Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، در گفت‌وگویی اختصاصی با تی‌آرتی که روز جمعه منتشر شده است، گفت: ما همیشه آماده مذاکره درباره تمامی مسائل با عربستان سعودی بوده‌ایم. عربستان همسایه ماست و قرار است تا ابد در کنار یکدیگر بمانیم. ما چاره‌ای جز گفت‌وگو با یکدیگر نداریم. ما می‌توانیم مستقیم یا از طریق میانجی‌گری با عربستان مذاکره کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هرگز میانجی‌گری را رد نمی‌کنیم.

او افزود: ما هیمشه آماده مذاکره مستقیم با عربستان سعودی بوده‌ایم. رئیس‌جمهور حسن روحانی در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست از هر هشت کشور خاورمیانه برای پیوستن به طرح ائتلاف امید این مسئله را نشان داد. امیدواریم که این طرح ادامه یابد و با همسایگانمان بر سر این مسئله گفت‌وگو کنیم.

ظریف درباره سوریه گفت: شش سال پیش که من وزیر امور خارجه شدم، در ساحل رودخانه ایست با وزیر امور خارجه پیشین ترکیه، احمد داووداوغلو قدم زدم و طرحی را برای صلح ارائه کردم. من در طرحم خواهان آتش‌بس فوری، برقراری مذاکرات داخلی در سوریه و انتخابات شدم. حال نیز معتقدم به مذاکرات داخلی در سوریه و قانون اساسی در سوریه نیاز است. ما باید برای انتخابات آتی سوریه که در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود آماده شویم. به نظر من در وهله اول تبیین قانون اساسی سوریه حائز اهمیت است.

او در ادامه گفت: ما باید سعی کنیم که تنش‌ها را کاهش دهیم. ما با این که خواسته ترکیه مبنی بر برقراری امنیت را می‌پذیریم، باور داریم که امنیت با هجوم به سوریه حاصل نخواهد شد. گزینه‌های بهتری همانند توافق آدانا برای ترکیه وجود دارد. ما می‌توانیم کمک کنیم که دولت سوریه و ترکیه گردهم بیایند تا نیروهایشان بتوانند از مرزهایشان دفاع کنند. این گزینه بهتری برای ترکیه است.

وزیر امور خارجه با انتقاد از عدم پایبندی اروپا به توافقات هسته‌ایش گفت: از نظر من ایران می‌تواند بدون توافق هسته‌ای سر کند اما آیا اروپا نیز می‌تواند با این ادراک که شریک قابل اعتمادی در توافق نیست، سر کند؛ چراکه تمامی توافقاتی که قرار است با اروپا حاصل شود باید با آمریکا نیز عقد گردد؟ دولت آمریکا سایر جهان را مجبور کرده است که زورگویی‌های این کشور را بپذیرند. آیا اروپایی‌ها می‌توانند بپذیرند که سایر کشورها نیازی به عقد قرارداد با اروپا ندارند؟ چون کشورها اگر با آمریکا به توافق برسند، اروپا نیز تنها از توافق حاصله پیروی خواهد کرد. آمریکا هر کاری انجام دهد، اروپا توانایی تغییر آن را نخواهد داشت.

او در ادامه اظهار کرد: اگر منافع ملی کسی در حفظ توافق هسته‌ای باشد، آن شخص قطعا اروپا است و باید نشان دهد شریکی مستقل از آمریکا در توافقات بین‌المللی است.

محمدجواد ظریف همچنین با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا گفت: آمریکا تحریم‌های سنگینی را علیه مردم ایران اعمال کرده است. ما اعمال تحریم‌ها را اعلان جنگ می‌دانیم. آمریکا جنگی را علیه ایران آغاز کرد. از فشار حداکثری همان تروریسم اقتصادی تعبیر می‌شود.

او تصریح کرد: وزیر امور خارجه، پمپئو، صریحا اعلام کرد که اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند، باید از آمریکا پیروی کند. این جمله حتی تیتر پایگاه «نیوزویک» هم شد. حال شما در هر کتاب حقوقی که می‌خواهید، به دنبال معنای تروریسم بگردید یا حتی در گوگل جست‌وجو کنید. معنایش در همه جا می‌شود استفاده از زورگویی یا اعمال ستم علیه شهروندان عادی برای دستیابی به اهداف سیاسی. همین که پمپئو گفته ایران برای غذا خوردن مردمش باید سیاست‌هایش را تغییر دهد، زورگویی محسوب می‌شود. این کار آمریکا اجبار و زورگویی علیه شهروندان عادی برای تغییر یک سیاست است. این معنای تروریسم است. حال چون این تروریسم شامل گرسنگی دادن می‌شود، جنایت جنگی نیز محسوب شده و وزیر امور خارجه پمپئو باید وکیل خوبی را برای خودش استخدام کند!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان زنجان درحمایت از خیرش دانشجویان آمریکا برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاهیان دانشگاه‌های استان زنجان در اعلام همبستگی با دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین ظهر دوشنبه در محوطه دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان برگزار شد.

در این تجمع که با حضور اساتید. دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان برگزار شد، حاضرین شعارهای در محکومیت اقدامات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا و دولت غربی از این جنایت سر دادند، همچنین شرکت کنندگان در این تجمع برخورد با دانشجویان و اساتید حامی فلسطین را در آمریکا محکوم کردند.

در تجمع دانشگاهیان زنجانی طوماری در دفاع از مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل و حمایت از جنبش دانشگاهیان آمریکا به امضا رسید.

رئیس دانشگاه زنجان در این تجمع با اشاره به وضعیت حال حاضر مردم غزه و جنایت‌های رژیم اسرائیل در این منطقه، گفت: آنچه امروز جهان شاهد آن است جنایات رژیم اسرائیل در حق بشریت است و این حالی است که مجامع و دولت های مدعی حقوق بشر در مقابل این جنایات عکس‌العمل خاصی نشان نمی‌دهند.

جلال بازرگان، با اشاره به خیزش جامعه دانشگاهیان در دنیا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی، افزود: امروز آمریکا و اسرائیل در بدترین شرایط در نزد افکار عمومی قرار دارند به طوری که دیگر امپراطوری و سانسور رسانه‌ای هم مانع از آگاهی جهانیان نسبت به جنایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست.

عضو هیأت علمی گروه حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در این تجمع با اشاره به تاریخچه اشغال فلسطین به دست اسرائیل و در ادامه شکل‌گیری جنبش‌های ازادی خواهی در فلسطین، گفت: نگاه‌ها به فلسطین و جنبش‌های مقاومت ملت فلسطین امروز وارد فضای جدیدی شده و مقاومت ملت فلسطین و در چند ماه اخیر عملیات طوفان الاقصی سرنوشت منطقه را دگرگون کرد.

فرشید جعفری با بیان اینکه امروز شاهد برهم خوردن معادلات در خصوص مسئله فلسطین و نمایان شدن چهره وحشی و غاصب رژیم کودک کش اسرائیل هستیم، افزود: جهانیان امروز بیش از گذشته به حقانیت آرمان فلسطین پی برده و ملت‌ها و جنبش‌های آزادی خواه جهان حامی مردم فلسطین هستند.

وی ادامه داد: بنا به اصول حقوق بین‌المللی اقدامات و رفتارهای رژیم صهیونیستی نسل کشی و جنایت‌های جنگی است و با این وجود آمریکا و تمام قدرت‌های اروپایی پشت این رژیم وحشی قرار گرفته‌اند و این البته ماهیت واقعی اندیشه لیبرال دموکراسی غربی را آشکار کرده است.

جعفری با بیان اینکه امروز در نقاط مختلف آمریکا شاهد خیزش جامعه نخبه و دانشگاهی در حمایت از غزه هستیم، گفت: اضلاع قدرت آمریکا یکی پس از دیگری رو به افول رفته و خیزش دانشگاهیان مقدمه فرو ریختن مؤلفه‌های فکر و اندیشه آمریکایی است و این روند جهان را وارد عرصه متفاوت‌تر از گذشته می کند.

کد خبر 6092209

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • تشکل یافتگی دانشجویان یک ویژگی خاص در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا است
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • تجمع دانشگاهیان زنجان درحمایت از خیرش دانشجویان آمریکا برگزار شد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا