Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@17:02:02 GMT

آیا پلیس باید فقط قهرمان باشد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۵۶۰۶

آیا پلیس باید فقط قهرمان باشد؟

محمدعلی سجادی: وظیفه فیلمساز است که به واقعیت‌ها بپردازد «سراغ هیچ کس و هیچ شغل و هیچ شهری نمی‌شود رفت» این گلایه همیشگی اهالی سینما و تلویزیون است. بس که با هر سریال و فیلمی عده‌ای ناراحت شدند و اعتراض کردند به آنچه به نظرشان ارائه تصویر مخدوش از خودشان بود. از پرستارانی که بعد از فیلم «شوکران» به بهروز افخمی اعتراض کردند تا پلیس که برای «متری شیش و نیم» از سعید روستایی گلایه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایران، دیروز خبری درباره انتقاد به قول خبرگزاری‌ها صریح مدیرعامل «ناجی هنر» از این فیلم و البته سریال «بوی باران» منتشر شد. مجتبی رشوند مدیرعامل «ناجی هنر» می‌گوید هر دو فیلم در زمینه ارائه تصویر پلیس مشکلات زیادی داشته‌اند.

او درباره متری شیش‌و‌نیم گفت: «روایت این فیلم جوری پیش می‌رود که تا نیمه داستان قهرمان پلیس است و در نیمه دوم همان شخصیت ضدقهرمان می‌شود. نیروی انتظامی با فیلم مشکلی نداشت که نشود حلش کرد. اگر بخواهید از منظر نیروی انتظامی ببینید، فیلم چند خطای سیستماتیک داشت که پیام بدی را منتقل می‌کرد. مثلاً زجر دادن زن رضا مرادی وقتی سگ می‌آید سراغش را ما نمی‌دیدیم بهتر بود. یا نباید بد شدن حال بچه‌ها را در همان پلان می‌دیدیم. ما در آن صحنه‌ها کنار خانه رضا مرادی استرس و عذاب یک زن و بچه را از حضور پلیس می‌بینیم که تصویر همه بچه‌ها را درباره پلیس بهم می‌زند.»

او به تصویری که از رفتار پلیس با مجرمان در این فیلم نشان داده می‌شود انتقاد دارد و می‌گوید رفتار‌هایی مثل هول دادن مجرم به سمت دستگاه بادی اسکنر منع قانونی دارد و انجام نمی‌شود. «بوی باران» هم به نظر رشوند پلیس را کم هوش نشان داده و پلیس اینچنینی، به‌نفع هیچ کس نیست.

پیش از این هم انتقاداتی از این دست را شنیده بودیم. قضات، وکلا و پزشکان از مشاغلی هستند که اصولاً فیلم و سریال ساختن درباره آن‌ها بدون حاشیه نمی‌ماند و پلیس البته ماجرایش پیچیده‌تر و سخت‌تر است.

کارگردان‌هایی که سابقه ساخت فیلم و سریال‌های پلیسی را دارند خاطرات و گله‌های زیادی از این مسأله دارند. محمدعلی سجادی کارگردانی است که او را با فیلمی، چون «مخمصه» می‌شناسیم. فیلمی درباره پلیسی که درگیر سرقت‌هایی غیرمتعارف می‌شود.

او معتقد است که دلیل سخت بودن ساخت فیلم درباره پلیس یا مشاغل دیگر این است که براساس آنچه در فرهنگ ماست همه چیز یا سیاه است یا سفید. یا آدم خوب داریم یا بد. او می‌گوید: «در دهه ۶۰ و ۷۰ این نگاه وجود داشت (و هنوز هم دارد) که پلیس احتمالاً پاک و معصوم است یا باید باشد و برای «رمز» مجبور شدم سرهنگی را قانع کنم که پلیس هم انسان است و ممکن است دروغ بگوید و قهرمان باشد یا نباشد. آن «باشد» جای آنچه هست را آنقدر گرفت که این فاصله بین واقعیت و آرمان‌های عقیدتی به اینجا رسید که گاه هیچ نسبتی با هم ندارند. ما مبارزه سختی داشتیم برای اینکه سعی کنیم به واقعیت‌هایی که وجود دارد بپردازیم. البته در فیلم «مخمصه» با این رویکرد کمی منتقدانه با ناجی هنر هم نظر بودیم، ولی برای آن فیلم و نشان دادن واقعیت‌ها هم خیلی جنگیدم تا مثلاً یکی از شخصیت‌های پلیس را در خیانت همدستی با دزد‌ها نشان بدهیم.»

او از قالبی صحبت می‌کند که اصرار دارند همه چیز در آن قرار بگیرد: «الگویی درست می‌کنند و اصرار دارند همه آدم‌ها را در آن قالب و الگو بگذارند به همین دلیل است که مردم قهرمان‌های پلیس را که در فیلم و سریال‌ها به تصویر کشیده می‌شود دوست ندارند.»

او می‌گوید رشوند حق دارد از منظر پست اداری اش انتقاد کند، اما از جهتی هم حق ساخت فیلم را متعلق به هم‌صنفانش می‌داند: «او می‌تواند از موضع اداری و مسئولیت خودش برخورد کند، اما نباید بگوید چرا نویسنده و کارگردانی به موضوعی به این شکل نگاه کرده است. هرکسی در حوزه هنر حق دارد به هر پدیده‌ای هر طور که می‌خواهد نگاه کند.»

مدیرعامل ناجی هنر گفته که با معصوم نشان دادن پلیس مخالف است، اما سجادی می‌گوید فیلمنامه‌هایی که به ناجی هنر ارائه می‌شوند تا تأیید شوند دچار ممیزی‌های اینچنینی می‌شوند: «مثلاً می‌گویند چرا پلیس بددهن است؟ چرا همسرش می‌خواهد از او جدا شود؟ چرا رشوه می‌گیرد؟ اما این کار برعکس دارد جواب می‌دهد.»

البته به‌گفته سجادی این فقط پلیس نیست که از تصویرش در سینما و تلویزیون شکایت دارد و هیچ صنفی اجازه نمی‌دهد مورد نقد قرار بگیرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پلیس سینمای ایران متری شیش و نیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ادی هال، قهرمان پیشین مسابقات قوی‌ترین مردان جهان، رکورد قبلی سنگین‌ترین مشت تاریخ را شکست و آن را به نام خود ثبت کرد.

به گزارش تسنیم، تا پیش از این رکورد سنگین‌ترین مشت در اختیار الکس پریرا، قهرمان برزیلی دسته میان وزن مبارزات آزاد بود که مشت او 191 هزار و 796 واحد PI قدرت داشت (واحد قراردادی تعیین شده از سوی مؤسسه عملکرد UFC برای سنجش میزان قدرت ضربات مشت) و پیشتر از او هم فرانسیس انگانو مبارز کامرونی UFC با مشتی به قدرت 129 هزار و 161 واحد رکورددار بود که در زمان ثبت آن رکورد در سال 2017، دانا وایت، رئیس مسابقات UFC قدرت مشت او معادل 96 اسب بخار یا هم اندازه نیروی وارد شده از فرود یک چکش 5 کیلویی از بالای سر انسان دانست.

ادی هال بریتانیایی اکنون رکوردی جدید را به ثبت رسانده و مشتی به دستگاه مخصوص سنجش قدرت ضربات وارد کرد که 208 هزار و 901 واحد PI قدرت داشت. او در روزهایی موفق به ثبت رکوردی جدید برای سنگین‌ترین مشت تاریخ شد که در حال آماده کرده خود برای یک مبارزه 4 جانبه MMA در قطر است. هال 36 ساله سال 2022 برای مدت کوتاهی وارد عرصه بوکس شد اما پس از مغلوب شدن برابر هفتور بیورنسن 35 ساله در یک مبارزه نمایشی، به مبارزات UFC رو آورد و در کنار تام آسپینال، قهرمان سنگین وزن این رشته شروع به تمرین کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899855

دیگر خبرها

  • آقای گل پرسپولیس و پیش‌بینی جالب تیم قهرمان!
  • تونل افتخار بازیکنان تورینو برای اینتر، قهرمان سری‌آ در فصل 2023/24 / فیلم
  • تیم مرغملک قهرمان مسابقات مینی فوتبال جام پرچم
  • جو کول پیش‌بینی می‌کند؛ از قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تا قهرمان یورو و برنده توپ طلا
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل شد
  • گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در فرخ شهر
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل
  • دختران تنیسور ایران قهرمان غرب آسیا شدند
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد!
  • راهپیمایی حمایت از غزه قهرمان در مازندران