Web Analytics Made Easy - Statcounter

از دیرباز یکی از معضلات سیاسی و اجتماعی در پاکستان سوءاستفاده از وجهه دینی و مذهبی است که افراد در جایگاه های ویژه با استفاده از آن همواره سعی در بهره برداری از منافع خود از طریق فریب مردم داشته اند. ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ بین الملل پاکستان و هند نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ایخبرگزاری تسنیم،کاربرد ابزاری از دین یا به اصطلاح استفاده از «کارت مذهبی» در سیاست پاکستان همواره نوعی بد اخلاقی محسوب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقوله ای که در انتخابات اخیر پاکستان و همچنین آشوب های چند ماه قبل در اسلام آباد (اعتراضات جنبش  تحریک لبیک) به وضوح به چشم می خورد، اما آیا این همه تجربه نزدیک  و نه چندان دور تاکنون سبب شده است تا جامعه مذهبی پاکستان با آگاهی و هوشیاری دیگر تن به فریب خوردن و وقوع چنین رویدادهایی را ندهد؟

از طرفی به راستی پاکستان به عنوان الگویی از نظام اسلامی (اولین کشور به وجود آمده برای اجرای قوانین جمهوری اسلامی) که اصول و معیارهای آن از منابع دینی گرفته شده و قانون اساسی آن برپایه این موازین تصویب و تبیین شده است تا چه حد توانسته در مقابل کسانی که سوءاستفاده از دین می کنند را بگیرد؟

 مطابق قوانین کمیسیون انتخابات پاکستان هرگونه استفاده ابزاری از مفاهیم دینی به وسیله هر شخص نامزدی ممنوع بوده و هیچ نامزدی حق ندارد از دین و ارزش های دینی در انتخابات و دیگر عرصه های سیاسی به خصوص پس از ورود به مجلس استفاده ابزاری کند‌، اما تا به امروز کدام حزب سیاسی  چه در قبل و چه در بعد انتخابات توانسته از این مفاهیم در جهت منافع خود استفاده نکند؟

اعلام حمایت حزب نواز از اعتراضات قریب الوقوع فضل الرحمن علیه دولت پاکستانتلاش مجدد فضل الرحمن برای ساقط کردن دولت پاکستان

این ها سوالاتی است که عدم پاسخگویی به آن  تقریباطی 73 سال از تاسیس پاکستان همواره  سبب ایجاد چالش جدی برای کشور شده است.
 

 

برخی گروه ها و جناح های دینی در این کشور تصور می کنند به واسطه آن که مردم پاکستان به دین علاقه دارند و این کشور با شعار مقدس لااله الا الله تشکیل شده است، می توانند با این حربه همه را فریب دهند و از احساسات پاک جامعه بهره برداری کنند اما مردم بارها نشان داده اند که با وجود اینکه مردم گرایش های بالای مذهبی دارند اما به هیچ فردی اجازه نمی‌دهند به حریم دینی و مذهبی آنها تجاوز کند.

ماده 62 قانون پارلمان این کشور که نمایندگان پس از ورود به مجلس قسم می خورند نیز بر این موضوع تاکید دارد که نمایندگان باید در کنار امین و صادق بودن نسبت به مردم هرگز از کارت مذهبی خود در جهت منافع شخصی خود استفاده نکنند.

نمونه ای از این سو استفاده را می توان این روزها در فضای سیاسی داخلی پاکستان مشاهده کرد؛  جایی که «فضل الرحمان»  به عنوان رهبر جمعیت علمای اسلام که یک حزب سیاسی و دینی در کشور به شمار می رود سعی دارد با استفاده از کارت های مذهبی در اختیار همانند استفاده از مدارس دینی تحت رهبری خود از این جایگاه به نفع خود استفاده کند و تظاهرات میلیونی در 4 آبان ماه علیه دولت قانونی به راه اندازد.

اما غافل از اینکه احزاب و جماعات دینی مخالف دولت اسلام آباد برای رها شدن از زیر ذره بین بودن توسط دستگاه قضایی و پیگیری های پرونده های فساد اقتصادی خود راه سختی را برای فشار به دولت انتخاب کرده اند.

فشاری که به نظر نمی رسد عمران خان محبوب ترین چهره سیاسی این روزها را به راحتی دچار تنش و سردرگمی کند و از ابتدای مسیر حکومت داری کشور باز دارد.

یادداشت| پیروز میدان رقابت بین فضل الرحمان و عمران خان چه کسی خواهد بود؟عمران خان: انگلیسی‌ها با دسیسه بسیار نظام آموزشی پاکستان را نابود کردند

تجربه ثابت کرده است که آشوب سیاسی و هرگونه تظاهرات در پاکستان نه تنها به وجهه کشور لطمه وارد می کند و توجه رسانه های دشمن را در این شرایط به داخل معطوف می‌کند بلکه به دموکراسی با ثبات کنونی این کشور صدمه خواهد زد و در نتیجه موجب به تعویق افتادن پیشرفت اقتصادی نیز خواهد شد.

به نظر می رسد تنها راه خروج  از مشکلات اقتصادی امروزه در پاکستان نه صرف هزینه سنگین برای راه اندازی راهپیمایی ضد دولتی با اجتماع میلیونی است بلکه اجماع و مشارکت فکری سیاسی همه نهادهاو جناح‌های داخلی این کشور و پرهیز از سرگرم شدن بازی‌های داخلی جناحی و خارج از قاعده خواهد بود.

در پایان باید یادآور شد که برای جامعه پاکستانی اسلام، ملیت و جذبه وطن اهمیت زیادی دارد، همچنین هرگز نباید فراموش کرد که دین حریم مقدسی دارد و هیچ فردی چه زمامدار حکومت و چه در جبهه مخالف به اصطلاح اپوزیسیون حق ندارد از آن در یک کشور اسلامی در جهت منافع شخصی خود بهره برداری ابزاری کند.

یادداشت: حسین محمدی

انتهای پیام/.*

R1475/P/S8,91/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۵۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علما حافظان مرزهای دینی هستند

امام جمعه موقت بیرجند در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت روز معلم گفت: علما راستین کسانی هستندکه به میدان می‌آیند و تا پای جان با بیان و قلمشان از دین حفاظت می‌کنند و جامعه را نجات می‌دهد.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه علامه مطهری، نیز در آن شرایطی که تعریف‌های نادرست از دین می‌شد با بیان و قلمش دین را محافظت کرد و تمام کتاب هایش مورد تایید است گفت: معلمان و اساتید باید این شخصیت بزرگ را الگو خود قرار هند.

وی با اشاره به روز کارگر نیز گفت: هرکسی که اهل کار و تلاش باشد نتیجه آن را می‌بیند.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه امسال سال تولید و جهش تولید با مشارکت مردم است به نقش کارگران و کارفرمایان در این جهاد تاکید کرد.

حجت الاسلام نوفرستی در بخش دیگری از خطبه‌ها در خصوص وعده صادق نیز گفت: ایران با زدن موشک به اسرائیل توانست قدرت و جسارت اسلام و ایران را نشان دهد که با این اقدام شهامت در دل ملت‌ها ایجاد و قوت قلب مسلمانان شد.

وی افزود: در آینده خواهیم دید که مظلومان بیدار خواهند شد و به مقابله با مستکبران خواهند پرداخت.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به سفر رییس جمهور به پاکستان و گفت: سفر رئیس جمهور به پاکستان نیز اتفاق خوبی را رقم خواهد زد و حضور رییس جمهور در پاکستان نیز در مقابله تحرکات تروریست‌ها نقش موثری خواهد داشت.

وی درخصوص موضوع حجاب با بیان اینکه این روز‌ها اقداماتی توسط نیرو‌های انتظامی و قوه قضائیه صورت می‌گیرد، افزود: قطعا موضوع حجاب و ناهنجاری‌ها باید از سوی نیروی انتظامی دنبال شود و باید حتما باید در این موضوع دقت داشته باشند همانطور که رهبر انقلاب بیان کردند.

حجت الاسلام نوفرستی به نقش زن مسلمان و مومن در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان مسلمان با حجاب و عفت شان افتخارات زیادی کسب کردند و به دشمنان نشان دادند که با حجاب هم می‌شود به موفقیت‌های زیادی برسند.

در پایان مراسم نماز جمعه از ۳ کارگر به مناسبت هفته کار و کارگر و تعدادی از کارکنان نیروی انتظامی که در زمینه طرح نور فعالیت داشتند تقدیر و تشکر به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • علما حافظان مرزهای دینی هستند
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی