Web Analytics Made Easy - Statcounter

فلسفه نهاد هیات منصفه، همان تفکر حضور افکار عمومی در قضاوت است. هیات منصفه متشکل از افرادی از صنوف مختلف است و حضور آن‌ها تضمین یک دادرسی عادلانه و منصفانه تلقی می‌شود.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری دانشجو، قاضی سراج، رئیس سابق سازمان بازرسی و نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضاییه در تعیین اعضای هیات منصفه سراسر کشور اعلام کرد: «با تاکید آیت الله رئیسی جرایم سیاسی هم این هیات باید طبق قانون رسیدگی کند و علاوه بر جرایم مطبوعاتی، جرایم سیاسی را نیز هیات منصفه مطبوعات رسیدگی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در ادامه بخشی از واکنش ها را به این تصمیم می خوانید:

• عصر ایران: دستور رئیس قوه قضاییه برای ورود هیات منصفه به جرایم سیاسی یک اتفاق خوب و خوش‌یمن است که باید از آن استقبال کرد، هیات منصفه متشکل از افرادی از صنوف مختلف است و حضور آن‌ها تضمین یک دادرسی عادلانه و منصفانه تلقی می‌شود، اینگونه اقدامات در قوه قضائیه نشان دهنده توجه مقامات آن به رعایت و اجرای قوانینی است که می‌تواند موجب تحرک جنبش قانونگرایی در جامعه در تمام سطوح و قوا باشد. مشارکت مردم در آرای قضایی، می‌تواند به شفافیت کمک بیشتری کند.

 

• روزنامه آرمان: علی نجفی توانا، حقوقدان گفت: رسیدگی به جرم سیاسی از لحاظ تشریفات مربوط به حضور هیات منصفه با تاخیر مواجه بود، اما ظاهرا با رویکرد جدید آقای رئیسی حضور هیات منصفه به عنوان یکی از سازوکارهای ضروری رسیدگی به جرم نشانه‌ای از قانونگرایی دارد، این‌گونه اقدامات در قوه قضائیه نشان دهنده توجه مقامات آن به رعایت و اجرای قوانینی است که می‌تواند موجب تحرک جنبش قانونگرایی در جامعه در تمام سطوح و قوا باشد چراکه در کشور ما تاکنون بیشتر از آنکه خلأ قانونی یا ابهام در آن‌ها مشکل‌زا بوده باشد، عدم اجرای دقیق قوانین باعث چالش‌های متعدد شده است.

• خبرگزاری فارس: محمد علی پور مختار، نماینده مجلس با اشاره به اینکه در پی اقدام قوه قضائیه از این پس جرایم سیاسی در صلاحیت هیأت منصفه مطبوعات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، بیان کرد: بررسی جرایم سیاسی در هیأت منصفه مطبوعات قدم خوب و بزرگی از سوی رئیس قوه قضائیه است. وی ضمن بیان اینکه این موضوعی است که در قانون ذکر و تصریح شده است گفت: در این باره هیأت منصفه هم تشکیل شده است و این اقدام باعث می‌شود از سویی قانون اجرا و همچنین سمپاشی‌های منفی که در اجرا نشدن قانون افرادی القا می‌کنند رفع شود.

• خبرگزاری مهر: عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان: رسیدگی هیات منصفه مطبوعات به جرم‌های سیاسی علاوه بر جرایم مطبوعاتی، یک مطالبه جدی از سوی نخبگان سیاسی، حزبی و رسانه‌ای بود که از رئیس دستگاه قضا برای اجرایی شدن این مهم تشکر می‌کنیم، اگر رسیدگی هیات منصفه مطبوعات به جرم‌های سیاسی علاوه بر جرایم مطبوعاتی، به درستی اجرایی شود، باعث ایجاد همدلی و وحدت در درون کشور خواهد شد.

•جعفری ایمن آبادی، نماینده مجلس: دستور و تاکید آقای رئیسی بر الزام حضور هیئت منصفه در جلسات دادگاه برای تعیین مصادیقِ جرم سیاسی، بیانگر اصلاحات قضایی در جنبش قانون گرایی در اجرای دقیق قانون است!

منبع: خبرگزاری میزان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اعضای هیات منصفه قوه قضاییه قاضی سراج جرایم مطبوعاتی جرایم سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۹۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عجیب مدیرعامل تیک تاک به اقدام جو بایدن

لایحه‌ای که روز گذشته توسط مجلس سنا ایالات متحده به‌منظور «فیلترشدن یا فروش تیک تاک» تصویب شده بود، حالا با امضای «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، به یک قانون تبدیل شده است. بایدن مجموعه‌ای از لوایح را امضا کرده است که شامل «قانون حمایت از آمریکایی‌ها در برابر برنامه‌های کنترل‌شده توسط دشمنان خارجی» می‌شود و حالا Bytedance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را به فروش برساند یا با ممنوعیت آن روبرو شود. در واکنش به این موضوع، مدیرعامل تیک تاک ویدیویی را منتشر کرده که در آن می‌گوید «اطمینان داشته باشید که ما هیچ جا نمی‌رویم.»

به گزارش دیجیاتو، تیک‌تاک در بیانیه‌ای گفت که این قانون را در دادگاه به چالش خواهد کشید.

بیانیه تیک تاک در واکنش به امضای «جو بایدن»

در متن بیانیه این شرکت آمده است:

«معتقدیم که حقایق و قانون به نفع ماست و ما در نهایت پیروز خواهیم شد. واقعیت این است که ما میلیارد‌ها دلار برای ایمن نگه‌داشتن داده‌های کاربران ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پلتفرم خود را از نفوذ و دستکاری خارجی دور نگه داریم. این ممنوعیت هفت میلیون کسب‌و‌کار را ویران خواهد کرد و ۱۷۰ میلیون آمریکایی را سرکوب می‌کند.»

«شو زی چو»، مدیرعامل تیک تاک نیز با انتشار ویدیویی، از این قانون به‌عنوان «لحظه‌ای ناامیدکننده» برای شرکت یاد کرد و گفت:

«اشتباه نکنید. این یک ممنوعیت برای تیک تاک و یک ممنوعیت برای شما و صدای شماست. این قانون در واقع طعنه‌آمیز است، زیرا آزادی بیان در تیک تاک منعکس‌کننده همان ارزش‌های آمریکایی است که ایالات متحده را به نور امید آزادی تبدیل می‌کند.»

این قانون به Bytedance، شرکت مالک تیک‌تاک که در چین مستقر است، یک سال فرصت می‌دهد تا شبکه اجتماعی خود را به مالک جدیدی بفروشد. اگر شرکت چینی نتواند چنین کاری را انجام دهد، TikTok از حضور در استور‌های برنامه و سرویس‌های میزبانی وب ایالات متحده منع خواهد شد.

برخلاف تلاش‌های قبلی برای فروش یا ممنوعیت اجباری تیک تاک، «قانون محافظت از آمریکایی‌ها در برابر برنامه‌های کاربردی کنترل‌شده توسط دشمنان خارجی» از حمایت گسترده دو حزبی برخوردار بوده است و توانست با سرعت قابل توجهی در کنگره پیشرفت کند.

دیگر خبرها

  • واکنش متفاوت دستیار رئیسی به رفتارهای تند پلیسی با بی‌حجابی | فیلم
  • (ویدیو) عصبانیت تروریست‌های پاکستان از سفر رئیسی از زبان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • دادستان های استان گلستان جوانانی توانمند و انقلابی هستند
  • واکنش عجیب مدیرعامل تیک تاک به اقدام جو بایدن
  • اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ تاکید رهبر انقلاب بر حال خوب کارگران/افتتاح «اومااویا» با حضور رئیسی
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • جزییات جدید از پرونده مهسا امینی
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان