Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:27:39 GMT

هشدار مصر به کشورهای حوزه سد النهضه

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۶۳۴۳

هشدار مصر به کشورهای حوزه سد النهضه

وی امروز چهارشنبه در پارلمان مصر این سخنان را مطرح کرد، شکری این مرحله از بحران را به علت طولانی شدن مذاکرات و بی نتیجه بودن آن خطرناک دانست.

شکری افزود: اتیوپی بدون توافق با مصر و سودان در خصوص سد النهضه تصمیم گیری کرده و این امر از جانب ما غیر قابل قبول و نقض آشکار توافق نامه های بین المللی است.

وی با اشاره به حل نشدن بحران النهضه طی مذاکرات هفته های گذشته میان سه کشور مصر، سودان و اتیوپی تصریح کرد: ورود جامعه بین المللی و طرف چهارم به این بحران برای حل آن ضروری و مهم به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه مصر با اشاره به سخنان "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری این کشور در خصوص بحران یاد شده تصریح کرد: رییس جمهوری راه حل سیاسی این مساله را با تاکید بر حقوق آبی مصر، شراکت با سودان و اتیوپی، تامین امنیت ملی و حاکمیت هر سه کشور ارائه کرده است، اما مواضع اتیوپی در این باره متفاوت است.

"نیل آبی" نام رودخانه ای در اتیوپی است که از دریاچه "تونا" در این کشور سرچشمه می گیرد و طول آن به بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر می رسد. 

نیل آبی پس از گذر از مرزهای شمال غرب اتیوپی به سودان می ریزد، سپس در خارطوم پایتخت سودان به رود "نیل سفید" می پیوندد. 

دولت اتیوپی در ابتدای مسیر نیل آبی و برای تامین برق خود از طریق نیروگاه آبی، سد بزرگ "النهضه" را تاسیس کرده است، سدی که سهم آبی سودان و مصر و محیط زیست این دو کشور را با چالش جدی مواجه می کند.

مصر بارها اعلام کرده است امنیت ملی این کشور با اقدامات اتیوپی در خصوص سد النهضه به خطر می افتد و قاهره برای تامین امنیت ملی خود از هیچ اقدامی حتی اقدام نظامی دریغ نمی کند.

سودان نیز در این باره با توجه به نیاز خود برای تامین برق از طریق سد النهضه، مواضعی مغایر با موضع مصر اتخاذ کرده است.
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سودان سد النهضه مصر اتیوپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۶۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی برای یک نیمه کشور | بارش‌های سیل‌آسا و احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان‌ها

دریافت 7 MB

کد خبر 847141 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها سيل خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • هشدار: شرایط پسماند در استان ایلام مناسب نیست
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • هشدار نارنجی برای یک نیمه کشور | بارش‌های سیل‌آسا و احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان‌ها
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • جامائیکا نیز کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد