Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@04:11:40 GMT

بهبود نسبی فضای کسب و کار

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۹۵۵۳

بهبود نسبی فضای کسب و کار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، بر اساس جدید‌ترین بررسی‌هایی که اتاق بازرگانی ایران انجام داده، عدد شاخص کسب و کار در اقتصاد ایران به 6.07 رسیده که در قیاس با بهار امسال بهبودی نسبی را نشان می‌دهد.

این عدد در بهار امسال 6.17 درصد بود که در تابستان امسال بهبودی 10 دهم درصدی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شاخص هر چه عدد به یک نزدیک‌تر باشد، وضعیت کسب و کار در یک کشور بهتر است و هر چه عدد به 10 نزدیک باشد، شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی دشوارتر است.

ارزیابی‌های انجام شده از شرایط محیط کسب و کار در ایران نشان می‌دهد ‌که در 3 سال گذشته بهترین عملکرد در سال 1396 به ثبت رسیده است. عدد شاخص کسب و کار در سال 95، 5.85 درصد بوده که با بهبودی نسبی در سال بعد از آن به عدد 5.78 کاهش یافته است.

در سال 97 و همزمان با از سرگیری و تحریم‌ها و تلاطم‌هایی که بازارهای مختلف در اقتصاد ایران تجربه کردند، شاخص کسب و کار افت محسوسی داشت و به عدد 6.33 رسید. در این میان تابستان سال قبل با عدد 6.40 بدترین عملکرد اقتصادی ایران در حوزه کسب و کار در سال‌های گذشته را به ثبت رسانده است.

به دنبال بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد ایران، شاخص کسب و کار بار دیگر روند مثبتی به خود گرفت و در بهار امسال به 6.17 و در تابستان به 6.07 رسید.

در بررسی‌های انجام شده، تاثیر عوامل مختلف بر فضای کلان کسب و کار نیز بررسی شده و از فعالان اقتصادی درباره این شرایط نظرخواهی می‌شود. بر این اساس فعالان اقتصادی به ‌ترتیب 3 مولفه:«غیرقابل پیش‌‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را نامناسب‌ترین مولفه‌های کسب‌و کار و 3 مولفه: «محدویت دسترسی به حامل‌های انرژی (برق، گاز و گازوییل و...) »، «محدویت دسترسی به آب» و «محدودیت دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت» را مناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مولفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

هر چند دولت تلاش کرده با ثابت نگه داشتن نرخ ارز و تورم و در مقابل حمایت از فعالیت‌های مولد اقتصادی، شرایط را بهتر کند اما اظهارات فعالان اقتصادی نشان می‌دهد که هنوز آنها اقتصاد ایران را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند و همین مساله تصمیم‌گیری برای ورود یا تداوم حضور در بخش‌های مختلف کسب وکار را دشوار می‌کند. چند هفته قبل نیز که بحث کاهش قیمت تمام شده کالاها با توجه به کاهش نسبی قیمت ارز مطرح شده بود، ‌بسیاری از فعالان اقتصادی نگرانی از آینده بازار و ترس متضرر شدن در صورت افزایش دوباره قیمت مواد اولیه را دلیل اصلی خود در تردید برای کاهش قیمت کالاها عنوان می‌کردند. این نگرانی به جایی رسیده که دشواری تامین منابع مالی از بانک‌ها که تا پیش از این اصلی‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی بود، امروز جای خود را به غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط بدهد.

از سوی دیگر با توجه به منابع انرژی ارزان قیمتی که در اختیار اقتصاد ایران است، ‌دسترسی به این منابع انرژی بهترین بستری است که در اختیار فعالان اقتصادی قرار دارد و در کنار آن دسترسی به تلفن همراه و زیرساخت‌های ارتباطی نیز توانسته‌اند، جایگاه مناسبی در این شاخص به دست آوردند.

در گزارش ارایه شده، وضعیت کسب و کار به تفکیک استان‌های کشور نیز ارایه شده است.

بر این اساس استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و البرز دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های آذربایجان غربی، گیلان و زنجان دارای بهترین وضعیت محیط کسب ‌و کار نسبت به سایر استان‌ها بوده‌اند. در ارزیابی‌های ارایه شده، تهران نیز در شاخص کسب و کار عدد 6.02 را به دست آورده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که 3 بخش کشاورزی، صنعت و خدمات در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری بهبود وضعیت داشته‌اند. خدمات در این بخش بهترین شرایط را دارد و از 6.13 در بهار به 5.98 رسیده است.

صنعت نیز از 6.14 به 6.01 رسیده که بهبودی نسبی را نشان می‌دهد. بخش کشاورزی در این مدت ثباتی نسبی را تجربه کرده و از 6.05 در بهار به 6.04 در تابستان رسیده است تا به این ترتیب بخش خدمات، بهترین محیط کسب و کار را در قیاس با دیگر بخش‌ها تامین کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اشتغال اقتصاد ایران کسب و کار نرخ ارز نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز بارش‌های رگباری در جنوب فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان و فردا، دوشنبه در مناطقی از غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رخ خواهد داد به همشهری آنلاین گفت: امروز و فردا در دیگر نقاط کشور شاهد جوی آرام هستیم، اما سامانه جدید بارشی به تدریج از غرب وارد کشور می‌شود و ابتدا ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی و خوزستان را در برخواهد گرفت.

به گفته کبری رفیعی، این سامانه بارشی روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در غرب، جنوب غرب، جنوب و بخش‌هایی از مرکز تقویت می‌شود و در این مناطق کاهش نسبی دما را با همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود

به گفته او، امروز و فردا هم مانند روز شنبه، در نوار شرقی وزش باد شدید را تجربه خواهیم کرد که در مناطق مستعد سبب بروز گرد و خاک می‌شود.

رفیعی به هشدار زرد هواشناسی هم اشاره کرد و گفت: این هشدار با نوع مخاطره رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ امروز،‌ دوشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان را دربرمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: بر اساس این هشدار صادر شده احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد و به همین دلیل به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌شود.

او درباره اثر هشدار دوم صادرشده درباره وزش باد شدید و بروز گرد و خاک نیز گفت: طبق این هشدار، امروز، دوشنبه جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان تحت‌تاثیر هستند. اثر مخاطره در این هشدار در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است و بر همین اساس به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه شده.

کد خبر 847553 برچسب‌ها استان‌ فارس خبر مهم سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه شدت می یابد
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • استمرار هوای گرم در مازندران
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • افزایش ابر و کاهش نسبی دما از چهارشنبه در گیلان
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته