Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با صدور تشکیل کمیته حقیقت یاب، تاکید کرد که عوامل و مقصران تعدی به معترضان در هر مقامی که باشند مورد پیگیرد و مجازات عادلانه قرار می‌گیرند. نخست وزیر عراق

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق روز شنبه در بیانیه ای ضمن اعلام تشکیل کمیته حقیقت یاب برای مشخص شدن پشت پرده حوادث و خشونت های انجام شده در متن و حاشیه اعتراضات خیابانی اخیر در بغداد و هفت استان دیگر مرکزی و جنوبی، بر مجازات عاملان قتل تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی، در هر مقام و  به هر جایی که وابسته باشند تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس آمار رسمی خشونت ها و درگیری ها در پنج روز اعتراضات خیابانی در عراق ۱۱۰ کشته و بیش از شش هزار زخمی بجا گذاشت. 

شیخ عبدالمهدی الکربلایی امام جمعه کربلا و نماینده آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق با قرائت بیانیه ای در نمازجمعه امروز این شهر، تاکید کرد باید ظرف مدت معین مثلا دو هفته، عوامل کشتار تظاهرکنندگان اعتراضات اخیر مشخص و تعقیب قضایی شوند.

تعقیب و مجازات قضایی

نماینده آیت الله سیستانی در بیانیه ای که در خطبه دوم - معروف به خطبه مرجعیت - خواند، با اشاره به اعتراضات هفته اخیر در بغداد و چندین استان دیگر و کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از معترضان و نیروهای امنیتی، با تاکید بر این که دولت و دستگاه های امنیتی مسوول این حوادث هستند، خواستار کشف عوامل و تعقیب و مجازات قضایی آنان شد. 

نخست وزیر عراق در بیانیه امروز خود اعلام کرد کمیته ای برای تکمیل تحقیقات و نیز لبیک به خطبه مرجعیت عالی عراق، به ریاست وزیر برنامه ریزی  و عضویت وزیران دادگستری، بهداشت، کشور و دفاع و معاون ستاد عملیات مشترک و نمایندگانی از  شورای عالی قضایی، پارلمان عراق، کمیسیون حقوق بشر و دستگاه های امنیتی و استخباراتی تشکیل شده است. 

عبدالمهدی افزود: این کمیته انجام تحقیقات کامل و دقیق در مورد حوادثی که منجر به شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان و نیز اعضای نیروهای امنیتی و همچنین تخلفاتی که در زمینه تخریب اموال عمومی و خصوصی و نیز حمله به مقر چند رسانه و حزب شد را بر عهده خواهد داشت. 

نیروهای امنیتی

وی شناسایی گروهها و یا افرادی که در این خشونت ها دست داشته اند و انجام اقدامات قانونی لازم علیه آنان را از دیگر وظایف این کمیته وزارتی اعلام کرد که ظرف یک هفته باید نتایج اقدامات خود را اعلام کند. 

پایتخت عراق و بدنبال آن هفت استان مرکزی و جنوبی دیگر  این کشور از اول تا ۵ اکتبر (سه شنبه تا شنبه گذشته) صحنه برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به فساد و مشکل بیکاری و ضعف خدمات عمومی بود اما برخی از تظاهرکنندگان که از آنها به نفوذی ها و عوامل خارجی یاد شده است، این تظاهرات را به خشونت و درگیری با نیروهای دولتی و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی کشاندند.

دولت عراق پیش تر به درخواست مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه های نمازجمعه دو هفته پیش کربلا که خواهان رسیدگی فوری به مطالبات برحق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز بود، بسته های اجرایی فوری را در چارچوب انتظارات مرجعیت عالی دینی و مطالبات مردمی اعلام کرده است. /ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۳۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود


به گزارش تابناک به نقل از نشریه "دی سایت"، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی تاکید کرد که گسترش اتحادیه اروپا توسط 10 کشور در 20 سال پیش، برای کل اتحادیه اروپا مزایایی به همراه داشت.

این مقام آلمانی در جریان بازدید از شهرهای دوقلوی فرانکفورت (اودر) و اسلوبیسه گفت که این الحاق کل این تشکل را قوی تر و مهمتر از همه امن تر کرده است. او همراه با همتای لهستانی خود رادوسلاو سیکورسکی در این مناطق سخنانی را ایراد کرد.

وی به مناسبت سالگرد الحاق این کشورها به اتحادیه اروپا در حدود 20 سال پیش گفت: این یک "لحظه باورنکردنی" 20 سال پیش بود که "ما به عنوان کشورها، به عنوان جوامع، به عنوان اروپا قدرت یافتیم تا بر تقسیم اروپا غلبه کنیم و هم زمان سرانجام به جامعه صلح و آزادی تبدیل شدیم."

در 1 می 2004، کشورهای بلوک شرق سابق استونی، لتونی، لیتوانی، اسلوونی، اسلواکی، جمهوری چک، مجارستان و لهستان و همچنین مالت و قبرس به اتحادیه اروپا پیوستند. این بزرگترین گسترش در تاریخ اتحادیه اروپا بود.

بائربوک ادامه داد: ما امروز تجربه می کنیم که به عنوان یک اتحادیه مشترک اروپایی در حال حاضر، قوی تر هستیم. در اینجا تنها مسئله ارقام تجاری مطرح نیست.

وی افزود: این را می توان به عنوان مثال در اتصالات اتوبوس برون مرزی، همکاری پلیس و گمرک یا در بسیاری از روابط بین مردم در سراسر مرز مشاهده کرد. ارزش افزوده ای که اروپا هر روز برای مردم به ارمغان می آورد، به ویژه در منطقه مرزی آلمان و لهستان آشکار است.

بائربوک همچنین با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین در خاک اروپا، خواستار اصلاح سیاست امنیتی در اتحادیه اروپا شد. وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود. ما دیگر نمی توانیم مناطق خاکستری در اروپا را بپذیریم.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: اتحادیه اروپا باید اصلاح شود تا از نظر سیاست امنیتی قوی تر شود و واقعاً یک صدا صحبت کند. علاوه بر این، کشورهایی که می‌خواهند بخشی از این اتحادیه آزادی و صلح شوند باید در اتحادیه اروپا پذیرفته شوند. در پایان، موضوع با اهمیت برای میلیون ها اروپایی دفاع از صلح و امنیت است.

وی تاکید کرد: گسترش به سمت شرق به طور مکرر مستلزم شجاعت مسئولین سیاست و شهروندان برای برداشتن گامی جدید بود. بائربوک گفت: ما معتقدیم که امروز دوباره به این مسئولیت شجاعانه نیاز داریم تا اتحادیه اقتصادی و تجاری مشترک خود را به یک اتحادیه امنیتی تبدیل کنیم. آنچه اهمیت ویژه ای دارد همکاری آلمان و لهستان است.

دیگر خبرها

  • ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان/واکنش حماس و جهاد اسلامی
  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • درگیری مرگبار نیروهای نظامی فلسطینی؛ فرمانده سرایا القدس ترور شد +تصویر
  • پیش‌بینی ۴۳۰شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات در خرم‌آباد و چگنی
  • واکنش تند حماس و جهاداسلامی به جنایت خائنانه تشکیلات ابومازن
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه