Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:58:08 GMT

تایباد و موسیقی 3 هزار ساله

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۱۶۹۳

تایباد و موسیقی 3 هزار ساله

رئیس انجمن موسیقی شهرستان تایباد گفت: بر اساس مستندات و مدارک موجود موسیقی محلی و سنتی در این شهرستان قدمتی بیش از سه هزار سال دارد و مهد هنر موسیقی محلی در شرق کشور محسوب می‌شود و این ادعا بر اساس مستندات مکتوب و گفته پیشکسوتان موسیقی است.

خلیل شیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: موسیقی تایباد با محوریت مکتب هِرات قدیم یکی از پرآوازه‌ترین موسیقی‌های محلی در کشور به شمار می‌رودکه طرفداران زیادی از نقاط مختلف را به خود جذب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به موروثی بودن موسیقی در این شهرستان افزود: موسیقی محلی از قدیم نسل به نسل انتقال داده شده و تابع روش خاصی نبوده بلکه با یک سری تغییرات جزئی و ناچیز امروز با عنوان موسیقی سرحدی در نقاط مختلف شهر تایباد دیده می‌شود.

شیری بیان کرد: استاد نظرمحمد سلیمانی یکی از صاحبان اثر نوازندگی در موسیقی تایبادی است که سبک پنجه نوازی را برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشته و این هنر اصیل را ماندگار کرده است.

وی ادامه داد: مرحوم سلیمانی متولد روستای جوزقان از بخش میان ولایت این شهرستان و ساکن تایباد بوده که سال‌ها قبل از انقلاب در جشنواره‌های متعدد کشور صاحب مقام بوده و از آنجا که تایباد زیرنظر تربت‌جام قرار داشته شاید معدود کسانی باشندکه این نوازنده تایبادی را تربتی بخوانند.

او عنوان کرد: استاد نظرمحمد سبک پنجه نوازی را به نام خودش در هنر موسیقی ثبت کرده و امروز به عنوان یک مرجع اصیل موسیقی در کشور مطرح است همچنین یکی از نوادگان ایشان به نام سلمان سلیمانی راه جد خود را ادامه داده و صاحب مقام‌های بسیاری در جشنواره‌های ملی و استانی شده است.

شیری صاحبان اثر در این عرصه‌ را این گونه مطرح کرد: لطف‌الله عطایی هزاره صاحب سبک خوانندگی هزاره از شهر کاریز که پس از مرگش این سبک را برای هنرمندان به یادگار گذاشته و نیز مولا جمشیدی دارای سبک مولا ساکن روستای ارزه شهر کاریز، عبدالکریم گزیکی استاد منقبت‌خوان و شاهنامه‌خوان، براتعلی ابراهیمی خواننده محلی ساکن روستای جوزقان، غلام‌رسول پرندآور و یعقوب تنها خواننده و نوازنده موسیقی محلی که در عصر حاضر صاحب شهرت و آوازه برای این خطه مرزی هستند.

استاد رحمتی یکی از نام‌آوران عرصه موسیقی در تایباد

رئیس انجمن موسیقی شهرستان تایباد گفت: استاد جبار رحمتی با ثبت 26 آلبوم تنها خواننده محلی در جنوب شرق خراسان رضوی که بیشترین اثر را به ثبت رسانده است همچنین حسین رحمت الهی خواننده و نوازنده و نیز یکی از داوران جشنواره ملی که نام تایباد را در هنر موسیقی زنده و پرفروغ نگه داشته است.

وی به درخشش هنرمندان جوان تایبادی در سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نواحی جنوب و جنوب شرق خراسان اشاره کرد و افزود: در این دوره از مسابقات یک تیم 16 نفره اعزام شدند و 12 نفر در مرحله مقدماتی قبول شده که از این تعداد در رده سنی«ج» سلمان سلیمانی و علی شیری در بخش تک نوازی دوتار به ترتیب مقام‌های اول و دوم و محمد غیبی در همین گروه سنی در بخش خوانندگی مقام سوم را از آن خود کردند. همچنین محمدامین شیری در رده سنی«ب» و امیر مددی گروه سنی «الف» در بخش تک نوازی موفق به کسب مقام سوم شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موسیقی موسيقي محلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۱۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل لباس محلی زنان ایل شاهسون هم که تجسمی از اصالت و فرهنگ غنی منطقه آذربایجان است هنوز با گذشت سالها ماهیت و شکل خود را به همت غیور زنان عشایر شاهسون حفظ کرده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • وزیری‌تبار، قره‌نی‌نواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان