Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولیا میرلاشاری روز پنجشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۴ میلیارد ریال برای مجهز کردن ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی چابهار مورد نیاز است که از محل کمک‌های بلاعوض دولت و مشارکت بهره‌برداران هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در چابهار هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سیستم‌های نوین آبیاری را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرجهاد کشاورزی چابهار گفت: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام‌نویسی‌ کنند.

وی اظهار داشت:صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

میرلاشاری سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی چابهار را ۱۳هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی بیان کرد: سالیانه ۱۶۷هزار تن محصولات زراعی و باغی در شهرستان چابهار تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

۳۰۴۳**۳۲۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چابهار کشاورزی اقتصاد آبیاری نوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۲۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها

نادر علیزاده رییس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل، از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی ویکپارچه سازی حدود ۶۵ هزارهکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزار‌های استان‌های شمالی کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها خبر داد.

او افزود: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام وطرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

علیزاده، اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درحوزه بخش کشاورزی دراستان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

علیزاده گفت: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

او با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، افزود: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، گفت: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت وبرنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری