Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل بحران خراسان رضوی با بیان اینکه خشکسالی‎های دو دهه گذشته موجب شد از خطر سیلاب غفلت کنیم، گفت: اینکه برخی نهادها و سازمان‌ها به تنهایی اقدام به برگزاری مانور نمایشی می‎کنند، هیچ ارزشی ندارد.

به گزارش ایسنا، حجت علی شایان‎فر در دومین همایش آموزشی تخصصی مدیریت بحران ویژه سیلاب در بردسکن وحدت و هماهنگی را از مهم‌ترین اصول در مدیریت بحران ذکر کرد و افزود: سال زراعی گذشته سال پربارشی بود به طوری که در استان خراسان رضوی 324 میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به سال قبل آن 140 درصد و نسبت به متوسط بلند مدت که حدود 200 میلیمتر در استان بوده 63 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در تمامی 20 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی استان خراسان رضوی میزان بارش بیشتر از متوسط بلند مدت بوده است، همچنین بیشترین بارش از نظر حجمی مربوط به ایستگاه شهرستان کلات با 500 میلیمتر و از نظر درصد افزایش بارش نسبت به بلند مدت با 163 درصد در استان مربوط به شهرستان بردسکن است.

وی عنوان کرد: بردسکن در سال زراعی گذشته 342 میلیمتر بارندگی داشته ولی کل بارندگی سال در این شهرستان 130 میلیمتر است. بارندگی که باید طی یک سال در شهرستان بردسکن می‎آمد در طی یک روز نازل شده، شهر بردسکن برای حالت خشک طراحی شده و این موجب شد در بالادست آبخیزداری به اندازه لازم انجام نشود.

شایان‌فر افزود: به دلیل خشکسالی‎هایی که از سال 78 شاهد آن بودیم برای ما نه تنها غفلت ایجاد کرد بلکه بسیاری از اقدامات لازم را انجام ندادیم. باید تفکر خود را از دفع سیلاب به مدیریت و مهار سیلاب تغییر دهیم، اگر چه در زمان خشکسالی مدام نماز باران می‎خوانیم اما وقتی هم بارندگی داریم سریع می‎خواهند سیلاب از منطقه خارج شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: نسبت به سال زراعی گذشته بیشترین درصد بارش را نسبت به سال قبل‎تر در استان با 390 درصد مربوط به تایباد و از نظر افزایش بارش نسبت به مدت بلند مدت با 163 درصد مربوط به شهرستان بردسکن است. بارندگی در سال زراعی گذشته در شهرستان بردسکن به 2.5 برابر افزایش یافته، همچنین به رغم همه بارش‎ها فقط 50 درصد ظرفیت سدها پر شد در حالی که سال قبل این میزان 16 درصد بوده است.

مدیر کل بحران خراسان رضوی ادامه داد: طی چند روز آینده به حساب خسارت دیدگان سیلاب اخیر یک میلیون و 600 هزار تومان به ازای هر نفر واریز می‎شود تا بتوانند در جهت خرید برخی اقلام ضروری اقدام کنند.

وی همچنین گفت: هرچند باید صحت و دقت پیش‎بینی‎ها افزایش یابد اما به دلیل تحریم‏ها امکان خرید رادارهای هواشناسی را نداریم و این موجب می‎شود، پیش‌بینی‎ها خیلی دقیق نباشند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی اظهار کرد: دخل و تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه، عدم لایروبی و بستر سازی مناسب رودخانه، عدم تناسب طرح‏های شهری و روستایی با میزان بارندگی و سیلاب، کوهستانی و شیب زیاد در برخی از شهرها، کمبود پوشش گیاهی مناسب و مقاوم در زمان سیلاب، عدم اجرای طرح‎های مناسب برای مهار سیلاب با توجه به ناکافی بودن اعتبارات مربوط به آبخیزداری و آبخوان‌داری در تبدیل تهدیدات به فرصت و... از جمله عواملی بود که موجب شد خسارت سیلاب افزایش یابد.

شایان‌فر همچنین بیان کرد: براساس قانون جدید مدیریت بحران نه تنها برخورد با مدیران متخلف و افرادی که قصور کردند به جد دیده شده بلکه جایگاه مدیریت بحران که زمانی هیچ ارزشی نداشت و هرکسی را می‏خواستند، تنبیه کنند به این بخش می‎فرستادند؛ ارتقاء یافته است.

وی گفت: مانورهای نمایشی هیچ ارزشی ندارد باید مانورها به طور مشترک بین شهرداری با دیگر سازمان‌های خدمات رسان برگزار شود تا ضمن افزایش آمادگی ماشین آلات و تجهیزات نیز آزمایش شوند.

شایان‎فر افزود: در قانون جدید هیچ گونه کوتاهی پذیرفتنی نیست و با مسئولان متخلف به جد برخورد می‎شود و مجازات‎هایی نیز در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: امسال هر چه خسارت به علت سیلاب‎های فروردین‎ماه در بخش کشاورزی وارد شد مطابق با دستورالعمل پرداخت می‎شود اما سال بعد خسارت‎ها فقط باید از طریق بیمه پرداخت شود.

این مقام مسئول افزود: امسال 117 میلیارد تومان کمک بلاعوض کشاورزان و 110 میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت می‎شود.

وی همچنین در خصوص بخش مسکن گفت: در پی خسارت‎های سیلاب سه هزار و 180 واحد را خواهیم ساخت که 541 واحد ساخت و 200 واحد تعمیری با اعتبار حدود 30 میلیارد تومان مربوط به شهرستان بردسکن است.

سیل امسال یکی از مخرب‎ترین سیل‎های تاریخ معاصر

در ادامه فرماندار بردسکن گفت: در سال جاری شاهد یکی از مخرب‎ترین سیل‎های تاریخ معاصر بودیم، این حادثه براثر حوادث طبیعی همانند تغییرات اقلیمی و چند دهه خشکسالی و همچنین عوامل انسانی از جمله مسدود نمودن مسیل‎ها و رودخانه‎ها رخ داد.

مجتبی شاکری گفت: به رغم تمهیدات اتخاذ شده توسط همه مسئولان اما به دلیل حجم بارندگی در مدت زمان کوتاه خسارت‎های بسیاری به شهرستان وارد شد، سیلاب ابتدای امسال به یک هزار و 109 واحد مسکونی شهری و روستایی، 30 واحد تجاری، 6 هزار و 431 هکتار اراضی زراعی و باغی، 45 رشته قنات و 630 رأس دام سبک و سنگین شهرستان بردسکن خسارت وارد نمود.

وی همچنین افزود: سیلاب موجب تخریب و آب بردگی راه‌ها، پل‎ها و شانه راه‌های شهری و روستایی، آسیب دیدگی تاسیسات زیربنایی از جمله شبکه آب و برق، تاسیسات شهری و وارد شدن خسارت‎هایی به دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی گردید.

فرماندار بردسکن عنوان کرد: حدود 540 مورد عملیات تخلیه آب از منازل مسکونی، واحدهای صنفی و تولیدی در سطح شهر و روستا توسط هلال‌احمر، شهرداری‎ها و نیروهای مردمی و بسیج صورت گرفت.

شاکری بیان کرد: ضمن اسکان 700  نفر در مساجد و تکایا، 136 دستگاه چادر و 56 تخته موکت و 468 بسته بهداشتی در بین سیل زدگان توزیع گردید، همچنین سه هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گرفت و برای یک هزار و 109 واحد نیز پرونده تشکیل شده که 741 مورد شامل احداثی و تعمیری به بانک معرفی شدند.

وی گفت: در حال حاضر این پروژه‎ها 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که 100 واحد از واحدهای احداثی قابل بهره‎برداری است و به هر یک از واحدها 40 میلیون تومان تسهیلات کم بهره و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض و اخیرا 6 میلیون تومان برای هزینه اسکان ابلاغ شده که پرداخت می‌شود.

فرماندار بردسکن عنوان کرد: برای واحدهای تعمیری 15 میلیون تومان تسهیلات و 5 میلیون تومان به صورت بلاعوض در حال پرداخت است که در مجموع 24 میلیارد و 640 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده و 9 میلیارد و 656 میلیون تومان نیزکمک‎های بلاعوض در حال پرداخت است.

بردسکن محروم از امکانات

امام جمعه بردسکن همچنین در این همایش گفت: مدیران باید در زمان نبود اعتبار و تجهیزات نیز توان مدیریت کردن را داشته باشند و فقط منتظر رسیدن امکانات و اعتبارات نباشند.

حجت‌الاسلام علی اصغر امینی افزود: شهرستان بردسکن با توجه به قرار داشتن برروی گسل بزرگ درونه نیازمند تجهیزات است. این شهرستان به دلیل دوری از مرکز استان محروم واقع شده است.

امینی همچنین بر اسکان مدیران در خود شهرستان بردسکن تاکید کرد و گفت: مدیرانی که در رفت و آمد هستند باید هر چه سریعتر تکلیف خود را روشن کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران مدیریت بحران سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین دوره انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، امین درخشان ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این انتخابات به شکل الکترونیکی و با حضور ۱۶۰ هنرمند برگزار شد.

وی بیان داشت: بر اساس دستورالعمل هنرمندانی که دارای رزومه هنری در بیست سال گذشته بودند، ثبت نام کردند و انتخابات روز گذشته به صورت آنلاین برگزار شد.

درخشان تصریح کرد: واجدین شرایط که شامل دانش آموختگان رشته‌های پنج گانه تئاتر که پس از فارغ التحصیلی کار حرفه‌ای کرده‌اند، نویسندگانی که سه اثر چاپ کرده، هنرمندان رشته‌های بازیگری و کارگردانی و هسته مرکزی گروه‌های نمایشی ثبت شده در دفتر استقرار گروه‌های نمایشی کشور و پیشکسوتان تئاتر که اقدام به ثبت نام در مجمع عمومی و کاندیدای هیأت مدیره انجمن کرده‌اند، پس از بررسی اسناد فعالیت اعلام شدند.

وی افزود: دراین انتخابات پنج نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر نیز به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

کد خبر 6098143

دیگر خبرها

  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • دومین دوره انتخابات موسسه هنرهای نمایشی استان برگزار شد
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • تگرگ موجب شکستن شیشه خودرو‌ها و منازل دُرح سربیشه شد
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • جاری شدن سیل در بیش از ۴۰ نقطه در بستر رودخانه‌های شهرستان بردسکن
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • سیلاب محور بردسکن به طبس را مسدود کرد