Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی شکری صبح شنبه در مراسم بدرقه مبلغان دینی اعزامی به اربعین حسینی، در اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در شاهرود، بیان کرد:  مجموعاً این اداره کل در سطح هشت شهرستان استان سمنان، ۸۲۷ مبلغ خواهر و برادر را ویژه اربعین اعزام می‌کند که ۳۴۷ نفر از آنان راهی پیاده‌روی اربعین می‌شوند و مابقی در مراسم درون استان، اجرای برنامه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه از بین این تعداد روحانیان اعزامی، ۲۵ خطیب ویژه در طول ایام اربعین برنامه‌های تبلیغی خود را اجرا می‌کنند، تاکید کرد: از میان ۴۸۰ مبلغ اعزامی ویژه اربعین ۳۵۰ نفر بومی هستند همچنین ۴۲ نفر خطیبان ویژه در طول اربعین برنامه‌های تبلیغی خود پیاده خواهند کرد.

ضرورت احترام به حاکمیت عراق

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان سمنان بابیان اینکه در ایام اربعین ۸۸ مبلغ غیربومی نیز در سطح استان اعزام خواهند شد، تاکید داشت: تبیین هدف والای امام حسین(ع) در قیام عاشورا، سبک زندگی حسینی و عاشورایی، فرهنگ مقاومت، مسائل منطقه‌ای و اقتصادی و سیاسی، احادیث، معضلات اجتماعی، آیات قرآن و ... در زمره محورهای تبلیغی مبلغان در اربعین است.

شکری درباره اهمیت اربعین نیز گفت: اربعین در حقیقت آئینه رفتار مسلمانان و به خصوص شیعیان است لذا یکی از رسالت‌هایی که روحانیان اعزامی بر عهده‌دارند این است که به زائران در قالب برنامه‌های تبلیغی معرفت زیارت، احترام به حاکمیت عراق، احترام به مذهب و میزبانان اربعین، اهداف زیارت و ... را انتقال دهند.

وی بابیان اینکه اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، تکریم میزبانان، ضرورت حفظ وحدت و همچنین شبهات دینی، مسائل اعتقادی و ... در زمره دیگر مواردی است که مبلغان اعزامی درباره آن‌ها تذکر خواهند داد، گفت: از این بابت باید گفت مبلغان دینی در اربعین رسالتی خطیر دارند.

احیای سنت حسنه چاووشی خوانی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین افزود: یکی از برنامه‌هایی که امروز در حاشیه بدرقه روحانیان و مبلغان اعزامی به اربعین اجرا شد، آئین سنتی چاووشی خوانی بود مراسمی که توسط پیر غلامان اهل بیت(ع) استان سمنان  غالباً انجام ولی این روزها دیگر کمتر از آن یاد می‌شود.

شکری گفت: یکی از مسائلی که در زمینه ترویج و تبلیغ مفاهیم دینی باید به آن پرداخت، حفظ سنت‌های نیک است که چاووشی‌خوانی به واسطه برکت و حرمتی که دارد در زمره این سنت‌ها است که می‌بایست آن را حفظ کنیم.

وی بابیان اینکه این اداره کل با برگزاری مراسم چاووشی‌خوانی در بدرقه زوار قصد دارد تا این آئین سنتی را غنا بخشد، تاکید کرد: چاووشی‌خوانی این روزها مورد بی‌مهری واقع‌شده و اشعار زیبای آن جز در سینه پیر غلامان درجایی دیگر وجود ندارد لذا باید نهادهای فرهنگی، هنرمندان، فعالان عرصه رسانه و ... برای احیای این سنت نیکو اقدام کنند.

اعزام به سوی کربلا

آئین سنتی چاووشی خوانی از آداب‌ورسوم سنتی اسلامی و پسندیده و همچنین بدرقه تعدادی از مبلغان اعزامی به پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی با حضور اعضای شبکه تبلیغی، فعالان فرهنگی و مذهبی برگزار شد.

چاووشی‌خوانی پیر غلامان باهدف زنده نگه‌داشتن این سنت حسنه اسلامی و دینی در زمره بخش‌های قابل توجه این مراسم بود همچنین در حاشیه این مراسم تنی چند از کارکنان تبلیغات اسلامی استان نیز به مراسم اربعین اعزام شدند.

مبلغان اعزامی تبلیغات اسلامی استان سمنان به اربعین حسینی اقدامات فرهنگی و ترویجی و تبلیغی را در موکب‌ها و مسیرهای راهپیمایی بین نجف تا کربلا و همچنین شهر کربلا اجرا خواهند کرد.

کد خبر 4742922

منبع: مهر

کلیدواژه: تبلیغات اسلامی سمنان اربعین 98 کربلا علی شکری اعزام مبلغ اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر گرگان زائران اربعین شیراز قزوین گردشگری شهرکرد خطبه های نماز جمعه نیروی انتظامی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی

این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی.  این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم 

۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوه‌های تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبون‌ها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله استادی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش  با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.  

البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشن‌ترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکه‌های صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨)  راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر. 

2 - آیت‌الله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره  چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان  به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.

بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند. 

افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمی‌شود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند. 

3 - آیت‌الله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود.  من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.  

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر 

کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست 

گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما 

گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست

 

دیگر خبرها

  • تجلیل و تکریم از اساتید، مبلغان و مربیان عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی 
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۷/ اکسپو در «خانه امن»
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۶/زنگزور بایگانی شد؟
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود