Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلاشک مقدمه تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی، مجلس انقلابی کارآمد و جوان است که در طول سال‌های پس از انقلاب درگیر تاثیرپذیری از دوگانه‌های غیرواقعی سیاسی مانند چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- مهدی خطیب دماوندی؛* نزدیک به نه ماه از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ابلاغی مقام معظم رهبری می‌گذرد و تاکنون اقشار زیادی از مردم به تبیین و تشریح آن پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشجویان در دانشگاه‌ها، مسئولان در مراکز دولتی و غیردولتی و شبکه‌های مختلف رسانه‌ای مکررا به ضرورت و اهمیت این بیانیه به عنوان یک مانیفست فکری بلندمدت اشاره داشته اند.

برخی از نهاد‌های زیرمجموعه رهبری و تعداد اندکی از مراکز دولتی نیز سعی بر این داشته اند تا برای تحقق این شعار جامه عمل بپوشانند.

فارغ از سرفصل‌های ذکرشده در بیانیه گام دوم همچون عدالت خواهی و مبارزه با فساد، اقتصاد و ضرورت علم و پژوهش، محوریت کلی آن اشاره به بحث جوان‌گرایی دارد و به کارگیری جوانان در بخش‌های مدیریتی و تصمیم ساز را راه حل برون رفت کشور از مشکلات فعلی می‌داند.

نکته حائز اهمیت، ساختار سخت و نامنعطف دولتی است که به کارگیری نیرو‌های جوان را دچار مشکل کرده است. یک گام عقب‌تر، پیش از آنکه سازمان‌ها و ادارات بخواهند در جهت تحقق این شعار تلاشی نمایند، باید ابتدا به معنا و مفهوم جوان‌گرایی توجه ویژه‌ای نمود.

امروزه درحالی از اطلاق لفظ جوان‌گرایی صحبت به میان می‌آید که بسیاری از مسئولین اعتقاد چندانی به آن ندارند و صرفا در موج شعارگویی‌های مقطعی، از آن برای تطهیر وجهه خویش نزد جوانان استفاده می‌کنند.

به عقیده ما دانشجویان، جوان‌باوری مقدمه و لازمه‌ی جوان گرایی است و چنانچه فرهنگ جوان‌باوری و اعتماد به جوانان در درون سیستم جمهوری اسلامی ایران نهادینه نشود به کارگیری لفظ جوان‌گرایی صرفا در مقام شعار و وعده باقی می‌ماند.

اینکه در وضعیت کنونی، تزریق نیرو‌های جوان و متخصص به درون مراکز مدریتی و تصمیم ساز امری دشوار و دور از ذهن به شمار می‌رود، تقصیر مسئولان دولتی و قصور خود جوانان است.
بدین ترتیب، اگر دولت‌های قبلی کمی زودتر به فکر جایگزین کردن جوانان در مراکز مدریتی و تصمیم ساز می‌افتادند و از گذشته زمینه و بستر این کار را با تدوین لوایح و تاسیس مراکز مرتبط انجام می‌دادند امروز برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی مسیر هموارتری وجود داشت.

جوانان نیز در این امر قصور داشتند. اگر جنبش دانشجویی در طول این سال‌ها ذهن خودرا بیشتر معطوف به جوان گرایی در دولت و ساختار‌های حکومتی می‌نمود و از حاشیه‌ها پرهیز می‌کرد، امروز وضعیت اشتغال و رفاه جوانان به گونه دیگری رقم می‌خورد.

حال که تنها راه حل رفع مشکلات کشور در گرو به کارگیری نیرو‌های خوش فکر و جوان ایرانی است، باید با تلاش و همکاری دو جانبه میان جوانان و مسئولان مقدمات عملی کردن جوان‌گرایی فراهم شود.

یکی از این زمینه‌ها تغییر رویکرد مجلس فعلی توسط جوانان است. بلاشک مقدمه تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی، مجلس انقلابی کارآمد و جوان است که در طول سال‌های پس از انقلاب درگیر تاثیرپذیری از دوگانه‌های غیرواقعی سیاسی مانند چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا شده است.

این اتفاق چیزی جز تشکیل یک پوسته‌ی سخت و به ظاهر ناشکستنی را در داخل سیستم سیاسی کشور به دنبال ندارد و در اکثر انتخابات‌های کشور، داوطلبان را به دو جناح خاص و تعداد نفرات مشخصی محدود کرده است. تکرار خسته کننده‌ای که با القاء و نادرست و ناصحیح؛ برآن است تا در انتخاب افراد همواره ذهن ما را برای ادوار متوالی و چند شخصیت محدود خلاصه نماید. برای تغییر چنین وضعیتی، کشور نیازمند تغییر در نگرش‌ها و رویکرد هاست.

کم نیست تعداد مسئولانی که هنوز با بهانه‌هایی همچون بی تجربگی و نابلدی میدان عمل را از جوانان گرفته اند و آنان را از پذیرش مسئولیت‌های بزرگ منع می‌کنند.

این‌ها فراموش کرده اند که ابتدای انقلاب، میانگین سنی مسئولان در دستگاه‌های قضایی و دولتی و یا داخل مجلس شورای اسلامی از عدد ۲۰ تا ۳۰ سال تجاوز نمی‌کرد.

با تکیه بر چنین دیدگاهی، تا جوانی بخواهد وارد دستگاهی شود و به مرور زمان تجربه‌ای کسب نماید خودش دچار کهولت سن و ناتوانی خواهد شد و سیستم نظام جمهوری اسلامی دچار همان خطایی خواه شد که در این ۴۰ سال شده است.

عدم تزریق فکر جدید و خلاق نهایتا باعث یکرنگی و جمود در کشور خواهد شد و چنانچه مدیرانی به طور پیوسته و مداوم زمامدار امور شوند نتیجه‌ای جز استبداد رای و قدرت طلبی به دنبال نخواهد داشت.

از همین رو، انقلابی گری، کارآمدی و جوان‌گرایی به عنوان سه ضلع اصلی کلید مشکلات کشور مطرح گردیده است و جوانان باید با اتکاء به به همین شعار فعالیت هایشان را تداوم دهند.
در پایان با اطمینان می‌توان گفت: اگر مسئولان در دولت، دستگاه قضایی، مجلس شورای اسلامی و یا نهاد‌های زیرمجموعه مقام معظم رهبری خود قائل به ناتوانی و ناکارآمدی خویش و عوامل زیرمجموعه خود باشند و برای تغییر چنین وضعیتی اقدامی نکنند، مرتکب خیانتی نابخشودنی در حق جوانان خواهند شد و روزی باید پاسخگوی جوانی از دست رفته جوانان این کشور باشند.   * مهدی خطیب دماوندی- مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جوان گرایی اعتماد به جوانان بیانیه گام دوم انقلاب دولت جوان انقلابی مجلس انقلابی کارآمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۴۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند

محمدصالح جوکار ،رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، اظهار داشت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت‌اند و باید در دو حوزه قانونگذاری و نظارت به بهترین شکل عمل کنند. در واقع باید قوانینی وضع شود که مستقیما مشکلات و گرفتاری‌های مردم را رفع کند و در حوزه نظارت هم نمایندگان باید بر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند که قوانین را به درستی اجرا کنند. برای مثال در حوزه اقتصاد لازم است که همه نمایندگان تمام انرژی‌شان را بر رفع مشکلات معیشتی بگذارند زیرا اکنون بزرگ‌ترین مشکل مردم اقتصاد است

وی افزود: از سوی دیگر نمایندگان باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند تا دولت در مسیر درستی حرکت کند.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: نکته بعدی آن است که مجلس نباید تک‌بعدی باشد؛ به این معنا که نباید صرفا تمرکزش بر موضوعات فرهنگی یا سیاسی باشد و از اقتصاد غافل شود و البته بالعکس.

 جوکار اضافه کرد: در مجلس یازدهم محاسن زیادی وجود داشت که باید در مجلس دوازدهم این محاسن پررنگ‌تر و تقویت شود؛ از تخصص تا تعهد. نمایندگان ضمن اینکه باید تعهد کامل به نظام و مردم داشته باشند، باید اشراف کاملی به مسائل کلان کشور هم داشته باشند. نگاه مجلس دوازدهم باید کلان‌محور و راهبردی باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکسری از طرح‌های خوب در مجلس یازدهم مطرح شد اما به دلیل کمبود وقت به مجلس دوازدهم می‌رود که به هر حال نمایندگان بعدی باید آنها را به سرانجام برسانند. همچنین لازم است گام‌های مهمی در حوزه‌هایی مانند اشتغال و مسائلی که به طور مستقیم به زندگی مردم مرتبط است، برداشته شود.

دیگر خبرها

  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • پنجشنبه یا شنبه؛ کدامیک آخر هفته تعطیل می‌شود؟
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • علم الهدی: در بحث حجاب، اگر مردم بخواهند تماشاچی باشند و بگویند آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود! مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند/ مایه تأسف است که شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان