Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – ام‌البنین قرائی:  آیا می‌دانید سالانه  چند نفر در استان سمنان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند؟ به‌راستی این آمار در سطح شهرستان چگونه است؟ تحقیقات نشان می‌دهد سالانه در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیش از ۳۰۰ مورد شناسایی سرطان صورت می‌گیرد و این آمار  در مورد استان ما که الگوی صنعتی بودن را تجربه می‌کند به شکل تصاعدی در حال افزایش است اما برای مواجهه با این بیماری کشنده چه باید کرد  و از چه ساز کارهایی برای پیشگیری و بهبود فرآیند درمان افراد مبتلابه آن باید بهره جست ؟

سرطان یکی از معضلاتی است که در بسیاری از کشورهای جهان رتبه دوم مرگ‌ومیر رادار است و در استان سمنان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، علت مرگ شهروندان سرطان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا بهتر است تعریف دقیق مجامعی از این بیماری شایع در قرن بیست‌ویک داشته باشیم تا بتوان به کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان کمک کرد.

سرطان و علل پیدایش آن

سَرَطان به مجموعه بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهارشده سلول‌ها پدید می‌آیند. علت دقیق این پدیده همچنان نامشخص است و به انواع مختلف نظیر سرطان معده ،کلون وسیله و... تقسیم می‌شود که علت آن مواردی نظیر تغییر سبک زندگی، عدم تحرک، استعمال دخانیات و تغذیه ناسالم است و آمارها نشان می‌دهد که  یک‌سوم سرطان‌ها  قابل‌پیشگیری و یک‌سوم با تشخیص زودهنگام قابل‌درمان و یک‌سوم غیرقابل درمان است.

اما برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام  چه باید کرد و از چه سازوکارهایی می‌توان برای بهبود کیفیت سطح سلامت افراد جامعه بهره جست؟ یکی از این سازوکارها وجود مراکز مردم‌نهاد است که می‌تواند علاوه بر تأمین هزینه‌های سنگین درمانی این نوع بیماری حتی در پیشگیری از آن در جامعه مؤثر باشد.

نقش مؤسسات خیریه در پیشگیری، غربالگری و کاهش ابتلا به سرطان

مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در فعالیت‌ها و اقدامات عمومی برای مقابله با بحران، نقش چشمگیری داشته باشند و آمارها نشان می‌دهد که فعالیت‌های این نهادها به دلیل عدم وابستگی به دولت و سازوکار مستقل آن در کاهش معضلات اجتماعی  و آسیب‌ها تأثیرگذارند تا  که حتی دولتمردان نیز به این امر واقف‌اند و از سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان عنصری کلیدی برای جلب مشارکت عمومی یاد می‌کنند.

درواقع جامعه‌ و کشوری توسعه‌یافته است که در آن‌همه آحاد مردم یکدیگر را مثل اعضای خانواده خود دیده و تنها به خود فکر نکنند؛ کشوری که غم‌خواری، خیرخواهی، تعاون، نیکوکاری و دست یکدیگر را گرفتن در آن،  اصلی اساسی باشد. در این میان بنیاد نیکوکاران راه آسمان بسیاری از مؤسسات دیگر  نیز به دنبال بهبود سطح کیفی زندگی افراد مبتلا به سرطان هستند.

نحوه فعالیت بنیاد نیکوکاران راه آسمان

این بنیاد  در ابتدا فعالیت خود را در کانون خانواده چند شهید آسمانی آغاز کرد در کوتاه زمانی با پیوستن جمع زیادی از نیک اندی‌شان، متخصصان و پزشکان فرهیخته به هیئت امناء، در سال۹۱ با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره ثبت ۳۷۵، فعالیت‌های خود را در سطح استان سمنان گسترش داد.

به دنبال فعالیت‌های گسترده حمایتی در زمینهٔ توانمندسازی تحصیلی و آموزشی از کودکان بی‌سرپرست و ایتام، با توجه به ظرفیت پرتوان پزشکان و متخصصان، موسسه بر آن شد تا در حوزه سلامت و درمان نیازمندان، به‌ویژه، بیماران مبتلا به سرطان، گام‌های اساسی و ماندگار بردارد و باهمت و همدلی نیک اندیشان این دیار مرکز جامع پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان را تأسیس و راهبری کند.

اهداف «بنیاد راه آسمان» توسعه فعالیت‌های علمی– تحقیقاتی در حوزه سرطان،  بهبود رضایت مستمر گیرندگان خدمت و اعضا، نوآوری در ارائه خدمات،  بهبود مستمر کیفیت و فرآیندهای ارائه خدمت و بهبود فرآیندهای جذب کمک‌های مالی است، البته خدمات بنیاد تنها به موارد گفته‌شده محدود نمی‌شود و کاهش عوامل ایجاد سرطان به‌منظور کاهش ابتلا و پیشگیری از سرطان و تشخیص زودهنگام سرطان، افزایش و تسهیل دسترسی بیماران مبتلابه سرطان به خدمات باکیفیت عالی تشخیصی درمانی افزایش طول عمر بیماران مبتلا از دیگر برنامه‌هایی است که بنیاد راه آسمان دنبال می‌کند.

تأسیس شعبه راه آسمان در شاهرود  

جمعی از خیرین و نیک اندیشان شاهرودی گرد هم آمدند تا بار دیگر به تماشای انسانیت و همت کسانی بنشینند که هدفشان کمک به بیماران مبتلابه سرطان برای کاهش آلام و دردهایشان است؛ ابوالحسن قزوینی مدیر هیئت اجرایی بنیاد راه آسمان در شاهرود صبح شنبه در این آئین با اشاره به اهمیت کرامت انسانی در آفرینش، گفت: انسان مأمور آبادانی زمین است، لذا آبادانی زمین وظیفه ما است و امیدواریم بتوانیم در این راستا گامی برداریم، چراکه به قول مولانا از آدمی آن کار برآید که نه از آسمان‌ها برمی‌آید و نه از زمین.

وی می‌گوید: فقط آدمی است که از عهده این تکلیف الهی و انسانی برمی‌آید به همین جهت نگاه انسانی برای حمایت از  بیماران مبتلابه سرطان و حفظ کرامت انسانی افراد تحت پوشش ازجمله اهداف این بنیاد است.

طرح مسئله و ارائه راهکار

رضا چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود درباره ضرورت طرح مسئله و سپس ارائه راه‌حل می‌گوید: نقدی که در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها،کمیته‌ها و شوراها غالباً داریم این است که گاهی پیش از آنکه صورت‌مسئله تبیین و تشریح شود، به چاره‌اندیشی برای حل موضوع می‌پردازیم درحالی‌که از ابتدا در دبستان و محفل ابتدایی یاد گرفتیم ابتدا صورت‌مسئله را تبیین و تشریح کنیم و سپس به راه‌حل بیندیشیم. می‌خواهیم ببینیم وضعیت سرطان چگونه است؟ بعد هم اینکه چگونه می‌شود مقابله کرد، مبارزه کرد و آن را  کنترل کرد.

وثوق، مدیر مهرانه زنجان نیز درباره تجارب خود در آن استان معتقد است: همه عادت کردند که خیریه به یک روش سنتی شروع کند و به یک روش سنتی جلو رود و مدیرعامل پول جمع و خرج کند اما ما با برنامه حرکت کردیم، یک برنامه مدون، شش سال تنها  امداد، تنها همین و چهار سال درمان.

وی می‌افزاید: کلینیک را در مدت‌زمان چهار سال ساختیم. و پس از ده سال پیشگیری را شروع کردیم.ادعای ما  این است که بیماری در استان زنجان وجود ندارد مگر اینکه تحت پوشش مهرانه باشد. در مرحله بعدی اقدامات موسسه و از سال ۱۴۰۰ وارد فاز تحقیقات خواهیم شد.

طبق گفته‌های وی، نرخ رشد سرطان در استان زنجان کنترل‌ و کاهش داشته است.

سخنان این افراد در نقش اساسی و کلیدی مؤسسات مردم‌نهاد برای پیشبرد اهداف والای انسانی با کمک برنامه و نقش مدون بر کسی پوشیده نیست و امید آنکه در آینده با سازوکارهای مناسب بتوان برای امر پیشگیری از سرطان و حمایت از بیماران مبتلابه آن گام برداشت، پویش مردمی سلامت‌محور برنامه بنیاد نیکوکاران راه آسمان است.

کد خبر 4743901

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سازمان بهزیستی شاهرود سرطان شبکه بهداشت و درمان اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر گرگان زائران اربعین شیراز قزوین گردشگری شهرکرد خطبه های نماز جمعه نیروی انتظامی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۰۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ قصه پُر غُصۀ بیماران برای پرداخت الکترونیکی

قصۀ پُر غُصۀ بیماران برای پرداخت الکترونیکیِ بیمه‌های تکمیلی.

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • فیلم/ قصه پُر غُصۀ بیماران برای پرداخت الکترونیکی
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • جوانان و امیدهای بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • جوانان و امید‌های بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه