Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد غلامرضا قائمی منفرد که از کودکی در دل طبیعت با زمزمه های چوپانی انس گرفته بود و مبانی موسیقی را از دل طبیعت آموخته بود و همین سبب عشق او به موسیقی شد، سرانجام در سن ۹۳ سالگی دیده فروبست.

خبرگزاری شبستان –آران و بیدگل: در سال ۱۳۰۵ در خانواده ای متدین اما فقیر در آران و بیدگل کودکی دیده به جهان گشود که او را «غلامرضا» نام نهادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شش ماهگی قضای الهی سایه پدر را از سر او می گیرد. با مرگ پدر، شرایط زندگی برای خانواده غلامرضا سخت تر می شود. مادر، او را در حالی که کودکی شش ساله بود، برای گذران زندگی و معاش خانواده به چوپانی فرستاد.

 

غلامرضا تا ۱۰ سالگی به شغل چوپانی ادامه می دهد و از آنجایی که گذر زندگی بسیار مشقت بار بود چاره را در تغییر شغل می بیند و از آن پس به شغل پارچه بافی اشتغال می یابد.

 

غلامرضا از آنجایی که از کودکی در دل طبیعت با زمزمه های چوپانی انس گرفته بود، بسیاری از مظاهر طبیعت همچون صدای آبشار، ریزش باران و وزش باد از میان برگ درختان، صدای بلبل و مرغان صحرا و حتی صدای زنگوله گله گوسفندان، عاطفه و احساس او را پرورش داده و مبانی موسیقی را از دل طبیعت آموخته و به بیان خود استاد، این نواها را همیشه در سر می پرورانده و همین سبب عشق او به موسیقی شد.

 

غلامرضا در حالی که ۱۵ سال بیشتر نداشت و در آن دوران نوازندگانی از اصفهان به آران و بیدگل می آمدند، تحت تاثیر هنرمندان این عرصه قرار گرفته و ندای نوای موسیقی درونش را شنید و چون علاقه بسیاری به این هنر داشت کمانچه ای ساخته و شروع به نواختن کرد.

یکی از نوازندگان تُنبک، زنده یاد «رحمت الله مرشدی» خبر هنر این نوازنده نوجوان را شنیده، به سراغ او می آید و او را تشویق به یادگیری دستگاه و نواختن موسیقی می کند.  غلامرضا که نه سوادی داشت و نه مهارت های موسیقی را از استادی فرا گرفته بود می گوید من دستگاه موسیقی را نمی شناسم و از حضور در بین مردم خجالت می کشم؛ اما مرشدی او را تشویق و ترغیب به ادامه کار می کند. غلامرضا با شور و عشقی که داشته به مرور زمان چه از صفحات گرام، چه از گوش کردن موسیقی از طریق رادیو دستگاه ها را فرا می گیرد.

 

«غلامرضا قائمی منفرد»  حدود ۶۰ سال فعالیت هنری داشت و چند اثر از او به یادگار مانده است. اگر چه هنر استاد در سال های اخیر به علت کهولت سن در نواختن کمانچه به خاموشی گرایید، سهم زیادی در اشاعه موسیقی ایرانی در دیار خود ایفا کرد و تمام دوران حیات خود را در راه این هنر ارزنده مصروف داشت.

 

وی در ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸ پس از سال ها درد و رنج بیماری در سن ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر او در حرم مطهر حضرت محمدهلال بن علی(ع) آران و بیدگل آرام گرفت./

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد زائران اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد شیراز اربعین ۹۸ خطبه نماز جمعه هنرمند موسیقی شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل زندگی نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۶۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور امدادگران در سیل کاشان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدنوید متقی، با اشاره به باران سیل‌آسا، به توضیح جزئیات گزارش اولیه حادثه سیل و آب‌گرفتگی پرداخت و گفت: روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت، گزارش سیل و آبگرفتگی در شعب شهرستان‌های نائین، کاشان و آران و بیدگل استان اصفهان اعلام شد.

وی ادامه داد: سیل ۲ دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برد و باعث آسیب و خرابی به ۳ باب خانه در شهرستان آران و بیدگل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان افزود: تیم‌های عملیاتی در شعب نائین و آران و بیدگل، در حال امدادرسانی و امدادگران در شهرستان کاشان در حال ارزیابی اولیه آسیب وارده هستند.

کد خبر 6086859

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • (عکس) سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران
  • غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل
  • (عکس) سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران
  • پر شدن سیل بند‌ها بر اثر بارش باران شهروندان آران و بیدگل را شگفت زده کرد + فیلم
  • تجلیل از کارگران شرکتهای فرش آران و بیدگل
  • امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • غیر حضوری شدن مدرسه یحیی آباد آران و بیدگل
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل فردا تعطیل شد
  • حضور امدادگران در سیل کاشان