Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: حمله آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات استان گیلان در حال افزایش است و باعث ایجاد نگرانی در میان کشاورزان شده است.

 به گزارش ایسنا، محمد ابراهیم محمدی گفت: حمله آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات استان گیلان در حال افزایش است و باعث ایجاد نگرانی در میان کشاورزان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به افزایش این آفت به خصوص در شرق استان هشدارهای لازم در خصوص جهت کنترل و از بین بردن این آفت اعلام شده است.

محمدی با بیان اینکه آفت مگس میوه مدیترانه‏ ای آفتی مهم و دارای اهمیت اقتصادی بالاست که به بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی مختلف خسارت می‏زند، خاطرنشان کرد: مگس میوه مدیترانه‏ ای بسیار پلی فاژ بوده و بسته به ناحیه آب و هوایی میزبان های مختلفی برای آن شناخته شده است.

وی تصریح کرد: این آفت به درختان میوه سیب، زردآلو، آوکادو، انواع مرکبات، خرمالو، انجیر، گواوا، گلابی، هلو، شلیل، به، گردو، انجیر، انار، گوجه فرنگی و ... حمله می ‏کند.

مدیر حفظ نباتاب سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:خسارت مگس میوه مدیترانه ‏ای از زمان تغییر رنگ و رسیدن میوه‏ ها آغاز می ‏شود.

وی با بیان اینکه رفتار تغذیه‏ ای مگس میوه مدیترانه‏ ای در ایام روز متفاوت است، ادامه داد: تغذیه از میوه‏ ها اغلب در اوایل صبح و اواخر بعداز ظهر انجام می ‏شود.

محمدی افزود: محل تخم‏ گذاری به صورت نقاطی با رنگ متفاوت از رنگ زمینه روی میوه‏ های مورد حمله قابل مشاهده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه نسل‏ های اول آفت به هلو، زردآلو، سیب و گلابی و نسل‏ های بعدی به خرمالو و مرکبات حمله میکنند، گفت: طول دوره یک نسل این حشره بسته به شرایط آب و هوایی، از سه هفته تا سه ماه است.

وی افزود: زمستان گذرانی آفت در مناطق معتدل به صورت حشرات بالغ و یا شفیره در خاک است و در مناطق گرمسیری به صورت‏ های مختلف از تخم تا حشره‏ کامل است.

محمدی ادامه داد: مگس‏ های میوه عموما در سایبان درختان میزبان و یا مجاورت این درختان جفت‏ گیری می ‏کنند که بخش ‏های نیم‏سایه و خلاف جهت باد سایبان را انتخاب می‏ کنند بنابراین کشاورزان باید تله‏ های پروتئینی را در نزدیکی درختان میوه در بخش شرقی درخت نصب کنند.

وی قرنطینه را یکی از راه های کنترل این آفت عنوان کرد و گفت: جلوگیری از انتقال میوه‏ های آلوده به مناطقی که فاقد آلودگی است می‏تواند از انتشار آفت جلوگیری کند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آفت جهاد كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان از استقرار جوی پایدار تا اواسط هفته در استان خبر داد و گفت: طی این مدت غالبا آسمانی صاف تا نیمه ابری و در برخی نواحی ساحلی و جلگه ای پدیده مه طی ساعات شب تا صبح پیش بینی می شود

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده استقرار جوی پایدار تا اواسط هفته در منطقه است.

وی افزود: طی این مدت در استان گیلان، غالباً آسمانی صاف تا نیمه ابری و در برخی نواحی ساحلی و جلگه‌ای پدیده مه طی ساعات شب تا صبح پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: طی این مدت گاهی به سبب شکل‌گیری ناپایداری‌های موقتی و همرفتی افزایش ابر و رگبار ورعد و برق پراکنده در استان دور از انتظار نیست.

دادرس با بیان اینکه طی این مدت دریا برای فعالیت دریانوردی مناسب است، تصریح کرد: از سه شنبه بعدازظهر با نفوذ تدریجی سامانه ناپایدار شرایط برای افزایش ابر و مه آلود بودن هوا روند کاهش نسبی دما وزش باد موقتی شدید بعضی ساعات رگبار باران رعد و برق و احتمال تکرگ تا پایان هفته مهیا می‌باشد.

کد خبر 748205

دیگر خبرها

  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند