Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-06@23:30:32 GMT

افت چشمگیر فرزندآوری در ژاپن

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۶۱۰۱

براساس داده‌های آماری دولت ژاپن که در هفت ماه نخست سال جاری میلادی (۲۰۱۹) شدیدترین افت زاد و ولد را طی ۳۰ سال اخیر در این کشور نشان می‌دهد، بحران باروری ژاپن رو به وخامت است. ناطقان: آمارهایی از وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن نشان می‌دهد که میزان تولدها از ژانویه تا ژوئیه سال جاری نسبت به سال گذشته‌ی این کشور با کاهش شمار زنان در سن باروری و افزایش زنانی که فرزندآوری را به تاخیر انداخته یا خودخواسته هرگز صاحب فرزند نمی‌شوند، ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد کاهش یافته است.

در این دوره تعداد کل تولدها ۵۱۸ هزار و ۵۹۰ مورد بوده است. برای کل سال ۲۰۱۸ میلادی، آمار رسمی تولد ۹۱۸ هزار و ۳۹۷ مورد بوده است. این ارقام نوزادان خارجی متولد شده در ژاپن و هم‌چنین نوزادان ژاپنی متولد شده در خارج از این کشور را محاسبه نکرده است.

سخنگوی مؤسسه ملی جمعیت و تحقیقات تأمین اجتماعی ژاپن در این ارتباط اظهار داشته که کاهش زاد و ولد در این کشور سریع‌تر از آن چه در پیش‌بینی‌های رسمی برآورد شده بود، اتفاق می‌افتد.

میزان تولد در ژاپن از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۵ میلادی به رکورد پایین ۱.۲۶ کودک برای هر زن رسید اما پس از آن به نظر می‌رسید در مسیر بهبودی قرار گرفته بود که براساس آمارهای دولت دوباره در سال ۲۰۱۶ میلادی سقوط کرد. تا سال ۲۰۱۸ میلادی این میزان ۱.۴۲ بود.

برای حفظ جمعیت پایدار، کشورها به میزان باروری ۲.۱ کودک در هر زن نیاز دارند. سال گذشته این میزان در ایالات متحده آمریکا ۱.۷۲ بود اما در کره جنوبی تنها ۰.۹۸  یا کمتر از یک نوزاد در هر زن بوده که از زمان شروع ثبت سوابق میزان باروری در این کشور به پایین ترین حد خود رسیده است.

مقامات ژاپن بر این باورند که بحران تولد در ژاپن به دلیل کاهش شمار زنان در سن باروری است. بر اساس تحلیل‌های دولت، زنان هم‌چنین  فرزندآوری خود را به تأخیر می‌اندازند، به طوری که میانگین سنی یک مادر هنگام تولد اولین فرزندش از ۲۵.۶ در سال ۱۹۷۰ میلادی به ۳۰.۷ در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش یافته است.

یکی دیگر از دلایل کاهش میزان تولد در ژاپن سقوط آمار ازدواج است. براساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان ازدواج در هر ۱۰۰۰ عضو جمعیت ۴.۷ مورد بوده که در مقایسه با ۱۰ مورد در دهه ۱۹۷۰ میلادی کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت کسانی که هرگز تا سن ۵۰ سالگی ازدواج نکرده‌اند، برای آقایان به ۲۳ درصد و برای زنان به ۱۴ درصد رسیده است که بالاترین میزان آن‌ها تاکنون به شمار می‌رود.

مسئله میزان تولد در ژاپن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا جمعیت آن به سرعت در حال پیر شدن است. ژاپن یک کشور "فوق پیر" به حساب می‌آید، به این معنی که ۲۸ درصد از جمعیت آن بالای ۶۵ سال سن دارند و براساس آمارهای دولت، نیروی کار در آن به شدت رو به کاهش است.

کاهش میزان تولد هم‌چنین بر کل جمعیت این کشور اثرگذار است، به طوری که جمعیت حدود ۱۲۶ میلیون نفری ژاپن در سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به سال گذشته  آن ۲۶۰ هزار نفر کاهش داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۶۵ میلادی جمعیت این کشور تاحدود ۸۸ میلیون نفر کاهش داشته باشد.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، دولت ژاپن برای مقابله با این روندها، میزان باروری ۱.۸ را تعیین کرده است. این کشور با افزایش مراکز مراقبت های روزانه از فرزندان برای والدین شاغل و افزایش مرخصی‌های والدین سعی در افزایش  میزان تولد دارد. منبع: ایسنا برچسب ها: افت چشمگیر ، فرزند آوری ، ژاپن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: افت چشمگیر فرزند آوری ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۶۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!

به گزارش جماران؛ به نقل از نشریه تایم، رییس جمهوری آمریکا؛ جو بایدن در یک سخنرانی تازه، ژاپن و هند را کشورهای «بیگانه هراس» خواند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند و این دو کشور را با چین و روسیه در یک ردیف قرار داد.

این اظهارات، در یک رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی، تنها سه هفته پس از آن بیان می‌شود که کاخ سفید میزبان فومیو کیشیدا؛ نخست وزیر ژاپن برای یک دیدار رسمی در ایالات متحده بود که طی آن دو رهبر آنچه را که بایدن «اتحاد ناگسستنی»، به ویژه در مورد امنیت جهانی خواند، جشن گرفتند. علاوه بر این؛ کاخ سفید تابستان گذشته از نارندا مودی؛ نخست وزیر هند در یک سفر دولتی به آمریکا، استقبال کرد.

گفتنی است؛ ژاپن مهم‌ترین متحد ایالات متحده در شرق آسیا است و هند، یکی از پیشروترین اقتصادهای جهان و یک شریک حیاتی در هند و اقیانوس آرام برای ایالات متحده به حساب می‌آید.

بایدن در این سخنرانی گفت: انتخابات آتی ایالات متحده  برای «آزادی، آمریکا و دموکراسی» است و اقتصاد این کشور به خاطر وجود شما و بسیاری دیگر در حال رونق است و دلیل آن به این خاطر است که ما از مهاجران استقبال می‌کنیم.

بادین در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: چرا چین از نظر اقتصادی به شدت در حال توقف است؟ چرا ژاپن مشکل دارد؟ چرا روسیه؟ و چرا هند آنگونه که باید به توسعه نمی‌رسد؟ چراکه آن‌ها بیگانه هراس هستند. آن‌ها مهاجران را نمی‌خواهند. اما مهاجران کسانی هستند که ما را قوی می‌کنند و ما هجوم کارگرانی را داریم که می‌خواهند این‌جا باشند و به ما کمک کنند.

گاف بایدن

این در حالی است که هنوز هیچ واکنشی نه از سوی دولت ژاپن و نه از سوی دولت هند اعلام نشده است. با این حال، جان کربی؛ سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در رابطه با صحبت‌های بایدن در مورد متحدان آسیایی آمریکا گفت: «بایدن در مورد موضع ایالات متحده در قبال مهاجرت صحبت‌های گسترده‌ای کرده است و متحدان و شرکای ما به خوبی می‌دانند که بایدن چگونه برای آن‌ها ارزش قائل است. دوستی، همکاری و توانایی آن‌ها در طیف وسیعی از موضوعات و نه فقط مربوط به امنی، برای آمریکا مهم است. آن‌ها می‌دانند که بایدن تا چه اندازه به ایده اتحاد و مشارکت با متحدان ارزش می‌دهد.»

ژاپن

گفتنی است؛ ژاپن به مشکلات کاهش جمعیت خود اذعان کرده است و بر اساس داده‌های منتشر شده در ماه فوریه، تعداد نوزادان متولد شده در این کشور در سال 2023 برای هشتمین سال متوالی کاهش یافته است. کیشیدا نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن را بزرگ‌ترین بحرانی که ژاپن با آن مواجه است، نامیده اما این کشور مدت‌هاست که به موضع درهای بسته‌تر در قبال مهاجرت مشهور است.

هند

در همین حال، جمعیت هند افزایش یافته و به بزرگ‌ترین جمعیت جهان تبدیل شده است و سازمان ملل اعلام کرده است که هند در مسیر رسیدن به 1.425 میلیارد نفر است. البته جمعیت هند نیز جوان‌تر است. در اوایل سال جاری، هند قانون جدید شهروندی را تصویب کرد که به سرعت تابعیت هندوها، پارسی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها و مسیحیان را که از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند فرار کرده بودند، وضع کرد. اما این قانون، مسلمانان را که در هر سه کشور اکثریت هستند، مستثنی می‌کند و این اولین بار است که هند معیارهای مذهبی را برای شهروندی تعیین می‌کند.

دیگر خبرها

  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • افزایش چشمگیر شمار اخراج های پناهندگان از آلمان
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • مشکلات طرح جوانی جمعیت از زبان یکی از مادران مشمول طرح