Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:42:15 GMT

هزینه بالا عامل استقبال اندک از آموزش مهارتی است

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۵۷۸۱

هزینه بالا عامل استقبال اندک از آموزش مهارتی است

محمدحسین امید روز پنجشنبه در  نشست خبری با خبرنگاران همدان بیان کرد: خالی ماندن ظرفیت دانشگاه متعلق به همه زیر نظام ها است و طبق آخرین آمار شمار دانشجویان از پنج میلیون در سال ۹۴ به ۳.۵ میلیون در سال جاری رسیده است.

وی اضافه کرد: با این وجود کاهش دانشجو در برخی از دانشگاه های شهریه بگیر بیشتر از بقیه بوده و هم اینک ۷۵ درصد ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی خالی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس دانشگاه علمی و کاربری خواستار حمایت دولت از آموزش های مهارتی پر هزینه شد و اظهار داشت: اگر مشکل حل شود برای تکمیل ظرفیت در همه استان ها برنامه داریم و چون رقیب نداریم می توانیم این مشکل را با شتاب رفع کنیم. 

امید با بیان اینکه این دانشگاه با هیچ دستگاهی موازی کاری نمی کند تاکید کرد: دیگر دانشگاه ها رشته هایی که مختص علمی کاربردی است را بر خلاف قانون ارائه می دهند در حالیکه بر اساس قانون این دانشگاه یک مرکز علمی مهارتی است که برای آموزش مهارت های خاص راه اندازی شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مرکز علمی حق ارائه دوره ها و رشته های مختص این مرکز را ندارد گفت: برخی زیر نظام ها بدون مجوز دوره مهارتی برگزار می کنند در حالیکه این رشته ها مختص علمی کاربردی بوده و باید در محیط کار ارائه شوند.

رییس دانشگاه علمی و کاربری اظهار داشت: برای اولین بار دانشگاه علمی کابردی دارای اساسنامه مصوب شورای گسترش شده و این وضعیت به کار این مرکز سر و سامان داده است.

امید افزود: سهم زیادی از ظرفیت این دانشگاه متعلق به شاغلان دستگاه ها بود که تنها برای دریافت مدرک با هدف ارتقای جایگاه و تبدیل وضعیت در این مراکز مشغول به تحصیل می شدند.

وی اضافه کرد: با گذر زمان سهمیه شاغلان از صندلی های دانشگاه علمی کاربردی کاهش یافته و هم اینک به کمتر از هشت درصد از مجموع دانشجویان رسیده است هر چند قبولی ها بر اساس سوابق تحصیلی است. 

رییس دانشگاه علمی و کاربری با بیان اینکه دانشگاه به سمت مسیر واقعی هدایت شده است اظهار داشت: به کارکنان پیشنهاد  می شود در دوره های پودمانی شرکت کنند هر چند برای حضور آنها در دیگر مقاطع و دوره ها مانعی وجود ندارد.

امید، درباره اعتبار مدرک این دانشگاه توضیح داد: برخی واحدها با توجه به توجه نکردن به مسایل کیفی و پرداختن به کمیت از روند فعالیت مراکز علمی کاربردی ناراضی بودند بنابراین به روند همکاری با واحدهایی که کیفیت پایین آموزشی دارند خاتمه دادیم.

وی اضافه کرد: نگاه مسئولان دستگاه ها به دانش آموختگان علمی کاربردی تغییر کرده و نسبت به دانش آموختگان این مراکز مخالفتی نمی کنند هر چند برخی دستگاه ها تردید داشتند که نسبت به رفع شبهه آنها حتی با دریافت رای دیوان عدالت اقدام شد.

رییس دانشگاه علمی و کاربری بیان کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده در روند جذب مقطع کارشناسی ارشد و نداشتن آمادگی از سوی مرکز علمی کاربردی، جذب در این مقطع متوقف شد و با بازنگری دوره ها هم اینک به صورت محدود در رشته های خاص و پروژه محور پذیرش صورت می گیرد.

امید با بیان اینکه دانشجو را برای اجرای پروژه جذب می کنیم توضیح داد: قبل از پذیرش دانشجو طرح پژوهشی مشخص و استاد معین می شود که در این راستا مبنا و محور جذب دانشجو، طرح و پروژه است.

وی اضافه کرد: وضعیت دانشگاه علمی کاربردی از نظر مدرس خوب است به گونه ای که طبق برنامه ششم توسعه کشور باید به ازای هر ۲۲ دانشجو یک استاد باشد و هم اینک در این دانشگاه به ازای ۱۰ دانشجو یک استاد وجود دارد که این وضعیت حق انتخاب را برای دانشجو راحت تر می کند.

رییس دانشگاه علمی و کاربری گفت: امسال برای اولین بار مراکز علمی کاربردی و مدرسان سطح بندی شدند و مدرسی که تبحر و توانمندی بیشتری دارد امکان ادامه همکاری با او نیز بیشتر است.

امید میزان پرداختی به یک مدرس با ۲۰ سال سابقه با فرد یک سال سابقه را یکسان دانست و افزود: از این پس مدرسان دانشگاه علمی کاربردی بر اساس میزان توانمندی و سابقه در تدریس و تبحر حقوق دریافت می کنند.

وی ادامه داد: مدرسانی که فرایند پذرش و جذب آنها طی نشده بود، دوباره ارزیابی شدند که برخی شرایط لازم را احراز نکردند با این وجود فرصت دارند در فراخوان آبان و آذر شرکت کنند چرا که در دانشگاه به روی مدرسان باز است. 

رییس دانشگاه علمی و کاربری اجرای سیاست ماموریت گرایی را از دیگر اولویت ها دانست و اظهار داشت: در این راستا کد رشته ها از ۱۲ هزار در سال ۹۴ به پنج هزار و ۵۰۰ در سال ۹۸ رسید و در سال آینده احتمال تغییری جزیی نیز در این زمینه وجود دارد.

امید با عنوان اینکه رشته های علمی و کاربردی نامتناسب با نیاز بازار حذف شدند مثال زد: ۱۰۰ رشته علمی کاربردی کمتر ۱۰۰ متقاضی داشت که این رشته ها خود به خود حذف شدند. 

۷۵۲۶/۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدحسین امید همدان مهارت اموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۵۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

عکاس: علیرضا میرزایی

دیگر خبرها

  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش