپا از سال ٢٠٠٧ محدود کننده تا جامع بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس بین الملل خاطرنشان کرد: البته از نظر عملی تحریم‌ها علیه ایران باهم تفاوت ندارد چون آثار تحریم کل جامعه را در برمیگیرد.
وی « اجبار»، «محدودیت و مهار» و «برچسب زنی» را سه هدف عمده تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: تحریم ها تا قبل برجام، ایران را به دست کشیدن از فعالیت‌های هسته ای اش مجبور نکرده است و جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته ای را حتی پس از برجام کنار نگذاشت. با این وجود تحریم‌ها در هدف دوم تا حدودی موفق بود چون فعالیت هسته ای محدود و پرهزینه شده است. این در حالی است که این تحریمها در هدف سوم یعنی برچسب زنی موفق‌تر بوده اند.
هرمزی با مقایسه راهبردهای دو دولت اوباما و ترامپ در اعمال تحریم علیه ایران گفت: ترامپ روی هدف «اجبار» تحریم اصرار دارد و تغییر کلیت رفتار هسته‌ای را می‌خواهد و اهداف استراتژیک مرکزی جمهوری اسلامی را نشانه رفته است، اما دولت اوباما انرژی هسته ای را از موضوع موشکی تفکیک کرد.
وی اضافه کرد: رویکرد اوباما اجماع سازی در اعمال تحریم‌ها و رویکرد ترامپ یکجانبه گرایی و اجبار در پیروی از تحریم ها بوده است. تفاوت دیگر اینکه سیاست های اوباما، تدریجی و سیاست ترامپ ناگهانی بوده است که نمونه بارز آن را در خروج از برجام شاهد هستیم.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: احتمال موفقیت تحریم‌ها به موضوع، نوع تحریم، تعداد تحریم کنندگان، انواع حکومت مورد تحریم، توانایی حکومت هدف در دور زدن تحریم ها و درنهایت به دریافت متقارن بستگی دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم اتحادیه اروپا شورای عالی امنیت ملی دونالد ترامپ باراک اوباما دانشگاه الزهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۴۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده «حق السکوت»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • (ویدئو) ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده «حق السکوت»
  • ببینید | ثبت اولین شهادت علیه ترامپ در پرونده حق السکوت
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین